RTV forum PL | NewsGroups PL

Czemu w motoryzacji stosuje się bezołowiowe lutowanie, skoro ołów jest dozwolony?

Bezołowiowo?

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Czemu w motoryzacji stosuje się bezołowiowe lutowanie, skoro ołów jest dozwolony?

Goto page 1, 2, 3, 4  Next

RoMan Mandziejewicz
Guest

Thu Jan 26, 2012 1:46 pm   



Hello,

http://elektronikab2b.pl/blog/15643-cynowe-wasy-zablokowaly-pedaly-gazu-w-toyotach

Tylko po co oni stosowali bezołowiowe lutowanie, skoro w motoryzacji
wolno używać ołowiu?

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Andrzej Lawa
Guest

Thu Jan 26, 2012 2:03 pm   



W dniu 26.01.2012 13:46, RoMan Mandziejewicz pisze:
Quote:
Hello,

http://elektronikab2b.pl/blog/15643-cynowe-wasy-zablokowaly-pedaly-gazu-w-toyotach

Tylko po co oni stosowali bezołowiowe lutowanie, skoro w motoryzacji
wolno używać ołowiu?

Pewnie chcieli się chwalić, że są bardziej ekologiczni od konkurencji i
przepisów.

Włodzimierz Wojtiuk
Guest

Thu Jan 26, 2012 2:08 pm   



"RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl> wrote in message
news:1155360191$20120126134619@squadack.com...
Quote:
Hello,

http://elektronikab2b.pl/blog/15643-cynowe-wasy-zablokowaly-pedaly-gazu-w-toyotach

Tylko po co oni stosowali bezołowiowe lutowanie, skoro w motoryzacji
wolno używać ołowiu?


Przedostatni akapit,
lub/i to o czym wspomniał Andrzej.



--
Włodek

Michal
Guest

Thu Jan 26, 2012 2:15 pm   



W dniu 26.01.2012 13:46, RoMan Mandziejewicz pisze:

Quote:
http://elektronikab2b.pl/blog/15643-cynowe-wasy-zablokowaly-pedaly-gazu-w-toyotach

Tylko po co oni stosowali bezołowiowe lutowanie, skoro w motoryzacji
wolno używać ołowiu?

Ha! Czyli spekulacje na grupie sprzed kilku miesięcy się potwierdziły.

Pozdrawiam,
Michał

RoMan Mandziejewicz
Guest

Thu Jan 26, 2012 2:40 pm   



Hello Włodzimierz,

Thursday, January 26, 2012, 2:08:47 PM, you wrote:

Quote:
http://elektronikab2b.pl/blog/15643-cynowe-wasy-zablokowaly-pedaly-gazu-w-toyotach
Tylko po co oni stosowali bezołowiowe lutowanie, skoro w motoryzacji
wolno używać ołowiu?
Przedostatni akapit,
lub/i to o czym wspomniał Andrzej.

No nie - bezołowiowe elementy da się lutować ołowiowo bez problemu. I
ołów podczas lutowania ładnie wdyfundowuje (ałć!) gdzie potrzeba.


--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

MH
Guest

Thu Jan 26, 2012 3:33 pm   



RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> napisał(a):

Quote:
Hello,

http://elektronikab2b.pl/blog/15643-cynowe-wasy-zablokowaly-pedaly-gazu-w-toyot
ach

Tylko po co oni stosowali bezołowiowe lutowanie, skoro w motoryzacji
wolno używać ołowiu?

===============


Bo takie są zalecenia Wujni Europejskiej , albo jak wolisz Eurokołchozu!!
Demokratycznie , było referendum .. , buraki dały głos na TAK , a teraz
buczą.... Qva , niniejszym się 'rozkręciłem' , temat na grupę pl.soc.polityka

OK , luzuję , ew. ten temat wywalę na psp.

MH

P.S. Pszepraszam za wkręcanie polityki (tfuuu..) na Naszą grupę dyskusyjną..

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

RoMan Mandziejewicz
Guest

Thu Jan 26, 2012 3:42 pm   



Hello MH,

Thursday, January 26, 2012, 2:33:17 PM, you wrote:

Quote:
http://elektronikab2b.pl/blog/15643-cynowe-wasy-zablokowaly-pedaly-gazu-w-toyotach
Tylko po co oni stosowali bezołowiowe lutowanie, skoro w motoryzacji
wolno używać ołowiu?
Bo takie są zalecenia Wujni Europejskiej , albo jak wolisz Eurokołchozu!!

Ale nie ma takiego zalecenia.

[...]


--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

RoMan Mandziejewicz
Guest

Thu Jan 26, 2012 3:44 pm   



Hello PL(N)umber_One,

Thursday, January 26, 2012, 3:40:11 PM, you wrote:

Quote:
Może jednak chodzi o pieniądze. Producenci samochodów partycypują w kosztach
utylizacji starych samochodów i prawdopodobne, że koszty utylizacji elementów
nie zawierających ołowiu, są niższe.

A partycypacja w kosztach pogrzebów i rent dla rodzin też będzie?
Czy może dopiero jak jakiś księgowy projektujący elektronikę się
zabije i reszta się wystraszy?


