Goto page Previous 1, 2, 3 Next
Desoft
Guest
Wed May 13, 2009 6:21 am
Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <jaros@lasek.waw.pl> napisał w wiadomości
news:slrnh0joae.kt7.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
Quote:
Pan RoMan Mandziejewicz napisał:
Pozwoliłem sobie przywrócić wycięty wcześniej cytat:
Przy 120W poboru bez pracującego silnika
wogóle to niezdrowo dla akumulatora.
Do czego w samochodzie komputer pobierający 120W? To jakiś klaster
obliczający rozwiązania problemu komiwojażera?
To jest nieistotne po co. Takie założenia przyjął i teraz nie "po co" ,
tylko "jak"
Podobnie po co można zapytać o audio w samochodzie o mocy 4 x 500W.
Quote:
Ja nie zakładam, że komputer ma _stale_ pobierać 120W. Zakładam, że
ten moduł ma sobie z taką mocą poradzić. Choćby podczas startu
systemu, gdy rozkręcają się napędy.
I to by miało być niezdrowe dla akumulatora?
Niezdrowe jest dla akumulatora obciążanie go bez ładowania.
Quote:
Ale oczywiście miło mi będzie, jeśli taki modułowy zasilacz ATX
również powstanie.
Pomysł jest ciekawy
--
Desoft
Desoft
Guest
Wed May 13, 2009 6:29 am
Quote:
Przy 120W poboru bez pracującego silnika
wogóle to niezdrowo dla akumulatora.
Ale to nie moje słowa...
Moje. Ale o co chodzi?
Uważam, że używanie odbiorników o dużych poborach prądu bez pracującego
silnika nie przedłuża żywota akumulatorowi i nie ułatwia rozruchu silnika.
Ja w każdym bądź razie tak uważam i nie znam słowa "prostownik samochodowy"
(ładowarka akumulatorów samochodowych).
--
Desoft
Jarosław Sokołowski
Guest
Wed May 13, 2009 9:05 am
Desoft napisał:
Quote:
Pozwoliłem sobie przywrócić wycięty wcześniej cytat:
Przy 120W poboru bez pracującego silnika
wogóle to niezdrowo dla akumulatora.
Do czego w samochodzie komputer pobierający 120W? To jakiś klaster
obliczający rozwiązania problemu komiwojażera?
To jest nieistotne po co. Takie założenia przyjął i teraz nie "po co" ,
tylko "jak"
Pytanie "jak" jest trywialne. Wiadomo: niezdrowo. Ciekawe jest dopiero
pytanie "po co". Odpowiedź "bo takie przyjęto założenia" nie wszystkich
satysfakcjonuje. A przede wszystkim skłania do pytania "a dlaczego takie?".
Quote:
Podobnie po co można zapytać o audio w samochodzie o mocy 4 x 500W.
Po co pytać "po co"? Przecież wiadomo -- do robienia umc-umc.
Quote:
Ja nie zakładam, że komputer ma _stale_ pobierać 120W. Zakładam,
że ten moduł ma sobie z taką mocą poradzić. Choćby podczas startu
systemu, gdy rozkręcają się napędy.
I to by miało być niezdrowe dla akumulatora?
Niezdrowe jest dla akumulatora obciążanie go bez ładowania.
Przecież mądrzy ludzie wymyślili akumulatory właśnie do tego!
(Wcześniej wymyślili drut, który "niezdrowo" jest obciążać bez
jednoczesnego ładowania go na drugim końcu.)
Quote:
Ale oczywiście miło mi będzie, jeśli taki modułowy zasilacz ATX
również powstanie.
Pomysł jest ciekawy
Też tak uważam.
--
Jarek
Jarosław Sokołowski
Guest
Wed May 13, 2009 9:07 am
Desoft napisał:
Quote:
Przy 120W poboru bez pracującego silnika
wogóle to niezdrowo dla akumulatora.
Ale to nie moje słowa...
Moje. Ale o co chodzi?
Chodziło o określenie tematyki. Było to napisane.
Quote:
Uważam, że używanie odbiorników o dużych poborach prądu bez pracującego
silnika nie przedłuża żywota akumulatorowi i nie ułatwia rozruchu silnika.
