RTV forum PL | NewsGroups PL

Sposoby na doładowanie akumulatora samochodowego 12V bez dostępu do AC?

Zanieść prąd do samochodu

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Sposoby na doładowanie akumulatora samochodowego 12V bez dostępu do AC?

Goto page 1, 2, 3  Next

Piotr Gałka
Guest

Thu Feb 27, 2014 5:56 pm   



Mam potrzebę posiadania możliwości względnie szybkiego władowania kilku Ah w
akumulator samochodu w przypadku braku dostępu do AC. Chodzi właściwie o
sposób wymuszenia stałego przelewania Ah z wiaderka do akumulatora z
prędkością rzędu 10Ah/h = 10A lub więcej.
Regulacja napięcia zbędna bo chodzi o doładowanie rozładowanego akumulatora.
Potrzeba nie jest na tyle duża aby uzasadniać kupowanie za kilka stówek
jakiegoś ustrojstwa, ale wystarczająca aby poświęcić jej trochę czasu
(zawsze się człowiek przy okazji czegoś nauczy).

Pomysł 1.
Akumulator 12V 7Ah i przetwornica step-up (ze sprzężeniem z prądu a nie
napięcia).
Problem: ograniczenie prądu na początku procesu ładowania i w przypadku
próby rozruchu.
Przyszło mi do głowy, że tę rolę mogą doskonale spełnić Omni-FETy
praktycznie bez spadku napięcia na nich (wtedy, gdy nie muszą ograniczać).
Tylko, że one jak zadziałają to się pewnie nagrzeją i zadziała ogranicznik
temperaturowy i tak już zostanie. Przetwornica będzie dawała coraz wyższe
napięcie aby uzyskać odpowiedni prąd i pewnie dojdzie do ograniczenia
napięciowego w Omni-FETach, a to chyba nie jest objęte ogranicznikiem
temperaturowym więc Omni-FETy pójdą z dymem.
Jakby tu rozsądnie zrobić to ograniczenie (pisząc to zdanie przyszedł mi do
głowy czujnik Halla - akurat mam HCT-06DSS).
Pomińmy problem kontroli wyładowania tego 7Ah.

Pomysł 2.
Zastosowanie jako pompy 4 paluszków (równolegle powinny mieć 8Ah). Problem z
ograniczeniem prądu podobny jak poprzednio.

Pomysł 3.
Dwa akumulatory 12V 7Ah i step-down (z regulacją tylko prądu).
Chyba naturalnie rozwiązuje wszystkie problemy tylko targać trzeba dwa
akumulatory.

Jakieś sugestie który wariant wybrać i na czym najlepiej go zrealizować?
Jakieś inne pomysły ?
P.G.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Thu Feb 27, 2014 6:30 pm   



Hello Piotr,

Thursday, February 27, 2014, 5:56:13 PM, you wrote:

Quote:
Mam potrzebę posiadania możliwo¶ci względnie szybkiego władowania kilku Ah w
akumulator samochodu w przypadku braku dostępu do AC. Chodzi wła¶ciwie o
sposób wymuszenia stałego przelewania Ah z wiaderka do akumulatora z
prędko¶ci± rzędu 10Ah/h = 10A lub więcej.
Regulacja napięcia zbędna bo chodzi o doładowanie rozładowanego akumulatora.
Potrzeba nie jest na tyle duża aby uzasadniać kupowanie za kilka stówek
jakiego¶ ustrojstwa, ale wystarczaj±ca aby po¶więcić jej trochę czasu
(zawsze się człowiek przy okazji czego¶ nauczy).

[............]

Wielokrotnie ratowałem się akumulatorem 12V 7Ah wł±czaj±c go po prostu
równolegle do samochodowego za pom±c± kabelków 1.5mm^2. W zupełno¶ci
wystarczało do rozruchu benzynowego silnika 1.6. Z lenistwa potem
nawet jeĽdziłem jaki¶ czas z akumulatorem 7Ah podł±czonym na stałe.
Dał radę, nie zagotował się i do dzisiaj siedzy w UPSie - a kombinacje
robiłem w 2009 roku.

