RTV forum PL | NewsGroups PL

Jaki zasięg mają radiotelefony używane przez policję i kolej oraz możliwość podsłuchu?

radiotelefony

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jaki zasięg mają radiotelefony używane przez policję i kolej oraz możliwość podsłuchu?

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Roman Rogóş
Guest

Tue Feb 07, 2017 11:03 am   



W dniu 2017-02-07 o 10:57, viktorius pisze:
Quote:
W dniu 2017-02-07 o 10:05, Roman Rogóż pisze:
W dniu 2017-02-07 o 09:38, HF5BS pisze:

Użytkownik "Roman Rogóż" <romek@szpitaljp2.krakow.pl> napisał w
wiadomości news:o7brra$v2$1@node2.news.atman.pl...
W dniu 2017-02-06 o 17:15, Jakub Rakus pisze:
W dniu 06.02.2017 o 10:39, Roman Rogóż pisze:

Zawsze się zastanawiałem jak taki sygnał jest zakodowany, bo nie
jest to
chyba jedna wybrana częstotliwość.

Zakodowany jest trzema różnymi następującymi po sobie dźwiękami.

No to słabo.
W Krakowie znalazł się amator który zbudowanym nadajnikiem na
podczerwień przestawiał zwrotnice pod tramwajami.

No, słabo, skoro układ nie miał zabezpieczenia, by się nie przestawić,
jak coś po nim jedzie...
A podczerwień na kolei to IMHO nie bardzo...

http://www.grupazue.pl/oferta/produkcja-urzadzen/system-podczerwieni
w prezentacji jest info, że z zabezpieczenia to CRC i unikalny numer
seryjny.
Pewnie dla entuzjasty jakim okazał się ten chłopak, uzyskanie i
sklonowanie tego numeru seryjnego nie stanowiło problemu.

http://lodz.naszemiasto.pl/archiwum/jak-14-latek-spowodowal-katastrofe,1602388,art,t,id,tm.html


Chodziło mi o możliwość wysłania radio-stop przez osobę nieautoryzowaną
Przecież to idealna możliwość do sparaliżowania ruchu kolejowego
Prawie jak bluebox Woźniaka


To jeden z podstawowych sygnałów związanych z bezpieczeństwem ruchu.
Może go nadać zarówno dyżurny jak i maszynista (jego maszyna też sie
zatrzymuje) Unieruchamia natychmiast wszystkie pociągi w zasięgu,
dopiero później są pytania po co, kto, dlaczego, czy zasadne.

Jak tylko masz nadajnik, to wysyłaj, pamiętając o konsekwencjach:
http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/radio-stop-dla-pociagow-byla-zabawa-bedzie-proces,168747.html



:)

Właśnie tego chciałbym uniknąć, ale zielone ludziki bez naszywek

niekoniecznie.

yabba
Guest

Tue Feb 07, 2017 11:41 am   



Użytkownik "Roman Rogóż" <romek@szpitaljp2.krakow.pl> napisał w wiadomości
news:o7c636$aro$1@node2.news.atman.pl...
Quote:
W dniu 2017-02-07 o 10:57, viktorius pisze:
W dniu 2017-02-07 o 10:05, Roman Rogóż pisze:
W dniu 2017-02-07 o 09:38, HF5BS pisze:

Użytkownik "Roman Rogóż" <romek@szpitaljp2.krakow.pl> napisał w
wiadomości news:o7brra$v2$1@node2.news.atman.pl...
W dniu 2017-02-06 o 17:15, Jakub Rakus pisze:
W dniu 06.02.2017 o 10:39, Roman Rogóż pisze:

Zawsze się zastanawiałem jak taki sygnał jest zakodowany, bo nie
jest to
chyba jedna wybrana częstotliwość.

Zakodowany jest trzema różnymi następującymi po sobie dźwiękami.

No to słabo.
W Krakowie znalazł się amator który zbudowanym nadajnikiem na
podczerwień przestawiał zwrotnice pod tramwajami.

