Goto page 1, 2, 3 Next
michal
Guest
Sun May 27, 2018 5:20 pm
Witam.
Mam pytanie odnosnie silnika lektrycznego produkcji firmy besel, konkretnie
SEMh 90-4L(nowy nie używany z sklepu). Silnik jest jednofazowy na 230V,
1.1kW, 7.8A prad znamionowy sprawnosc 67%.
Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce zaciskowej bez
obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,
przy czym prad jest rowny podawanemu w katalogu czyli 5,8 A i po około 15
minutach pracy silnik ma około 80 C i nie da się go dotknąć.
(temperatura otoczenia komfortowe 23 stopnie, przewietrznik wydaje się
nieuszkodzony i prawidłowy)
Pytanie jest następujące czy silnik jest sprawny czy uszkodzony, czy też
może przegapiłem jakieś magiczne normy dopuszczające by silnik się tak grzał
w stanie jałowym?
(silniki strójfazowe to raczej nie grzeją się bez obciążenia)
pozdrawiam.
michal
Jacek Maciejewski
Guest
Sun May 27, 2018 5:47 pm
Dnia Sun, 27 May 2018 19:20:49 +0200, michal napisał(a):
Quote:
Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce zaciskowej bez
obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,
Nie ma prawa o ile go podłączyłeś *prawidłowo* i prawidłowo zmierzyłeś
moc czynną. Nie da sie wykluczyć twojego lub instrukcji błędu. Wchodzi
też w grę jakaś niesprawność silnika w rodzaju zwarcia wewnętrznego.
--
Jacek
I hate haters.
michal
Guest
Sun May 27, 2018 6:23 pm
Użytkownik "Jacek Maciejewski" <jacmac@go2.pl> napisał w wiadomości
news:1kqgf2myl8s4d.cn04xc2gw6ai$.dlg@40tude.net...
Quote:
Dnia Sun, 27 May 2018 19:20:49 +0200, michal napisał(a):
Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce zaciskowej
bez
obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,
Nie ma prawa o ile go podłączyłeś *prawidłowo* i prawidłowo zmierzyłeś
moc czynną. Nie da sie wykluczyć twojego lub instrukcji błędu. Wchodzi
też w grę jakaś niesprawność silnika w rodzaju zwarcia wewnętrznego.
--
Jacek
I hate haters.
Mierze za pomoca watomierza kamstrupa, nie bardzo mogę zle zmierzyc,
zreszta grzeje się.
Podlaczony jest zgodnie z opisem w puszce zaciskowej, nie ma tu zbyt duzej
filozofi: U1-U2 na faze i zero a Z1 i Z2 przez kondensator na faze i zero.
Z ciekawosci zmierzylem rezystancje U1-U2 około 2,4 ohma Z1-Z2 około 4.6
ohma tak ma być ? tzn. uzwojenie podłaczone przez kondensator ma mieć
większą rezystancje ?
michal.
Janusz
Guest
Sun May 27, 2018 7:06 pm
W dniu 2018-05-27 o 20:23, michal pisze:
Quote:
Użytkownik "Jacek Maciejewski" <jacmac@go2.pl> napisał w wiadomości
news:1kqgf2myl8s4d.cn04xc2gw6ai$.dlg@40tude.net...
Dnia Sun, 27 May 2018 19:20:49 +0200, michal napisał(a):
Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce zaciskowej
bez
obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,
Nie ma prawa o ile go podłączyłeś *prawidłowo* i prawidłowo zmierzyłeś
moc czynną. Nie da sie wykluczyć twojego lub instrukcji błędu. Wchodzi
też w grę jakaś niesprawność silnika w rodzaju zwarcia wewnętrznego.
--
Jacek
I hate haters.
Mierze za pomoca watomierza kamstrupa, nie bardzo mogę zle zmierzyc,
zreszta grzeje się.
Podlaczony jest zgodnie z opisem w puszce zaciskowej, nie ma tu zbyt duzej
filozofi: U1-U2 na faze i zero a Z1 i Z2 przez kondensator na faze i zero.
