Goto page Previous 1, 2, 3 Next
lwh
Guest
Mon Jun 18, 2007 11:44 pm
Użytkownik "H.D." <hdot@vp.pl> napisał w wiadomości
news:f571bd$cht$1@news2.ipartners.pl...
Quote:
tez zwracalem na to uwage. dlatego zalaczylem link z teoria.
Teoria jest fajna. Mówi da się. Diabeł tkwi w szczegółach:-)
Quote:
Problem jest ten sam co z transformatorami.
( moc zalezy od czestotliwosci).
Sugerowalbym zakres pracy 20 - 250 Hz , nie powinno byc niespodzianek.
ewentualnie zalozyc sprzezenie zwrotne od obrotow.
Sprzężenie jakieś będzie, bo jako-taka stabilizacja prędkości być musi.
Falowniki chyba wystarczającą namiastkę stabilizacji prędkości mają w sobie.
10% mi wystarczy, ale może falownik tego przy tak wolnych obrotach nie umie,
podobnie jak tachoprądnica.
Ponad 50Hz nie chcę iść, bo największa moc potrzebna będzie przy dużej
prędkości.
Nic mi z większej częstotliwości przy ograniczonym napięciu.
Rozważałem też koncepcję silników "wentylatorowych" z przełączanymi parami
biegów 8/4/2, ale tu już nic nie wiem o współpracy z falownikami i
chłodzeniu.
H.D.
Guest
Tue Jun 19, 2007 12:19 am
Użytkownik "lwh" napisał
Quote:
Sugerowalbym zakres pracy 20 - 250 Hz , nie powinno byc niespodzianek.
ewentualnie zalozyc sprzezenie zwrotne od obrotow.
Sprzężenie jakieś będzie, bo jako-taka stabilizacja prędkości być musi.
Falowniki chyba wystarczającą namiastkę stabilizacji prędkości mają w
sobie.
10% mi wystarczy, ale może falownik tego przy tak wolnych obrotach nie
umie,
podobnie jak tachoprądnica.
Te silniki sa asynchroniczne. Dla wentylatorow obciazenie jest praktycznie
stale,
i mozna wyskalowac zaleznosc oobrotow od czestotliwosci.
W wypadku ogolnym nie wiemy jakie sa prawdziwe obroty.
Aby silnik "mial moc" obroty(przeliczone na bieguny)
musza byc mniejsze od czestotliwosci.
H.D.
MarekPe
Guest
Tue Jun 19, 2007 12:30 am
lwh pisze:
Quote:
Mam potrzebę używać długotrwale (kilka godzin) silnik trójfazowy
asynchroniczny wielobiegunowy (710 obr) o mocy rzędu 2kW , także ze 100
krotną redukcją prędkości z zachowaniem stałego momentu, a nawet ze
zwiększonym momentem przy częstotliwości 0,5Hz.
Czy takie coś ma sens? Jakich spodziewać się problemów przy bardzo
obniżonej prędkości (oprócz chłodzenia) ?
Witam
Skoro ma byc duzy moment przy malych obrotach zastanow sie faktycznie
nad silnikiem pradu szeregowym.
Ewentualnie przekladnia np 5:1 i wtedy wieksza szansa poprawnej pracy
przy niskich obrotach.
O wal sie nie ma co martwic, wszak moment bedzie podobny.
raczej martw sie o prad. Przy malych obrotach silnik pracuje praktycznie
na zwarciu.
MarekP
lwh
Guest
Tue Jun 19, 2007 12:37 am
Użytkownik "H.D." <hdot@vp.pl> napisał w wiadomości
news:f5740v$dts$1@news2.ipartners.pl...
Quote:
Aby silnik "mial moc" obroty(przeliczone na bieguny)
musza byc mniejsze od czestotliwosci.
Tak jest.
Zastanawiałem się nawet nad silnikiem synchronicznym
Tylko jak tym ruszyć, bez innego napędu i jak nie dopuścić do zatrzymania
przy przeciążeniu ?
