RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak ustawić falownik Lenze 631 E.3C, aby nie przegrzewać silników podłączonych równolegle?

silniki grzeja sie na falowniku, dlaczego?

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak ustawić falownik Lenze 631 E.3C, aby nie przegrzewać silników podłączonych równolegle?

Goto page 1, 2, 3  Next

Sajkik
Guest

Tue Jan 30, 2007 9:14 am   



podlaczylem dwa silniki rownolegle pod falownik i niezle sie grzeja.
silnik sa bez obciazenia, a falownik, to staruszek juz: Lenze, typ 631
E.3C.
instrukcji nie moge do niego znalezc.
silniki maja zwory ustawione na trojkat.
na falowniku sa potencjometry oznaczone:
U min
U/F
Ti r
Ti p
n min
n max

ma ktos pomysla dlaczego sie tak dzieje?
i jakies sugestie co do regulacji nastaw U min,U/F,Ti r, Ti p ?

--
pozdrawiam
Sajkik

Marek Lewandowski
Guest

Tue Jan 30, 2007 9:29 am   



On Jan 30, 8:14 am, saj...@factory.pl (Sajkik) wrote:
Quote:
podlaczylem dwa silniki rownolegle pod falownik i niezle sie grzeja.

silniki maja zwory ustawione na trojkat.

ma ktos pomysla dlaczego sie tak dzieje?

zostawiłem Ci podstawową przyczynę grzania się silników.

--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery: http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog: http://lockaphoto.stufftoread.com

1024 Ireneusz Niemczyk
Guest

Tue Jan 30, 2007 6:10 pm   



Quote:
zostawiłem Ci podstawowš przyczynę grzania się silników.

Marku, nie zadałem sobie trudu poszukania doc-a do niego, ale czy
przypadkiem nie dopuszcza on zasilania 1f?
A tak przypadkiem to nie Eurotherm?

Wiesz, Sajkik nie napisam czy kreci wolno, szybko, czy grzebal w krzywej i
progach... Moze wystarczy wyregulowac?

Milego.
__
Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)

Marek Lewandowski
Guest

Tue Jan 30, 2007 7:22 pm   



1024 Ireneusz Niemczyk wrote:

Quote:
zostawiłem Ci podstawową przyczynę grzania się silników.

Marku, nie zadałem sobie trudu poszukania doc-a do niego, ale czy
przypadkiem nie dopuszcza on zasilania 1f?
A tak przypadkiem to nie Eurotherm?
Wiesz, Sajkik nie napisam czy kreci wolno, szybko, czy grzebal w krzywej i
progach... Moze wystarczy wyregulowac?

Irku, pies z regulacją, jeśli ktoś podłączy jeden silnik w trójkąt
do falownika, to prosi się o kłopoty i prawie na pewno będzie się ten
silnik grzał. Jeśli podłączy DWA silniki równolegle, oba w trójkąt, to
one MUSZĄ się grzać. Dość trudno to ,,muszą'' udowodnić, ale przyczyna
grzania jest oczywista: nie ma mocnych, żeby uniknąć prądu płynącego w
tym trójkącie ,,w kółko''...
Jak te silniki zostaną podpięte jak należy, to wtedy będzie można gadać
o ustawianiu reszty...
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery: http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog: http://lockaphoto.stufftoread.com

1024 Ireneusz Niemczyk
Guest

Tue Jan 30, 2007 10:34 pm   



Quote:
Irku, pies z regulacjš, jeśli ktoś podłšczy jeden silnik w trójkšt
do falownika, to prosi się o kłopoty i prawie na pewno będzie się ten
silnik grzał.

Marek, na Boga, połowa moich maszyn ma tak zasilane silniki. Jak mam 1f na
wejściu to po prostu nie mam wyboru w podlaczeniu. Moze ze 2 razy podlaczalem
gwiazde, choc powinienem trojkat - potrzebowalem _miekki_ naped gdzies
dodatkowo, a klient nie chcial dodatkowego ustrojstwa w szafie (i portfelu). :)

Quote:
Jeśli podłšczy DWA silniki równolegle, oba w trójkšt, to
one MUSZĽ się grzać. Dość trudno to ,,muszš'' udowodnić, ale przyczyna
grzania jest oczywista: nie ma mocnych, żeby uniknšć pršdu płynšcego w
tym trójkšcie ,,w kółko''...