Z ciekawosci zmierzylem rezystancje U1-U2 około 2,4 ohma Z1-Z2 około 4.6
ohma tak ma być ? tzn. uzwojenie podłaczone przez kondensator ma mieć
większą rezystancje ?
Tak, bo to rozruchowe, ja bym zmienił kondesator, może ma upływność i płynie
za duży prąd w rozruchowym i jeszcze w złej fazie, co może powodować
grzanie,
to po 1 a po 2 czy silnik wyłączony lekko sie kręci ręką? moze coś z
łożyskami ma?
niby nowy nie powinien ale może gdzieś w wilgoci leżał i łożyska mu "chyta"
ostatnia rzecz to przebicia na uzwojeniach, zwarty zwój ale znowu, tego
nie powinno być
w nowym silniku.
--
Pozdr
Janusz
Jacek Maciejewski
Guest
Sun May 27, 2018 7:09 pm
Dnia Sun, 27 May 2018 20:23:17 +0200, michal napisał(a):
Quote:
Z ciekawosci zmierzylem rezystancje U1-U2 około 2,4 ohma Z1-Z2 około 4.6
ohma tak ma być ? tzn. uzwojenie podłaczone przez kondensator ma mieć
większą rezystancje ?
IMO tak. Ale na tym wyczerpują się moje rady. Dzwoń jutro do fabryki,
niech się wytłumaczą.
--
Jacek
I hate haters.
SnCu
Guest
Sun May 27, 2018 7:22 pm
Irek.N.
Guest
Sun May 27, 2018 9:42 pm
Jednofazówki takie wredne są niestety.
Jak nie są obciążone to grzeją się strasznie, jak obciążysz, to trochę
mniej, dziwne, ale tak obserwujemy.
Mieliśmy serię silników 0.12kW z wyłącznikiem termicznym. Nie byliśmy w
stanie ich używać w maszynach, bo pracowały praktycznie bez obciążenia i
termiki wywalały.
Obecnie wszędzie idą 3 fazowe i problem z głowy (poza podłączeniem maszyny).
Miłego.
Irek.N.
ps. kiedyś mierzyłem silniki bez termika 0.09kW, miały po 90 stopni, aż
z nich śmierdziało.
pps. besel... ale już niedługo, wycofali się z produkcji małych
silników, więc tylko tyle co w magazynach zostało można jeszcze kupić,
ciekawe czy innych producentów też taki będą.
J.F.
Guest
Mon May 28, 2018 8:34 am
Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:pef8og$mb0$1@node2.news.atman.pl...
Quote:
Jednofazówki takie wredne są niestety.
Jak nie są obciążone to grzeją się strasznie, jak obciążysz, to
trochę mniej, dziwne, ale tak obserwujemy.
Mieliśmy serię silników 0.12kW z wyłącznikiem termicznym. Nie byliśmy
w stanie ich używać w maszynach, bo pracowały praktycznie bez
obciążenia i termiki wywalały.
Obecnie wszędzie idą 3 fazowe i problem z głowy (poza podłączeniem
maszyny).
Ale skad sie to bierze ?
Bo tak idac za liczbami kolegi ... prad znamionowy 7.8A, przy 1.1kW
powinno byc 4.7A, cos fi =0.61 ... czy nie troche za duzo ?
Ale jemu bez obciazenia plynie 5.8A, niewiele mniej niz znamionowy ...
no, skoro silnik temperature wytrzymuje, to grzechem byloby dac
grubszy drut
Ale taki sam grzech bylby w 3f :-)
Tych 5.8A^2 razy 2.4 ohm = 80W. Moze 120, skoro drugie uzwojenie ma
wieksza rezystancje.
Daleko od 530W ... zakladajac, ze miernik dobrze mierzy, choc
wentylowany silnik to chyba faktycznie tych 500W ma, skoro taki
goracy.
I co - 3f ma grubszy drut ? Raczej taki sam troche duze straty, nawet
tych 80W.
Chyba, ze przy 3f to mamy powiedzmy 2A na faze, i kwadrat robi swoje.
W klatce takie straty?
Jak pomyslec ... wektor pola pewnie jakis eliptyczny, pulsuje w
amplitudzie, pulsuje w fazie, klatke moze grzeje bardziej.
