Goto page Previous 1, 2, 3
Marek Lewandowski
Guest
Thu Jun 21, 2007 8:59 am
On Jun 21, 12:43 am, "lwh" <l...@vp.pl> wrote:
Quote:
Przy 0.5Hz serwoslinik PMSM powinien - przy poprawnym sprzężeniu
zwrotnym - chodzić ok, ale półprzewodniki mocy w falowniku wykończysz
dość szybko. Oczywiście, dość szybko jest pojęciem względnym, bo
Jeden z dostawców napędów zaproponował mi silnik asynchroniczny z enkoderem
i falownikiem.
Nie wiem nic więcej o typach tych podzespołów.
Jak sądzisz: ma to sens? Będzie długo działać ?
Z jednej strony bez enkodera to w ogóle nie ma o czym gadać, więc ten
element nie robi różnicy
ASM ma to do siebie, że część mocy musi iść w wirnik. Jeśli chcesz
mieć nominalny moment, to w wirniku musi płynąć nominalny prąd, więc
mieć nominalne straty na ciepło. Silnik asynchroniczny chłodzony
własnym wentylatorem w tej sytuacji się ugotuje, potrzeba zewnętrznego
wachlowania.
Jednakowoż jednocześnie z racji asynchroniczności i tego nominalnego
prądu pole w stojanie będzie zasuwało zauważalnie szybciej niż wirnik,
więc częstotliwość z punktu widzenia falownika będzie większa, niż
przy analogicznej konstrukcji z silnikiem synchronicznym.
Pytanie: Jakie masz parametery napędu? Jaki masz niezbędny moment
obrotowy na wale, obroty to już mówiłeś - max 700rpm, ale ile tego
momentu potrzeba, żeby ruszyć i żeby kręcić?
To, że silnik ma 2kW, to tylko na wykładzie mówi coś o obciążeniu...
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
Marek Lewandowski
Guest
Thu Jun 21, 2007 9:11 am
On Jun 21, 12:43 am, "lwh" <l...@vp.pl> wrote:
Tak na szybkiego:
Serwomotorek od Bobolowskiego HTBL 138/140 da Ci moment rozruchowy
90Nm i ciągły 25Nm przy tych 700rpm.
Potrzebujesz minimum falownika z Iout=25A i 400% przeciążalności dla
wykorzystania silnika, czyli coś klasy 11kW np. MoviDrive MDX61B 0110
z SEW (tak, pracuję w SEW i to jest bezczelne naganianie, ale
wyobraźcie sobie, że nie znam na pamięć oferty Siemensa, Danfossa czy
Eurotherma czy chgwkogo, więc pracę domową odrobić...)
Przy czym niestety nie jestem w stanie powiedzieć, jak długo będą żyły
półprzewodniki mocy przy fout rzędu 0.6Hz. Lepiej by było zasadzić
silnik mniejszy, ale z przekładnią - te HTBL kręcą do 3000rpm, więc
przy redukcji 1:4 wyciągną te 750rpm a przy okazji minimum będzie na
2.4Hz.
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
lwh
Guest
Thu Jun 21, 2007 9:26 am
Użytkownik <pisz_na.mirek@dionizos.zind.ikem.pwr.wroc.pl> napisał w
wiadomości news:f5dacl$mmj$1@panorama.wcss.wroc.pl...
Quote:
Nie wiem, ale sądzę, że bez enkodera takie wolne obroty są nie osiągalne -
w sensie równomiernej pracy pod obciążeniem.
Enkoder, tachoprądnica czy inny czujnik obrotów i połozenia i tak by tam był
Quote:
Zażądaj datasheetów i popatrz na nie z dużą dozą pesymizmu
Dużą dozę pesymizmu to mam od samego początku
Besel pisze, że normalny asynchron można spowolnić do 18Hz, taki z
zewnętrznym chłodzeniem do 5Hz
Moje pół herca to prąd stały
Spodziewam się, że wymuszenie znamionowego prądu będzie trudne. Rezystancje
uzwojeń nowoczesnych , małych silników są duże, bo izolacje są dziś lepsze
niż 100 lat temu.
Obawiam się, że tego się wcale nie da wychłodzić, a silnik ma być w
paskudnym miejscu
Guest
Thu Jun 21, 2007 9:41 am
lwh <l@vp.pl> wrote:
Quote:
Użytkownik "Marek Lewandowski" <locust@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:1182238469.611064.40210@m36g2000hse.googlegroups.com...
Przy 0.5Hz serwoslinik PMSM powinien - przy poprawnym sprzężeniu
zwrotnym - chodzić ok, ale półprzewodniki mocy w falowniku wykończysz
dość szybko. Oczywiście, dość szybko jest pojęciem względnym, bo
Jeden z dostawców napędów zaproponował mi silnik asynchroniczny z enkoderem
i falownikiem.
Nie wiem nic więcej o typach tych podzespołów.
Jak sądzisz: ma to sens? Będzie długo działać ?
Nie wiem, ale sądzę, że bez enkodera takie wolne obroty są nie osiągalne -
w sensie równomiernej pracy pod obciążeniem.
Zażądaj datasheetów i popatrz na nie z dużą dozą pesymizmu
lwh
Guest
Thu Jun 21, 2007 10:12 am
Użytkownik "Marek Lewandowski" <locust@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:1182413478.153316.257800@w5g2000hsg.googlegroups.com...