Moze, moge sobie to wyobrazic, choc nie spotkalem. Podlaczalem natomiast silniki
rownolegle w gwiezdzie - ale to inna bajka jest.
Tak apropo grzania, jednofazowe silniki mnie ostatnio dobijaja. Nie wiem czy
basel cos zrobil z dzialem projektowym, czy taka moda nastala, ale silniki
podlaczone i nie obciazone grzeja sie niemilosiernie (i to nawet male rzedu
0.1Cool. Tak z 60C na korpusie lekko maja (co zreszta czuc jak nowy jest), az
strach cokolwiek na os zakladac :(

Milego, Marku.
__
Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)

PiotrVW
Guest

Tue Jan 30, 2007 11:08 pm   



Witam
Będzie troche [OT] ale nie do końca .
Jest sobie silnik wentylatora 7.5 kW .Zasilany bezpośrednio z sieci ,
typowe zabezpieczenia ( termik ,CZF , stycznik )
Wentylator ładnie rusza , pobór prądu podczas pracy poniżej maksymalnego .
Tyle że po kilku godzinach (!!) zaczyna się grzać . Tak jakoś dziwnie jakby
od wału . Łożyska ? . w sumie cicho , nic nie chrobocze .
Pobór prądu w normie .Stan izolacji OK .
Rozbierają , łóżyska dobre, wymieniają profilaktycznie na nowe . Tylko
jakoś ten wirnik poobcierany , wręcz blachy nawet nieco odpuszczone na
niebiesko . Gniazda łożysk ciasne , niewybite .Silnik poskładany , obraca
się lekko , nic nie obciera .
Zabudowano , właczono. Działa , kilka godzin i powtórka w rozrywki . Gorący
jak diabli i zaczyna go łapać .Zatrzymanie , pomiary itp itd .elektrycznie
OK .Mechanicznie jak wystygnie OK . Właczają i znowu cyrki po czasie .
Przyczyna , wirnik puchnie ?! ( bywa że pęknie klatka ale ja się nie
spotkałem , tylko słyszałem, )

W końcu , zgodnie z zasadą "jesli wszytko dobre a nie działa to jednak nie
wszystko jest dobre " zauważono że blaszki są ustawione w GWIAZDĘ a nie
w TRÓJKĄT ( silnik miał 380 V dla trójkąta) .
Przełączono . Wzrósł oczywiście prad rozruchu lecz o dziwo wirnik nie
puchnie i wentylator 1.5 roku pracuje bez uwag .
Przy okazji nie znaleziono orła który to przełaczył podczas remontów ,
silnik ma już kilkanascie lat .!


A bardziej w temacie nie przemawia do mnie wyrzszość podłaczenia w trójkąt
nad gwiazdą dla falowników .
Raz że niewidzę podstaw fizycznych tego płynięcia " w kólko "
A dwa to mam podłaczone zarówno do falownika "prądowgo" (stary tyrystorowy
75 kW) jak i do bardzo współczesnego VLT Danfosa po dwie pompy ( w
pierwszym przypadku 2 x 37 kW w drugim 2x 30kW) połaczone w TRÓJKĄT i niema
objawów niepreawidłowej pracy . Pracują w bardzo szerokim zakresie obrotów )

