RTV forum PL | NewsGroups PL

Straty energii z ogniwa słonecznego umieszczonego za szybą samochodową?

bateria słoneczna za szybą - jakie straty?

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Straty energii z ogniwa słonecznego umieszczonego za szybą samochodową?

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Jarosław Sokołowski
Guest

Fri Nov 08, 2013 5:04 pm   



Pan Adam napisał:

Quote:
" Dane techniczne
Napięcie: 12V DC (w trybie gotowości: 16-25V)
Prąd ładowania/wyjście: maks. 180 mA/maks. 2,4 W "
i nic więcej.
Bałbym się to podłączyć bez dodatkowego zabezpieczenia, choćby
jakiegoś LM. Poza tym z tak małym prądem niewiele zdziałasz.

2.4W można na stabilizatorze równoległym wytracić. Ja bym to zrobił
jeszcze inaczej ale to nie dla amatora robota.

Romku, pytanie, bo w elektronice już niestety od pewnego czasu nie
grzebię (a przynajmniej nie codziennie), i nie zawsze jestem na bieżąco:
napisałeś "wytracić" - czyli reszta idzie w ciepło?

Ale co tu wytracać, co ograniczać? Podali maksymalny prąd 180 mA, co
się jakoś kupy trzyma. Mam moduły cienkowarstwowe, tyle że nie takie
malutkie, a ze 20 razy większej powierzchni. Moc nominalna 120 W,
czyli 1,2 A przy 100 V (99 ogniw w szeregu, tu na zdjęciu widać 29).
Więc z grubsza się zgadza, choć to maleństwo ma wyraźnie mniejszą
sprawność.

Charakterystyka ogniw jest taka, że mają prawie stałą wydajność prądową
przy napięciu na wyjściu od zera do napięcia roboczego. Co nie dziwi, bo
to po prostu jest zakład produkcji elektronów. Za maksymalne napięcie
robocze należy traktowac tu wymienione w danych 25 V. Jak się podłączy
wprost akumulator 12 czy 14 V, to różnica i tak wytraci się w ogniwie.

Z tym że ten prąd 180 mA, to był określany w warunkach wzorcowych, czyli
przy strumieniu światła 1kW/m2. W samochodzie będzie kilka razy mniej.
W słoneczny dzień. W pochmurny zimowy dzionek, to już szkoda gadać.
Więc nie, nie spowoduje to wybuchu akumulatora pod maską.

Quote:
Jeśli odpowiedź jest "tak", to następne pytanie:
jak zrobić, aby nadmiar nie szedł w radiator? Jakiś step-up/step-down?

Tak jak robią to "zawodowe" inwertery przeznaczone do pracy w instalacjach
solarnych. Czyli ssać maksymalny prąd z ogniw przy napięciu określonym
przez największą moc pobieraną. I zamieniać na to, co akurat potrzebne.
W dużych instalacjach typowo moduły łączy się szeregowo w łańcuchy
o napięciu około 1000 V i zamienia to na 230 V AC synchronizowane z siecią.
Albo na prąd stały ładujący akumulatory, jak kto ma taką potrzebę.

--
Jarek

Jarosław Sokołowski
Guest

Fri Nov 08, 2013 5:21 pm   



fifak napisał tak:

Quote:
ciekawy temat, zainteresowało mnie to, czy takie urządzenia się sprawdzają:?

http://allegro.pl/bateria-solarna-samochodowa-ladowarka-akumulatora-i3665333962.html

niestety wszystko co droższe to obawiał bym się o kradzież...

Kilka tygodni temu widziałem takie samo ogniwo bodajże w Lidlu, w komplecie
z lampą LED włączaną czujką ruchu (konstrukcja taka jak typowe halogeny).
Całość była niewiele droższa od tego co na Allegro (dokładnej ceny nie
pamiętam).

--
Jarek

Guest

Fri Nov 08, 2013 6:03 pm   



W dniu czwartek, 7 listopada 2013 21:19:23 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
Quote:
witam



planuje doładować akumulator samochodowy, baterią słoneczną. oczywiście

będzie leżała na kokpicie, za szybą samochodową. pieron wie czy owa

szyba ma jakieś właściwości atermiczne. fioletowa nie jest. Czy ktoś wie

w praktyce o ile % ogniwo słoneczne da mniej energii?



ToMasz

fajnie Ci się udało ich wkręcić w temat "jak mając do dyspozycji mniej niż 1Ah naładować akumulator w samochodzie". Sorki ze popsułem ale nie moglem się opanować.

