RTV forum PL | NewsGroups PL

Wyjaśnienie relacji -20 dB na dekadę i -6 dB na oktawę w akustyce?

szybkie pytanie odnosnie relacji oktawa - dekada

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Wyjaśnienie relacji -20 dB na dekadę i -6 dB na oktawę w akustyce?

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Waldemar
Guest

Wed Apr 18, 2007 1:38 pm   



RoMan Mandziejewicz schrieb:
Quote:
Hello J,

Wednesday, April 18, 2007, 2:00:20 PM, you wrote:

A swoja droga .. ten podzial na 8 [7] nierownych, "tonacje" itp
to maja jakis sens muzyczny ?
Koniecznie chcesz wylądować w p.r.h.n.?
Wiesz, ja nie muzyk, wiec mnie troche dziwi czemu fortepian ma
12*n [prawie] rowno strojonych klawiszy, a muzycy uparli sie dzielic
to na rozne gamy.

Jarku, jesteś na tyle stary, że powinieneś się załapać w podstawówce
jeszcze na dobry program wychowania muzycznego. Czyżby starcza
skleroza?
Gamy to historia muzyki - powstały znacznie wcześniej, niż fizykom
przyszło do głowy herce liczyć. I zostały.

No ale muzyk to artysta, nie musi sie znac na tych hercach ..

Dokładnie. Ale ich tego też uczą.


Ja za to, mimo, że się jeszcze na muzykę w szkole załapałem, dopiero
niedawno się dowiedziałem, że różne orkiestry mają różnie strojone
instrumenty. Np. berlińska filharmonia stroi A na 442Hz, nie 440 jak
ustawa przewiduje. Instrumenty są czasem strojone na Fis (chyba 428Hz),
zamiast A.

Waldek

Piotr Gałka
Guest

Wed Apr 18, 2007 1:53 pm   



Użytkownik "Waldemar" <waldemar@zedat.fu-berlin.de> napisał w wiadomości
news:58mhpcF2hgrg8U6@mid.uni-berlin.de...
Quote:
Ja za to, mimo, że się jeszcze na muzykę w szkole załapałem, dopiero
niedawno się dowiedziałem, że różne orkiestry mają różnie strojone
instrumenty. Np. berlińska filharmonia stroi A na 442Hz, nie 440 jak
ustawa przewiduje. Instrumenty są czasem strojone na Fis (chyba 428Hz),
zamiast A.

A ja jakiś czas temu dowiedziałem się, że oktawa to nie dokładnie x2.

Im większy fortepian (dłuższa rama) tym bardziej się go odstraja od tego x2.
P.G.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Wed Apr 18, 2007 1:56 pm   



Hello Waldemar,

Wednesday, April 18, 2007, 2:38:57 PM, you wrote:

[...]

Quote:
Ja za to, mimo, że się jeszcze na muzykę w szkole załapałem, dopiero
niedawno się dowiedziałem, że różne orkiestry mają różnie strojone
instrumenty. Np. berlińska filharmonia stroi A na 442Hz, nie 440 jak
ustawa przewiduje. Instrumenty są czasem strojone na Fis (chyba 428Hz),

Bez przesady - to nie jest nawet pół tonu a Ty naliczyłeś aż trzy.

Quote:
zamiast A.

Ale to naprawdę nie ma większego znaczenia. Często wynika z używania
przez orkiestrę trudnoprzestrajalnych, historycznych instrumentów. Na
przykład nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie przestrajał
zabytkowych organów. Obój się ciężko stroi.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

J.F.
Guest

Wed Apr 18, 2007 1:57 pm   



On Wed, 18 Apr 2007 14:38:57 +0200, Waldemar wrote:
Quote:
Ja za to, mimo, że się jeszcze na muzykę w szkole załapałem, dopiero
niedawno się dowiedziałem, że różne orkiestry mają różnie strojone
instrumenty. Np. berlińska filharmonia stroi A na 442Hz, nie 440 jak
ustawa przewiduje. Instrumenty są czasem strojone na Fis (chyba 428Hz),
zamiast A.

Akurat to chyba nie ma wiekszego znaczenia - wazne sa stosunki
czestotliwosci a nie ich dokladne wartosci.

Sie tylko zastanawiam czy wszystkie instrumenty sie tak latwo stroi.
Dete tez [poza puzonami] ?

J.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Wed Apr 18, 2007 1:58 pm   



Hello Piotr,

Wednesday, April 18, 2007, 2:53:50 PM, you wrote:

Quote:
Ja za to, mimo, że się jeszcze na muzykę w szkole załapałem, dopiero
niedawno się dowiedziałem, że różne orkiestry mają różnie strojone
instrumenty. Np. berlińska filharmonia stroi A na 442Hz, nie 440 jak
ustawa przewiduje. Instrumenty są czasem strojone na Fis (chyba 428Hz),
zamiast A.
A ja jakiś czas temu dowiedziałem się, że oktawa to nie dokładnie x2.
Im większy fortepian (dłuższa rama) tym bardziej się go odstraja od tego x2.