No, słabo, skoro układ nie miał zabezpieczenia, by się nie przestawić,
jak coś po nim jedzie...
A podczerwień na kolei to IMHO nie bardzo...

http://www.grupazue.pl/oferta/produkcja-urzadzen/system-podczerwieni
w prezentacji jest info, że z zabezpieczenia to CRC i unikalny numer
seryjny.
Pewnie dla entuzjasty jakim okazał się ten chłopak, uzyskanie i
sklonowanie tego numeru seryjnego nie stanowiło problemu.

http://lodz.naszemiasto.pl/archiwum/jak-14-latek-spowodowal-katastrofe,1602388,art,t,id,tm.html


Chodziło mi o możliwość wysłania radio-stop przez osobę nieautoryzowaną
Przecież to idealna możliwość do sparaliżowania ruchu kolejowego
Prawie jak bluebox Woźniaka


To jeden z podstawowych sygnałów związanych z bezpieczeństwem ruchu.
Może go nadać zarówno dyżurny jak i maszynista (jego maszyna też sie
zatrzymuje) Unieruchamia natychmiast wszystkie pociągi w zasięgu,
dopiero później są pytania po co, kto, dlaczego, czy zasadne.

Jak tylko masz nadajnik, to wysyłaj, pamiętając o konsekwencjach:
http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/radio-stop-dla-pociagow-byla-zabawa-bedzie-proces,168747.html



:)

Właśnie tego chciałbym uniknąć, ale zielone ludziki bez naszywek
niekoniecznie.


Jak zielone ludziki będą zbyt dokuczliwe, to kolej zadecyduje o czasowej
dezaktywacji systemu na lokomotywach. Jeden pstryczek czy kabelek i już
system jest wyłączony.

--
Pozdrawiam,

yabba

viktorius
Guest

Tue Feb 07, 2017 11:48 am   



W dniu 2017-02-07 o 10:34, Jarosław Sokołowski pisze:

Quote:

Oni też mogą w nic nie uwierzyć. I będą wszystko dokładnie badać do
tego czasu, aż zobaczą w "Belwederze" kolorową transmisję SECAM.


Jak sobie sami tego secama podadzą do nadawania... Bo skąd taki sygnał
teraz wziąć? Wszystkie nadajniki już chyba zmielone.
Ale to tylko teoretyczne gadanie, nikt w obecnych czasach nie będzie
robił przeróbki starego TV na tajna maszynę nadawczo-odbiorczą.
Teraz to TORy i inne takie SSLe po sieci, tony skanów Snowdena i podobnych.
Zanim byś te informacje przesłał obrazek po obrazku sygnałem wizyjnym to
już dawno by można było bezpiecznie chodzić po strefie 0 na Czarnobylu ;)

--
viktorius

viktorius
Guest

Tue Feb 07, 2017 11:54 am   



W dniu 2017-02-07 o 11:41, yabba pisze:

Quote:


Jak zielone ludziki będą zbyt dokuczliwe, to kolej zadecyduje o czasowej
dezaktywacji systemu na lokomotywach. Jeden pstryczek czy kabelek i już
system jest wyłączony.

To nie takie proste, bo nawet jak radio-stop nie jest połaczony

kabelkiem z SHP, to stosuje się interfejs białkowy w postaci maszynisty,
który jest zobowiązany grzybek hamowania nacisnąć po usłyszeniu sygnału
w głośniku radia.

A wyłączyć się nie da ot tak, bo trzebaby zapewnić inny system do
awaryjnego zatrzymywania składów.
A na razie takiego nie ma OIDP, a to co jest nie pozwala na więcej niż
160km/h pomimo, że pendolino i same tory mogą i 200km/h z podróżnymi śmigać.

--
viktorius

HF5BS
Guest

Tue Feb 07, 2017 12:38 pm   



Użytkownik "viktorius" <viktorius@interia.pl> napisał w wiadomości
news:o7c5ls$ou8$1@news.chmurka.net...
Quote:
A podczerwień na kolei to IMHO nie bardzo...

http://www.grupazue.pl/oferta/produkcja-urzadzen/system-podczerwieni
w prezentacji jest info, że z zabezpieczenia to CRC i unikalny numer
seryjny.