Mam starą wiedzę o silnikach synchronicznych:-(
Teraz nawet do aut hybrydowych dają synchroniczne z magnesem
Falowniki są jakieś specjalne , że potrafią go ruszyć z miejsca i po
przeciążeniu?
H.D.
Guest
Tue Jun 19, 2007 1:22 am
Użytkownik "lwh" napisał
Quote:
Aby silnik "mial moc" obroty(przeliczone na bieguny)
musza byc mniejsze od czestotliwosci.
Tak jest.
Zastanawiałem się nawet nad silnikiem synchronicznym
Tylko jak tym ruszyć, bez innego napędu i jak nie dopuścić do zatrzymania
przy przeciążeniu ?
Mam starą wiedzę o silnikach synchronicznych:-(
Teraz nawet do aut hybrydowych dają synchroniczne z magnesem
Falowniki są jakieś specjalne , że potrafią go ruszyć z miejsca i po
przeciążeniu?
Z tym silnikiem to nie jest zle rozwiazanie.
sterowanie czestotliwoscia ma wiele zalet
z punktu widzenia sterowania.
Po dolozeniu sprzezenia zwrotnego i inteligentnego sterownika
to sie moze zachowywac praktycznie jak mocny silnik krokowy,
a tym samym moze wykonywac bardzo wolne ruchy ( obroty).
Ja musze dzis konczyc.
Powodzenia
H.D.
Szymon
Guest
Tue Jun 19, 2007 5:10 am
Użytkownik "lwh" <l@vp.pl> napisał w wiadomości
news:f574vm$gcp$1@news.onet.pl...
Quote:
Użytkownik "H.D." <hdot@vp.pl> napisał w wiadomości
news:f5740v$dts$1@news2.ipartners.pl...
Aby silnik "mial moc" obroty(przeliczone na bieguny)
musza byc mniejsze od czestotliwosci.
Tak jest.
Zastanawiałem się nawet nad silnikiem synchronicznym
(...)
Chyba duża część serwonapędów dzisiaj to silniki synchroniczne, np B&R ma
tylko synchroniczne w ofercie.
Pozdrawiam,
Szymon
mk
Guest
Tue Jun 19, 2007 6:22 am
Newsuser "lwh" <l@vp.pl> wrote:
Quote:
Mam potrzebę używać długotrwale (kilka godzin) silnik trójfazowy
asynchroniczny wielobiegunowy (710 obr) o mocy rzędu 2kW , także ze
100 krotną redukcją prędkości z zachowaniem stałego momentu, a nawet
ze zwiększonym momentem przy częstotliwości 0,5Hz.
Czy takie coś ma sens? Jakich spodziewać się problemów przy bardzo
obniżonej prędkości (oprócz chłodzenia) ?
Na twoim miejscu zainteresował bym się napędem serwo:
silnik serwo synchroniczny trójfazowy, najlepiej wielobiegunowy, z
resolwerem lub enkoderem, plus kontroler serwo. Uzyskasz dowolnie małe
obroty i zachowasz moment obrotowy nawet przy zatrzymaniu.
Możesz użyć np. Festo MTR-AC-100-5s + SEC-AC-508.
pzdr
mk
Elektrolot
Guest
Tue Jun 19, 2007 7:54 am
lwh napisał(a):
Quote:
Mam potrzebę używać długotrwale (kilka godzin) silnik trójfazowy
asynchroniczny wielobiegunowy (710 obr) o mocy rzędu 2kW , także ze 100
krotną redukcją prędkości z zachowaniem stałego momentu, a nawet ze
zwiększonym momentem przy częstotliwości 0,5Hz.
Czy takie coś ma sens? Jakich spodziewać się problemów przy bardzo
obniżonej prędkości (oprócz chłodzenia) ?
Jesli chcesz miec duzy moment przy bardzo malej predkosci to zainteresuj sie przetwornicami
(falownikami) ze sterowaniem wektorowym np. DTC .
Marek Lewandowski
Guest
Tue Jun 19, 2007 8:34 am
lwh wrote:
Quote:
Mam potrzebę używać długotrwale (kilka godzin) silnik trójfazowy
asynchroniczny wielobiegunowy (710 obr) o mocy rzędu 2kW , także ze 100
krotną redukcją prędkości z zachowaniem stałego momentu, a nawet ze
zwiększonym momentem przy częstotliwości 0,5Hz.
zapomnij.