Też tak uważam, szczególnie w tej drugiej kwestii (nad zaleceniem, by
w trosce o żywotność akumulatora, używać rozrusznika tylko przy pracującym
silniku, nigdy się nie zastanawiałem).
Quote:
Ja w każdym bądź razie tak uważam i nie znam słowa "prostownik samochodowy"
(ładowarka akumulatorów samochodowych).
A ja znam. Myślę, że taka wiedza raczej pomaga, nie przeszkadza, przy
planowaniu różnych projektów.
--
Jarek
Marcin Łukasik
Guest
Wed May 13, 2009 2:03 pm
Nex@pl pisze:
Quote:
A mógłbyś opisać?

Byłbym zainteresowany czymś takim

W sensie
skonstruowania sobie samemu.
O czym dokładnie piszesz? ;-)
m.
--
Milea Wireless Communications,
http://milea.pl
Anteny WiFi, UMTS, kable, zlacza, akcesoria.
``Be who you are and say what you feel, because those who mind don't
matter and those who matter don't mind.''
entroper
Guest
Wed May 13, 2009 3:10 pm
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl> napisał w wiadomości
news:1082905521.20090512120509@pik-net.pl...
Quote:
Na początek chcę zaprojektować trzy moduły podstawowe:
1. Przetwornica +5VSB (2A) z układem start-stop, power-good oraz
kontrolą napięcia wejściowego z układem buforowym umożliwiającym
podłączenie małego akumulatora żelowego służącego jako zapas energii
na czas awaryjnego zamykania systemu.
2. Przetwornica 10-15V DC/12V DC 10A (120W) - służąca jako zasilanie
podstawowe 12V, zasilanie dodatkowe karty graficznej oraz zasilanie
dla kolejnego modułu:
3. Przetwornica step-down 5V 5A i 3.3V 5A
Ponieważ zasilanie jest z niskiego napięcia, pomyślałbym o preregulatorze
lub przetwornicy izolowanej 12/12V z ewentualnym buforowaniem (dogodne
napięcie) i resztę rozprowadziłbym z tej izolowanej szyny 12V. Tej
przetwornicy bym w ogóle (tzn. w stendbaju) nie wyłączał - zaprojektowana z
użyciem nowoczesnych elementów bez obciążenia nie będzie brała dużo prądu a
dzięki temu 5VSB będzie można opędzić prostym step-downem. 12V możnaby brać
z szyny 12V przez klucz a 5V/3.3V przez drugiego(trzeciego) step-downa. Te
zasilania należałoby wyłączać albo jednym wspólnym kluczem na napięciu 12V
albo przetwornice blokować a odcinać tylko 12V. Oczywiście całą logikę
wyłączania upchać w jakiś mały uC albo kilka komparatorów.
Dzięki temu głównym modułem byłaby przetwornica 12/12, którą możnaby
wykorzystywać w wersjach urządzenia z pojedynczym zasilaniem 12V lub (po
drobnej modyfikacji) z innym, dzięki czemu masz od razu załatwiony problem
laptopów itp.
e.
Nex@pl
Guest
Wed May 13, 2009 5:51 pm
Marcin Łukasik pisze:
Quote:
Nex@pl pisze:
A mógłbyś opisać?

Byłbym zainteresowany czymś takim

W sensie
skonstruowania sobie samemu.
O czym dokładnie piszesz? ;-)
m.
"grajek mp3 do samochodu"
Maciek
Guest
Wed May 13, 2009 8:32 pm
Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
Quote:
Mój laptop pobiera 4,75A przy 19V. Sporo.
Pobiera, czy ma tak napisane na tabliczce przyklejonej na spodzie?
Tak ma napisane. Chyba nie myślisz, że tyle pobiera cały czas?
Jakby wystarczył mniejszy zasilacz, to by taki dali. Komputer czasami
robi coś więcej, niż układanie pasjansa. Wtedy potrzebuje więcej prądu,
np. gdy jednocześnie zacznie ładowanie swojego akumulatora.