Ale to dotyczy fortepianu grającego solo. Fortepian do koncertu z
orkiestrą stroi się inaczej - bliżej strojowi równomiernie
temperowanemu.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

H.D.
Guest

Wed Apr 18, 2007 2:08 pm   



Użytkownik "Piotr Gałka" napisał
Quote:

A ja jakiś czas temu dowiedziałem się, że oktawa to nie dokładnie x2.
Im większy fortepian (dłuższa rama) tym bardziej się go odstraja od tego
x2.
P.G.

A mozesz zdradzic kto ma takie pomysly?

H.D.

William
Guest

Wed Apr 18, 2007 2:21 pm   



RoMan Mandziejewicz napisał(a):
Quote:
Hello Piotr,

Wednesday, April 18, 2007, 2:53:50 PM, you wrote:

Ja za to, mimo, że się jeszcze na muzykę w szkole załapałem, dopiero
niedawno się dowiedziałem, że różne orkiestry mają różnie strojone
instrumenty. Np. berlińska filharmonia stroi A na 442Hz, nie 440 jak
ustawa przewiduje. Instrumenty są czasem strojone na Fis (chyba 428Hz),
zamiast A.
A ja jakiś czas temu dowiedziałem się, że oktawa to nie dokładnie x2.
Im większy fortepian (dłuższa rama) tym bardziej się go odstraja od tego x2.

Ale to dotyczy fortepianu grającego solo. Fortepian do koncertu z
orkiestrą stroi się inaczej - bliżej strojowi równomiernie
temperowanemu.


Dokładniej to dotyczy to instrumentu dedykowanego do wykonywania muzyki
dawnej, z czasów gdy nie stosowano jeszcze skali równomiernie temperowanej.

Mirek
Guest

Wed Apr 18, 2007 2:39 pm   



J.F. wrote:

Quote:
A swoja droga .. ten podzial na 8 [7] nierownych, "tonacje" itp
to maja jakis sens muzyczny ?

Muzyczny, matematyczny i fizyczny. Chodzi o to, że od każdego tonu można
utworzyć nowe wg stosunku częstotliwości (1/2, 1/3, 2/3, 1/5 itd), od
tych znowu nowe... i w ten sposób mielibyśmy instrumenty z nieskończoną
liczbą klawiszy. Te 12 półtonów to po prostu kompromis, który zwykłe
ucho akceptuje.
polecam:
http://pl.wikipedia.org/wiki/System_temperowany
oraz do poprzednich postów:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Decybel

Mirek.

J.F.
Guest

Wed Apr 18, 2007 3:18 pm   



On Wed, 18 Apr 2007 15:39:08 +0200, Mirek wrote:
Quote:
J.F. wrote:
A swoja droga .. ten podzial na 8 [7] nierownych, "tonacje" itp
to maja jakis sens muzyczny ?

Muzyczny, matematyczny i fizyczny. Chodzi o to, że od każdego tonu można
utworzyć nowe wg stosunku częstotliwości (1/2, 1/3, 2/3, 1/5 itd), od
tych znowu nowe... i w ten sposób mielibyśmy instrumenty z nieskończoną
liczbą klawiszy. Te 12 półtonów to po prostu kompromis, który zwykłe
ucho akceptuje.

Ale ja nie o 12 tylko o 7.
Po co te rozroznienia na cale tony, poltony, tonacje ..

J.

Mirek
Guest

Wed Apr 18, 2007 4:07 pm   



J.F. wrote:

Quote:
Po co te rozroznienia na cale tony, poltony, tonacje ..


http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:System_dźwiękowy


Mirek.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Wed Apr 18, 2007 5:04 pm   



Hello J,

Wednesday, April 18, 2007, 4:18:12 PM, you wrote:

Quote:
A swoja droga .. ten podzial na 8 [7] nierownych, "tonacje" itp
to maja jakis sens muzyczny ?
Muzyczny, matematyczny i fizyczny. Chodzi o to, że od każdego tonu można
utworzyć nowe wg stosunku częstotliwości (1/2, 1/3, 2/3, 1/5 itd), od
tych znowu nowe... i w ten sposób mielibyśmy instrumenty z nieskończoną
liczbą klawiszy. Te 12 półtonów to po prostu kompromis, który zwykłe
ucho akceptuje.
Ale ja nie o 12 tylko o 7.
Po co te rozroznienia na cale tony, poltony, tonacje ..

