Goto page 1, 2, 3 Next
Guest
Wed Apr 10, 2013 9:34 am
czesc,
ostatnio bylem zmuszony skorzystac z prostownika i naladowac
akumulator 44Ah. Rozladowal sie bo zostawilem radyjo.....
Na poczatku ladowania bral prad ca 5-6A ale po kilku minutach zeszlo
na ca 4A...Przy czym napiecie z 13V na poczatku roszlo do jakich
14V.....Niestety w miare spadku pradu ladowania napiecie roslo i w
okoliach pradu 2A przekroczylo 15V (na nawet 15,4-15,5V)
Odlaczylem bo to troche za duzo a reszta ladowania odbyla sie podczas
jazdy autem.
Pytanie: jak ograniczyc napiecie aby nie przekroczylo powiedzmy 14,4V
(tak jak w aucie). Chcialbym cos wlozyc do tego prostownika, aby przy
spadku pradu napiecie nie przekroczylo ww. wartosci.
Np. wpinamy sie rownolegle do wyjscia i ustawiamy progowe napiecie,
jak przekroczy ww. to wlacza sie "ogranicznik napiecia" - czyli musimy
odlozyc gdzies roznice napiecia nawet jakby to mialo sie odkladac na
radiatorze. Inwestycja < 20zl.
Macie pomysl?
--
ThinkXtra
Miroslaw Kwasniak
Guest
Wed Apr 10, 2013 12:40 pm
adresss@poczta.pl wrote:
Quote:
czesc,
ostatnio bylem zmuszony skorzystac z prostownika i naladowac
akumulator 44Ah. Rozladowal sie bo zostawilem radyjo.....
Na poczatku ladowania bral prad ca 5-6A ale po kilku minutach zeszlo
na ca 4A...Przy czym napiecie z 13V na poczatku roszlo do jakich
14V.....Niestety w miare spadku pradu ladowania napiecie roslo i w
okoliach pradu 2A przekroczylo 15V (na nawet 15,4-15,5V)
W miarę wzrostu napięcia prąd łądowania malał
Quote:
Odlaczylem bo to troche za duzo a reszta ladowania odbyla sie podczas
jazdy autem.
Jeżeli ten wzrost napięcia nastąpił szybko, to znaczy, że akumulator już
dożył swoje.
Quote:
Pytanie: jak ograniczyc napiecie aby nie przekroczylo powiedzmy 14,4V
(tak jak w aucie). Chcialbym cos wlozyc do tego prostownika, aby przy
spadku pradu napiecie nie przekroczylo ww. wartosci.
Np. wpinamy sie rownolegle do wyjscia i ustawiamy progowe napiecie,
jak przekroczy ww. to wlacza sie "ogranicznik napiecia" - czyli musimy
odlozyc gdzies roznice napiecia nawet jakby to mialo sie odkladac na
radiatorze. Inwestycja < 20zl.
Macie pomysl?
Jak ograniczysz napięcie to prąd przestanie płynąć
John KoĹalsky
Guest
Wed Apr 10, 2013 7:12 pm
Użytkownik <adresss@poczta.pl>
Quote:
ostatnio bylem zmuszony skorzystac z prostownika i naladowac
akumulator 44Ah. Rozladowal sie bo zostawilem radyjo.....
Na poczatku ladowania bral prad ca 5-6A ale po kilku minutach zeszlo
na ca 4A...Przy czym napiecie z 13V na poczatku roszlo do jakich
14V.....Niestety w miare spadku pradu ladowania napiecie roslo i w
okoliach pradu 2A przekroczylo 15V (na nawet 15,4-15,5V)
Odlaczylem bo to troche za duzo a reszta ladowania odbyla sie podczas
jazdy autem.
Pytanie: jak ograniczyc napiecie aby nie przekroczylo powiedzmy 14,4V
(tak jak w aucie). Chcialbym cos wlozyc do tego prostownika, aby przy
spadku pradu napiecie nie przekroczylo ww. wartosci.
Np. wpinamy sie rownolegle do wyjscia i ustawiamy progowe napiecie,
jak przekroczy ww. to wlacza sie "ogranicznik napiecia" - czyli musimy
odlozyc gdzies roznice napiecia nawet jakby to mialo sie odkladac na
radiatorze. Inwestycja < 20zl.
Macie pomysl?
