RTV forum PL | NewsGroups PL

Użytkowanie silnika trójfazowego 2kW z falownikiem przy 0,5Hz - sprawdzone rozwiązania?

silnik spowolniony falownikiem

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Użytkowanie silnika trójfazowego 2kW z falownikiem przy 0,5Hz - sprawdzone rozwiązania?

Goto page 1, 2, 3  Next

lwh
Guest

Mon Jun 18, 2007 7:11 pm   



Mam potrzebę używać długotrwale (kilka godzin) silnik trójfazowy
asynchroniczny wielobiegunowy (710 obr) o mocy rzędu 2kW , także ze 100
krotną redukcją prędkości z zachowaniem stałego momentu, a nawet ze
zwiększonym momentem przy częstotliwości 0,5Hz.
Czy takie coś ma sens? Jakich spodziewać się problemów przy bardzo obniżonej
prędkości (oprócz chłodzenia) ?

gervee
Guest

Mon Jun 18, 2007 8:06 pm   



Użytkownik "lwh" <l@vp.pl> napisał w wiadomości
news:f56hsv$m3f$1@news.onet.pl...
Quote:
Mam potrzebę używać długotrwale (kilka godzin) silnik trójfazowy
asynchroniczny wielobiegunowy (710 obr) o mocy rzędu 2kW , także ze 100
krotną redukcją prędkości z zachowaniem stałego momentu, a nawet ze
zwiększonym momentem przy częstotliwości 0,5Hz.
Czy takie coś ma sens? Jakich spodziewać się problemów przy bardzo
obniżonej prędkości (oprócz chłodzenia) ?

A czy przy czymś takim nie powinieneś użyć reduktora?

Rafał

lwh
Guest

Mon Jun 18, 2007 8:22 pm   



Użytkownik "gervee" <gervee_nospam@o2.pl> napisał w wiadomości
news:f56ke8$ced$1@srv.cyf-kr.edu.pl...
Quote:
A czy przy czymś takim nie powinieneś użyć reduktora?

To ma być do napędu dziwnej maszyny. W niej jest kilka przekładni.
Jest potrzeba nastawiania prędkości obrotowej i jej utrzymywania.
Im wolniej będzie kręcić tym znacznie dłużej ma pracować, zanim będzie długa
przerwa.
Stąd mój dylemat, czy standardowo robi się silniki zdatne do ciągłej pracy w
tak szerokim przedziale obrotów, czy jednak musi być mechaniczne ? "Skrzyni
biegów" chcę uniknąć.
Stare maszyny podobnego przeznaczenia miały w tym miejscu silnik szeregowy
prądu stałego.
Myślę o silniku klatkowym z obcym chłodzeniem, ale czy to będzie konieczne ?
Falowników ze wszelakimi bajerami na rynku dostatek, więc być może są
wykorzystywane ich walory nie tylko przy rozruchu i pracy wentylatorowej.

H.D.
Guest

Mon Jun 18, 2007 8:45 pm   



Użytkownik "lwh" napisał

Quote:
Stąd mój dylemat, czy standardowo robi się silniki zdatne do ciągłej pracy
w
tak szerokim przedziale obrotów, czy jednak musi być mechaniczne ?
"Skrzyni
biegów" chcę uniknąć.

Dokladnie w takim celu takie rozwiazanie sie stosuje .
szcegolnie w klimatyzacji.
wpisz w google "silnik sterowany częstotliwosciowo" jest tam troche na ten
temat
na przyklad
http://www.iee.put.poznan.pl/zaklady/zneie/materialy/brock/silnik_indukcyjny/silnik_indukcyjny.ppt
http://www.automatykaonline.pl/poradnik/artykuly.php?id=44
http://www.bud-went.com.pl/Pl/B/Produkty/Falownikowy+uk%C5%82ad+streruj%C4%85cy+FAUST/162479694174/

dalej sam przegladaj Smile)
H.D.

PH
Guest

Mon Jun 18, 2007 9:21 pm   



lwh napisał(a):
Quote:
Mam potrzebę używać długotrwale (kilka godzin) silnik trójfazowy
asynchroniczny wielobiegunowy (710 obr) o mocy rzędu 2kW , także ze 100
krotną redukcją prędkości z zachowaniem stałego momentu, a nawet ze
zwiększonym momentem przy częstotliwości 0,5Hz.
Czy takie coś ma sens? Jakich spodziewać się problemów przy bardzo
obniżonej prędkości (oprócz chłodzenia) ?

Dla małych f silnik ma mniejszą sprawność (skutkuje to niższym
momentem), zwykle też dlatego w falownikach jest opcja voltage boost,
podnosząca początkowy punkt ch-ki U-f wyżej (nawet 20%).
Ze względu na tą mniejszą sprawność, będzie się kotłowało mnóstwo prądu
przez uzwojenia, więc wspomniany przez kolegę reduktor nie jest złym
pomysłem.

Aczkolwiek chłodzenie obce może być wygodniejsze.