Większe znaczenie do grzania ma po dobranie znamionowego napięcia
wyjsciowego falownika do napiecia znamionowego silnika oraz odpowiednie
dopasowanie chrakterystyki pradowo/napieciowej falownika w funkcji
częstotliwości wyjściowej .
To jest temat na pracę doktorską i niepodejmuję się tłumaczenia
szczegółów .
W uproszczeniu , dla danej częstotliwości wyjściowej musi być zachowana
odpowiednia wartość napiecia wyjsciwego ,Jeśli jest zbyt duże napięcie to
obroty są zgodne z [f] ( minus poślizg) jednak przez silnik płynie zbyt duży
prąd co powoduje znaczne wydzielanie ciepła Joule'a ( P=J2R) .
Jeśli problem występuje przy bardzo niskich obrotach , przyczyną może być
zbyt mała skuteczność zinetgrowanego chłodzenia silników .Wentylator
zabudowany na wale silnika może mieć zbyt małe obroty , w końcu ktoś ten
silnik projektował na pracę z nominalnymi obrotami .
Jako rozwiączanie problemu z tematu proponuję pobawić się empirycznie
potencjometrem oznaczonym U/F
Zapiąć cęgi TrueRMS i obniżyć tym potencjometrem prąd dla typowej
częstotliowsci roboczej

Przepraszam z wykład . Jakoś tak tego się sporo napisało

Pozdrawiam Piotr .

Marek Lewandowski
Guest

Tue Jan 30, 2007 11:23 pm   



1024 Ireneusz Niemczyk wrote:

Quote:
Marek, na Boga, połowa moich maszyn ma tak zasilane silniki. Jak mam 1f na
wejściu to po prostu nie mam wyboru w podlaczeniu.

Ke?
Falownik może mieć 1f na wejściu, ale na wyjściu ma 3 fazy, jak możesz
nie mieć wyboru, czy do trójfazowego falownika podłączasz trójfazowy
silnik w trójkąt, czy w gwiazdę? (tym bardziej, że silnik z pytania ma
zwory D/Y)

Quote:
Moze, moge sobie to wyobrazic, choc nie spotkalem. Podlaczalem natomiast silniki
rownolegle w gwiezdzie - ale to inna bajka jest.

Inna. I działa.

Quote:
Tak apropo grzania, jednofazowe silniki mnie ostatnio dobijaja. Nie wiem czy
basel cos zrobil z dzialem projektowym, czy taka moda nastala, ale silniki
podlaczone i nie obciazone grzeja sie niemilosiernie (i to nawet male rzedu
0.1Cool. Tak z 60C na korpusie lekko maja (co zreszta czuc jak nowy jest), az
strach cokolwiek na os zakladac Sad

tja... Nasze są jeszcze liczone jak należy.
Ale przecież nie o jednofazowy silnik chodzi tylko o 3f... A jak ktoś
nie wierzy w prąd ,,krążący'' w silniku 3f podłączonym w trójkąt do
falownika, to zapraszam, nawet znajdą się trzy sondy cęgowe... Potrafi
więcej tam, jak ,,użytecznego'' popłynąć...
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery: http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog: http://lockaphoto.stufftoread.com

Marek Lewandowski
Guest

Tue Jan 30, 2007 11:45 pm   



PiotrVW wrote:

Quote:
A bardziej w temacie nie przemawia do mnie wyrzszość podłaczenia w trójkąt
nad gwiazdą dla falowników .

yyy... ja piszę dokładnie odwrotnie. Gwiazda górą...

Quote:
Raz że niewidzę podstaw fizycznych tego płynięcia " w kólko "
A dwa to mam podłaczone zarówno do falownika "prądowgo" (stary tyrystorowy
75 kW) jak i do bardzo współczesnego VLT Danfosa po dwie pompy ( w
pierwszym przypadku 2 x 37 kW w drugim 2x 30kW) połaczone w TRÓJKĄT i niema
objawów niepreawidłowej pracy . Pracują w bardzo szerokim zakresie obrotów )

Zależy od silnika. Ale jak już masz podłączone i się grzeje...

[ciach]

Quote:
Przepraszam z wykład . Jakoś tak tego się sporo napisało

No wszystko, co piszesz, to prawda...
Tyle, że jak masz układ, który chodzi z falownika, chodzi i się grzeje,
to chyba najprościej zacząć od wyeliminowania przyczyny najtrudniejszej
do zdiagnozowania bez sprzętu, nie? Jak będzie wiadomo, że się grzeje
podpięte do falownika w gwiazdę, to będzie można debugować ustawienia
U/f czy VFC, czy co tam ten falownik ma...

