RTV forum PL | NewsGroups PL

Regulator ładowania aku 12V-12V / ogranicznik pr ądu

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Regulator ładowania aku 12V-12V / ogranicznik pr ądu

Goto page Previous  1, 2, 3  Next

LordBluzg®🇵🇱
Guest

Wed Jun 29, 2022 9:03 pm   





sirapacz
Guest

Wed Jun 29, 2022 9:04 pm   



W dniu 2022-06-29 o 21:58, ToMasz pisze:
Quote:
Szukam więc ogranicznika prądu lub przetwornicy DC-DC która
uniemożliwi puszczenie więcej niż 20A.
a jakby skorzystać z... przekaźnika? W sensie gdy pobór prądu będzie
większy niż 20A przekaźnik rozłączy. Dokładnie mówiąc nie tyle pobór
prądu, co różnica napieć, spadek napięcia na rezystorze pomiarowym?

to będę miał brzęczyk zrobiony z przekaźnika:)

sirapacz
Guest

Wed Jun 29, 2022 9:14 pm   



Quote:
Sam czujesz że coś sknociłeś w obliczeniu. SEM naładowanego aku to
2,2V, rozładowanego 1,8V. Daje to 2,4V różnicy dla aku 12V. Oporność dla
prądu wyrównawczego to 0,04 om na przewody, drugie tyle na złącza i
tyleż samo na oporności wewnętrzne dwóch aku, razem ~0,12 om. Prąd
wyrównawczy będzie 20 A i będzie trwał chwilę do momentu wyrównania SEM.
Dopuszczalny trwały prąd dla przewodu Cu 4 mm^2 to jakieś 40 A no więc
wszystko w porząsiu Smile

ej zaraz... założyłem 5V początkowego napięcia (czyli zamordowany aku)
ale rezystancję przyjąłem w wariancie gorszym (tzn pominąłem złącza a
rezystancję wewnętrzną przyjąłem bodaj 0,001 Ohma a drut 0,042 Ohma )
Czyli wartiant pesymistyczny.

Jakby ten wyrównawczy faktycznie trwał chwilę to bym olał, ale
wyrównywanie i ładowanie tego aku może trwać znacznie dłużej a włączone
urządzenia na pokładzie przyczepy (np. lodówka) obniżą rezystancję
układu przez co szarpną więcej przez druty... nie da rady. Musi być
kaganiec.

Cezar
Guest

Wed Jun 29, 2022 9:16 pm   





LordBluzg®🇵🇱
Guest

Wed Jun 29, 2022 9:51 pm   





sirapacz
Guest

Wed Jun 29, 2022 11:51 pm   



Quote:
Generalnie sirapacz ma mały błąd w założeniu. Ja bym dał "pilnowacz"
akumulatora, żeby odcinał zasilanie, kiedy napięcie spadnie do 11.8V.
Nie dość, że oszczędzi akumulator przed zasiarczeniem/uszkodzeniem, to
nie będzie takiego wielkiego prądu, jak go podłączy bezpośrednio
kabliskami. Takie płytki też są na Allegro z przekaźnikiem.

normalnie bym tak zrobił ale a) lodówka/zamrażarka:)
b) jak nie ma słonka to muszę pompować aku agregatem lub z samochodu
c)podczas jazdy nie chcę jechać na akumulatorze by wieczorem dotrzeć na
miejsce i mieć pusty aku hotelowy:)

ToMasz
Guest

Thu Jun 30, 2022 6:12 am   



W dniu 29.06.2022 o 23:04, sirapacz pisze:
Quote:
W dniu 2022-06-29 o 21:58, ToMasz pisze:
Szukam więc ogranicznika prądu lub przetwornicy DC-DC która
uniemożliwi puszczenie więcej niż 20A.
a jakby skorzystać z... przekaźnika? W sensie gdy pobór prądu będzie
większy niż 20A przekaźnik rozłączy. Dokładnie mówiąc nie tyle pobór
prądu, co różnica napieć, spadek napięcia na rezystorze pomiarowym?

to będę miał brzęczyk zrobiony z przekaźnika:)
jeśli to będzie tylko przekaźnik - tak. ale jakbyś użył (zgaduję) diody

i kondensatora - już nie. możesz też przekaźnikiem zarządzać za pomoca
ardino(esp...). cena pomijalna, lutowania mniej niż w podlinkowanym
schemacie.
ToMasz

Jacek Maciejewski
Guest

Thu Jun 30, 2022 6:48 am   



Dnia Wed, 29 Jun 2022 23:14:44 +0200, sirapacz napisał(a):

Quote:
Jakby ten wyrównawczy faktycznie trwał chwilę to bym olał, ale
wyrównywanie i ładowanie tego aku może trwać znacznie dłużej a włączone
urządzenia na pokładzie przyczepy (np. lodówka) obniżą rezystancję
układu przez co szarpną więcej przez druty... nie da rady. Musi być
kaganiec.

