Goto page Previous 1, 2, 3 Next
Grzegorz Latocha
Guest
Wed Dec 08, 2004 6:04 pm
PK wrote:
Quote:
jestem w energetyce kompletnym lajkonikiem i kiedyś się pytałem,
poradziliście mi falownik, niestety jest to drogie urządzenie, potrzebuję
nieco ograniczyć prąd pobierany przez silnik, czy gdymym zasilał go przez
3 odpowiednie diody, pomogłoby mi to, czy rozwalę cholerę? Czy można dla
silnika 3k3W jakoś taniej zmniejszyć obroty/pobór mocy?
P.
Witam!!
Z wykładów z tego semestru
Regulacja prędkości:
-Dla silnika pierścieniowego
-włączenie dodatkowej rezystancji (lub oporności

) w obwód wirnika
-zmiana napięcia zasilania
-Dla klatkowego:
-albo zmiana biegunów
-albo częstotliwości
A na laborkach, przy wykreślaniu charakterystyki,
regulowaliśmy prędkość, poprzez zmianę obciążenia.
Więc możeby jakiś hamulec delikatny dorobić, ale nie wiem, jak to się ma do
żywotności silnika itd. Napewno, przy zmniejszeniu szybkości rośnie prąd
pobierany z sieci.
pozdrawiam
P.S. Dowiedziałem się natomiast, że pomiary na tych naszych laborkach (AGH
IMIR, ale labory są na EAIE

)) to se mozna o kant dupy rozbić. Róznica
między pomiarem, a wartością wyliczoną wychodzi koło 50%, a facet mówi, że
to taki błąd po prostu jest i tyle!!
Grzegorz Latocha
Guest
Wed Dec 08, 2004 6:05 pm
Adam wrote:
Quote:
a nie mozna zrobic przelacznika trojkat/gwiazda?
hmmm, wg obliczeń na gwieździe pobiera 1/3 prądu z sieci, ale moment spada
trzykrotnie, więc nie wiem, czy się nada.
pzdr
Maciek M
Guest
Wed Dec 08, 2004 6:11 pm
Piotrek Sz. wrote:
Quote:
Prędkość obrotowa takiego silnika zależy (z grubsza biorąc) tylko od
częstotliwości prądu zasilania. Bez falownika tego nie zmienisz.
I od ilości biegunów magnetycznych.Czym więcej biegunów tym wolniej się kręci
przy stałej częstotliwości sieci.
ciezko w warunkach domowych zmieniac liczbe biegunow

Quote:
Pobór mocy zależy od obciążenia. Silnik 3,3 kW bez obciążenia pobiera
Tu się nie mogę zgodzić z Jackiem

Praktycznie tak się uważa ale to nie jest
dokładnie tak.Pobór mocy przez silnik zależy od prędkości wirowania.Czyli że
,im większa różnica faktycznej prędkości wirowania(obrotów) od prędkości
znamionowej(teoretycznej) tym więcej mocy z sieci pobiera silnik.A że
obciążenie wływa na obroty to mówi się , że wpływa na pobór mocy.
Dla przykładu powiem tylko że największą moc pobiera silnik , który jest
włączony do sieci a się nie kręci,czyli stoi.
to wszystko o czym piszecie najlepiej widac na ch-ce momentu i pradu
stojana w funkcji predkosci obrotowej. szkoda ze nie udalo mi sie
znalezc jej w internecie
prad stojana zalezy od napiecia zasilajacego mam przed soba te ch-ki.
ale przy predkosci bliskiej predkosci synchronicznej jest to minimalna
roznica. najwieksza jest przy rozruchu.
dlatego podczas rozruchu obniza sie napiecie (np. przelacznik gwiazda-
trojkat) aby ograniczyc prad rozruchowy.
--
Pozdrawiam, Maciek M.
GG: 4043660
Grzegorz Latocha
Guest
Wed Dec 08, 2004 6:14 pm
<ciach>
Quote:
to wszystko o czym piszecie najlepiej widac na ch-ce momentu i pradu
stojana w funkcji predkosci obrotowej. szkoda ze nie udalo mi sie
znalezc jej w internecie
prad stojana zalezy od napiecia zasilajacego mam przed soba te ch-ki.
ale przy predkosci bliskiej predkosci synchronicznej jest to minimalna
roznica.
No ja nie wiem, jak ty to liczyłeś, bo wg. wzorów to zawsze wychodzi
1/3.
pzdr
Maciek M
Guest
Wed Dec 08, 2004 6:16 pm
Grzegorz Latocha wrote:
Quote:
a nie mozna zrobic przelacznika trojkat/gwiazda?
hmmm, wg obliczeń na gwieździe pobiera 1/3 prądu z sieci, ale moment spada
trzykrotnie, więc nie wiem, czy się nada.
pzdr
tak jest tylko podczas rozruchu przynajmniej tak na uczyli w PRz