--
PH

lwh
Guest

Mon Jun 18, 2007 9:34 pm   



Użytkownik "H.D." <hdot@vp.pl> napisał w wiadomości
news:f56ne7$6g6$1@news2.ipartners.pl...
Quote:
Dokladnie w takim celu takie rozwiazanie sie stosuje .
szcegolnie w klimatyzacji.

O tym wiem. Problem mój jest w silniku, a nie w falowniku
Ongiś problem silników zaczynał się przy 5Hz i nie zalecano tak niskich
prędkości
Ja chcę używać sporadycznie 0,5Hz ale względnie długo.
Najczęściej będzie pracował 20... 50Hz , krócej, z częstszymi, minutowymi
przerwami na zmianę wsadu.
Zdaję sobie sprawę, ze przy znikomej częstotliwości i napięciu rezystancja
uzwojeń będzie odgrywać dominująca rolę. Spodziewam się ich przegrzewania.
Siły przy powolnym kręceniu potrzebne są mi ogromne (stały moment), inaczej
niż przy wentylatorze czy pompie.
Czegoś jeszcze zapewne nie przewidziałem, stąd pytam. Może ukręci mi się wał
? Smile

lwh
Guest

Mon Jun 18, 2007 9:42 pm   



Użytkownik "PH" <sinuh3@wp.pl> napisał w wiadomości
news:f56pdm$u34$1@julia.coi.pw.edu.pl...

Quote:

Aczkolwiek chłodzenie obce może być wygodniejsze.

Potrzeba wyższego napięcia niż wynika z U/f=const jest mi wiadoma
Straty mocy w uzwojeniu będą większe. Pytanie jak bardzo, bo oszacować nie
potrafię.

Zapewne to samo pytanie zadam producentowi wybranego silnika, choć obawiam
się, ze może nie mieć za sobą takich eksperymentów i stwierdzić, że nie
zaleca.

Ciekawi mnie czy ktoś spotkał się z taką regulacją. To ma być "prawie jak"
trakcja. Długo i powoli, prawie jak "karawan".

H.D.
Guest

Mon Jun 18, 2007 9:50 pm   



Użytkownik "lwh" napisał

Quote:
Ja chcę używać sporadycznie 0,5Hz ale względnie długo.
Najczęściej będzie pracował 20... 50Hz , krócej, z częstszymi, minutowymi
przerwami na zmianę wsadu.
Zdaję sobie sprawę, ze przy znikomej częstotliwości i napięciu rezystancja
uzwojeń będzie odgrywać dominująca rolę. Spodziewam się ich przegrzewania.

Raczej tak wolnych czestotliwosci nie stosuje sie.
Przy sterowaniu czestotliwosciowym chodzi o plynna regulacje predkosci ale
istnieje pewne ograniczenie od dolu. za to w gore jest wiecej jak 50 Hz
Zatem bardzo wolne obroty trzeba zrobic przekladnia.
Zakres czestotliwosci mozna wziac z jakiegos typowego falownika.
H.D.

lwh
Guest

Mon Jun 18, 2007 10:07 pm   



Użytkownik "H.D." <hdot@vp.pl> napisał w wiadomości
news:f56r8a$8tb$1@news2.ipartners.pl...

Quote:
Zakres częstotliwości można wziąć z jakiegoś typowego falownika.

Czy to jest typowy?

http://www.besel.pl/index.php?section=3&sub=0&a=7&b=0
Falowniki rodziny IG5 o mocach od 0,4kW do 4,0kW
ZASTOSOWANIE: przenośniki
Nastawa od 0,01Hz .... 400Hz

Ja chcę 50 razy szybciej niż minimum falownika 4,5kVA (2,2kW)

Nada się ? Do silnika 2,2kW produkcji Besela ?
http://www.besel.pl/index.php?section=3&sub=1&a=1&b=10

lwh
Guest

Mon Jun 18, 2007 10:19 pm   



Użytkownik "H.D." <hdot@vp.pl> napisał w wiadomości
news:f56r8a$8tb$1@news2.ipartners.pl...

Quote:
Zakres czestotliwosci mozna wziac z jakiegos typowego falownika.

Nawet taka "staroć" HFE022 ma regulację od 0,5Hz .... 360Hz
http://www.zeltech.pl/index.php?md=6

Problem widzę tylko w silniku.

H.D.
Guest

Mon Jun 18, 2007 10:24 pm   



Użytkownik "lwh" napisał

Quote:
Zakres częstotliwości można wziąć z jakiegoś typowego falownika.

