Goto page 1, 2, 3 Next
sp9mrn
Guest
Mon Nov 02, 2009 4:11 pm
proszę o podsunięcie jakiegoś chytrego pomysłu na wykorzystanie krokowca
jako wskazówki o kącie obrotu 360 stopni. Chodzi mi o uniknięcie
stosowania enkodera (bezwzględnego) do kontroli pozycji. jakieś pomusły
na kalibrację i pilnowanie kąta?
Dzięki z góry
MAc
PS
dodatkowe pytanie - czym komunikować między sobą dwie atmegi? czy rs232
pójdzie pewnie na 30m?
Desoft
Guest
Mon Nov 02, 2009 5:47 pm
Quote:
proszę o podsunięcie jakiegoś chytrego pomysłu na wykorzystanie krokowca
jako wskazówki o kącie obrotu 360 stopni. Chodzi mi o uniknięcie
stosowania enkodera (bezwzględnego) do kontroli pozycji. jakieś pomusły na
kalibrację i pilnowanie kąta?
A tak jak się robi w samochodach?
Silnik krokowy ustawia wskazówkę na zero (opiera ją o słupek) i dla pewności
robi kilka kroków w miejscu (popycha słupek).
--
Desoft
MAc
Guest
Mon Nov 02, 2009 5:55 pm
Desoft pisze:
Quote:
A tak jak sie^ robi w samochodach?
Silnik krokowy ustawia wskazówke^ na zero (opiera j? o s^(3)upek) i dla pewno?ci
robi kilka kroków w miejscu (popycha s^(3)upek).
Słupka nie mam... i wolę nie mieć, ale może pojedynczy znacznik opto do
zerowania. Tylko, że ona u mnie nie wraca do zera za każdym razem.
Chyba, żeby robić co jakiś czas procedurę autokalibracji...
(wskażnik azymutu)
Coś mi się tworzy
Dzięki
MAc
>
Mirek
Guest
Mon Nov 02, 2009 6:06 pm
MAc wrote:
Quote:
ale może pojedynczy znacznik opto do
zerowania.
Wystarczy znaleźć zero po włączeniu zasilania, a później można jeszcze
sprawdzać przy przejściach przez zero.
Mirek.
Waldemar Krzok
Guest
Mon Nov 02, 2009 8:33 pm
MAc wrote:
Quote:
Desoft pisze:
A tak jak sie^ robi w samochodach?
Silnik krokowy ustawia wskazówke^ na zero (opiera j? o s^(3)upek) i dla
pewno?ci robi kilka kroków w miejscu (popycha s^(3)upek).
Słupka nie mam... i wolę nie mieć, ale może pojedynczy znacznik opto do
zerowania. Tylko, że ona u mnie nie wraca do zera za każdym razem.
Chyba, żeby robić co jakiś czas procedurę autokalibracji...
zrobilismy w pracy cos takiego. Silnik krokowy, a z pupy strony jest
optokoppler szczelinowy. Po wlaczeniu zasilania robimy obrot o max 360°
najpierw az przejdzie przez szczeline, a potem jeszcze w druga strone, by
zlikwidowac histereze spowodowana gruboscia slupka. Tylko my potrzebujemy
rozdzielczosc 0.25°.
Ile krokow potrzebujesz? Do azymutu anteny wystarczy 2° albo i jeszcze
mniej, chyba ze gotujesz mikrofalami. Zamiast szczeliny mozna dac wtedy
mikrowylacznik.
Aha. Jak nie bawiles sie do tej pory krokowcami, to uwazaj na polkroki,
silnik grzeje sie niemilosiernie.
Waldek
J.F.
Guest
Mon Nov 02, 2009 11:16 pm
On Mon, 02 Nov 2009 16:11:37 +0100, sp9mrn wrote:
Quote:
proszę o podsunięcie jakiegoś chytrego pomysłu na wykorzystanie krokowca
jako wskazówki o kącie obrotu 360 stopni. Chodzi mi o uniknięcie
stosowania enkodera (bezwzględnego) do kontroli pozycji. jakieś pomusły
na kalibrację i pilnowanie kąta?
pomysl pierwszy - zrobic enkoder jednej pozycji, i zalozyc ze
krokowiec nie przeskakuje bez kontroli. Wyzerowac raz i tyle.
Mozna tez ustawic ten jeden punkt tak zeby z natury sie czesto
kalibrowal.
A jesli krokowcowi uwierzyc sie nie da - dorzucic enkoder wzgledny.
Albo poszukac jakiegos potencjometru, ktory mozna by uzyc jako
enkodera.
Tak mi jeszcze chodza po glowie magnetyczne czujniki obrotu/polozenia,
moze to juz potanialo ?
J.
qlphon
Guest
Mon Nov 02, 2009 11:54 pm
Quote:
Słupka nie mam... i wolę nie mieć, ale może pojedynczy znacznik opto do
zerowania. Tylko, że ona u mnie nie wraca do zera za każdym razem.
Chyba, żeby robić co jakiś czas procedurę autokalibracji...
ja bym dal malutki magnesik i halla
gary
Guest
Tue Nov 03, 2009 9:16 am
sp9mrn pisze:
Quote:
proszę o podsunięcie jakiegoś chytrego pomysłu na wykorzystanie krokowca
jako wskazówki o kącie obrotu 360 stopni. Chodzi mi o uniknięcie
stosowania enkodera (bezwzględnego) do kontroli pozycji. jakieś pomusły
na kalibrację i pilnowanie kąta?