Eeee ... stabilizator napięcia 14,5V z ogranicznikiem prądu np 4A
Guest
Wed Apr 10, 2013 7:55 pm
W dniu środa, 10 kwietnia 2013 11:34:36 UTC+2 użytkownik adr...@poczta.pl napisał:
Quote:
czesc,
ostatnio bylem zmuszony skorzystac z prostownika i naladowac
akumulator 44Ah. Rozladowal sie bo zostawilem radyjo.....
Na poczatku ladowania bral prad ca 5-6A ale po kilku minutach zeszlo
na ca 4A...Przy czym napiecie z 13V na poczatku roszlo do jakich
14V.....Niestety w miare spadku pradu ladowania napiecie roslo i w
okoliach pradu 2A przekroczylo 15V (na nawet 15,4-15,5V)
Odlaczylem bo to troche za duzo a reszta ladowania odbyla sie podczas
jazdy autem.
Pytanie: jak ograniczyc napiecie aby nie przekroczylo powiedzmy 14,4V
(tak jak w aucie). Chcialbym cos wlozyc do tego prostownika, aby przy
spadku pradu napiecie nie przekroczylo ww. wartosci.
Np. wpinamy sie rownolegle do wyjscia i ustawiamy progowe napiecie,
jak przekroczy ww. to wlacza sie "ogranicznik napiecia" - czyli musimy
odlozyc gdzies roznice napiecia nawet jakby to mialo sie odkladac na
radiatorze. Inwestycja < 20zl.
Macie pomysl?
--
ThinkXtra
Szeregowo diody. Na każdej spadek napięcia ok 0,6V.
Guest
Wed Apr 10, 2013 11:15 pm
W dniu środa, 10 kwietnia 2013 21:12:34 UTC+2 użytkownik John Kołalsky napisał:
Quote:
Użytkownik <adresss@poczta.pl
ostatnio bylem zmuszony skorzystac z prostownika i naladowac
akumulator 44Ah. Rozladowal sie bo zostawilem radyjo.....
Na poczatku ladowania bral prad ca 5-6A ale po kilku minutach zeszlo
na ca 4A...Przy czym napiecie z 13V na poczatku roszlo do jakich
14V.....Niestety w miare spadku pradu ladowania napiecie roslo i w
okoliach pradu 2A przekroczylo 15V (na nawet 15,4-15,5V)
Odlaczylem bo to troche za duzo a reszta ladowania odbyla sie podczas
jazdy autem.
Pytanie: jak ograniczyc napiecie aby nie przekroczylo powiedzmy 14,4V
(tak jak w aucie). Chcialbym cos wlozyc do tego prostownika, aby przy
spadku pradu napiecie nie przekroczylo ww. wartosci.
Np. wpinamy sie rownolegle do wyjscia i ustawiamy progowe napiecie,
jak przekroczy ww. to wlacza sie "ogranicznik napiecia" - czyli musimy
odlozyc gdzies roznice napiecia nawet jakby to mialo sie odkladac na
radiatorze. Inwestycja < 20zl.
Macie pomysl?
Eeee ... stabilizator napięcia 14,5V z ogranicznikiem prądu np 4A
Taniej i mniej roboty będzie z kupnem w jakiejś żabce prostownika. Sezon na prostowniki się skończył to będą taniej sprzedawali.
Desoft
Guest
Thu Apr 11, 2013 6:14 am
Użytkownik <kogutek444@gmail.com> napisał w wiadomości
news:489137a9-d427-4051-b450-d5ed600f3b3d@googlegroups.com...
Quote:
Pytanie: jak ograniczyc napiecie aby nie przekroczylo powiedzmy 14,4V
(tak jak w aucie). Chcialbym cos wlozyc do tego prostownika, aby przy
spadku pradu napiecie nie przekroczylo ww. wartosci.
Szeregowo diody. Na każdej spadek napięcia ok 0,6V.
Wielokrotnie prostowane napięcie jest niekorzystne dla akumulatora.
--
Desoft
Jacek Maciejewski
Guest
Thu Apr 11, 2013 7:26 am
Dnia Thu, 11 Apr 2013 07:20:56 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):
Quote:
Hę...?
Zapomniał dodać "

"
:)
--
Jacek
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Apr 11, 2013 7:35 am
Hello Desoft,
Thursday, April 11, 2013, 8:14:09 AM, you wrote:
Quote:
Pytanie: jak ograniczyc napiecie aby nie przekroczylo powiedzmy 14,4V
(tak jak w aucie). Chcialbym cos wlozyc do tego prostownika, aby przy
spadku pradu napiecie nie przekroczylo ww. wartosci.