Czy to jest typowy?

http://www.besel.pl/index.php?section=3&sub=0&a=7&b=0
Falowniki rodziny IG5 o mocach od 0,4kW do 4,0kW
ZASTOSOWANIE: przenośniki
Nastawa od 0,01Hz .... 400Hz

Ja chcę 50 razy szybciej niż minimum falownika 4,5kVA (2,2kW)

Nada się ? Do silnika 2,2kW produkcji Besela ?
http://www.besel.pl/index.php?section=3&sub=1&a=1&b=10

Osobiscie ostatni zajmowalem tymi sprawami ok 15 lat temu,

stad nie orientuje sie co jest aktualnie dostepne.
ten ktory znalazles wyglada na bardzo dobry,
ale dobrze byloby spytac jakiegos uzytkownika
o doswiadczenia eksploatacyjne.
( w katalogach wszystko na ogol jest super Smile) ).
Ponadto moze byc drogi. ( z powodu tych 400 Hz).
Jezeli to jest za szeroki zakres regulacji to mozna sprawdzic inne
o bardziej "pasujacym" zakresie, moze byc tanszy.

H.D.

lwh
Guest

Mon Jun 18, 2007 10:43 pm   



Użytkownik "H.D." <hdot@vp.pl> napisał w wiadomości
news:f56t7q$a1t$1@news2.ipartners.pl...

Quote:
Ponadto moze byc drogi. ( z powodu tych 400 Hz).
Jezeli to jest za szeroki zakres regulacji to mozna sprawdzic inne
o bardziej "pasujacym" zakresie, moze byc tanszy.

Wszystkie dzisiejsze mają 400Hz lub prawie tyle.
One są w podobnych, akceptowalnych dla mnie cenach.
Na "bazarze" aledrogo może taniej. Cena jest dla mnie wtórną sprawą.
Nic mi po falowniku, jeśli trzeba będzie silnik zmienić na szeregowy , albo
dać automatyczną skrzynię biegów Sad
W tramwajach też są silniki prądu zmiennego, a ongiś były stałego.
A ja chcę coś jak dla wolno jadącej pod górę lokomotywy .

H.D.
Guest

Mon Jun 18, 2007 11:02 pm   



Użytkownik "lwh" napisał
Quote:
Nic mi po falowniku, jeśli trzeba będzie silnik zmienić na szeregowy ,
albo
dać automatyczną skrzynię biegów Sad
W tramwajach też są silniki prądu zmiennego, a ongiś były stałego.
A ja chcę coś jak dla wolno jadącej pod górę lokomotywy .

Te falowniki stosuje sie na ogol do typowych silnikow trojfazowych

chyba ze chodzi o jakis szcegolny system sterownia.
Czasami nawet montuje sie uklad "obejsciowy"
pozwalajacy recznie wlaczyc na silnik trojfazowa siec
jezeli uklad sterowania "szwankuje".
Projekt powinien przejrzec ktos, kto umie takie
urzadzenia "zestawiac" aby sprawdzic wszstkie ograniczenia,
ktore moga w takich ukladach wystapic.

H.D.

lwh
Guest

Mon Jun 18, 2007 11:14 pm   



Użytkownik "H.D." <hdot@vp.pl> napisał w wiadomości
news:f56vfr$bg0$1@news2.ipartners.pl...
Quote:
Projekt powinien przejrzeć ktoś, kto umie takie
urządzenia "zestawiać" aby sprawdzić wszystkie ograniczenia,
które mogą w takich układach wystąpić.

Hmmm
Ja wcześniej rozmawiałem z jednym projektantem systemów napędowych.
On "miał problem" z tak wolną pracą. Nie zalecał, nie znał takich
ekstremalnych przypadków innych niż wentylatory. "Dmuchał na zimne" ?
Ja nie chcę jeszcze poddać swojej wygodnej koncepcji Smile
Wolę kupić mocniejszy silnik i falownik , jeśli by to rozwiązało problem ,
niż "automatyczną , elektrycznie sterowaną , skrzynię biegów " -{czy coś
takiego ktokolwiek robi?}.
Silniki szeregowe działają. Ich problem jest w starości, niestabilnej wolnej
pracy z tachoprądnica.

H.D.
Guest

Mon Jun 18, 2007 11:34 pm   



Użytkownik "lwh" napisał
Quote:

Hmmm
Ja wcześniej rozmawiałem z jednym projektantem systemów napędowych.
On "miał problem" z tak wolną pracą. Nie zalecał, nie znał takich
ekstremalnych przypadków innych niż wentylatory. "Dmuchał na zimne" ?
Ja nie chcę jeszcze poddać swojej wygodnej koncepcji Smile
Wolę kupić mocniejszy silnik i falownik , jeśli by to rozwiązało problem
,
niż "automatyczną , elektrycznie sterowaną , skrzynię biegów " -{czy coś
takiego ktokolwiek robi?}.
Silniki szeregowe działają. Ich problem jest w starości, niestabilnej
wolnej
pracy z tachoprądnica.

tez zwracalem na to uwage. dlatego zalaczylem link z teoria.

Problem jest ten sam co z transformatorami.
( moc zalezy od czestotliwosci).
Sugerowalbym zakres pracy 20 - 250 Hz , nie powinno byc niespodzianek.
ewentualnie zalozyc sprzezenie zwrotne od obrotow.
H.D.

Goto page 1, 2, 3  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Użytkowanie silnika trójfazowego 2kW z falownikiem przy 0,5Hz - sprawdzone rozwiązania?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map