Oczywiście wypowiedzieli się już wszyscy, którzy nigdy nie próbowali
pogonić falownika na 0.5Hz.
Primo: do tego zastosowania to jeśli już, to tylko synchroniczny albo
prądu stałego.
Secundo: z przekładnią.
Przy 0.5Hz serwoslinik PMSM powinien - przy poprawnym sprzężeniu
zwrotnym - chodzić ok, ale półprzewodniki mocy w falowniku wykończysz
dość szybko. Oczywiście, dość szybko jest pojęciem względnym, bo
falowniki jako takie potrafią żyć dość długo, ale przy taktowaniu
poniżej 1Hz bonding zaczyna być silnie obciążany cyklicznie i jeśli
moduł mocy (moduł IGBT) nie był specjalnie pod tym kątem
optymalizowany to szlag go trafi.
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
Michał
Guest
Tue Jun 19, 2007 9:18 am
Quote:
Mam potrzebę używać długotrwale (kilka godzin) silnik trójfazowy
asynchroniczny wielobiegunowy (710 obr) o mocy rzędu 2kW , także ze 100
krotną redukcją prędkości z zachowaniem stałego momentu, a nawet ze
zwiększonym momentem przy częstotliwości 0,5Hz.
zapomnij.
Oczywiście wypowiedzieli się już wszyscy, którzy nigdy nie próbowali
pogonić falownika na 0.5Hz.
Primo: do tego zastosowania to jeśli już, to tylko synchroniczny albo
prądu stałego.
Secundo: z przekładnią.
Przy 0.5Hz serwoslinik PMSM powinien - przy poprawnym sprzężeniu
zwrotnym - chodzić ok, ale półprzewodniki mocy w falowniku wykończysz
dość szybko. Oczywiście, dość szybko jest pojęciem względnym, bo
falowniki jako takie potrafią żyć dość długo, ale przy taktowaniu
poniżej 1Hz bonding zaczyna być silnie obciążany cyklicznie i jeśli
moduł mocy (moduł IGBT) nie był specjalnie pod tym kątem
optymalizowany to szlag go trafi.
Marek Lewandowski
Zgadzam się z Markiem. Miałem okazję testowac jakies 5-6 falowników
Danfossa VLT6000 różnych mocy. Testowałem je na silniku ~16kW.
Więc tak, to że falownik mogł krecic do 250 czy 400Hz nie znaczyło ze się to
uda.
Nie wiem jak inne falowniki, ale ten był na tyle rozbudowany ze podawało sie
parametry podłaczonego
silnika i falownik sam wyznaczał graniczna czestotliwosc dla niego. Wiec
pamietam ze ten silniczek
bardzo mi ograniczalo (przy 100Hz gwizd z turbiny wentylatora silnika był na
tyle mocny ze
w calym warsztacie zrobiło sie mocno ciekawie, latajace jednorazowe
reklamowki itp:-))
Nie pamietam testow z czestotliwoscia niska rzedu hercow, ale uwzglednij
jedna rzecz
Jesli zamierzasz urzywac falownika dowiedz sie w jakich przypadkach stosuje
sie
silniki z izolowanymi łozyskami. Problem lezy w pradach wirowych gdzie
łozyszko zaczyna
prace jako zwój zwarty i szybko rdzewieje. Nie pamietam czy zalezlo od
czestotliwosci czy od mocy.
Trzeba to sprawdzic.
Znam przyklad pracy silnika przy 5Hz, Falownik Lenze, silnik ok 400W i
chodzi.
Możesz zadzwonic do działu technicznego Danfossa i pogadac z technikami co
mysla o 0,5Hz.
