Goto page 1, 2, 3 Next
Sebastian BiaĹy
Guest
Fri Jun 01, 2012 7:02 pm
Robie prosty sterowanik silnika unipolarnego. Założenie to softwareowy
chopper (sprawdza mi się znakomicie w innym projekcie) i silnik unipolarny.
Silnik, powiedzmy, do 4A na cewkę. Tranzystory w miarę możliwosci SMD,
diody też. MOSFETy. Najlepiej sterowanie poziomem logicznym.
Jakie dobrać tranzystory aby dały radę pracować w warunkach 12V
zasilania, 4A na cewkę max i przy częstotoliwościach PWM rzędu 1kHz?
Aktualnie mam SS14 (Shottky, 1A) i IRLML2060 (1.2A n-mosfet). W układzie
testowym pracują sobie z silnikiem z prądem 1A na cewkę. Jednak miałem
już sytuacje gdzie coś "wybuchło" detonując diodę i tranzystor. Diody są
lekko ciepłe, tranzystor zimny, a mimo to raz na jakiś czas coś strzela.
Przypuszczam że dioda może być zbyt wolna i nie daje rady gasić
przepięć, ale może jest zupełnie inna przyczyna.
Obniżenie prądu do 0.5A zmniejsza prawdopodobieństwo detonacji, ale nie
eliminuje. Dlatego podejrzewam przepięcia.
Ponieważ docelowo zabawki nie ma (4A) to pytanie brzmi jaki sprawdzony
komplet dioda + tranzystor mam uzyć do sterowania cewką. SMD. Coś można
polecić, co jest tanie i osiągalne? Może powinienem zastosować jakieś
układu R-C do gaszenia przepięć zamiast szukać odporniejszych elementów?
Gdzieś mogę poczytać jakiś ciekawy dokument na ten temat?
Jerry1111
Guest
Fri Jun 01, 2012 7:36 pm
On 01/06/2012 20:02, Sebastian Biały wrote:
Quote:
Robie prosty sterowanik silnika unipolarnego. Założenie to softwareowy
chopper (sprawdza mi się znakomicie w innym projekcie) i silnik unipolarny.
Silnik, powiedzmy, do 4A na cewkę. Tranzystory w miarę możliwosci SMD,
diody też. MOSFETy. Najlepiej sterowanie poziomem logicznym.
Jakie dobrać tranzystory aby dały radę pracować w warunkach 12V
zasilania, 4A na cewkę max i przy częstotoliwościach PWM rzędu 1kHz?
Aktualnie mam SS14 (Shottky, 1A) i IRLML2060 (1.2A n-mosfet). W układzie
testowym pracują sobie z silnikiem z prądem 1A na cewkę. Jednak miałem
już sytuacje gdzie coś "wybuchło" detonując diodę i tranzystor. Diody są
lekko ciepłe, tranzystor zimny, a mimo to raz na jakiś czas coś strzela.
Jak sterujesz tranzystor? Jaka indukcyjnosc silnika? Dodatkowe dlawiki
sa? Jak wyglada plytka? Jako ze widze tutaj logic level mosfet, to
przypuszczam ze sterowanie tego bezposrednio z procka zalatwia sprawe.
Millera sprawdziles ze nie przeszkadza?
Quote:
Przypuszczam że dioda może być zbyt wolna i nie daje rady gasić
przepięć, ale może jest zupełnie inna przyczyna.
Obniżenie prądu do 0.5A zmniejsza prawdopodobieństwo detonacji, ale nie
eliminuje. Dlatego podejrzewam przepięcia.
Ponieważ docelowo zabawki nie ma (4A) to pytanie brzmi jaki sprawdzony
komplet dioda + tranzystor
Nie ma 'sprawdzonego'. Trza po prostu policzyc.
Jeszcze gasik (snubber) by sie przydal. Chcesz kontrolowac narosty a nie
z nimi walczyc.
Quote:
mam uzyć do sterowania cewką. SMD. Coś można
polecić, co jest tanie i osiągalne? Może powinienem zastosować jakieś
układu R-C do gaszenia przepięć zamiast szukać odporniejszych elementów?
Gdzieś mogę poczytać jakiś ciekawy dokument na ten temat?
Ksiazka w firmie, a tytulu nie pamietam - sorry. Sprawdzic moge dopiero
w srode.
--
Jerry1111
Jerry1111
Guest
Fri Jun 01, 2012 7:41 pm
On 01/06/2012 20:02, Sebastian Biały wrote:
Quote:
Obniżenie prądu do 0.5A zmniejsza prawdopodobieństwo detonacji, ale nie
eliminuje. Dlatego podejrzewam przepięcia.