Tak... na sztywno pewnie zaszyte...
Odporne na zakłócenia radiowe? Hmm... to też się da zakłócić, tylko może
bardziej kierunkowe jest, więc z natury, a nie z cyfrowości, mniej wrażliwe
na postronne emisje.

Quote:
Pewnie dla entuzjasty jakim okazał się ten chłopak, uzyskanie i
sklonowanie tego numeru seryjnego nie stanowiło problemu.

http://lodz.naszemiasto.pl/archiwum/jak-14-latek-spowodowal-katastrofe,1602388,art,t,id,tm.html

W jednym z odcinków programu Detektywi (odpączek W11) była sprawa, która,
mimo zdecydowanych różnic, miasto, szczegóły, itd, została od razu przeze
mnie rozpoznana.
Jest, znalazłem... http://detektywi.tvn.onet.pl/1506202,archiwum.html
odcinek 429 "Tramwajarz".

Quote:
Chodziło mi o możliwość wysłania radio-stop przez osobę nieautoryzowaną
Przecież to idealna możliwość do sparaliżowania ruchu kolejowego
Prawie jak bluebox Woźniaka


To jeden z podstawowych sygnałów związanych z bezpieczeństwem ruchu. Może
go nadać zarówno dyżurny jak i maszynista (jego maszyna też sie
zatrzymuje) Unieruchamia natychmiast wszystkie pociągi w zasięgu, dopiero
później są pytania po co, kto, dlaczego, czy zasadne.

Ano właśnie. Zastosowanie tutaj podczerwieni IMO to jak skórka za wyprawkę,
mnostwo kosztów i kłopotów, a efekt wątpliwy. Już lepiej chyba narazić sie
na fałszywe zatrzymanie radiem, niż nie zatrzymać się, bo emiter
podczerwieni nie trafił w czujnik, bo albo zboczył, albo np., wielka ulewa,
czy śnieżyca i wiazka się rozeszła po opadach, do celu juz. nie docierając.

Quote:
Jak tylko masz nadajnik, to wysyłaj, pamiętając o konsekwencjach:
http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/radio-stop-dla-pociagow-byla-zabawa-bedzie-proces,168747.html

Może lepiej niech niegrzeczne dzieci nie bawią się złymi zabawkami?

--
Wyobraź pan sobie taką sytuację, pracujesz pan do 67 roku życia,
co miesiąc wpłacasz 1000 złotych na ZUS, później dostajesz
700 złotych miesięcznie emerytury. I kto jest złodziejem?
(C) Kabaret Neo-Nówka.

viktorius
Guest

Tue Feb 07, 2017 1:19 pm   



W dniu 2017-02-07 o 12:38, HF5BS pisze:
Quote:

Użytkownik "viktorius" <viktorius@interia.pl> napisał w wiadomości
news:o7c5ls$ou8$1@news.chmurka.net...
A podczerwień na kolei to IMHO nie bardzo...

http://www.grupazue.pl/oferta/produkcja-urzadzen/system-podczerwieni
w prezentacji jest info, że z zabezpieczenia to CRC i unikalny numer
seryjny.

Tak... na sztywno pewnie zaszyte...
Odporne na zakłócenia radiowe? Hmm... to też się da zakłócić, tylko może
bardziej kierunkowe jest, więc z natury, a nie z cyfrowości, mniej
wrażliwe na postronne emisje.

I dlatego pewnie w 1989 roku zdecydowali się na podczerwień jako medium.
Jak nie trafisz wiązką, albo wiązka w jakiś sposób się zdegraduje i nie
będzie prawidłowo zinterpretowana, to motorniczy zatrzymuje się, bierze
stalową lagę i ręcznie wajchę przerzuca :)

Quote:

Pewnie dla entuzjasty jakim okazał się ten chłopak, uzyskanie i
sklonowanie tego numeru seryjnego nie stanowiło problemu.

http://lodz.naszemiasto.pl/archiwum/jak-14-latek-spowodowal-katastrofe,1602388,art,t,id,tm.html


W jednym z odcinków programu Detektywi (odpączek W11) była sprawa,
która, mimo zdecydowanych różnic, miasto, szczegóły, itd, została od
razu przeze mnie rozpoznana.
Jest, znalazłem... http://detektywi.tvn.onet.pl/1506202,archiwum.html
odcinek 429 "Tramwajarz".


