Goto page 1, 2, 3 Next
RoMan Mandziejewicz
Guest
Tue May 12, 2009 11:05 am
Hello,
Zarzuciłem taki sobie wątek na Elektrodzie i przeszedł bez echa:
===8<===
Co jakiś czas wracają pytania o samodzielną budowę samochodowego
zasilacza ATX. Przyjrzałem się dostępnym rozwiązaniom i nie zachwyciły
mnie one. Najpopularniejsze opierają się na dość zaskakujących
założeniach:
- brak stabilizacji 12V
- brak izolacji galwanicznej między wejściem a wyjściem
- proste przetwornice step-down 5V i 3.3V
- brak rozwiązań umożliwiających bezpieczne zamknięcie systemu przy spadku napięcia na wejściu.
Po długim dumaniu wyszło mi, że tak naprawdę warte przemyślenia jest
zaprojektowanie modułowego zasilacza, umożliwiającego rozbudowę i
dostosowanie do rzeczywistych potrzeb.
Na początek chcę zaprojektować trzy moduły podstawowe:
1. Przetwornica +5VSB (2A) z układem start-stop, power-good oraz
kontrolą napięcia wejściowego z układem buforowym umożliwiającym
podłączenie małego akumulatora żelowego służącego jako zapas energii
na czas awaryjnego zamykania systemu.
2. Przetwornica 10-15V DC/12V DC 10A (120W) - służąca jako zasilanie
podstawowe 12V, zasilanie dodatkowe karty graficznej oraz zasilanie
dla kolejnego modułu:
3. Przetwornica step-down 5V 5A i 3.3V 5A
Kolejnym modułem - opcjonalnym może być moduł przetwornicy 10-15V
DC/12V DC połączony z przetwornicą step-down 5V 5A - do zasilania
napędów.
Założeniem jest możliwość równoległego łączenia wyjść poszczególnych napięć.
===8<===
Zapraszam do dyskusji :)
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam:
http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack
Desoft
Guest
Tue May 12, 2009 11:19 am
Quote:
Na początek chcę zaprojektować trzy moduły podstawowe:
1. Przetwornica +5VSB (2A) z układem start-stop, power-good oraz
kontrolą napięcia wejściowego z układem buforowym umożliwiającym
podłączenie małego akumulatora żelowego służącego jako zapas energii
na czas awaryjnego zamykania systemu.
Wydaje mi się że można sobie darować akumulator. Można skorzystać z
samochodowego. Warunek: wpięcie zasilacza "przed stacyjkę". Czasami, ale nie
zawsze może być to gniazdo zapalniczki. Jeżeli pobory miałyby sięgać jak
poniżej to i tak wychodzi dedykowane zasilanie.
Quote:
2. Przetwornica 10-15V DC/12V DC 10A (120W) - służąca jako zasilanie
podstawowe 12V, zasilanie dodatkowe karty graficznej oraz zasilanie
dla kolejnego modułu:
--
Desoft
RoMan Mandziejewicz
Guest
Tue May 12, 2009 12:01 pm
Hello Desoft,
Tuesday, May 12, 2009, 12:19:03 PM, you wrote:
Quote:
Na początek chcę zaprojektować trzy moduły podstawowe:
1. Przetwornica +5VSB (2A) z układem start-stop, power-good oraz
kontrolą napięcia wejściowego z układem buforowym umożliwiającym
podłączenie małego akumulatora żelowego służącego jako zapas energii
na czas awaryjnego zamykania systemu.
Wydaje mi się że można sobie darować akumulator. Można skorzystać z
samochodowego. Warunek: wpięcie zasilacza "przed stacyjkę". Czasami, ale nie
zawsze może być to gniazdo zapalniczki. Jeżeli pobory miałyby sięgać jak
poniżej to i tak wychodzi dedykowane zasilanie.
A co zrobisz podczas rozruchu? Ciężkiego, zimą...
Poza tym - nie planuję umieszczania tego akumulatora w samym zasilaczu
- ma być tylko możliwość jego podłączenia.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam:
http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack
Desoft
Guest
Tue May 12, 2009 1:51 pm
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl> napisał w wiadomości
news:515545260.20090512130157@pik-net.pl...
Quote:
Hello Desoft,
Tuesday, May 12, 2009, 12:19:03 PM, you wrote:
Na początek chcę zaprojektować trzy moduły podstawowe:
1. Przetwornica +5VSB (2A) z układem start-stop, power-good oraz
kontrolą napięcia wejściowego z układem buforowym umożliwiającym
podłączenie małego akumulatora żelowego służącego jako zapas energii
na czas awaryjnego zamykania systemu.