Za bardzo zmeczony jestem zeby czytac ze zrozumieniem. Przepiecia
doskonale bedzie widac na oscyloskopie, daj 'na czuja' 100p/1k i zobaczy
czy sie cos zmieni. Porzadnie, to zmierz czestotliwosc przepiec i policz
do niej gasik.
Druga opcja to slaby driver bramki moze nie dawac rady (zwlaszcza z
Millerem), ale to by sie grzal tranzystor. Grzejaca sie dioda zdradza ze
mozesz miec racje.
--
Jerry1111
Irek N.
Guest
Fri Jun 01, 2012 7:57 pm
Quote:
Jak sterujesz tranzystor? Jaka indukcyjnosc silnika? Dodatkowe dlawiki
sa? Jak wyglada plytka? Jako ze widze tutaj logic level mosfet, to
przypuszczam ze sterowanie tego bezposrednio z procka zalatwia sprawe.
Millera sprawdziles ze nie przeszkadza?
A mnie zastanawia idea.
Niby cewkę silnika można od tak pod napięcie, opór ma więc i prąd się
jakiś ustabilizuje. Tylko jaki sens takiego zabiegu? Maxi minimalizacja
układu?
Zdecydowanie lepiej kontrolować prąd cewki kluczując tranzystorem, tylko
wtedy ten 1kHz sensu wielkiego nie ma, a programowo... ja bym się nie
odważył
Sebastian - podpowiedz dlaczego tak chcesz?
Poza tym Jerry ma rację pytając.
Quote:
Nie ma 'sprawdzonego'. Trza po prostu policzyc.
Jeszcze gasik (snubber) by sie przydal. Chcesz kontrolowac narosty a nie
z nimi walczyc.
Unipolarny, niech potraktuje jak uzwojenie transformatora z odczepem
idealnie w środku. Wtedy wiadomo czego się spodziewać po "symetrycznej"
stronie. Podpowiem tylko - półcewki bardzo mocno sprzężone.
Quote:
mam uzyć do sterowania cewką. SMD. Coś można
polecić, co jest tanie i osiągalne? Może powinienem zastosować jakieś
układu R-C do gaszenia przepięć zamiast szukać odporniejszych elementów?
Gdzieś mogę poczytać jakiś ciekawy dokument na ten temat?
Ksiazka w firmie, a tytulu nie pamietam - sorry. Sprawdzic moge dopiero
w srode.
A mnie się sprawdzało inne rozwiązanie. Pozwalałem niech sobie napięcie
poszaleje trochę. Przynajmniej można było wycisnąć z silnika cokolwiek.
Zdałem sobie właśnie sprawę - nie lubię unipolarnych, mają tylko jedną
zaletę, prostsze sterowanie. A ponieważ nie robię sterowań tylko kupuję
gotowe... ;)
Miłego.
Irek.N.
Sebastian BiaĹy
Guest
Fri Jun 01, 2012 8:25 pm
On 2012-06-01 21:36, Jerry1111 wrote:
Quote:
Jak sterujesz tranzystor?
Wprost z uC.
Quote:
Jaka indukcyjnosc silnika?
Wolalbym nie wiedzieć. Chcę być przygotowany z zapasem do każdego silnika.
Quote:
Dodatkowe dlawiki
sa?
Gdzie i jakie? Na zasilaniu? Nie stosuje. Stosuje za to kilka
kondensatorów od 100nF do 10uF.
Quote:
Jak wyglada plytka?
Pająk.
Quote:
Millera sprawdziles ze nie przeszkadza?
Trudno powiedzieć dlaczego miałby przeszkadzać, ale nie, nie sprawdzalem.
Quote:
Jeszcze gasik (snubber) by sie przydal. Chcesz kontrolowac narosty a nie
z nimi walczyc.
Owszem, o tym mówie jako o RC.
Quote:
Ksiazka w firmie, a tytulu nie pamietam - sorry. Sprawdzic moge dopiero
w srode.
Daj znac, eksperymenty z większym prądem bede robil za tydzień. Na razie
szukam rad co i jak z grubsza poprawić.
Sebastian BiaĹy
Guest
Fri Jun 01, 2012 8:32 pm
On 2012-06-01 21:57, Irek N. wrote:
Quote:
Niby cewkę silnika można od tak pod napięcie, opór ma więc i prąd się
jakiś ustabilizuje. Tylko jaki sens takiego zabiegu? Maxi minimalizacja
układu?
Prąd przecież bedzie powoli narastał...
Quote:
Zdecydowanie lepiej kontrolować prąd cewki kluczując tranzystorem, tylko
wtedy ten 1kHz sensu wielkiego nie ma, a programowo... ja bym się nie
odważył
Dlaczego 1kHz nie ma sensu?