Najlepsze pomysły, nawet te absurdalne serwuje życie, scenarzysta tylko
ubiera to w tekst i daje reżyserowi.

Quote:
Chodziło mi o możliwość wysłania radio-stop przez osobę nieautoryzowaną
Przecież to idealna możliwość do sparaliżowania ruchu kolejowego
Prawie jak bluebox Woźniaka


To jeden z podstawowych sygnałów związanych z bezpieczeństwem ruchu.
Może go nadać zarówno dyżurny jak i maszynista (jego maszyna też sie
zatrzymuje) Unieruchamia natychmiast wszystkie pociągi w zasięgu,
dopiero później są pytania po co, kto, dlaczego, czy zasadne.

Ano właśnie. Zastosowanie tutaj podczerwieni IMO to jak skórka za
wyprawkę, mnostwo kosztów i kłopotów, a efekt wątpliwy. Już lepiej chyba
narazić sie na fałszywe zatrzymanie radiem, niż nie zatrzymać się, bo
emiter podczerwieni nie trafił w czujnik, bo albo zboczył, albo np.,
wielka ulewa, czy śnieżyca i wiazka się rozeszła po opadach, do celu
juz. nie docierając.


Coś Ci sie pokiełbasiło, radio-stop to PKP i fale radiowe, a sterowanie
zwrotnicą tramwajową jest za pomocą podczerwieni. Nikt raczej nie myślał
nawet o podczerwieni na PKP.


Quote:
Jak tylko masz nadajnik, to wysyłaj, pamiętając o konsekwencjach:
http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/radio-stop-dla-pociagow-byla-zabawa-bedzie-proces,168747.html


Może lepiej niech niegrzeczne dzieci nie bawią się złymi zabawkami?


W sumie to dobrze, że ten gość nie pracuje już jako maszynista. Rozumiem
pozostałych dwóch, mogli nie wiedzieć jakie to zagrożenie, ale
maszynista, nawet metra, to powinien być tego świadomy jak nikt inny.

--
viktorius

SW3
Guest

Tue Feb 07, 2017 2:28 pm   



W dniu 07.02.2017 o 11:48 viktorius <viktorius@interia.pl> pisze:

Quote:
Jak sobie sami tego secama podadzą do nadawania... Bo skąd taki sygnał
teraz wziąć? Wszystkie nadajniki już chyba zmielone.

Z magnetowidu? Nie wszystkie są dwusystemowe ale pewnie sporo.

--
SW3
----
Państwo to wielka fikcja, dzięki której każdy usiłuje żyć kosztem innych.
/Bastiat

viktorius
Guest

Tue Feb 07, 2017 2:42 pm   



W dniu 2017-02-07 o 14:28, SW3 pisze:
Quote:
W dniu 07.02.2017 o 11:48 viktorius <viktorius@interia.pl> pisze:

Jak sobie sami tego secama podadzą do nadawania... Bo skąd taki sygnał
teraz wziąć? Wszystkie nadajniki już chyba zmielone.

Z magnetowidu? Nie wszystkie są dwusystemowe ale pewnie sporo.

Taa, puszczą Wejście Smoka z VHS, albo cos bardziej branżowego, Rambo

III albo Commando Smile
Tylko że magnetowid to jeszcze mało, trzeba będzie zmodulowac i wysłać
to w eter. TV Belweder wejścia RCA albo EuroSCART nie miał i tylko z
anteny może to odebrać ;)

--
viktorius

Roman Rogóş
Guest

Tue Feb 07, 2017 2:44 pm   



W dniu 2017-02-07 o 11:54, viktorius pisze:
Quote:
W dniu 2017-02-07 o 11:41, yabba pisze:



Jak zielone ludziki będą zbyt dokuczliwe, to kolej zadecyduje o czasowej
dezaktywacji systemu na lokomotywach. Jeden pstryczek czy kabelek i już
system jest wyłączony.

To nie takie proste, bo nawet jak radio-stop nie jest połaczony
kabelkiem z SHP, to stosuje się interfejs białkowy w postaci maszynisty,
który jest zobowiązany grzybek hamowania nacisnąć po usłyszeniu sygnału
w głośniku radia.