Żeby grać muzykę a nie bezładną mieszaninę dźwięków.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

J.F.
Guest

Wed Apr 18, 2007 5:17 pm   



On Wed, 18 Apr 2007 17:07:00 +0200, Mirek wrote:
Quote:
J.F. wrote:
Po co te rozroznienia na cale tony, poltony, tonacje ..

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:System_dźwiękowy

Przegladam przegladam i wszelkie watpliwosci we mnie tylko narastaja.

Jakies interwaly czyste, wielkie, male, przewroty, 30 gam, kolo
kwintowe ... a wszystko sie sprowadza [o ile dobrze rozumiem] do tego
ze jakby przetransponowac np symfonie D-dur do C-dur to by wyszlo
niemal to samo, a wiekszosc sluchaczy nawet by nie zauwazyla roznicy
...

J.

Mirek
Guest

Wed Apr 18, 2007 5:42 pm   



J.F. wrote:
o
Quote:
ze jakby przetransponowac np symfonie D-dur do C-dur to by wyszlo
niemal to samo, a wiekszosc sluchaczy nawet by nie zauwazyla roznicy
..

Ale symfonie są raczej dla tych, którzy zauważą Wink
Skoro artysta użył konkretnej skali to znaczy, że uznał, że tak jest
najlepiej.
Poza tym powinieneś wiedzieć, że niektóre instrumenty grają... właściwie
tylko w jednej tonacji i nie można ot tak sobie ich przetransponować, to
samo z głosami ludzkimi - niektóre utwory są pisane pod konkretnych
wykonawców, którym się najlepiej śpiewa (najlepiej brzmią Wink ) w
konkretnej tonacji. I jescze jedna sprawa - co by wg Ciebie dało
usunięcie np gamy D-dur? powstało by puste miejsce! Coś nienazwanego.

Mirek.

J.F.
Guest

Wed Apr 18, 2007 5:58 pm   



On Wed, 18 Apr 2007 18:42:39 +0200, Mirek wrote:
Quote:
J.F. wrote:
ze jakby przetransponowac np symfonie D-dur do C-dur to by wyszlo
niemal to samo, a wiekszosc sluchaczy nawet by nie zauwazyla roznicy
..
Ale symfonie są raczej dla tych, którzy zauważą Wink

Nie jestem pewien - chyba niewiele melomanow ma sluch absolutny
i jest w stanie odroznic 400Hz od 420.
Zaraz, czy to moze caly ton roznicy, 440 znaczy sie ?

Quote:
Skoro artysta użył konkretnej skali to znaczy, że uznał, że tak jest
najlepiej.

Hm, czy zle mi sie wydaje ze to praktycznie bez roznicy ?

Quote:
Poza tym powinieneś wiedzieć, że niektóre instrumenty grają... właściwie
tylko w jednej tonacji i nie można ot tak sobie ich przetransponować, to

Klawiszowe nie, smyczkowe nie, puzony nie .... czyli trzeba
rozbudowac trabki i cymbaly :-)

Quote:
samo z głosami ludzkimi - niektóre utwory są pisane pod konkretnych
wykonawców, którym się najlepiej śpiewa (najlepiej brzmią Wink ) w
konkretnej tonacji.

Aha, czyli pod innego wykonawce to sie przetransponuje bez problemow ?
:-)

Zaraz .. jak nie umie spiewac to niech wezmie np za sprzatanie :-)

Quote:
I jescze jedna sprawa - co by wg Ciebie dało
usunięcie np gamy D-dur? powstało by puste miejsce! Coś nienazwanego.

Nie, ja chce tylko te cala "nadbudowe" usunac.
Ma kompozytor 12 poltonow razy iles tam oktaw i niech sobie uzywa.
Chce sie ograniczyc do dur - prosze bardzo, ale czemu rozrozniac
C,D,E, cis .. itp..

J.

Mirek
Guest

Wed Apr 18, 2007 6:53 pm   



J.F. wrote
Quote:
Chce sie ograniczyc do dur - prosze bardzo, ale czemu rozrozniac
C,D,E, cis .. itp..

Czyli chcesz, żeby wszystkie kompozycje były w C ? ... no nie wiem czy

by to się spodobało nawet Tobie. Jak się upierasz, to weź sobie jakiś
dobry program do midi i przetransponuj parę kawałków do C ...
Ale chyba na prawdę nie doceniasz muzyków - potrafią bez problemu
określić wysokość (nazwę) dźwięku usłyszanego, tak samo zanucić dowolny
w dowolnej chwili z dokładnością do 1/4 tonu albo i lepiej.
Jeszcze żeby zamącić Ci w głowie to powiem, że są utwory, które nie mają
określonej tonacji, są też takie, w których w kilku miejscach jest
zmiana tonacji jako "środek artystyczny" - i co wtedy? ;)

Mirek.

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Wyjaśnienie relacji -20 dB na dekadę i -6 dB na oktawę w akustyce?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map