Quote:
Sebastian - podpowiedz dlaczego tak chcesz?
Sprawdziłem na silniku 1A/cewka. Chopper programowy działa perfekcyjnie.
Nie ma pomiaru prądu, uklad jest ekstremalnie uproszczony a ja mogę
programowo regulować niezaleznie "siłę trzymania" i "siłe obrotu".
Działa zaskakująco dobrze dla dowolnych predkości w granicach możliwości
elektrycznych. Pewno, że nie mam odczytu prądu, ale silniki pracują w
dobrze okreslonych prędkosciach i sprawdza się to znakomicie.
Wczseśniej stosowałem chopper z pomiarem prądu i wolalbym nie wracać
To było 10x bardziej skomplikowane i 10x bardziej nieprzydatne.
Quote:
Unipolarny, niech potraktuje jak uzwojenie transformatora z odczepem
idealnie w środku. Wtedy wiadomo czego się spodziewać po "symetrycznej"
stronie. Podpowiem tylko - półcewki bardzo mocno sprzężone.
Owszem, obawiam się że na "nieużywanych" cewkach strzelają jakies
przepięcia "w drugą stronę" niż dioda. Nie mam niestety pod ręką
oscyloskopu, pojawi się dopiero w przyszly weekend.
Quote:
A mnie się sprawdzało inne rozwiązanie. Pozwalałem niech sobie napięcie
poszaleje trochę. Przynajmniej można było wycisnąć z silnika cokolwiek.
Zdałem sobie właśnie sprawę - nie lubię unipolarnych, mają tylko jedną
zaletę, prostsze sterowanie. A ponieważ nie robię sterowań tylko kupuję
gotowe...
Robie sterowanie własne i na unipolarnych ze względu na to że potrzebuje
inteligentne sterowanie (pomiar momentu obrotowego sprzęgany z
prędkością silnika, w dodatku muszę precyzyjnie liczyc kroki). Niestety
fabryczne mi się nie sprawdziły. Drivery własne, bo pomyślałem, że te 4A
to z palcem w d... a tu nie
Sebastian BiaĹy
Guest
Fri Jun 01, 2012 8:34 pm
On 2012-06-01 21:41, Jerry1111 wrote:
Quote:
Porzadnie, to zmierz czestotliwosc przepiec i policz
do niej gasik.
Do tego chyba potrzebne sa parametry silnika, a ja chce wstawiac różne.
Quote:
Druga opcja to slaby driver bramki moze nie dawac rady (zwlaszcza z
Millerem), ale to by sie grzal tranzystor. Grzejaca sie dioda zdradza ze
mozesz miec racje.
Dioda grzeje się tak bardzo, że przypuszczam że podgrzewa tranzystor
Wydawalo mi się że to z powodu mocy strat na niej, i nie dziwie się tej
temperturze, ale ona ma może ze 40 stopni nie więcej. Więc to nie
termicznie zdychają mi drivery.
MichaĹ Lankosz
Guest
Fri Jun 01, 2012 9:03 pm
W dniu 2012-06-01 22:34, Sebastian Biały pisze:
Quote:
Dioda grzeje się tak bardzo, że przypuszczam że podgrzewa tranzystor
Wydawalo mi się że to z powodu mocy strat na niej, i nie dziwie się tej
temperturze, ale ona ma może ze 40 stopni nie więcej. Więc to nie
termicznie zdychają mi drivery.
Jeśli mocno się grzeje, to może w impulsach dostaje za duże strzały
prądowe i w końcu zdycha?
--
Michał
Sebastian BiaĹy
Guest
Fri Jun 01, 2012 9:05 pm
On 2012-06-01 23:03, Michał Lankosz wrote:
Quote:
Dioda grzeje się tak bardzo, że przypuszczam że podgrzewa tranzystor
Wydawalo mi się że to z powodu mocy strat na niej, i nie dziwie się tej
temperturze, ale ona ma może ze 40 stopni nie więcej. Więc to nie
termicznie zdychają mi drivery.
Jeśli mocno się grzeje, to może w impulsach dostaje za duże strzały
prądowe i w końcu zdycha?
Zmniejszyłem prad 2x. Zdycha 5-6 razy żadziej prawie sie nie grzejąc
przy PWM 50%. Więc stawiam na przepiecia.
Irek N.
Guest
Fri Jun 01, 2012 9:16 pm
Quote:
Prąd przecież bedzie powoli narastał...
Powoli powiadasz.
Quote:
Dlaczego 1kHz nie ma sensu?
Jeżeli rozmawiamy tylko o kroku, to spoko.
Quote:
Pewno, że nie mam odczytu prądu, ale silniki pracują w
dobrze okreslonych prędkosciach i sprawdza się to znakomicie.