Wydaje mi się że można sobie darować akumulator. Można skorzystać z
samochodowego. Warunek: wpięcie zasilacza "przed stacyjkę". Czasami, ale
nie
zawsze może być to gniazdo zapalniczki. Jeżeli pobory miałyby sięgać jak
poniżej to i tak wychodzi dedykowane zasilanie.
A co zrobisz podczas rozruchu? Ciężkiego, zimą...
Poza tym - nie planuję umieszczania tego akumulatora w samym zasilaczu
- ma być tylko możliwość jego podłączenia.
Zatrzaskiwać power good z napięcia stacyjki. Uruchopmienie komputera
odbywałoby się po odpaleniu samochodu. Nawet dałoby się wyłączać go
gaszeniem silnika, są takie płyty. Przy 120W poboru bez pracującego silnika
wogóle to niezdrowo dla akumulatora.
--
Desoft
Marcin Łukasik
Guest
Tue May 12, 2009 2:16 pm
RoMan Mandziejewicz pisze:
Quote:
Hello,
Zarzuciłem taki sobie wątek na Elektrodzie i przeszedł bez echa:
[..]
Dawno dawno temu, gdy grajki mp3 trzeba było zdzierać z USA (i to nie na
pamięci tylko CD...) zrobiłem sobie taki komputerek do samochodu z
grajkiem mp3, na linuksie.
(http://milea.pl/shakey/_c_mp3_b.jpg)
Wkurzające było uruchamianie systemu, bo jednak z 30-60s trzeba było
poczekać (no dobra, startowały niepotrzebne usługi, ale i tak chwilę to
trwa).
Miałem zrobione tak, że po wyłączeniu silnika wyłączał się LCD, ale
komputer dalej chodził; LCDka można było włączyć przyciskiem. Wyłączał
(zamykał system) dopiero po 5 minutach.
To IMHO było dobre rozwiązanie, jak się szło do kiosku kupić gazetę czy
fajki; nie trzeba było czekać na ponowne uruchomienie.
m.
--
Milea Wireless Communications,
http://milea.pl
Anteny WiFi, UMTS, kable, zlacza, akcesoria.
``Be who you are and say what you feel, because those who mind don't
matter and those who matter don't mind.''
RoMan Mandziejewicz
Guest
Tue May 12, 2009 2:17 pm
Hello Desoft,
Tuesday, May 12, 2009, 2:51:44 PM, you wrote:
[...]
Quote:
A co zrobisz podczas rozruchu? Ciężkiego, zimą...
Poza tym - nie planuję umieszczania tego akumulatora w samym zasilaczu
- ma być tylko możliwość jego podłączenia.
Zatrzaskiwać power good z napięcia stacyjki. Uruchopmienie komputera
odbywałoby się po odpaleniu samochodu.
Jasne. A jak zgaśnie Ci na skrzyżowaniu? Nie każdy ma automatyczną
skrzynię biegów i nawet dobremu kierowcy czasem się zdarzy zgasić
zamiast ruszyć...
Quote:
Nawet dałoby się wyłączać go gaszeniem silnika, są takie płyty.
Jasne. I tak ma być. Ale niekoniecznie musi to oznaczać zakaz
włączenia przy wyłączonym silniku. I niekoniecznie uruchamianie
silnika musi się łączyć z restartem komputera.
Quote:
Przy 120W poboru bez pracującego silnika wogóle to niezdrowo dla
akumulatora.
Bez przesady. Po to ma być ostrzeganie o niskim napięciu akumulatora,
zeby użytkownik nie przegiął.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam:
http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack
Maciek
Guest
Tue May 12, 2009 8:09 pm
Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
Quote:
Do czego w samochodzie komputer pobierający 120W? To jakiś klaster
obliczający rozwiązania problemu komiwojażera?
Mój laptop pobiera 4,75A przy 19V. Sporo.
Maciek
Jarosław Sokołowski
Guest
Tue May 12, 2009 9:22 pm
Desoft napisał:
Quote:
Przy 120W poboru bez pracującego silnika wogóle to niezdrowo
dla akumulatora.
Do czego w samochodzie komputer pobierający 120W? To jakiś klaster
obliczający rozwiązania problemu komiwojażera?
--
Jarek
RoMan Mandziejewicz
Guest
Tue May 12, 2009 9:28 pm
Hello Jarosław,
Tuesday, May 12, 2009, 9:39:02 PM, you wrote:
Quote:
Do czego w samochodzie komputer pobierający 120W? To jakiś klaster
obliczający rozwiązania problemu komiwojażera?
Mój laptop pobiera 4,75A przy 19V. Sporo.
Pobiera, czy ma tak napisane na tabliczce przyklejonej na spodzie?
Chwileczkę - a jakie to ma znaczenie?