Adam Górski
Guest

Fri Nov 08, 2013 6:17 pm   



W dniu 2013-11-08 17:03, kogutek444@gmail.com pisze:
Quote:
W dniu czwartek, 7 listopada 2013 21:19:23 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
witam



planuje doładować akumulator samochodowy, baterią słoneczną. oczywiście

będzie leżała na kokpicie, za szybą samochodową. pieron wie czy owa

szyba ma jakieś właściwości atermiczne. fioletowa nie jest. Czy ktoś wie

w praktyce o ile % ogniwo słoneczne da mniej energii?



ToMasz

fajnie Ci się udało ich wkręcić w temat "jak mając do dyspozycji mniej niż 1Ah naładować akumulator w samochodzie". Sorki ze popsułem ale nie moglem się opanować.


Chyba zdebilałem do reszty bo jeszcze do mnie nie dotarło dlaczego jest
to niemożliwe...

Adam

Guest

Fri Nov 08, 2013 8:00 pm   



W dniu piątek, 8 listopada 2013 18:17:07 UTC+1 użytkownik Adam Górski napisał:
Quote:
W dniu 2013-11-08 17:03, kogutek444@gmail.com pisze:

W dniu czwartek, 7 listopada 2013 21:19:23 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:

witam







planuje doładować akumulator samochodowy, baterią słoneczną. oczywiście



będzie leżała na kokpicie, za szybą samochodową. pieron wie czy owa



szyba ma jakieś właściwości atermiczne. fioletowa nie jest. Czy ktoś wie



w praktyce o ile % ogniwo słoneczne da mniej energii?







ToMasz



fajnie Ci się udało ich wkręcić w temat "jak mając do dyspozycji mniej niż 1Ah naładować akumulator w samochodzie". Sorki ze popsułem ale nie moglem się opanować.





Chyba zdebilałem do reszty bo jeszcze do mnie nie dotarło dlaczego jest

to niemożliwe...



Adam

Nie jest niemożliwe ale strasznie głupie. Co byś powiedział na taką sytuację. Ktoś wziął akumulator z telefonu. Ładuje go w domu. Dorobił do niego przetwornicę żeby na wyjściu było tyle ile potrzeba do ładowania akumulatora. I codziennie wtykał takie coś na przykład w gniazdo zapalniczki żeby akumulator podładować. Powiedział byś że ma małe myszki w głowie. Mnie tak powiedzieć nie wypada i postrzegany jako cham musiał bym stwierdzić że jest jebnięty. A rozwiązanie z takim akumulatorkiem jest tańsze i o pierdylion razy bardziej niezawodne. No i energetycznie dużo lepsze.

Jawi
Guest

Fri Nov 08, 2013 10:09 pm   



W dniu 2013-11-08 12:47, Andrzej Lawa pisze:
Quote:
W dniu 08.11.2013 11:40, stchebel@gmail.com pisze:

[ciach wielki, niepotrzebny cytat]

Przyznaję rację. Miałem na myśli moc/jedn. pow.,
a nie całkowitą ilość energii w ciągu dnia.

A może jeszcze byś łaskawie nauczył się poprawnie cytować i zawijać
wiersze?

To fani googla, odporni na argumenty.

Nie przekonasz...

ToMasz
Guest

Fri Nov 08, 2013 10:38 pm   



Quote:
fajnie Ci się udało ich wkręcić w temat "jak mając do dyspozycji mniej niż 1Ah naładować akumulator w samochodzie". Sorki ze popsułem ale nie moglem się opanować.
nie. nie naładować. Spowodować aby zakładając jeden dzień słoneczny na

tydzień, dostał 5ah. za 65zł. Taka bateria może być wykorzystywana w
wielu innych sytuacjach.....
Quote:

Chyba zdebilałem do reszty bo jeszcze do mnie nie dotarło dlaczego jest

to niemożliwe...
nie można na tej metodzie polegać. naładować się da, ale w idealnych

warunkach.
Quote:

Adam

Nie jest niemożliwe ale strasznie głupie. Co byś powiedział na taką sytuację. Ktoś wziął akumulator z telefonu. Ładuje go w domu. Dorobił do niego przetwornicę żeby na wyjściu było tyle ile potrzeba do ładowania akumulatora. I codziennie wtykał takie coś na przykład w gniazdo zapalniczki żeby akumulator podładować. Powiedział byś że ma małe myszki w głowie. Mnie tak powiedzieć nie wypada i postrzegany jako cham musiał bym stwierdzić że jest jebnięty. A rozwiązanie z takim akumulatorkiem jest tańsze i o pierdylion razy bardziej niezawodne. No i energetycznie dużo lepsze.