--
Pozdrawiam, Maciek M.
GG: 4043660
Marek Dzwonnik
Guest
Wed Dec 08, 2004 6:20 pm
Użytkownik "Maciek M" <foto.amatorDOD@interia.pl> napisał w wiadomości
news:cp7ge7$s1p$1@nemesis.news.tpi.pl
Quote:
to wszystko o czym piszecie najlepiej widac na ch-ce momentu i pradu
stojana w funkcji predkosci obrotowej. szkoda ze nie udalo mi sie
znalezc jej w internecie
Wygrzebane z BookMarków:
http://elektro.w.interia.pl/maszyny/asynchro/index.html
Może się przyda.
--
Marek Dzwonnik, GG: #2061027 - zwykle jako 'niewidoczny'
(Uwaga Gadu-Gadulcowicze: Nie odpowiadam na anonimy.)
J.F.
Guest
Wed Dec 08, 2004 6:25 pm
On Wed, 08 Dec 2004 19:04:37 +0100, Grzegorz Latocha wrote:
Quote:
PK wrote:
Z wykładów z tego semestru
Regulacja prędkości:
-Dla silnika pierścieniowego
-włączenie dodatkowej rezystancji (lub oporności

) w obwód wirnika
-zmiana napięcia zasilania
-Dla klatkowego:
-albo zmiana biegunów
-albo częstotliwości
Klatkowy to odmiana pierscieniowego, wiec skoro w jednym pomaga
napiecie, to i w drugim pomoze. I po prawdzie to reguluje, ale
kiepsko.
Quote:
A na laborkach, przy wykreślaniu charakterystyki,
regulowaliśmy prędkość, poprzez zmianę obciążenia.
Więc możeby jakiś hamulec delikatny dorobić, ale nie wiem, jak to się ma do
żywotności silnika itd. Napewno, przy zmniejszeniu szybkości rośnie prąd
pobierany z sieci.
Hamulec niewatpliwie straty wprowadzi, wiec rachunek od tego nie
spadnie, a chyba na tym glownie zalezalo :-)
A czym ten silnik kreci, bo od tego trzeba zaczac z tymi
oszczednosciami.
Byl jeden pomysl na falownik dla ubogich - przepuszczac co trzeci
polokres napiecia. Ale na 3-faz to wcale nie bedzie takie proste.
J.
Maciek M
Guest
Wed Dec 08, 2004 6:43 pm
Grzegorz Latocha wrote:
Quote:
ciach
to wszystko o czym piszecie najlepiej widac na ch-ce momentu i pradu
stojana w funkcji predkosci obrotowej. szkoda ze nie udalo mi sie
znalezc jej w internecie
prad stojana zalezy od napiecia zasilajacego mam przed soba te ch-ki.
ale przy predkosci bliskiej predkosci synchronicznej jest to minimalna
roznica.
bo prad jest minimalny ;-)
No ja nie wiem, jak ty to liczyłeś, bo wg. wzorów to zawsze wychodzi
1/3.
ale masz racje zle sie popatrzylem dla predkosci synchronicznej te
wszystkie prady sa rowne i wynosza 0 ;-)
--
Pozdrawiam, Maciek M.
GG: 4043660
Maciek M
Guest
Wed Dec 08, 2004 6:43 pm
Grzegorz Latocha wrote:
Quote:
ciach
to wszystko o czym piszecie najlepiej widac na ch-ce momentu i pradu
stojana w funkcji predkosci obrotowej. szkoda ze nie udalo mi sie
znalezc jej w internecie
prad stojana zalezy od napiecia zasilajacego mam przed soba te ch-ki.
ale przy predkosci bliskiej predkosci synchronicznej jest to minimalna
roznica.
bo prad jest minimalny ;-)
No ja nie wiem, jak ty to liczyłeś, bo wg. wzorów to zawsze wychodzi
1/3.
nie liczylem tylko patrzylem na ch-ke i masz racje zle sie popatrzylem
dla predkosci synchronicznej te wszystkie prady sa rowne i wynosza 0 ;-)
--
Pozdrawiam, Maciek M.
GG: 4043660
SP9LWH
Guest
Wed Dec 08, 2004 7:05 pm
Użytkownik "J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:o9her0hhu27vnstphs52h892gpgiticqad@4ax.com...
Quote:
Byl jeden pomysl na falownik dla ubogich - przepuszczac co trzeci
polokres napiecia. Ale na 3-faz to wcale nie bedzie takie proste.
Inny pomysł dla ubogich, to włączać silnik tylko gdy potrzebny
badworm
Guest
Wed Dec 08, 2004 7:34 pm
Dnia 2004-12-08 19:04, Użytkownik Grzegorz Latocha napisał:
Quote:
P.S. Dowiedziałem się natomiast, że pomiary na tych naszych laborkach (AGH
IMIR, ale labory są na EAIE