Rozumiem.
Quote:
Owszem, obawiam się że na "nieużywanych" cewkach strzelają jakies
przepięcia "w drugą stronę" niż dioda. Nie mam niestety pod ręką
oscyloskopu, pojawi się dopiero w przyszly weekend.
Mogę Ci pożyczyć do prób, z tego co kojarzę - daleko nie masz.
Quote:
Robie sterowanie własne i na unipolarnych ze względu na to że potrzebuje
inteligentne sterowanie (pomiar momentu obrotowego sprzęgany z
prędkością silnika, w dodatku muszę precyzyjnie liczyc kroki).
A czym mierzysz moment?
Quote:
Niestety fabryczne mi się nie sprawdziły. Drivery własne, bo pomyślałem, że te 4A
to z palcem w d... a tu nie
Samo życie.
Miłego.
Irek.N.
Sebastian BiaĹy
Guest
Fri Jun 01, 2012 9:37 pm
On 2012-06-01 23:16, Irek N. wrote:
Quote:
Prąd przecież bedzie powoli narastał...
Powoli powiadasz.
Cewka chyba nie lubi za dużych zmian prądu ;)
Quote:
Dlaczego 1kHz nie ma sensu?
Jeżeli rozmawiamy tylko o kroku, to spoko.
PWM wystepuje w fazie "trzymania" kroku. Faza zmiany kroku zasilana jest
pełnym napięciem. Trochę to skomplikowane. A silnik typowo osiąga
kilkanascie kroków / sek.
Quote:
Mogę Ci pożyczyć do prób, z tego co kojarzę - daleko nie masz.
Nie ma sensu, i tak się za to nie zabiore w tym tyg. A mam własny, tak
że dzięki za propozycje. Ponadto niewiele mi to da jesli wykryje
przepiecia - bo jak z nimi walczyć poprawnie nie mam doswiadczenia :/
Quote:
Robie sterowanie własne i na unipolarnych ze względu na to że
potrzebuje inteligentne sterowanie (pomiar momentu obrotowego
sprzęgany z prędkością silnika, w dodatku muszę precyzyjnie liczyc
kroki).
A czym mierzysz moment?
Śjakimś mostkiem tensometrycznym wpietym w szumiącą ATmegę
Mirek
Guest
Fri Jun 01, 2012 9:49 pm
On 01.06.2012 21:02, Sebastian Biały wrote:
Quote:
Aktualnie mam SS14 (Shottky, 1A) i IRLML2060 (1.2A n-mosfet).
A "dolne" diody masz? Ja bym dołożył nawet dla sprawdzenia.
Mirek.
Sebastian Biały
Guest
Fri Jun 01, 2012 10:13 pm
On 2012-06-01 23:49, Mirek wrote:
Quote:
Aktualnie mam SS14 (Shottky, 1A) i IRLML2060 (1.2A n-mosfet).
A "dolne" diody masz? Ja bym dołożył nawet dla sprawdzenia.
Dorzucę testowo. Swoją droga czy one nie istnieja w wiekszości mosfetów ?
Jerry1111
Guest
Sat Jun 02, 2012 7:52 am
On 01/06/2012 23:13, Sebastian Biały wrote:
Quote:
On 2012-06-01 23:49, Mirek wrote:
Aktualnie mam SS14 (Shottky, 1A) i IRLML2060 (1.2A n-mosfet).
A "dolne" diody masz? Ja bym dołożył nawet dla sprawdzenia.
Dorzucę testowo. Swoją droga czy one nie istnieja w wiekszości mosfetów ?
Istnieja jako gowniane pasozyty, a nie porzadne diody.
Poza tym indukcyjnosc uzwojen (a najlepiej kontrola pradu) jest wazna.
Jak inaczej ustawisz wypelnienie PWMa? Nasycisz rdzen (albo zrobisz inna
glupote) i masz prad zwarcia (chyba ze cewka ma 12R, ale po co wtedy
chopper?).
A o dodatkowe dlawiki (na silniku) pytalem sie wlasnie w celu
ograniczenia di/dt. Bez schematu nie ma co gdybac.
--
Jerry1111
Irek N.
Guest
Sat Jun 02, 2012 8:26 am
Quote:
A o dodatkowe dlawiki (na silniku) pytalem sie wlasnie w celu
ograniczenia di/dt. Bez schematu nie ma co gdybac.
Z indukcyjnością uzwojeń się walczy, walczy czym tylko można.
Wiesz - szybciej narośnie, szybciej też się straci, tylko że u
Sebastiana silnik praktycznie stoi

Niemniej jednak zasadę warto utrzymać.
Kiedy w PL?
Miłego.
Irek.N.
Goto page 1, 2, 3 Next