Moze jednak ten silnik trzeba inaczej podlaczyc ?
No coz, dzis dzien roboczy, telefon w dlon ...
J.
J.F.
Guest
Mon May 28, 2018 4:19 pm
Użytkownik "michal" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5b0ae8f0$0$617$65785112@news.neostrada.pl...
Quote:
Mam pytanie odnosnie silnika lektrycznego produkcji firmy besel,
konkretnie SEMh 90-4L(nowy nie używany z sklepu). Silnik jest
jednofazowy na 230V, 1.1kW, 7.8A prad znamionowy sprawnosc 67%.
Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce
zaciskowej bez obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,
Tak swoja droga - sprawnosc 67% znaczy, ze przy 1.1kW na wale mamy
~550W strat na cieplo ... ale czemu tak duzo ?
Quote:
(silniki strójfazowe to raczej nie grzeją się bez obciążenia)
No, patrzac na dane Besela ... sprawnosc np 80%, tez troche ciepla ...
J.
michal
Guest
Mon May 28, 2018 6:47 pm
Użytkownik "michal" <michal@nospam.com.pl> napisał w wiadomości
news:5b0ae8f0$0$617$65785112@news.neostrada.pl...
Quote:
Witam.
Mam pytanie odnosnie silnika lektrycznego produkcji firmy besel,
konkretnie SEMh 90-4L(nowy nie używany z sklepu). Silnik jest jednofazowy
na 230V, 1.1kW, 7.8A prad znamionowy sprawnosc 67%.
Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce zaciskowej
bez obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,
przy czym prad jest rowny podawanemu w katalogu czyli 5,8 A i po około 15
minutach pracy silnik ma około 80 C i nie da się go dotknąć.
(temperatura otoczenia komfortowe 23 stopnie, przewietrznik wydaje się
nieuszkodzony i prawidłowy)
Pytanie jest następujące czy silnik jest sprawny czy uszkodzony, czy też
może przegapiłem jakieś magiczne normy dopuszczające by silnik się tak
grzał w stanie jałowym?
(silniki strójfazowe to raczej nie grzeją się bez obciążenia)
pozdrawiam.
michal
Sam sobie odpisze dla ciekawych.
Besel twierdzi ze to normalne i teraz takie robia. Tak mi powiedzieli przez
telefon.
Podobno sie moze do 100 stopni zagrzac, tu mnie ciekawi co na to CE ze o
innych normach nie wspomne. Ale nie bede dociekal.
Zachecony tymi zapewnieniami wlaczylem go na godzine i sie nie spalil. Mimo
wszystko na przyszlosc trzeba zaczac od sprawdzenia sprawnosci, bp uwazam
ze to jednak przesada.
pozdrawiam.
michal m.
Mirek
Guest
Mon May 28, 2018 6:59 pm
On 28.05.2018 20:47, michal wrote:
Quote:
Mimo
wszystko na przyszlosc trzeba zaczac od sprawdzenia sprawnosci, bp uwazam
ze to jednak przesada.
To jest silnik z kondensatorem pracy i to jeszcze z podwyższonym
momentem rozruchowym - czego się spodziewałeś?
Co będzie napędzał ten silnik?
Jeżeli przez większość czasu będzie się kręcił nieobciążony to
faktycznie porażka.
--
Mirek.
J.F.
Guest
Mon May 28, 2018 7:47 pm
Dnia Mon, 28 May 2018 20:47:01 +0200, michal napisał(a):
Quote:
Sam sobie odpisze dla ciekawych.
Besel twierdzi ze to normalne i teraz takie robia. Tak mi powiedzieli przez
telefon.
Podobno sie moze do 100 stopni zagrzac,
Jak pisalem - skoro robimy takie dobre tworzywa i izolacja wytrzymuje
100C, to grzechem byloby dac wiecej miedzi, bo po co mialby miec
mniej. Jeszcze sie bogini Mamona obrazi.
Choc jesli uzwojenie ma 2.4 ohm ... moze tej miedzi jest w sam raz.
Quote:
tu mnie ciekawi co na to CE ze o
innych normach nie wspomne. Ale nie bede dociekal.