(moj post moze nie kipi konkretami bo falowniki mialem w rece ok 5lat temu
ale
chcialem nakreslic glownie problem tych łozysk, na co mnie uczulali w
Danfossie)
Pozdrawiam Michał
Jeffrey
Guest
Tue Jun 19, 2007 8:41 pm
lwh wrote:
Quote:
Mam potrzebę używać długotrwale (kilka godzin) silnik trójfazowy
asynchroniczny wielobiegunowy (710 obr) o mocy rzędu 2kW , także ze
100 krotną redukcją prędkości z zachowaniem stałego momentu, a nawet
ze zwiększonym momentem przy częstotliwości 0,5Hz.
Czy takie coś ma sens? Jakich spodziewać się problemów przy bardzo
obniżonej prędkości (oprócz chłodzenia) ?
zapmnij o częstotliwości 0,5Hz
silnik 2,2kW/2Hz zatrzymasz ręką czyli żeby miał 2kW musiałbyś użyć
silnika kilkunastokrotnie większego
może łatwiej znaleźć silnik który można pokręcić do 250, 400Hz - do
100 każdy można puścić (silnik wytrzyma chyba że reszta nie/ łożyska
do wymiany co 10kh pracy)
zauważ że silnik 8 biegunowy na 200Hz będzie chodził z prędkością 2
biegunowego na 50Hz, a maksymalna prędkość jest raczej uwarunkowana
względami mechanicznymi (drgania, wyważenie) a nie elektrycznymi.
Jeffrey
badworm
Guest
Tue Jun 19, 2007 8:47 pm
Dnia Tue, 19 Jun 2007 10:18:05 +0200, Michał napisał(a):
Quote:
Jesli zamierzasz urzywac falownika dowiedz sie w jakich przypadkach stosuje
sie
silniki z izolowanymi łozyskami. Problem lezy w pradach wirowych gdzie
łozyszko zaczyna
prace jako zwój zwarty i szybko rdzewieje. Nie pamietam czy zalezlo od
czestotliwosci czy od mocy.
Trzeba to sprawdzic.
Znam przyklad pracy silnika przy 5Hz, Falownik Lenze, silnik ok 400W i
chodzi.
Możesz zadzwonic do działu technicznego Danfossa i pogadac z technikami co
mysla o 0,5Hz.
(moj post moze nie kipi konkretami bo falowniki mialem w rece ok 5lat temu
ale
chcialem nakreslic glownie problem tych łozysk, na co mnie uczulali w
Danfossie)
A tu nie chodziło o prądy płynące przez łożyska i potem spływające do
uziemienia do którego jest podłączony silnik?
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kopek}pl
IET9@WEiA-PG student
GG#2400455 ICQ#320399066
http://photobucket.com/albums/b252/badworm/
Jaroslaw Berezowski
Guest
Tue Jun 19, 2007 10:20 pm
Jeffrey napisał(a):
Quote:
biegunowego na 50Hz, a maksymalna prędkość jest raczej uwarunkowana
względami mechanicznymi (drgania, wyważenie) a nie elektrycznymi.
Masz tez ograniczenia napiecia przy wysokich czestotliwosciach, ktore
ograniczaja moment.
--
Jaroslaw "Jaros" Berezowski
Michał
Guest
Tue Jun 19, 2007 10:55 pm
Quote:
A tu nie chodziło o prądy płynące przez łożyska i potem spływające do
uziemienia do którego jest podłączony silnik?
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kopek}pl
Nie pamietam powodu, ale problem w moim przypadku istniał.
Jeden telefon moze wszystko wyjaśnic:-)
Pozdrawiam Michał
lwh
Guest
Wed Jun 20, 2007 11:43 pm
Użytkownik "Marek Lewandowski" <locust@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:1182238469.611064.40210@m36g2000hse.googlegroups.com...
Quote:
Przy 0.5Hz serwoslinik PMSM powinien - przy poprawnym sprzężeniu
zwrotnym - chodzić ok, ale półprzewodniki mocy w falowniku wykończysz
dość szybko. Oczywiście, dość szybko jest pojęciem względnym, bo
Jeden z dostawców napędów zaproponował mi silnik asynchroniczny z enkoderem
i falownikiem.
Nie wiem nic więcej o typach tych podzespołów.
Jak sądzisz: ma to sens? Będzie długo działać ?
Goto page Previous 1, 2, 3 Next