Dzięki z góry
MAc
PS
dodatkowe pytanie - czym komunikować między sobą dwie atmegi? czy rs232
pójdzie pewnie na 30m?
selsyn ?
sq6ade
Guest
Tue Nov 03, 2009 11:49 am
Quote:
PS
dodatkowe pytanie - czym komunikować między sobą dwie atmegi? czy rs232
pójdzie pewnie na 30m?
via pętla prądowa
wkwj
Guest
Wed Nov 04, 2009 9:50 pm
1. Krokowiec - dać jeden szczelinowy optoczujnik położenia zerowego,
obracać "wolno" i z pełnym krokiem to nie powinien zgubić żadnego kroku.
Dla pewności dodać każdorazowe zerowanie pozycji "przy okazji"
przechodzenia przez to "zero".
2. Komunikacja - RS232 na 30 m "pójdzie" ale strasznie wolno (obawiam
się, że nie "wyciągniesz" nawet 1200 bps bez błędów - o ile pamiętam
to 30 m jest górną granicą dla RS232 i musiałem zejść aż do 300bps aby
udało się przesyłac bez błędów - ale do przesyłania było raptem 5 znaków
raz na kilka sekund...). Proponuję zatem RS485 - u mnie przy ponad 50 m
ATmegi spokojnie sobie rozmawiały ciurkiem przez 15 dni i to w dodatku
na skrętce bez ekranu i z zasilaniem "ciągniętym" też tą skrętką.
Również podczas burzy z pieronami, która przeszła dwa razy dokładnie
ponad układem pomiarowym (a siedział sobie na dachu na 8 piętrze "pod
chmurką"). Całego RS485 "załatwiasz" jednym 8pinowym układem np. MAX485
(półduplex) albo MAX488 (osobne dwa kanały).
wkwj
Waldemar Krzok
Guest
Fri Nov 06, 2009 6:44 pm
qlphon wrote:
Quote:
Słupka nie mam... i wolę nie mieć, ale może pojedynczy znacznik opto do
zerowania. Tylko, że ona u mnie nie wraca do zera za każdym razem.
Chyba, żeby robić co jakiś czas procedurę autokalibracji...
ja bym dal malutki magnesik i halla
opto jest prostsze i dokładniejsze. Na hallu masz jakies 3° dokładności.
Waldek
J.F.
Guest
Sat Nov 07, 2009 12:09 pm
On Fri, 06 Nov 2009 18:44:30 +0100, Waldemar Krzok wrote:
Quote:
qlphon wrote:
ja bym dal malutki magnesik i halla
opto jest prostsze i dokładniejsze. Na hallu masz jakies 3° dokładności.
Imo to w samochodach uklady zaplonowe wymagaja wiekszej dokladnosci.
A w niektorych czujnik jest przy malej rozetce.
Za to na srednicy 4cm 3 stopnie to 0.1mm.
Nie tak latwo chyba zrobic to po amatorsku optycznie.
J.
Marek Lewandowski
Guest
Sat Nov 07, 2009 5:27 pm
On Nov 7, 7:09 pm, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Za to na srednicy 4cm 3 stopnie to 0.1mm.
Nie tak latwo chyba zrobic to po amatorsku optycznie.
Czujnik na rozetce jest na trochę innej zasadzie zbudowany i do tego
jest kalibrowany.
Poza tym on nie daje sensownego sygnału statycznie, tylko dopiero przy
jakichś niezerowych obrotach. To jest bardziej "PLL" niż "krańcówka".
Łatwiej jest wyłapać 0.1° fazy na sygnale 100Hz niż sensowny próg na
jakimś powoli rosnącym napięciu.
Marek
Jarosław Sokołowski
Guest
Sun Nov 08, 2009 1:33 am
Pan Marek Lewandowski napisał:
[...układ zapłonowy w samochodzie...]
Quote:
Za to na srednicy 4cm 3 stopnie to 0.1mm.
Nie tak latwo chyba zrobic to po amatorsku optycznie.
Czujnik na rozetce jest na trochę innej zasadzie zbudowany i do tego
jest kalibrowany.
Poza tym on nie daje sensownego sygnału statycznie, tylko dopiero przy
jakichś niezerowych obrotach. To jest bardziej "PLL" niż "krańcówka".
Łatwiej jest wyłapać 0.1° fazy na sygnale 100Hz niż sensowny próg na
jakimś powoli rosnącym napięciu.
100Hz? Sto zapłonów na sekundę, to ma czterocylindrowy silnik przy
sześciu tysiącach obrotów. A kąt wyprzedzenia zapłonu ma wielkie
znaczenie na biegu jałowym. Może nawet przede wszystkim na biegu
jałowym. Czyli tak bliżej 10Hz, czasem nawet mniej. W aparatach
z rozetką, cewką i układem elektronicznym, stosowane są podciśnieniowe
systemy regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu. Inne, elektroniczne,
może również, ale klasyczne podciśnieniowo-mechaniczne też. Więc
to jednak trochę jak "krańcówka" (czujnik indukcyjny przypomina
budową głowicę magnetofonu).
--
Jarek
Marek Lewandowski
Guest
Sun Nov 08, 2009 4:41 pm
On Nov 8, 7:33 am, Jarosław Sokołowski <ja...@lasek.waw.pl> wrote:
Quote:
100Hz? Sto zapłonów na sekundę, to ma czterocylindrowy silnik przy
sześciu tysiącach obrotów.
Sorry, myślałem, że "rozetka" odnosi się do zębatego zadajnika na wale
silnika. On ma sporo zębów i sygnał przy 1000rpm jest rzędu 100Hz. Ale
ja to znam tylko potocznie, więc nie upieram się przy niczym.
Marek
Goto page 1, 2, 3 Next