też o tym myślałem. ale tak: akumulator 6ah, do zabawki kosztuje 40zł i

wytrzyma max 2 lata, z tym ze po roku będzie miał 3ah. wielokrotnie to
przerabiałem w upsach. Mogę oczywiście kupić za 100zł porządny
akumulator, który ma 6, moze 7.2 ah, ale do tego muszę miec przetwornice
dc-dc step-up. mało tego, bardzo mądrą przetwornice, taką która nie
spowoduje przeładowania przez pierwszą godzinę, i odetnie ładowanie gdy
mały akumulator zacznie zdychać. jakby były gotowce, to bym może kupił.
a tak? Tak się zastanawiam czy nie poczekać na promocje akumulatorów w
norauto, i nie kupić 12v36ah i "palić na kable" Tylko że znowu taki
akumulator jest za ciężki żeby go żona zatargała, i padnie po 6 latach.
idealny byłby generator spalinowy zrobiony ze starej piły i jakiegoś
alternatorka. niestety, normalne generatory musza mieć obowiązkowo 230v
i 1kW

ToMasz

Jarosław Sokołowski
Guest

Fri Nov 08, 2013 10:56 pm   



Jawi napisał:

Quote:
A może jeszcze byś łaskawie nauczył się poprawnie cytować i zawijać
wiersze?

To fani googla, odporni na argumenty.
Nie przekonasz...

Ja też lubię googla. Ale nie przekłada się to na fanatyzm. Wczoraj
zajrzałem do tej działki, co służy do pisania na grupy. I już w ogóle
przestałem cokolwiek rozumieć. Jak tego można używać?! Wiem, jak
się patrzy na to, co trafia z googla do serwerów NNTP, to pierwszym
wytłumaczeniem, jakie przychodzi ma myśl, jest sadyzm piszących.
Ale teraz widzę, że więcej w tym masochizmu.

--
Jarek

RoMan Mandziejewicz
Guest

Fri Nov 08, 2013 11:10 pm   



Hello ToMasz,

Friday, November 8, 2013, 10:38:13 PM, you wrote:

[...]

Quote:
też o tym myślałem. ale tak: akumulator 6ah, do zabawki kosztuje 40zł i
wytrzyma max 2 lata, z tym ze po roku będzie miał 3ah. wielokrotnie to
przerabiałem w upsach. Mogę oczywiście kupić za 100zł porządny
akumulator, który ma 6, moze 7.2 ah, ale do tego muszę miec przetwornice
dc-dc step-up. mało tego, bardzo mądrą przetwornice, taką która nie
spowoduje przeładowania przez pierwszą godzinę, i odetnie ładowanie gdy
mały akumulator zacznie zdychać. jakby były gotowce, to bym może kupił.
a tak? Tak się zastanawiam czy nie poczekać na promocje akumulatorów w
norauto, i nie kupić 12v36ah i "palić na kable" Tylko że znowu taki
akumulator jest za ciężki żeby go żona zatargała, i padnie po 6 latach.
idealny byłby generator spalinowy zrobiony ze starej piły i jakiegoś
alternatorka. niestety, normalne generatory musza mieć obowiązkowo 230v
i 1kW

Zapewniam Cię, że akumulator 12V 7Ah podłączony równolegle do padliny
w Lanosie w zupełności wystarczał do zakręcenia i odpalenia silnika
1.6. I jeździłem tak prawie miesiąc.

--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Mirek
Guest

Fri Nov 08, 2013 11:30 pm   



On 08.11.2013 23:10, RoMan Mandziejewicz wrote:

Quote:
Zapewniam Cię, że akumulator 12V 7Ah

To chyba jeszcze Yuasa z zielonymi napisami.

--
Mirek.

Guest

Sat Nov 09, 2013 12:07 am   



W dniu piątek, 8 listopada 2013 22:38:13 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
Quote:
fajnie Ci się udało ich wkręcić w temat "jak mając do dyspozycji mniej niż 1Ah naładować akumulator w samochodzie". Sorki ze popsułem ale nie moglem się opanować.

nie. nie naładować. Spowodować aby zakładając jeden dzień słoneczny na

tydzień, dostał 5ah. za 65zł. Taka bateria może być wykorzystywana w

wielu innych sytuacjach.....