A wyłączyć się nie da ot tak, bo trzebaby zapewnić inny system do
awaryjnego zatrzymywania składów.
A na razie takiego nie ma OIDP, a to co jest nie pozwala na więcej niż
160km/h pomimo, że pendolino i same tory mogą i 200km/h z podróżnymi
śmigać.

Mnie już nawet nie chodzi o rozwiązania zastępcze awaryjne itd. ale o to

ze tak krytyczna sprawa jak możliwość zatrzymania hurtowej ilości
pociągów jest słabo zabezpieczona.
Skoro można w routerku czy printserwerze za 50 zł zaimplementować SSH
https czy uwierzytelnianie certyfikatem, to czemu w instytucji
dysponującej milionami złotych w kwestii zatrzymywania rozpędzonych
pudeł z żywymi ludźmi w środku używa się rozwiązań kompletnie nie
zabezpieczonych.
Profilaktycznie taki sygnał radiostop z informację test-only powinien
być nadawany cyklicznie. jeżeli lokomotywa w przeciągu dajmy na to
godziny nie odbierze żadnego sygnału testowego to powinna dać
maszyniście znać że coś z tym odbiornikiem jest nie tak i ma zachować
wzmożoną czujność a po skończonej trasie, odbiornik obowiązkowo do
przeglądu.

J.F.
Guest

Tue Feb 07, 2017 2:51 pm   



Użytkownik "Roman Rogóż" napisał w wiadomości
Quote:
Mnie już nawet nie chodzi o rozwiązania zastępcze awaryjne itd. ale o
to ze tak krytyczna sprawa jak możliwość zatrzymania hurtowej ilości
pociągów jest słabo zabezpieczona.
Skoro można w routerku czy printserwerze za 50 zł zaimplementować SSH
https czy uwierzytelnianie certyfikatem, to czemu w instytucji
dysponującej milionami złotych w kwestii zatrzymywania rozpędzonych
pudeł z żywymi ludźmi w środku używa się rozwiązań kompletnie nie
zabezpieczonych.

Wez pod uwage druga strone - co bedzie, jesli sygnal nie dotrze, bo np
ktos nie zrobil upgrade i nowego certyfikatu nie wprowadzil ?
Zapewnienie dzialania systemu w skali calego kraju byloby uciazliwe.

Albo byly zaklocenia, glos jeszcze jakos przeszedl, ale transmisja
cyfrowa nie...

Quote:
Profilaktycznie taki sygnał radiostop z informację test-only powinien
być nadawany cyklicznie. jeżeli lokomotywa w przeciągu dajmy na to
godziny nie odbierze żadnego sygnału testowego to powinna dać
maszyniście znać że coś z tym odbiornikiem jest nie tak i ma zachować
wzmożoną czujność a po skończonej trasie, odbiornik obowiązkowo do
przeglądu.

maszynista i tak ma swoje semafory, wiec powinien uwazac ... no fakt -
to wszystko coraz bardziej sie automatyzuje, i coraz czesciej bedzie
zawodzic, i juz nie obudzisz pijanego droznika dzwonkiem :-)

J.

viktorius
Guest

Tue Feb 07, 2017 3:10 pm   



W dniu 2017-02-07 o 14:44, Roman Rogóż pisze:

Quote:
To nie takie proste, bo nawet jak radio-stop nie jest połaczony
kabelkiem z SHP, to stosuje się interfejs białkowy w postaci maszynisty,
który jest zobowiązany grzybek hamowania nacisnąć po usłyszeniu sygnału
w głośniku radia.

A wyłączyć się nie da ot tak, bo trzebaby zapewnić inny system do
awaryjnego zatrzymywania składów.
A na razie takiego nie ma OIDP, a to co jest nie pozwala na więcej niż
160km/h pomimo, że pendolino i same tory mogą i 200km/h z podróżnymi
śmigać.