Hm, kojarze jakas dyrektywe o wydajnosci pomp, ale co do silnikow to
sobie nie przypominam.
No i sa dyrektywy odnosnie sprzetu AGD, ale to tylko wskazowka dla ich
producentow, zeby takich silnikow nie kupowali.
.... a jednak jest
https://automatykab2b.pl/temat-miesiaca/41108-europa-stawia-na-silniki-elektryczne-o-podwyzszonej-sprawnosci
https://automatykab2b.pl/temat-miesiaca/47141-silniki-energooszczedne-jak-interpretowac-nowe-przepisy
I jesli uwazasz, ze powinni tego zabronic ... to zabronili
Ale moze tylko 3f.
J.
Irek.N.
Guest
Wed May 30, 2018 10:02 pm
Jarek, nie wiem, nie ogarniam tego do końca, choć to prosta fizyka przecież.
Tak samo jak nie ogarniam dlaczego wylatywały nam bezpieczniki przy
przełączaniu gwiazda-trójkąt.
Kręcę w gwieździe przez 4 sekundy, a następnie w odstępach 100ms
rozłączam wszystko, przełączam w trójkąt i załączam zasilanie ponownie.
Bezpieczniki lecą aż miło. Oczywiście żadnych błędów w połączeniach,
bezpieczniki wystarczające (choć to wentylator był).
Chcecie zgadnąć, czy podać powód?
Miłego.
Irek.N.
michal
Guest
Thu May 31, 2018 6:26 am
Użytkownik "Irek.N." <tajny@jakis.taki.jest.pl> napisał w wiadomości
news:pen719$snr$1@node2.news.atman.pl...
Jarek, nie wiem, nie ogarniam tego do końca, choć to prosta fizyka przecież.
Tak samo jak nie ogarniam dlaczego wylatywały nam bezpieczniki przy
przełączaniu gwiazda-trójkąt.
Kręcę w gwieździe przez 4 sekundy, a następnie w odstępach 100ms
rozłączam wszystko, przełączam w trójkąt i załączam zasilanie ponownie.
Bezpieczniki lecą aż miło. Oczywiście żadnych błędów w połączeniach,
bezpieczniki wystarczające (choć to wentylator był).
Chcecie zgadnąć, czy podać powód?
Miłego.
Irek.N.
U mnie przy zrobieniu schematu "z glowy" wywalalo a gdy uzylem schemat z
poradnika przestalo wywalac.
Roznica byla w kolejnosci uzwojen poczatek ktorego z koncem ktorego- sumie
mozna sie bylo spodziewac.
Jaka jest wlasciwa odpowiedz ?
Michal.
J.F.
Guest
Thu May 31, 2018 7:32 am
Dnia Thu, 31 May 2018 00:02:19 +0200, Irek.N. napisał(a):
Quote:
Jarek, nie wiem, nie ogarniam tego do końca, choć to prosta fizyka przecież.
Tak samo jak nie ogarniam dlaczego wylatywały nam bezpieczniki przy
przełączaniu gwiazda-trójkąt.
Kręcę w gwieździe przez 4 sekundy, a następnie w odstępach 100ms
rozłączam wszystko, przełączam w trójkąt i załączam zasilanie ponownie.
Bezpieczniki lecą aż miło. Oczywiście żadnych błędów w połączeniach,
bezpieczniki wystarczające (choć to wentylator był).
Chcecie zgadnąć, czy podać powód?
Podaj, bo jesli mam zgadywac:
-trojkat byl zle polaczony, no ale pisales, ze dobrze,
-uzwojenia na mniejsze napiecie i sie nasycaly,
-wirnik sie namagnetyzowal i byl w przeciwfazie ?
-te 100ms to za duzo, prad zanikl, potem jedna z miedzyfaz sie
wlaczala w zerze i stojan sie nasycal ?
-kondensatory kompensujace byly i powodowaly przejscie do pracy
generatorowej ?
-a moze 4s to za malo, i ciagle bezpiecznik powinien byc odpowiednio
wiekszy :-)
J.
Goto page 1, 2, 3 Next