--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Michoo
Guest

Thu Jan 26, 2012 4:23 pm   



W dniu 26.01.2012 14:40, RoMan Mandziejewicz pisze:
Quote:

No nie - bezołowiowe elementy da się lutować ołowiowo bez problemu. I
ołów podczas lutowania ładnie wdyfundowuje (ałć!) gdzie potrzeba.

Ale nie pomoże to na wiskers - jak masz cynowane nóżki to przecież lut
Pb całych nie zwilży.

--
Pozdrawiam
Michoo

Michoo
Guest

Thu Jan 26, 2012 4:28 pm   



W dniu 26.01.2012 16:23, Michoo pisze:
Quote:
W dniu 26.01.2012 14:40, RoMan Mandziejewicz pisze:

No nie - bezołowiowe elementy da się lutować ołowiowo bez problemu. I
ołów podczas lutowania ładnie wdyfundowuje (ałć!) gdzie potrzeba.

Ale nie pomoże to na wiskers - jak masz cynowane nóżki to przecież lut
Pb całych nie zwilży.
O i na dowód znalazłem jednak to zdjęcie:

http://nepp.nasa.gov/WHISKER/photos/pom/2004april.htm

--
Pozdrawiam
Michoo

RoMan Mandziejewicz
Guest

Thu Jan 26, 2012 4:30 pm   



Hello Michoo,

Thursday, January 26, 2012, 4:23:23 PM, you wrote:

Quote:
No nie - bezołowiowe elementy da się lutować ołowiowo bez problemu. I
ołów podczas lutowania ładnie wdyfundowuje (ałć!) gdzie potrzeba.
Ale nie pomoże to na wiskers - jak masz cynowane nóżki to przecież lut
Pb całych nie zwilży.

Przy długich nóżkach THT faktycznie może być problem. Ale w takim
montażu odstępy są duże a warstwy czystej cyny bardzo cienkie.
Bardziej boję się układów scalonych o odstępem obecnie już bywa, że i
20mils :(


--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

RoMan Mandziejewicz
Guest

Thu Jan 26, 2012 4:38 pm   



Hello Michoo,

Thursday, January 26, 2012, 4:28:18 PM, you wrote:

Quote:
No nie - bezołowiowe elementy da się lutować ołowiowo bez problemu. I
ołów podczas lutowania ładnie wdyfundowuje (ałć!) gdzie potrzeba.
Ale nie pomoże to na wiskers - jak masz cynowane nóżki to przecież lut
Pb całych nie zwilży.
O i na dowód znalazłem jednak to zdjęcie:
http://nepp.nasa.gov/WHISKER/photos/pom/2004april.htm

Ależ własnie potwierdziłeś, jak daleko sięga dyfuzja olowiu. Czyli
problem dotyczy tylko długich wyprowadzeń.


--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

PL(N)umber_One
Guest

Thu Jan 26, 2012 4:40 pm   



Witam
Może jednak chodzi o pieniądze. Producenci samochodów partycypują w kosztach
utylizacji starych samochodów i prawdopodobne, że koszty utylizacji elementów
nie zawierających ołowiu, są niższe.
PP

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

J.F
Guest

Thu Jan 26, 2012 5:19 pm   



Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w
Quote:
Ale nie pomoże to na wiskers - jak masz cynowane nóżki to przecież
lut
Pb całych nie zwilży.
O i na dowód znalazłem jednak to zdjęcie:
http://nepp.nasa.gov/WHISKER/photos/pom/2004april.htm

Ależ własnie potwierdziłeś, jak daleko sięga dyfuzja olowiu. Czyli
problem dotyczy tylko długich wyprowadzeń.

Jak daleko ?
"In this example, the end-user of the device required the leads to be
"hot solder dipped" in Sn63/Pb37 to within 50-mils of the oscillator
package just prior to mounting to the printed wiring board"

Czyli zostalo tylko 1,27mm niezaolowionego ... i wystarczylo .. do
awarii.

Ale tak swoja droga - jesli po roku mamy takie whiskersy ... to jaki
procent sprzetu przetrwa do gwarancji ?
Czy to tylko kwestia prawdopodobienstwa, ze 99% whiskersow nie
szkodzi, czy moze producenci powyzszego popelnili jakis blad ?
Ewentualnie NASA przetestowala w odpowiednich warunkach.


J.

PL(N)umber_One
Guest

Thu Jan 26, 2012 5:34 pm   



RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> napisał(a):
Quote:
A partycypacja w kosztach pogrzebów i rent dla rodzin też będzie?
Czy może dopiero jak jakiś księgowy projektujący elektronikę się
zabije i reszta się wystraszy?

W żadnym razie, nie solidaryzuję się z producentami, podałem tylko możliwy

powód.
Nieco na maryginesie. Zjawisko polegające na powstawaniu długich, włosowatych
nawisów cyny, stało się, dla naszego wielkiego i niesłusznie zapomnianego
rodaka, prof. Jana Czochralskiego, przyczynkiem do wynalezienia metody
otrzymywania monokryształów - metoda Czochralskiego. Do dziś w przemyśle
spora część półprzewodników i innych materiałów elektronicznych, wytwarzana
jest właśnie tą metodą.
PP
PP


--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

Goto page 1, 2, 3, 4  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Czemu w motoryzacji stosuje się bezołowiowe lutowanie, skoro ołów jest dozwolony?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map