Wyrównywanie SEM trwa kilka-kilkanaście sek. Po wyrównaniu oba aku
pracują równolegle (z zastrzeżeniem co do różnej oporności obwodów) więc
taka praca nie jest niczym nadzwyczajnym. Można natomiast mieć
zastrzeżenia co do fazy uruchamiania silnika auta. Aku z przyczepy
musiałby przez czas rozruchu oddawać prąd rzędu kilkudziesięciu A i
napięcie w przyczepie spadało by znacznie a przewody mogły by się
przegrzewać. Dlatego ja bym ten aku z przyczepy podłączył przez diodę
Shottky'ego o odpowiednio dużym prądzie. Najskuteczniejsze są
najprostsze rozwiązania Smile
--
Jacek
I hate haters.

Jacek Maciejewski
Guest

Thu Jun 30, 2022 7:21 am   



Dnia Wed, 29 Jun 2022 23:01:52 +0200, sirapacz napisał(a):

Quote:
no nie wiem - jak robiłem takie awaryjne ładowanie hotelowego klemami to
się przewody przy klemach zaczęły mocno ciepłe robić a kable mają chyba
z 10 albo i więcej przekroju...

Bo oporności klem były dużo większe od oporności przewodu 10 mm^2 więc
tam się ciepło wydzielało Smile Dałbyś cienszy drut to wszystko by się
grzało bardziej równomiernie. A w ogóle to kto ci każe podłączać do
siebie oba aku w stanie maksymalnego zróżnicowania stanu naładowania?
Weź podładuj słabszy aku przed podłączeniem i masz problem z głowy.
--
Jacek
I hate haters.

LordBluzg®🇵🇱
Guest

Thu Jun 30, 2022 9:15 am   





sirapacz
Guest

Thu Jun 30, 2022 9:34 am   



Quote:
Przecież przy 11V to ledwie to chodzi a akumulator jest wyładowany
prawie w 100%. Dalej spadek jest już prawie natychmiastowy. Sens
wydojenia akumulatora do zera z możliwością jego uszkodzenia wydaje się
dziwny :

zabezpieczenie odcinające jest w przetwornicy 12/230 ale chodzi mi
koneczność w sytuacji zdrenowania baterii do praktycznie zera

ogólnie mam zdolność do wyszukiwania sobie roboty;)

sirapacz
Guest

Thu Jun 30, 2022 9:38 am   



Quote:
grzało bardziej równomiernie. A w ogóle to kto ci każe podłączać do
siebie oba aku w stanie maksymalnego zróżnicowania stanu naładowania?
Weź podładuj słabszy aku przed podłączeniem i masz problem z głowy.


przeczytaj kontekst. Stoi przyczepa którą chcę podpiąć i ruszyć w drogę
(np po pochmurnym postoju albo po prostu po nocy). Nie będę opóźniał
wyjazdu czekając na słońce które może będzie a może nie. Czy np.
sytuacja niebilansowania się najważniejszych odbiorników z poziomem
słonka. Podpinam kabel 12V do samochodu i chcę uniknąć sytuacji gdzie
albo wymieniam co 2 sekundy bezpieczniki albo podpalam samochód żarzącym
się kablem :]

Generalnie musi być to odporne właśnie na dużą różnicę potencjałów. Mam
tylko jeden 100Ah a co będzie jak pacnę równolegle drugi? Smile

LordBluzg®🇵🇱
Guest

Thu Jun 30, 2022 9:38 am   





sirapacz
Guest

Thu Jun 30, 2022 9:41 am   



Quote:
przegrzewać. Dlatego ja bym ten aku z przyczepy podłączył przez diodę
Shottky'ego o odpowiednio dużym prądzie. Najskuteczniejsze są
najprostsze rozwiązania Smile

Myślałem o separatorze bo nie chcę wyładować hotelowymi odbiornikami
rozruchowego, Shottky też wart uwagi jako budżetowa opcja.

sirapacz
Guest

Thu Jun 30, 2022 9:43 am   



Quote:
jeśli to będzie tylko przekaźnik - tak. ale jakbyś użył (zgaduję) diody
i kondensatora - już nie. możesz też przekaźnikiem zarządzać za pomoca
ardino(esp...). cena pomijalna, lutowania mniej niż w podlinkowanym
schemacie.
ToMasz

No to będzie klepiący przekaźnik tylko wolniej - ten układ nie
rozwiązuje problemu dużej różnicy potencjałów. Oczywiście można tak
rozwiązać problem za cienkich przewodów poprzez grzanie-chłodzenie-....
ale jak zapiecze się przekaźnik to ugotuję się dosłownie.

Goto page Previous  1, 2, 3  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Regulator ładowania aku 12V-12V / ogranicznik pr ądu

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map