Przetwornica step-up jest bardzo kłopotliwa, ponieważ wydajno¶ć dobrze
naładowanego akumulatora 7Ah jest za wysoka i wymaga potężnej diody,
żeby wytrzymała moment ł±czenia akumulatorów i rozruch - miedĽ jest
odporniejsca od krzemu, niestety.
Próbowałem kiedy¶ robić SEPICa zasilanego z 12V - osi±gn±łem jakie¶
70W przy podłej sprawno¶ci, walcz±c z pojemno¶ci± SEPIC i grzej±cym
się wszystkim.
Push-pull w takim zastosowaniu wymaga trybu pr±dowego - przeklniesz to
:(


--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Artur Miller
Guest

Thu Feb 27, 2014 6:51 pm   



On Thu, 2014-02-27 at 17:56 +0100, Piotr Gałka wrote:
Quote:
Mam potrzebę posiadania możliwo¶ci względnie szybkiego władowania kilku Ah w
akumulator samochodu w przypadku braku dostępu do AC. Chodzi wła¶ciwie o
sposób wymuszenia stałego przelewania Ah z wiaderka do akumulatora z
prędko¶ci± rzędu 10Ah/h = 10A lub więcej.
Regulacja napięcia zbędna bo chodzi o doładowanie rozładowanego akumulatora.
Potrzeba nie jest na tyle duża aby uzasadniać kupowanie za kilka stówek
jakiego¶ ustrojstwa, ale wystarczaj±ca aby po¶więcić jej trochę czasu
(zawsze się człowiek przy okazji czego¶ nauczy).

[pac]


nie łatwiej wymienić aku na sprawny? chyba, ze zostawiasz auto w dżungli
na 3 miesi±ce bez odpalania.

uprzedzaj±c pytania - kilkuletni aku stał w aucie zim± 2011 3 tygodnie
pod blokiem. w styczniu. było minus kilkana¶cie nocami. odpalił bez
jęczenia.

więc może lepiej po¶więcić swoj czas na co¶ co ma sens, zamiast wymy¶lać
koło od nowa? :)

@

ToMasz
Guest

Thu Feb 27, 2014 7:55 pm   



Quote:
Pomysł 1.
Akumulator 12V 7Ah i przetwornica step-up (ze sprzężeniem z prądu a nie
moim zdaniem za bardzo kombinujeesz. znaczy do prostego przelewania paru

amper nie potrzeba zaawansowanych układów.
Quote:

Pomysł 2.
Zastosowanie jako pompy 4 paluszków (równolegle powinny mieć 8Ah).
Problem z ograniczeniem prądu podobny jak poprzednio.
ograniczenie prądu może stanowić opornik w postaci żarówki halogenowej

500w, 200w, dobierzesz w trakcie działania
Quote:
Pomysł 3.
Dwa akumulatory 12V 7Ah i step-down (z regulacją tylko prądu).
Chyba naturalnie rozwiązuje wszystkie problemy tylko targać trzeba dwa
akumulatory.
to juz lepiej.... 24V i żarówka.


Quote:
Jakieś sugestie który wariant wybrać i na czym najlepiej go zrealizować?
Jakieś inne pomysły ?

nie wiem o jakich paluszkach piszesz w p2, ale możesz się zastanowić nad
ogniwami 18650. po naładowaniu mają 4.2v, czyli 4 szt dadzą 16.8V
naładowane i 14.8V rozładowane. Czyli bardzo blisko tego co chcesz
osiągnąć. na allegro dostępne po 6zł, pojemność około 2ah. dają radę
oddać 8-10 amper(wkrętarka), ale przy takim traktowaniu szybko giną. Tak
więc czekają Cię dwa takie pakiety, 8 sztuk czyli pi razy oko 6dych z
przesyłką plus kable plus żarówka halogenowa. Daj znać jak coś wystrugasz.

J.F
Guest

Thu Feb 27, 2014 8:01 pm   



Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości
Quote:
Jakieś inne pomysły ?

A nie ma jakiegos zasilacza do laptopow samochodowego ?
takiego z 12 na 17/15/14V ...

Quote:
Pomysł 1.
Akumulator 12V 7Ah i przetwornica step-up (ze sprzężeniem z prądu a
nie napięcia).
Problem: ograniczenie prądu na początku procesu ładowania i w
przypadku próby rozruchu.

Hm, a moze nie trzeba ograniczac ? Dioda, dlawik ...

J.

AlexY
Guest

Thu Feb 27, 2014 8:04 pm   



Użytkownik Piotr Gałka napisał:
Quote:
Mam potrzebę posiadania możliwo¶ci względnie szybkiego władowania kilku
Ah w akumulator samochodu w przypadku braku dostępu do AC. Chodzi
[..]
Jakie¶ inne pomysły ?

Supercap?


--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

Guest

Thu Feb 27, 2014 8:07 pm   



W dniu czwartek, 27 lutego 2014 18:51:15 UTC+1 użytkownik Artur Miller napisał:
Quote:
On Thu, 2014-02-27 at 17:56 +0100, Piotr Gałka wrote:

Mam potrzebę posiadania możliwo¶ci względnie szybkiego władowania kilku Ah w

akumulator samochodu w przypadku braku dostępu do AC. Chodzi wła¶ciwie o

sposób wymuszenia stałego przelewania Ah z wiaderka do akumulatora z

prędko¶ci± rzędu 10Ah/h = 10A lub więcej.