A co do Twojego wentylatora:
Przy za niskim napięciu nie wchodził na obroty, poślizg był za duży,
wirnik dostawał za dużo prądu i się grzał, silnik indukcyjny ma to do
siebie, że jest ograniczony mocą traconą w wirniku, tu CI się rozszerzał
termicznie aż przycinał o stojan. Nic niezwykłego...
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery: http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog: http://lockaphoto.stufftoread.com

PiotrVW
Guest

Wed Jan 31, 2007 12:09 am   



Quote:
A co do Twojego wentylatora:
Przy za niskim napięciu nie wchodził na obroty, poślizg był za duży,
wirnik dostawał za dużo prądu i się grzał, silnik indukcyjny ma to do
siebie, że jest ograniczony mocą traconą w wirniku, tu CI się rozszerzał
termicznie aż przycinał o stojan. Nic niezwykłego...
YERS YES YES !

Tylko kurde nikt nie patrzył na tabliczkę bo zawsze było OK !
Problem był w tym że pomiary elektryczne ( nie pomiar obrotów bo go nie
było) były OK .
Podałem jako przykład szukania przyczyny grzania silnika .

Pozdrawiam serdecznie
Piotr

Marek Lewandowski
Guest

Wed Jan 31, 2007 12:25 am   



PiotrVW wrote:

Quote:
Podałem jako przykład szukania przyczyny grzania silnika .

to ja Ci podam jeszcze jeden fajny przykład, jak można długo szukać...
Mamy takiego... podwykonawcę powiedzmy. Mniejsza o szczegóły, firma
krzak, robią silniki, a przynajmniej udają, że robią. Kiedyś się rypnęli
i przysłali nam porządnie zmontowany serwosilnik z wszystkimi szykanami,
resolver czy enkoder optyczny - te sprawy.
Tylko wirnik to on miał od maszyny asynchronicznej...

Na usprawiedliwienie trzeba przyznać, że wały mieli oszczędnościowo
jednakowe w tej serii, znaczy pasowały i pod taki i pod taki wirnik,
więc mechanicznie się to dało złożyć, a jak jeden buc to złożył, to z
zewnątrz było nie do obczajenia - póki ktoś nie pokręcił ręką wałem...
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery: http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog: http://lockaphoto.stufftoread.com

J.F.
Guest

Wed Jan 31, 2007 9:47 am   



On Tue, 30 Jan 2007 23:23:11 +0100, Marek Lewandowski wrote:
Quote:
1024 Ireneusz Niemczyk wrote:
Marek, na Boga, połowa moich maszyn ma tak zasilane silniki. Jak mam 1f na
wejściu to po prostu nie mam wyboru w podlaczeniu.

Ke?
Falownik może mieć 1f na wejściu, ale na wyjściu ma 3 fazy, jak możesz
nie mieć wyboru, czy do trójfazowego falownika podłączasz trójfazowy
silnik w trójkąt, czy w gwiazdę? (tym bardziej, że silnik z pytania ma
zwory D/Y)

3 fazy na wyjsciu, ale na wejsciu jakies 320V DC.
Czyli tyle na ile jest jedna cewka silnika projektowana, moze nawet za
malo ..

Quote:
Moze, moge sobie to wyobrazic, choc nie spotkalem. Podlaczalem natomiast silniki
rownolegle w gwiezdzie - ale to inna bajka jest.
Inna. I działa.

Hm, to jak mowisz ten prad plynie ?

Quote:
.. A jak ktoś
nie wierzy w prąd ,,krążący'' w silniku 3f podłączonym w trójkąt do
falownika, to zapraszam, nawet znajdą się trzy sondy cęgowe... Potrafi
więcej tam, jak ,,użytecznego'' popłynąć...

Ale to musza byc dwa silniki i falownik ?
Czemu nie plynie przy zasilaniu sieciowym ?

J.