)) to se mozna o kant dupy rozbić. Róznica
między pomiarem, a wartością wyliczoną wychodzi koło 50%, a facet mówi, że
to taki błąd po prostu jest i tyle!!
Pomiary w stanie ustalonym czy badanie stanów dynamicznych? Jeśli to
drugie to się nie dziwię - właśnie mam z tego laborki i średnio co dwa
tygodnie jest ten sam problem jak zrobić sprawozdanie by wyniki
symulacji ze Spice'a w miarę się zgadzały z pomiarami(LEM-y+oscyloskop
cyfrowy lub karta pomiarowa w PC) lub jakie wymyśleć wnioski
uzasadniające kolosalne różnice

A LEM-y w naszym laboratorium
przekłamują, oj przekłamują...
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066
"Dziwny jest ten świat..."
Tnijcie cytaty i sygnaturki!
Grzegorz Latocha
Guest
Wed Dec 08, 2004 8:39 pm
badworm wrote:
Quote:
Dnia 2004-12-08 19:04, Użytkownik Grzegorz Latocha napisał:
P.S. Dowiedziałem się natomiast, że pomiary na tych naszych laborkach (AGH
IMIR, ale labory są na EAIE

)) to se mozna o kant dupy rozbić. Róznica
między pomiarem, a wartością wyliczoną wychodzi koło 50%, a facet mówi, że
to taki błąd po prostu jest i tyle!!
Pomiary w stanie ustalonym czy badanie stanów dynamicznych?
Hmm, żebym to ja wiedział?! Ale chyba statyczne.
Na wale silnika, była posadzona prądnica obcowzbudna, i obciążenie
regulowaliśmy napięciem wzbudzenia prądnicy, co powodowało spadek
prędkości. No i odczytywaliśmy parametry potrzebne do wyznaczenia momentu i
prąd pobierany z sieci. Ale odczekiwaliśmy zanim prędkość się ustali, więc
chba statyczne.
pozdro
PK
Guest
Thu Dec 09, 2004 7:14 am
Człowiek co się przedstawia jako SP9LWH napisał:
Quote:
Inny pomysł dla ubogich, to włączać silnik tylko gdy potrzebny
powiem tak, podsumowując wszystkie podwątki, przy okazji dziękuję za
odpowiedzi.
Silnik o którym piszę, to silnik w nawieiwie knajpy. W lecie jest ok, ale w
zimie zasuwa tak zimnym powietrzem, że mrozi wszystkich, dlatego chciałbym
zmniejszyć obroty, nie trzeba by latać non stop (za chwilę zdam stycznik i
prosty regulator 15 min/15 min, ale nawet 15 min, to za duża piździawa).
Dodatkową sprawą, która wyniknęła w zeszłym tygodniu i która minie, mam
nadzieję, ale póki co jest krytyczna, to zmiana cholernego licznika
przedpłatowego na dwutaryfowy. Te papraki z zakładu energetycznego nie są w
stanie od tygodnia ustawić go na przydzielony limit mocy, i pomimo 12kW