Regulacja napięcia zbędna bo chodzi o doładowanie rozładowanego akumulatora.

Potrzeba nie jest na tyle duża aby uzasadniać kupowanie za kilka stówek

jakiego¶ ustrojstwa, ale wystarczaj±ca aby po¶więcić jej trochę czasu

(zawsze się człowiek przy okazji czego¶ nauczy).



[pac]



nie łatwiej wymienić aku na sprawny? chyba, ze zostawiasz auto w dżungli

na 3 miesi±ce bez odpalania.



uprzedzaj±c pytania - kilkuletni aku stał w aucie zim± 2011 3 tygodnie

pod blokiem. w styczniu. było minus kilkana¶cie nocami. odpalił bez

jęczenia.



więc może lepiej po¶więcić swoj czas na co¶ co ma sens, zamiast wymy¶lać

koło od nowa? :)



@

A jak dla kogo¶ sensem życia jest wymy¶lanie kwadratowych kół?

Artur Miller
Guest

Thu Feb 27, 2014 8:32 pm   



On Thu, 2014-02-27 at 10:07 -0800, kogutek444@gmail.com wrote:
Quote:

więc może lepiej po¶więcić swoj czas na co¶ co ma sens, zamiast wymy¶lać

koło od nowa? :)



@

A jak dla kogo¶ sensem życia jest wymy¶lanie kwadratowych kół?

to niech mi zaprojektuje tani oscyloskop cyfrowy. jakie¶ 2 ADC żeby było
ze 100MS/s, FPGA, USB, do tego jaki¶ open source soft ... będę
wdzięczny, bo sam ni mam czasu i $$$ na co¶ fabrycznego :)

@

Dariusz Dorochowicz
Guest

Thu Feb 27, 2014 10:07 pm   



W dniu 2014-02-27 17:56, Piotr Gałka pisze:

Quote:
Problem: ograniczenie pr±du na pocz±tku procesu ładowania i w przypadku
próby rozruchu.
Przyszło mi do głowy, że tę rolę mog± doskonale spełnić Omni-FETy
praktycznie bez spadku napięcia na nich (wtedy, gdy nie musz±
ograniczać). Tylko, że one jak zadziałaj± to się pewnie nagrzej± i
zadziała ogranicznik temperaturowy i tak już zostanie. Przetwornica
będzie dawała coraz wyższe napięcie aby uzyskać odpowiedni pr±d i pewnie
dojdzie do ograniczenia napięciowego w Omni-FETach, a to chyba nie jest
objęte ogranicznikiem temperaturowym więc Omni-FETy pójd± z dymem.

A nie bierzesz pod uwagę możliwo¶ci dodania pętli ograniczaj±cej również
napięcie? Wydaje się to takim do¶ć oczywistym rozwi±zaniem.

Pozdrawiam

DD

Piotr Gałka
Guest

Fri Feb 28, 2014 10:05 am   



Użytkownik "Artur Miller" <nomail@mail.com> napisał w wiadomo¶ci
news:1393523475.5688.11.camel@misiak...

Quote:
nie łatwiej wymienić aku na sprawny? chyba, ze zostawiasz auto w dżungli
na 3 miesi±ce bez odpalania.

Gdyby był niesprawny faktycznie byłoby łatwiej.

Nie chciałem się rozpisywać (już tu kiedy¶ pisałem w czym problem). Przy
pierwszym problemie (jaki¶ 5 lat temu) okazało się, że należy nam się (dwa z
3 samochodów) wymiana wi±zek kablowych bo w tej serii numerów fabrycznych
robi± się jakie¶ zwarcia.
To nic nie pomogło i problem występuje losowo z 5..6 razy do roku w każdym z
tych samochodów. Lato/zima nie ma wpływu, Nie jest to ujemny bilans (200km w
lipcu a na drugi dzień rano pusty akumulator) ani zostawienie nie
wył±czonego czego¶ (moim zdaniem komputer bzikuje i co¶ sam z siebie
wł±cza - podejrzewam, że ¶wiece żarowe, a pojęcie upgrade oprogramowania
jest w serwisie Forda nie znane).
Przy każdej wizycie w serwisie wspominałem o tym to mi mówili, że akumulator
mam słaby i tyle. Odbieraj±c po przegl±dzie słyszałem, że sprawdzili i jest
sprawny. Dwa lata temu kazałem bez względu na stan zmienić na nowy
(my¶lałem, że akumulator to rz±d 200zł a skasowali co¶ koło 700). W
pierwszym roku po wymianie 6 razy się rozładował.
P.G.