Chyba zdebilałem do reszty bo jeszcze do mnie nie dotarło dlaczego jest



to niemożliwe...

nie można na tej metodzie polegać. naładować się da, ale w idealnych

warunkach.



Adam



Nie jest niemożliwe ale strasznie głupie. Co byś powiedział na taką sytuację. Ktoś wziął akumulator z telefonu. Ładuje go w domu. Dorobił do niego przetwornicę żeby na wyjściu było tyle ile potrzeba do ładowania akumulatora. I codziennie wtykał takie coś na przykład w gniazdo zapalniczki żeby akumulator podładować. Powiedział byś że ma małe myszki w głowie. Mnie tak powiedzieć nie wypada i postrzegany jako cham musiał bym stwierdzić że jest jebnięty. A rozwiązanie z takim akumulatorkiem jest tańsze i o pierdylion razy bardziej niezawodne. No i energetycznie dużo lepsze.



też o tym myślałem. ale tak: akumulator 6ah, do zabawki kosztuje 40zł i

wytrzyma max 2 lata, z tym ze po roku będzie miał 3ah. wielokrotnie to

przerabiałem w upsach. Mogę oczywiście kupić za 100zł porządny

akumulator, który ma 6, moze 7.2 ah, ale do tego muszę miec przetwornice

dc-dc step-up. mało tego, bardzo mądrą przetwornice, taką która nie

spowoduje przeładowania przez pierwszą godzinę, i odetnie ładowanie gdy

mały akumulator zacznie zdychać. jakby były gotowce, to bym może kupił.

a tak? Tak się zastanawiam czy nie poczekać na promocje akumulatorów w

norauto, i nie kupić 12v36ah i "palić na kable" Tylko że znowu taki

akumulator jest za ciężki żeby go żona zatargała, i padnie po 6 latach.

idealny byłby generator spalinowy zrobiony ze starej piły i jakiegoś

alternatorka. niestety, normalne generatory musza mieć obowiązkowo 230v

i 1kW



ToMasz

Już wystarczy. Nie dadzą się wkręcić. Ale i tak szacun i ukłony.. Dobry jesteś. jeszcze nie raz ich zrobisz w chuja.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Sat Nov 09, 2013 12:58 am   



Hello Mirek,

Friday, November 8, 2013, 11:30:12 PM, you wrote:

Quote:
Zapewniam Cię, że akumulator 12V 7Ah
To chyba jeszcze Yuasa z zielonymi napisami.

Nie chce mi się rozkręcać UPSa ale chyba jednak z czerwonymi. I nie
pamiętam, czy Yuasa. Ale to było 4 lata temu a akumulator nadal żyje w
UPSie.


--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Mirek
Guest

Sat Nov 09, 2013 1:01 am   



On 09.11.2013 00:58, RoMan Mandziejewicz wrote:

Quote:
Nie chce mi się rozkręcać UPSa ale chyba jednak z czerwonymi. I nie
pamiętam, czy Yuasa. Ale to było 4 lata temu a akumulator nadal żyje w
UPSie.

Yuasa z zielonymi > z czerwonymi > kobe > csb > ... więcej nie pamiętam

(nie chcę).

--
Mirek.

AlexY
Guest

Sat Nov 09, 2013 1:47 am   



Użytkownik mx12345678@gmail.com napisał:
[..]
Quote:
Pomysłem ciekawym jest tu położenie panelu na tylnej półce w samochodzie
tak aby w zimie podładowywać
ciągle akumulator.

Coś takiego?
http://www.autocentrum.pl/gfx/awc/cars/1999671716/1999671716_6.jpg?1383957851
działa już ze 2 lata aczkolwiek nie ładuje aku tylko zasila dmuchawę.

--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

ACMM-033
Guest

Sat Nov 09, 2013 6:01 pm   



Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl.invalid> napisał w
wiadomości news:551008273.20131108231004@pik-net.pl.invalid...
Quote:
Zapewniam Cię, że akumulator 12V 7Ah podłączony równolegle do padliny
w Lanosie w zupełności wystarczał do zakręcenia i odpalenia silnika
1.6. I jeździłem tak prawie miesiąc.

I łączników między celami nie upaliło?

--
ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.
Spamerstwu i "pytaczom" wstęp do skrzynki email surowo zabroniony!
To, że adres ten jest publiczny i nieodspamiony, nie oznacza, że wolno
wam tu załatwiać się, do tego jest klop, tylko go z szafą nie pomylcie!

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Straty energii z ogniwa słonecznego umieszczonego za szybą samochodową?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map