zapalone światła (zliczone z żarówek 2kW) + wentylacja (3kW) wywala
zabezpieczenie na liczniku. O wyłączonych: muzyce, czy lodówkach nie
wspomnę. Jest albo muza, albo wentylacja. Nie chodzi o oszczędność, a o
zmniejszenie poboru w danej chwili. Dodam, że przed wymianą było ok.
Zachciało się nam oszczędzić

((
P.
PS dodam też, że 1000 zł na falownik, to dla tej knajpy dużo, szczególnie w
grudniu.
jarek
Guest
Fri Dec 10, 2004 7:08 am
Użytkownik PK napisał:
Quote:
Człowiek co się przedstawia jako SP9LWH napisał:
Inny pomysł dla ubogich, to włączać silnik tylko gdy potrzebny
powiem tak, podsumowując wszystkie podwątki, przy okazji dziękuję za
odpowiedzi.
Silnik o którym piszę, to silnik w nawieiwie knajpy. W lecie jest ok, ale w
zimie zasuwa tak zimnym powietrzem, że mrozi wszystkich, dlatego chciałbym
zmniejszyć obroty, nie trzeba by latać non stop (za chwilę zdam stycznik i
prosty regulator 15 min/15 min, ale nawet 15 min, to za duża piździawa).
Dodatkową sprawą, która wyniknęła w zeszłym tygodniu i która minie, mam
nadzieję, ale póki co jest krytyczna, to zmiana cholernego licznika
przedpłatowego na dwutaryfowy. Te papraki z zakładu energetycznego nie są w
stanie od tygodnia ustawić go na przydzielony limit mocy, i pomimo 12kW
zapalone światła (zliczone z żarówek 2kW) + wentylacja (3kW) wywala
zabezpieczenie na liczniku. O wyłączonych: muzyce, czy lodówkach nie
wspomnę. Jest albo muza, albo wentylacja. Nie chodzi o oszczędność, a o
zmniejszenie poboru w danej chwili. Dodam, że przed wymianą było ok.
Zachciało się nam oszczędzić

((
P.
PS dodam też, że 1000 zł na falownik, to dla tej knajpy dużo, szczególnie w
grudniu.
Jeszcze jest inna sprawa falownik tez zuzywa troche pradu i to co byc
moze zaoszcedzisz moze pojsc w powietrze wydzielone na elementach mocy !
PK
Guest
Fri Dec 10, 2004 11:05 am
J.F. wrote:
Quote:
Taki silnik moze wiecej brac w chwili rozruchu - moze da sie go na
gwiazde przelaczyc.
no właśnie, wczoraj wieczorem dokładnie sprawdziłem, wywala zabezpieczenie
prądowe, fazy są nierównomiernie obciążone. Zabezpieczenie jest 20A, a fazy
z włączoną wentylacją odpowiednio:
1 7A
2 17,5A
3 3A
Czy i jak można podłączyć ten silnik do jednej fazy? Na tabliczce na
napisane:
230V 10,6A
400V 6.1A
więc chyba można, ale nie ma schematu, silnik Siemensa, to pewnie by mi
rozwiązało problem, przynajmniej na dziś...
P.
Goto page Previous 1, 2, 3 Next