Szeregowo diody. Na każdej spadek napięcia ok 0,6V.
Wielokrotnie prostowane napięcie jest niekorzystne dla akumulatora.
Że jak?
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Desoft
Guest
Thu Apr 11, 2013 9:17 am
Quote:
Pytanie: jak ograniczyc napiecie aby nie przekroczylo powiedzmy 14,4V
(tak jak w aucie). Chcialbym cos wlozyc do tego prostownika, aby przy
spadku pradu napiecie nie przekroczylo ww. wartosci.
Szeregowo diody. Na każdej spadek napięcia ok 0,6V.
Wielokrotnie prostowane napięcie jest niekorzystne dla akumulatora.
Że jak?
No normalnie - jak da 10 diód szeregowo to 10 razy wyprostuje napięcie.
A uśmieszku nie dodałem, żeby też wyglądało to tak poważnie, jak dawanie
diód w szereg.
--
Desoft
Adam Wysocki
Guest
Thu Apr 11, 2013 9:20 am
Desoft <NICK@interia.pl> wrote:
Quote:
Szeregowo diody. Na każdej spadek napięcia ok 0,6V.
Wielokrotnie prostowane napięcie jest niekorzystne dla akumulatora.
Hę...?
--
"Project Manager to człowiek, który myśli, że jak weźmie
dziewięć kobiet, to urodzą dziecko w miesiąc."
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Apr 11, 2013 9:32 am
Hello Desoft,
Thursday, April 11, 2013, 11:17:13 AM, you wrote:
Quote:
Pytanie: jak ograniczyc napiecie aby nie przekroczylo powiedzmy 14,4V
(tak jak w aucie). Chcialbym cos wlozyc do tego prostownika, aby przy
spadku pradu napiecie nie przekroczylo ww. wartosci.
Szeregowo diody. Na każdej spadek napięcia ok 0,6V.
Wielokrotnie prostowane napięcie jest niekorzystne dla akumulatora.
Że jak?
No normalnie - jak da 10 diód szeregowo to 10 razy wyprostuje napięcie.
A uśmieszku nie dodałem, żeby też wyglądało to tak poważnie, jak dawanie
diód w szereg.
Zazwyczaj nie proponuję takiego badziewiarstwa ale czasem to jest
naprawdę najprostsze rozwiązanie.
W tym, konkretnym wypadku jest całkowicie zbędne.
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Apr 11, 2013 9:36 am
Hello Adresss,
Wednesday, April 10, 2013, 11:34:36 AM, you wrote:
Quote:
ostatnio bylem zmuszony skorzystac z prostownika i naladowac
akumulator 44Ah. Rozladowal sie bo zostawilem radyjo.....
Na poczatku ladowania bral prad ca 5-6A ale po kilku minutach zeszlo
na ca 4A...Przy czym napiecie z 13V na poczatku roszlo do jakich
14V.....Niestety w miare spadku pradu ladowania napiecie roslo i w
okoliach pradu 2A przekroczylo 15V (na nawet 15,4-15,5V)
To jest całkowicie poprawne napięcie ładowania po głębokim
rozładowaniu. W takiej sytuacji ładuje się nawet do 16V oczywiście
pilnując poziom elektrolitu.
Ładowanie do 14.4V (13.8V dla żelowych) to ładowanie buforowe,
podtrzymujące a nie ratowanie akumulatora po głębokim rozładowaniu.
[...]
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Tomasz Wójtowicz
Guest
Thu Apr 11, 2013 10:29 am
W dniu 2013-04-11 11:17, Desoft pisze:
Quote:
Pytanie: jak ograniczyc napiecie aby nie przekroczylo powiedzmy 14,4V
(tak jak w aucie). Chcialbym cos wlozyc do tego prostownika, aby przy
spadku pradu napiecie nie przekroczylo ww. wartosci.
Szeregowo diody. Na każdej spadek napięcia ok 0,6V.
Wielokrotnie prostowane napięcie jest niekorzystne dla akumulatora.
Że jak?
No normalnie - jak da 10 diód szeregowo to 10 razy wyprostuje napięcie.
A uśmieszku nie dodałem, żeby też wyglądało to tak poważnie, jak dawanie
diód w szereg.