On Jun 21, 12:43 am, "lwh" <l...@vp.pl> wrote:
Quote:
Potrzebujesz minimum falownika z Iout=25A i 400% przeciążalności dla
wykorzystania silnika, czyli coś klasy 11kW np. MoviDrive MDX61B 0110
Przy czym niestety nie jestem w stanie powiedzieć, jak długo będą żyły
półprzewodniki mocy przy fout rzędu 0.6Hz. Lepiej by było zasadzić
Tak się właśnie na początku spodziewałem
Jak nie silnik to falownik szlag trafi:-(
Już mechanikowi kazałem myśleć na przełączana przekładnią 1:10 i
standardowym silnikiem z zewnętrznym properelem. Obawiam się,że on się
pomylił ze stałym momentem, i przy wolnych prędkościach będzie trzeba dużo
większych sił.
5...50Hz powinno dać radę z dowolnym falownikiem.
Stare silniki prądu stałego kwiczą, bo często są świadomie przeciążane i
szlag je trafia.
Marek Lewandowski
Guest
Thu Jun 21, 2007 10:18 am
On Jun 21, 11:12 am, "lwh" <l...@vp.pl> wrote:
Quote:
Już mechanikowi kazałem myśleć na przełączana przekładnią 1:10 i
nie musi być przełączana. Z tym HTBL powinno się dać ze stałą 1:4.
tylko HTBL są chłodzone przez flange, więc trzeba je przykręcić do
czegoś więcej niż kawałka powietrza.
Ale, że to synchroniczne, to grzeją się zauważalnie mniej niż
indukcyjne...
Quote:
standardowym silnikiem z zewnętrznym properelem. Obawiam się,że on się
pomylił ze stałym momentem, i przy wolnych prędkościach będzie trzeba dużo
większych sił.
wiesz, jak zasadzisz 1:4 to na wale napędowym masz przy takim HTBL
138/140 w szczycie dobre 360Nm. To nie w kij dmuchał, tym można już
nieco krzywdy zrobić. Ciągłego momentu masz 100Nm...
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
lwh
Guest
Thu Jun 21, 2007 10:30 am
Użytkownik "Marek Lewandowski" <locust@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:1182417526.507349.80750@c77g2000hse.googlegroups.com...
On Jun 21, 11:12 am, "lwh" <l...@vp.pl> wrote:
Quote:
138/140 w szczycie dobre 360Nm. To nie w kij dmuchał, tym można już
nieco krzywdy zrobić. Ciągłego momentu masz 100Nm...
Celem jest zgięcie małej i dużej rury.
Marek Lewandowski
Guest
Thu Jun 21, 2007 10:40 am
On Jun 21, 11:30 am, "lwh" <l...@vp.pl> wrote:
Quote:
Użytkownik "Marek Lewandowski" <loc...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomościnews:1182417526.507349.80750@c77g2000hse.googlegroups.com...
On Jun 21, 11:12 am, "lwh" <l...@vp.pl> wrote:
138/140 w szczycie dobre 360Nm. To nie w kij dmuchał, tym można już
nieco krzywdy zrobić. Ciągłego momentu masz 100Nm...
Celem jest zgięcie małej i dużej rury.
Wiesz co... Typoszereg motoreduktorów kończy mi się w katalogu na 18kN
przy 8rpm, czyli powinno starczyć do zgięcia nawet solidnej rury...
Powiedziałbym wręcz, że da się nawet i flange upierdolić, jakby się
uparł, ale nie będę taki
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
lwh
Guest
Thu Jun 21, 2007 10:42 am
Użytkownik "Marek Lewandowski" <locust@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:1182418849.064160.34470@u2g2000hsc.googlegroups.com...
przy 8rpm, czyli powinno starczyć do zgięcia nawet solidnej rury...
fi 580mm , ścianka 120mm , stal P91 też ?
Marek Lewandowski
Guest
Thu Jun 21, 2007 11:25 am
On Jun 21, 11:42 am, "lwh" <l...@vp.pl> wrote:
Quote:
Użytkownik "Marek Lewandowski" <loc...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomościnews:1182418849.064160.34470@u2g2000hsc.googlegroups.com...
przy 8rpm, czyli powinno starczyć do zgięcia nawet solidnej rury...
fi 580mm , ścianka 120mm , stal P91 też ?
Myślę, że jak trzeba będzie, to się też coś znajdzie. Przekładnie
większe robi się na zamówienie, a jak poczekasz do przyszłej jesieni,
to wykończą większą halę i nawet całkiem duże przekładnie też będą od
ręki... planowana granica technologiczna to coś osiem ton na koło
zębate, więc sądzę, że te 580mm da się nie tylko zgiąć, ale i na bęben
nawinąć...
pozdrowienia!
Marek
MarekPe
Guest
Sat Jun 23, 2007 5:56 am
lwh pisze:
Quote:
Celem jest zgięcie małej i dużej rury.
To po co odkrywasz na nowo ameryke? Nie prosciej byloby zespol silnik
pompa hydrauliczna i do tego silownik?
Pozdrowienia
MarekP
Goto page Previous 1, 2, 3