Ja nie zakładam, że komputer ma _stale_ pobierać 120W. Zakładam, że
ten moduł ma sobie z taką mocą poradzić. Choćby podczas startu
systemu, gdy rozkręcają się napędy.
Poza tym - po to w założeniu przyjąłem modułową konstrukcję z
możliwością zrównoleglania, żeby nawet maniak gier mógł z klocków
zbudować sobie zasilacz, który da radę jego wypasionej płycie z
jeszcze bardziej wypasioną grafiką, która wymaga tylko dla siebie 12V
15A. Bo są takie.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam:
http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack
Nex@pl
Guest
Tue May 12, 2009 10:24 pm
Marcin Łukasik pisze:
Quote:
RoMan Mandziejewicz pisze:
Hello,
Zarzuciłem taki sobie wątek na Elektrodzie i przeszedł bez echa:
[..]
Dawno dawno temu, gdy grajki mp3 trzeba było zdzierać z USA (i to nie na
pamięci tylko CD...) zrobiłem sobie taki komputerek do samochodu z
grajkiem mp3, na linuksie.
(http://milea.pl/shakey/_c_mp3_b.jpg)
Wkurzające było uruchamianie systemu, bo jednak z 30-60s trzeba było
poczekać (no dobra, startowały niepotrzebne usługi, ale i tak chwilę to
trwa).
Miałem zrobione tak, że po wyłączeniu silnika wyłączał się LCD, ale
komputer dalej chodził; LCDka można było włączyć przyciskiem. Wyłączał
(zamykał system) dopiero po 5 minutach.
To IMHO było dobre rozwiązanie, jak się szło do kiosku kupić gazetę czy
fajki; nie trzeba było czekać na ponowne uruchomienie.
m.
A mógłbyś opisać?

Byłbym zainteresowany czymś takim

W sensie
skonstruowania sobie samemu.
Jarosław Sokołowski
Guest
Tue May 12, 2009 10:39 pm
Pan Maciek, wkładając w to wiele energii, napisał:
Quote:
Do czego w samochodzie komputer pobierający 120W? To jakiś klaster
obliczający rozwiązania problemu komiwojażera?
Mój laptop pobiera 4,75A przy 19V. Sporo.
Pobiera, czy ma tak napisane na tabliczce przyklejonej na spodzie?
--
Jarek
RoMan Mandziejewicz
Guest
Tue May 12, 2009 11:31 pm
Hello Jarosław,
Tuesday, May 12, 2009, 10:51:26 PM, you wrote:
Quote:
Pozwoliłem sobie przywrócić wycięty wcześniej cytat:
Przy 120W poboru bez pracującego silnika
wogóle to niezdrowo dla akumulatora.
Ale to nie moje słowa...
[...]
Quote:
Ja nie zakładam, że komputer ma _stale_ pobierać 120W. Zakładam, że
ten moduł ma sobie z taką mocą poradzić. Choćby podczas startu
systemu, gdy rozkręcają się napędy.
I to by miało być niezdrowe dla akumulatora?
j.w.
[...]
Quote:
rozumiem. Ale montowanie do samochodu komputera o takim poborze prądu
(i jeszcze zastanawianie się co zrobić, by przy temperaturze 65°C mógł
być chłodzony), jest dla mnie zagadką.
Ale to juz naprawdę nie nasz problem, jak sobie z chłodzeniem poradzi
użytkownik. Chlodzą wzmacniacze o mocach liczonych w kW - poradzą
sobie z komputerem :)
Quote:
Jak dobrych kilka lat temu szukałem płyty, która sprawdzi się jako
mobilna, znalazłem taką, co pobiera 23W. Do tego zasilacz 12V we
wtyczce ATX.
Jasne. Ten zasilacz to dwie proste przetworniczki step-down - o takich
zasilaczach pisałem na samym początku...
Quote:
Dzisiaj łatwiej mi wziąć komputer zasilany jednym
napięciem, więc wogóle nie zaprzątam sobie głowy takimi problemami.
Ale oczywiście miło mi będzie, jeśli taki modułowy zasilacz ATX
również powstanie.
:)
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam:
http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack
Jarosław Sokołowski
Guest
Tue May 12, 2009 11:51 pm
Pan RoMan Mandziejewicz napisał:
Pozwoliłem sobie przywrócić wycięty wcześniej cytat:
<<<<< Przy 120W poboru bez pracującego silnika
<<<<< wogóle to niezdrowo dla akumulatora.
Quote:
Do czego w samochodzie komputer pobierający 120W? To jakiś klaster
obliczający rozwiązania problemu komiwojażera?
Mój laptop pobiera 4,75A przy 19V. Sporo.
Pobiera, czy ma tak napisane na tabliczce przyklejonej na spodzie?
Chwileczkę - a jakie to ma znaczenie?