J.F.
Guest

Wed Jan 31, 2007 10:05 am   



On Wed, 31 Jan 2007 00:25:51 +0100, Marek Lewandowski wrote:
Quote:
to ja Ci podam jeszcze jeden fajny przykład, jak można długo szukać...
Mamy takiego... podwykonawcę powiedzmy. Mniejsza o szczegóły, firma
krzak, robią silniki, a przynajmniej udają, że robią. Kiedyś się rypnęli
i przysłali nam porządnie zmontowany serwosilnik z wszystkimi szykanami,
resolver czy enkoder optyczny - te sprawy.
Tylko wirnik to on miał od maszyny asynchronicznej...

A powinien miec wirnik z magnesem ?


bo w zasadzie serwo z asynchronicznym moze byc, moze
nawet lepsze niz z synchronicznym [nie zerwiesz synchronizmu].

J.

Marek Lewandowski
Guest

Wed Jan 31, 2007 10:29 am   



On Jan 31, 10:05 am, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:

Quote:
Tylko wirnik to on miał od maszyny asynchronicznej...

A powinien miec wirnik z magnesem ?

ano...
Niezależnie od możliwości albo i nie zrobienia serwa na asynchronie,
to zamówiony był synchroniczny.

Quote:
bo w zasadzie serwo z asynchronicznym moze byc, moze
nawet lepsze niz z synchronicznym [nie zerwiesz synchronizmu].

możesz zrobić całkiem niezły napęd na asynchronicznym, ale nie serwo.
Problem wychodzi z np. trzymaniem pozycji na stopie, tudzież z szybkim
startem z przeciążeniem...
PO prostu nie nazwałbym tego serwem.

--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery: http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog: http://lockaphoto.stufftoread.com

Marek Lewandowski
Guest

Wed Jan 31, 2007 10:48 am   



On Jan 31, 9:47 am, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:

Quote:
Hm, to jak mowisz ten prad plynie ?

w kółko...

Quote:
Ale to musza byc dwa silniki i falownik ?

musi być silnik i falownik

Quote:
Czemu nie plynie przy zasilaniu sieciowym ?

bo sieć ma dość dobre i czyste sinusoidalne 50Hz, więc w uzwojeniach
płynie tylko ,,podstawowa harmoniczna'' robiąca moment obrotowy...

W gwieździe prądy zacisków są prądami uzwojeń, ale napięcia - nie.
Punkt ,,zerowy'' może pływać - i przy zasilaniu z falownika lata.
W trójkącie napięcia zaciskó są napięciami uzwojeń, ale prądy - nie.
Może płynąć prąd ,,w kółko''. I płynie.
Jak masz silnik małej mocy i w miarę nowoczesny falownik, to - o ile
falownik nie usiłuje być mądrzejszy od fortepianu tylko wali sinus * U/
f, to ani napięcia zera nie ma ani prąd przy D nie płynie zauważalny,
ale jeśli na wyjściu latają wyższe harmoniczne bo:
a) falownik jest sporej mocy i taktuje na niskiej częstotliwości
b) falownik jest klasy tani, stary, na tyrystorach (widuję jeszcze
takie, nieczęsto, ale owszem)
c) falownik jest inteligentny i usiłuje robić VFC, ale np. głupieje
przy dwóch silnikach
to w wyjściu latają i wyższe harmoniczne. w układzie gwiazdy odbija
się to napięciem na punkcie zerowym, w trójkącie - prądem latającym w
kółko.

--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery: http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog: http://lockaphoto.stufftoread.com

Marek Lewandowski
Guest

Wed Jan 31, 2007 12:52 pm   



On Jan 31, 12:19 pm, saj...@factory.pl (Sajkik) wrote:

Quote:
wiec powiem tak: okablowalem w swojej pracy kilkaset silnikow. 90% z niby
bylo laczone w trojkat i zasilane z falownika.

biorąc to pod uwagę, to dlaczego:

Quote:
ustawilem napiecia
Umin i U/F i silnik pracuje jak nalezy.

nie poradziłeś sobie z tym?

btw:

Quote:
nigdy nie bylo problemow z
grzaniem sie.

a jakiej mocy były? Bo chyba tu leży pies pochowany...

--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery: http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog: http://lockaphoto.stufftoread.com

Goto page 1, 2, 3  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak ustawić falownik Lenze 631 E.3C, aby nie przegrzewać silników podłączonych równolegle?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map