Maciek
Maciek
Guest
Wed May 13, 2009 8:37 pm
Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
Quote:
rozumiem. Ale montowanie do samochodu komputera o takim poborze prądu
(i jeszcze zastanawianie się co zrobić, by przy temperaturze 65°C mógł
być chłodzony), jest dla mnie zagadką.
Słowa kluczowe - czas pracy. Nie musisz tego robić godzinami. Nie musisz
montować na stałe. Wystarczy dorywcze uruchomienie.
Maciek
RoMan Mandziejewicz
Guest
Wed May 13, 2009 10:03 pm
Hello entroper,
Wednesday, May 13, 2009, 4:10:59 PM, you wrote:
[...]
Quote:
Ponieważ zasilanie jest z niskiego napięcia, pomyślałbym o preregulatorze
lub przetwornicy izolowanej 12/12V z ewentualnym buforowaniem (dogodne
napięcie) i resztę rozprowadziłbym z tej izolowanej szyny 12V.
Ale tak właśnie ma być. Jedyna różnica to ta, że ta przetwornica
będzie jednak wyłączana a logika start/stop/power good będzie zasilana
z +5VSB
Quote:
Tej przetwornicy bym w ogóle (tzn. w stendbaju) nie wyłączał - zaprojektowana z
użyciem nowoczesnych elementów bez obciążenia nie będzie brała dużo prądu a
Mylisz się - każda przetwornica źre sporo na własne potrzeby. +5VSB 2A
jest nie do uniknięcia i nieobciążona będzie brała znacznie mniej niż
przetwornica 12V/10A
[...]
Quote:
wyłączania upchać w jakiś mały uC albo kilka komparatorów.
uC to przerost formy nad treścią, choć ułtwiłby implementację
samoczynnego, awaryjnego wyłączania - czyli puszczenie krótkiego
sygnału "stop" do płyty głównej, odczekanie na żądanie wyłączenia
zasilania a w razie jego braku - wyłączenie samoczynne po określonym
czasie.
[...]
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam:
http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack
Jarosław Sokołowski
Guest
Thu May 14, 2009 12:40 am
Pan Maciek napisał:
Quote:
rozumiem. Ale montowanie do samochodu komputera o takim poborze prądu
(i jeszcze zastanawianie się co zrobić, by przy temperaturze 65°C mógł
być chłodzony), jest dla mnie zagadką.
Słowa kluczowe - czas pracy. Nie musisz tego robić godzinami. Nie musisz
montować na stałe. Wystarczy dorywcze uruchomienie.
No właśnie, o to mi chodziło. Komputer w nagrzanym na słońcu
samochodzie może w ogóle odmówić współpracy. Laptopom takie
rzeczy się zdarzają. O ile jakiś umcykator z kilowatowym
wzmacniaczem w warunkach przerzegrzania sobie jakoś poradzi
(chyba, bo praktyki w tym nie mam), to komputer albo się nie
włączy albo zaraz się zawiesi lub zwariuje. Tu nie chodzi
o temperaturę wywołaną pracującą elektroniką, tylko o warunki
*zewnętrzne*. Urządzenia o niskim poborze mocy jakoś sobie
w wysokiej temperaturze radzą, ale te, które wymagają
intensywnego cłodzenia, już nie bardzo.
--
Jarek
Jarosław Sokołowski
Guest
Thu May 14, 2009 12:40 am
Pan Maciek napisał:
Quote:
Mój laptop pobiera 4,75A przy 19V. Sporo.
Pobiera, czy ma tak napisane na tabliczce przyklejonej na spodzie?
Tak ma napisane. Chyba nie myślisz, że tyle pobiera cały czas?
Nie, i właśnie dlatego mówienie o "komputerze zużywającym 120W"
w kontekscie pojemności akumulatora samochodowego jest całkiem
bez sensu. Jak się chce wiedzieć, czy dla akumulatora to zdrowe
czy niezdrowe, to trzeba operować średnią mocą. W szczycie, to
on może sobie brać nawet 1200W, z rozrusznikiem i tak nie będzie
konkurował.
--
Jarek
Marcin Łukasik
Guest
Thu May 14, 2009 12:43 am
Nex@pl pisze:
Quote:
Marcin Łukasik pisze:
Nex@pl pisze:
A mógłbyś opisać?