Piotr Gałka
Guest

Fri Feb 28, 2014 10:07 am   



Użytkownik <kogutek444@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci
news:710fae97-0e50-4f34-8a87-579d9ffcf62a@googlegroups.com...

Quote:
A jak dla kogo¶ sensem życia jest wymy¶lanie kwadratowych kół?

Mam się czuć obrażony ?
P.G.

Piotr Gałka
Guest

Fri Feb 28, 2014 10:11 am   



Użytkownik "Artur Miller" <nomail@mail.com> napisał w wiadomo¶ci
news:1393529537.5688.14.camel@misiak...

Quote:
to niech mi zaprojektuje tani oscyloskop cyfrowy. jakie¶ 2 ADC żeby było
ze 100MS/s, FPGA, USB, do tego jaki¶ open source soft ... będę
wdzięczny, bo sam ni mam czasu i $$$ na co¶ fabrycznego Smile

Ceny/dostępno¶ć nowego oscyloskopu w 1983 roku były wystarczaj±cym
uzasadnieniem tego, że zrobiłem go (oczywi¶cie analogowego) sobie sam.
Obecnie ceny/dostępno¶ć nowego nie uzasadniaj± robienia 1 szt. samemu.
P.G.

janusz_k
Guest

Fri Feb 28, 2014 10:16 am   



W dniu 28.02.2014 o 10:05 Piotr Gałka <piotr.galka@cutthismicromade..pl>
pisze:

Quote:

Użytkownik "Artur Miller" <nomail@mail.com> napisał w wiadomo¶ci
news:1393523475.5688.11.camel@misiak...

nie łatwiej wymienić aku na sprawny? chyba, ze zostawiasz auto w dżungli
na 3 miesi±ce bez odpalania.

Gdyby był niesprawny faktycznie byłoby łatwiej.

Nie chciałem się rozpisywać (już tu kiedy¶ pisałem w czym problem).
No to skoro pr±d musisz nosić w wiaderku do auta to obok w w±tku masz

rozwi±zanie-bateria supercap, s± nawet filmiki że odpala auto na samych
kondesatorach. Jest to tym czego potrzebujesz, do tego szybkie ł±cze w
kabinie, w ups-ach dużych s± takie, wył±cznik pr±dowy, wpinasz się
odpalasz auto i jedziesz.


--

Pozdr
Janusz

Piotr Gałka
Guest

Fri Feb 28, 2014 10:24 am   



Użytkownik "ToMasz" <news.neostrada.pl@news.neostrada.pl> napisał w
wiadomości news:530f8a08$0$2160$65785112@news.neostrada.pl...

Quote:
to juz lepiej.... 24V i żarówka.

Banalnie proste a nie wpadłem - podoba mi się. Trochę boli, że połowa
energii pójdzie w oświetlenie silnika Smile.

Quote:
nie wiem o jakich paluszkach piszesz w p2,

Myślę o zwykłych AA. Połączonych równolegle i włączonych w szereg z
akumulatorem 12V 7Ah.
Zakładam, że jak połączę dwa akumulatory równolegle to poza pierwszą chwilą
potem przepływ prądu będzie bardzo powolny i chodzi o jakieś popychadło
przepływu prądu.

Quote:
ale możesz się zastanowić nad ogniwami 18650.

Zakładałem oparcie się na zawartości szuflady a 18650 tam nie mam. Nie mam
też konta na alledrogo, ale pewnie da się kupić bez niego.
Rozważę to.

Quote:
Daj znać jak coś wystrugasz.

Znając realia codziennej bieganiny to mogę się nie zebrać. Potem jak kiedyś
nie odpali to odpalę kablami i znów się będę zbierał do zrobienia czegoś
itd... Smile. Po odpaleniu wystarczy 10 minut jazdy i jest spokój na kolejne 2
miesiące (statystycznie bo czasem na pół roku).
P.G.

Piotr Gałka
Guest

Fri Feb 28, 2014 10:27 am   



Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_dadoro_@wp.com> napisał w wiadomo¶ci
news:leo9el$pgh$1@node2.news.atman.pl...
Quote:

A nie bierzesz pod uwagę możliwo¶ci dodania pętli ograniczaj±cej również
napięcie? Wydaje się to takim do¶ć oczywistym rozwi±zaniem.

Nie biorę.

Zakładam, że Ľródło ma rzędu 7Ah, ładowany ma 80Ah i jest rozładowany.
Biorę pod uwagę kontrolę napięcia Ľródła aby go nie wydoić do zera.
P.G.

Goto page 1, 2, 3  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Sposoby na doładowanie akumulatora samochodowego 12V bez dostępu do AC?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map