Ale obniżanie napięcia diodą to standardowe rozwiązanie, bo w zakresie
małych prądów dioda ma stały spadek napięcia i pod tym względem jest
lepsza od opornika.
Tomasz Wójtowicz
Guest
Thu Apr 11, 2013 10:37 am
W dniu 2013-04-11 11:36, RoMan Mandziejewicz pisze:
Quote:
Hello Adresss,
Wednesday, April 10, 2013, 11:34:36 AM, you wrote:
ostatnio bylem zmuszony skorzystac z prostownika i naladowac
akumulator 44Ah. Rozladowal sie bo zostawilem radyjo.....
Na poczatku ladowania bral prad ca 5-6A ale po kilku minutach zeszlo
na ca 4A...Przy czym napiecie z 13V na poczatku roszlo do jakich
14V.....Niestety w miare spadku pradu ladowania napiecie roslo i w
okoliach pradu 2A przekroczylo 15V (na nawet 15,4-15,5V)
To jest całkowicie poprawne napięcie ładowania po głębokim
rozładowaniu. W takiej sytuacji ładuje się nawet do 16V oczywiście
pilnując poziom elektrolitu.
Ładowanie do 14.4V (13.8V dla żelowych) to ładowanie buforowe,
podtrzymujące a nie ratowanie akumulatora po głębokim rozładowaniu.
Dokładnie. Mój sklepowy prostownik ma 16,5V bez obciążenia. Ciekawe, że
po naładowaniu i odłączeniu prostownika, napięcie na zaciskach
akumulatora w ciągu kilkunastu sekund spada z 16 do 14,4V. To wynika z
faktu, że akumulator zachowuje się również jak kondensator
elektrolityczny. Oczywiście nie należy trzymać za długo akumulatora pod
takim prostownikiem, bo w końcu naprawdę naładuje się do 16V. Jak
podłączam pusty akumulator, prąd ładowania jest rzędu 10-15A, jak
zejdzie do 4A to już odłączam. Mówię o dieslowskim akumulatorze 77Ah.
Desoft
Guest
Thu Apr 11, 2013 12:02 pm
Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <spammers@go.away.com> napisał w wiadomości
news:kk63ao$v06$3@srv13.cyf-kr.edu.pl...
Quote:
W dniu 2013-04-11 11:17, Desoft pisze:
Pytanie: jak ograniczyc napiecie aby nie przekroczylo powiedzmy 14,4V
(tak jak w aucie). Chcialbym cos wlozyc do tego prostownika, aby przy
spadku pradu napiecie nie przekroczylo ww. wartosci.
Szeregowo diody. Na każdej spadek napięcia ok 0,6V.
Wielokrotnie prostowane napięcie jest niekorzystne dla akumulatora.
Że jak?
No normalnie - jak da 10 diód szeregowo to 10 razy wyprostuje napięcie.
A uśmieszku nie dodałem, żeby też wyglądało to tak poważnie, jak dawanie
diód w szereg.
Ale obniżanie napięcia diodą to standardowe rozwiązanie, bo w zakresie
małych prądów dioda ma stały spadek napięcia i pod tym względem jest
lepsza od opornika.
To znaczy że akumulator należy ładować małym prądem? 100mA? 5A?
Pomijając już tak nieekonomiczne rozwiązanie. Jaki sens ma taki układ?
Prostownik jak widać z opisu nie jest stabilizowany. Z założenia jego
napięcie zmienia się wraz z obciążeniem, to tego wachania napięcia sieci.
Więc co te diody dają?
Prostownik do łądowania alumulatorów kwasowych powinien dawać stały prąd aż
do samego końca, a potem powinno nastąpić odłączenie przy tych 14,4V.
_Teoretyczny_ czas ładowania akumulatora samochodowego ze stabilnego
napięcia 14,4V wynosi nieskończoność.
Jeżeli już dawać diody to małe (jedną), nie szeregowo z zasilaniem a
równolegle i do tego tranzystor na którym wydzieli się tyle samo ciepła co
na diodach z w/w propozycji.
Może tu chodzi o diodę ale lampową, i nie do obniżenia napięcia tylko
stabilizacji prądu? :)
I jeszcze jedno: dioda w kierunku przewodzenia słabo stabilizuje napięcie.
Bardzo słabo.
--
Desoft
Goto page 1, 2, 3 Next