Byłbym zainteresowany czymś takim

W sensie
skonstruowania sobie samemu.
O czym dokładnie piszesz? ;-)
m.
"grajek mp3 do samochodu"
Komputerek 3.5" advantech, wtedy chyba jakies 200MHz + 64MB ram i dysk
2.5" (to bylo dawno, teraz polecalbym cos z lepszym cpu, wiecej pamieci
i dysk ssd), do tego ekran lcd tft 6.4", ekran dotykowy rezystancyjny +
sterownik na rs232. drivery do emulacji mychy, linux slackware dosc
okrojony, i program z uzyciem mojej biblioteki do czytania danych z mp3,
svgalib oraz hm.. czegos co odgrywalo mp3/wav :)
m.
--
Milea Wireless Communications,
http://milea.pl
Anteny WiFi, UMTS, kable, zlacza, akcesoria.
``Be who you are and say what you feel, because those who mind don't
matter and those who matter don't mind.''
Nex@pl
Guest
Thu May 14, 2009 12:59 am
Marcin Łukasik pisze:
Quote:
Komputerek 3.5" advantech, wtedy chyba jakies 200MHz + 64MB ram i dysk
2.5" (to bylo dawno, teraz polecalbym cos z lepszym cpu, wiecej pamieci
i dysk ssd), do tego ekran lcd tft 6.4", ekran dotykowy rezystancyjny +
sterownik na rs232. drivery do emulacji mychy, linux slackware dosc
okrojony, i program z uzyciem mojej biblioteki do czytania danych z mp3,
svgalib oraz hm.. czegos co odgrywalo mp3/wav :)
m.
O, to juz coś :)
W sumie nie mam obycia tylko z jednym - ekran rezystancyjny - rozumiem,
że jakiś zewnętrzny, nie wbudowany w lcd? Gdzie można takie coś w ogóle
dostać?
Adam Dybkowski
Guest
Thu May 14, 2009 8:15 am
RoMan Mandziejewicz pisze:
Quote:
Co jakiś czas wracają pytania o samodzielną budowę samochodowego
zasilacza ATX. Przyjrzałem się dostępnym rozwiązaniom i nie zachwyciły
mnie one. Najpopularniejsze opierają się na dość zaskakujących
założeniach:
- brak stabilizacji 12V
- brak izolacji galwanicznej między wejściem a wyjściem
- proste przetwornice step-down 5V i 3.3V
- brak rozwiązań umożliwiających bezpieczne zamknięcie systemu przy spadku napięcia na wejściu.
Po długim dumaniu wyszło mi, że tak naprawdę warte przemyślenia jest
zaprojektowanie modułowego zasilacza, umożliwiającego rozbudowę i
dostosowanie do rzeczywistych potrzeb.
[...]
Przede wszystkim podaj przewidywaną cenę takiego kompletu "modułów"
złożoną w gotowy do użycia zasilacz z wtyczką ATX (czyli dostarczający
conajmniej +12V, +5V, +3V3) o mocy łącznej 60-100W. Obecnie chyba -12V i
-5V do niczego nie są potrzebne współczesnym płytom ITX?
Załóżmy na początek, że bez dodatkowego akumulatora podtrzymującego. Ile
kosztowałby orientacyjnie taki zasilacz?
Jeżeli więcej niż 200-300 PLN to nie widzę rynku zbytu - wygrają
pico-cośtam zasilacze ATX, oczywiście bez bajerów dostarczanych przez
Twoje rozwiązanie, ale jednak całkowicie wystarczające do popędzania
płyty ITX w zastosowaniach car-pc.
Jeżeli natomiast z prostym ATX-podobnym samochodowym 100W zmieścisz się
w 100 PLN - sprzedaż murowana (w końcu Tajwańczycy w tej cenie potrafią
zrobić zwykły duży ATX 500W - i to przy zasilaniu z 230V).
--
Adam Dybkowski
http://dybkowski.net/
Uwaga: przed wysłaniem do mnie maila usuń cyfry z adresu.
Goto page Previous 1, 2, 3 Next