Ja nie zakładam, że komputer ma _stale_ pobierać 120W. Zakładam, że
ten moduł ma sobie z taką mocą poradzić. Choćby podczas startu
systemu, gdy rozkręcają się napędy.
I to by miało być niezdrowe dla akumulatora?
Quote:
Poza tym - po to w założeniu przyjąłem modułową konstrukcję z
możliwością zrównoleglania, żeby nawet maniak gier mógł z klocków
zbudować sobie zasilacz, który da radę jego wypasionej płycie z
jeszcze bardziej wypasioną grafiką, która wymaga tylko dla siebie 12V
15A. Bo są takie.
No i bardzo dobrze, jestm za. Jestem za tym, żeby ludzie robili rzeczy,
które sami uważają za fajne. Może komuś jeszcze się spodoba i też
będzie takie chciał. Jak ktoś przerabia akademik na wyświatlacz
wielkoformatowy, to nie mam pytań, bo dla mnie wszystko jasne, wszystko
rozumiem. Ale montowanie do samochodu komputera o takim poborze prądu
(i jeszcze zastanawianie się co zrobić, by przy temperaturze 65°C mógł
być chłodzony), jest dla mnie zagadką.
Jak dobrych kilka lat temu szukałem płyty, która sprawdzi się jako
mobilna, znalazłem taką, co pobiera 23W. Do tego zasilacz 12V we
wtyczce ATX. Dzisiaj łatwiej mi wziąć komputer zasilany jednym
napięciem, więc wogóle nie zaprzątam sobie głowy takimi problemami.
Ale oczywiście miło mi będzie, jeśli taki modułowy zasilacz ATX
również powstanie.
--
Jarek
Jarosław Sokołowski
Guest
Wed May 13, 2009 1:40 am
Pan RoMan Mandziejewicz napisał:
Quote:
Przy 120W poboru bez pracującego silnika
wogóle to niezdrowo dla akumulatora.
Ale to nie moje słowa...
To nieistotne czyje. Ważne, że określają tematykę, poza którą starałem
się nie wychodzić.
Quote:
rozumiem. Ale montowanie do samochodu komputera o takim poborze prądu
(i jeszcze zastanawianie się co zrobić, by przy temperaturze 65°C mógł
być chłodzony), jest dla mnie zagadką.
Ale to juz naprawdę nie nasz problem, jak sobie z chłodzeniem poradzi
użytkownik. Chlodzą wzmacniacze o mocach liczonych w kW - poradzą
sobie z komputerem
Skoro już rozszerzyliśmy temat, to pozwolę sobie zauważyć, że problem
chłodzenia umcykatora może różnić się od problemu chłodzenia komputera.
Ale racja, to nie nasz problem.
--
Jarek
Desoft
Guest
Wed May 13, 2009 6:12 am
Quote:
A co zrobisz podczas rozruchu? Ciężkiego, zimą...
Poza tym - nie planuję umieszczania tego akumulatora w samym zasilaczu
- ma być tylko możliwość jego podłączenia.
Zatrzaskiwać power good z napięcia stacyjki. Uruchopmienie komputera
odbywałoby się po odpaleniu samochodu.
Jasne. A jak zgaśnie Ci na skrzyżowaniu? Nie każdy ma automatyczną
skrzynię biegów i nawet dobremu kierowcy czasem się zdarzy zgasić
zamiast ruszyć...
Zatrzaskiwać, komputer nie musi się wyłączać. Po odpaleniu i zgaśnięciu
akumulator da radę odpalić samochód. Praktykowałem: słaby akumulator ledwo
udało się odpalić, ujechałem około 500-700m, gaszenie silnika, zakup
papierosów, i opdpalenie bez problemów.
Quote:
Nawet dałoby się wyłączać go gaszeniem silnika, są takie płyty.
Jasne. I tak ma być. Ale niekoniecznie musi to oznaczać zakaz
włączenia przy wyłączonym silniku. I niekoniecznie uruchamianie
silnika musi się łączyć z restartem komputera.
Same zasilacze (przetwornice) to generalnie rzemiosło, kwestia wykonania,
aby pracowało to w ciężkich samochodowych warunkach, zabezpieczenia i
kawałek logiki do załączania, wyłączania itp. Dzisiaj to pewnie jakiś prosty
uC, chociaż elegancko dałoby się obejść bez niego.
Quote:
Przy 120W poboru bez pracującego silnika wogóle to niezdrowo dla
akumulatora.
Bez przesady. Po to ma być ostrzeganie o niskim napięciu akumulatora,
zeby użytkownik nie przegiął.
Raczej automatyczny shutdown przy niskim napięciu.
Ale czy to nie jest wizja laptopa w samochodzie?
--
Desoft
Goto page 1, 2, 3 Next