Mnie już nawet nie chodzi o rozwiązania zastępcze awaryjne itd. ale o to
ze tak krytyczna sprawa jak możliwość zatrzymania hurtowej ilości
pociągów jest słabo zabezpieczona.
Skoro można w routerku czy printserwerze za 50 zł zaimplementować SSH
https czy uwierzytelnianie certyfikatem, to czemu w instytucji
dysponującej milionami złotych w kwestii zatrzymywania rozpędzonych
pudeł z żywymi ludźmi w środku używa się rozwiązań kompletnie nie
zabezpieczonych.
Profilaktycznie taki sygnał radiostop z informację test-only powinien
być nadawany cyklicznie. jeżeli lokomotywa w przeciągu dajmy na to
godziny nie odbierze żadnego sygnału testowego to powinna dać
maszyniście znać że coś z tym odbiornikiem jest nie tak i ma zachować
wzmożoną czujność a po skończonej trasie, odbiornik obowiązkowo do
przeglądu.


SHP i radiokomunikacja w PKP to lata 60-te.
Do tej pory to działa, oczywiście po analogu. Wtedy nikt nie wiedział,
że będzie powszechna transmisja cyfrowa, a w kieszeni zmieścisz radyjko,
które może tak namieszać. Wtedy takie radio to pewnie w plecaku było
trudno, no może gdyby baterie niósł kolega w swoim ;)

Kiedyś, w już nie tak odległej przyszłości ma być wprowadzony ETCS na
wszystkich szlakach kolejowych:
http://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/informacje-prasowe/miliardowy-przetarg-polskich-linii-kolejowych-2885/



--
viktorius

SW3
Guest

Tue Feb 07, 2017 5:27 pm   



W dniu 07.02.2017 o 14:42 viktorius <viktorius@interia.pl> pisze:

Quote:
Tylko że magnetowid to jeszcze mało, trzeba będzie zmodulowac i wysłać
to w eter. TV Belweder wejścia RCA albo EuroSCART nie miał i tylko z
anteny może to odebrać Wink

Przecież magnetowidy mają (miały) modulatory. Właśnie po to żeby można je
było podłączyć do tv bez wejść innych niż antenowe.

--
SW3
----
Państwo to wielka fikcja, dzięki której każdy usiłuje żyć kosztem innych.
/Bastiat

Jarosław Sokołowski
Guest

Tue Feb 07, 2017 5:31 pm   



SW3 napisało:

Quote:
Tylko że magnetowid to jeszcze mało, trzeba będzie zmodulowac i wysłać
to w eter. TV Belweder wejścia RCA albo EuroSCART nie miał i tylko z
anteny może to odebrać ;)

Przecież magnetowidy mają (miały) modulatory. Właśnie po to żeby można
je było podłączyć do tv bez wejść innych niż antenowe.

Z tym że Belweder akurat tych częstotliwości nie jest w stanie odebrać.

--
Jarek

SW3
Guest

Tue Feb 07, 2017 6:33 pm   



W dniu 07.02.2017 o 17:31 Jarosław" Sokołowski" <jaros@lasek.waw.pl> pisze:

Quote:
Z tym że Belweder akurat tych częstotliwości nie jest w stanie odebrać.

No tak, trzeba by jeszcze przystawkę na UHF :)

--
SW3
----
Państwo to wielka fikcja, dzięki której każdy usiłuje żyć kosztem innych.
/Bastiat

Jarosław Sokołowski
Guest

Tue Feb 07, 2017 8:55 pm   



SW3 napisało:

Quote:
Z tym że Belweder akurat tych częstotliwości nie jest w stanie odebrać.

No tak, trzeba by jeszcze przystawkę na UHF Smile

Litościwie podałem Belweder za przykład. Bo taki telewizor Wisła, trochę
od niego starszy, fabrycznie przystosowany był do odbioru tylko jednego
kanału. Wybór był niewielki, to robiono tylko trzy wersje tego odbiornika.
Przeznaczone do sprzedaży w Warszawie przystosowane były do odbioru kanału
drugiego, a wersja łódzka odbierała pierwszy. Gdzie nadawano trzeci, tego
nie wiem, chyba w Krakowie.

--
Jarek

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jaki zasięg mają radiotelefony używane przez policję i kolej oraz możliwość podsłuchu?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map