RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak podłączyć lampy xenonowe samochodowe do zasilania 12V w warunkach domowych?

xenon zasilanie

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak podłączyć lampy xenonowe samochodowe do zasilania 12V w warunkach domowych?

Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

RoMan Mandziejewicz
Guest

Fri Nov 20, 2009 1:18 pm   



Hello dekoder,

Friday, November 20, 2009, 12:52:25 PM, you wrote:

Quote:
muszę mieć 12-13,5V pobór prądu to jakieś 35-40W a natężenie ok.
1,5-2A
Jakaś nowa fizyka tu obowiązuje?
sory RoMan nie chciałem obrazić Ciebie ani Fizyki tym bardziej .....
fizykę miałem jakiś spory czas temu, ta dla mnie była jeszcze z tych
"czerwonych" podręczników - pewnie też wszystko przekłamywali ....

Doprawdy? Nie ośmieszaj się, proszę.

[...]

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack Smile

Tmek
Guest

Fri Nov 20, 2009 1:19 pm   



Waldemar Krzok wrote:
Quote:
dekoder schrieb:
Witam,
może ktoś z kolegów postara mi się pomóc udzielając podpowiedzi ....
otóż muszę w domu skorzystać z lamp xenonowych dokładnie tych
samochodowych
wiadomo palnik podłącza się do przetwornicy i dalej .... no właśnie
muszę mieć 12-13,5V pobór prądu to jakieś 35-40W a natężenie ok.
1,5-2A
banalne i nic bardziej prostego jak kupić zmontować zasilacz - tylko
jaki ??
Transformator troidalny 40-60W + układ prostowniczy - zwykły mostek i
kondensator
czy też druga opcja to zasilacz impulsowy.
Wiem tylko tyle, że układy pracują w samochodach z instalacją 12V ale
nie znam wymagań co do zasilania przetwornicy w warunkach domowych
... nie znają ich również sprzedający Sad(

Lampy samochodowe mają moc 35W sztuka. Jakby nie liczyć, to masz
przynajmniej 3A mocy ciągłej. Przy zapłonie bierze chwilowo trochę
więcej. Trafo 60W + prostownik + kondensator >=22mF powinny
wystarczeć. Ale uważać, coby napięcie luzem nie przekraczało
14-14.5V. No i na paluchy uważać. 27kV przy zapłonie robi ała i może
zapewnić eksperymentatorowi nagrodę Darwina.

A czy da sie zamiast trafo wsadzic transformator elektroniczny i pod niego
dalej prostownik + kondensator i przetwornica?
Taki zasilacz w ogole poleci z prostownikiem do niego podpietym?
Elektoniczny ma ta zlalete ze jest maly, choc nie wiem co on daje na
wyjsciu, bo zwykla zarwoka wymagajaca raczej nie jest.

pozdro
Tmek

dekoder
Guest

Fri Nov 20, 2009 1:52 pm   



Quote:
Hello dekoder,
muszę mieć 12-13,5V pobór prądu to jakieś 35-40W a natężenie ok.
1,5-2A

Jakaś nowa fizyka tu obowiązuje?

[...]

sory RoMan nie chciałem obrazić Ciebie ani Fizyki tym bardziej .....


fizykę miałem jakiś spory czas temu, ta dla mnie była jeszcze z tych
"czerwonych" podręczników - pewnie też wszystko przekłamywali ....
fizykiem nie jestem, fizykiem się nie urodziłem ...
RoMan jest oczywiste, że gdybym miał zielone podręczniki to
wiedziałbym więcej.
Pozdrawiam jeszcze raz przepraszam.

dekoder ...

Marcin
Guest

Fri Nov 20, 2009 1:54 pm   



Quote:
A z drugiej strony sa w lampach blyskowych, ktore razem z calymi
aparami za grosze chodza.

W lampach blyskowych konstrukcja transformatora jest inna - on ma

tylko podac impuls HV na 3-cia elektrode zaplonowa lampy. W
samochodowych jest wlaczony w szereg z zarowka i po zaplonie przez
uzwojenie wtorne plynie caly prad lampy, ok. 0.4A. W zwiazku z tym,
wtorne nie moze byc nawiniete przewodem 0.01 o miec 1000zwojow. W
transformatorach ktore rozebralem czesto pierwotne to byl 1 zwoj
szerokiej tasmy miedzianej, a wtorne to kilkadziesiat zwojow dne 0.4.
Pierwotne polaczone przez iskrownik 600V z kondensatorem 470nF. Nagle
rozladowanie takiego ladunku portafi dac kV na wyjsciu.


Quote:
Zyrandol z jedna D2S i moze jeszcze jedna ciemna sietlowka :-)

Ewentualnie sprawdzic mozliwosci sciemniania ..
Ja zmniejszylem moc do 25W, przyswiecenie latarka z 35W w oczy

drugiemu nurkowi nie bylo przyjemne. Przy dalszym ograniczaniu mocy
luk gasnie.
Marcin

dekoder
Guest

Fri Nov 20, 2009 2:00 pm   



Quote:
Marcin
p.s. zyrandol z 5x D2S ? to trzeba by chodzic w okularach slonecznych
po domu Wink

i jeszcze w kąpielówkach (albo bez) na olejku ... solarki
bankrutują Smile
żona to na pewno będzie zadowolona .....
dekoder

qlphon
Guest

Fri Nov 20, 2009 2:03 pm   



Quote:
Dla mnie wlasna konstrukcja ma taki plus nad gotowa z allegro, ze jest
okragla fi60mmx30mm i pasuje do obudowy z rury aluminiowej.

a móglbys sie tym pochwalic?
wlasnie chcialem pisac posta z pytaniem
o male gabarytowo przetwornice do hid'ów


wszystko do nurkowych celów, wiec sprawa sluszna Wink
wspólpracuje z producentem oswietlenia podwodnego
na razie wszystko robi na ledach
a mnie korci zeby mu zaproponowac palnik xenonowy
i pokazac dzialajace klocki nadajace sie do tego.

pzdr.
q

mozesz pisac na prv

ArturVF500
Guest

Fri Nov 20, 2009 2:24 pm   



Użytkownik "dekoder" <waldi.net@wp.pl> napisał w wiadomości
news:7b539c1f-7c24-4f05-bc1a-9873afebbb5d@g27g2000yqn.googlegroups.com...
Witam,
może ktoś z kolegów postara mi się pomóc udzielając podpowiedzi ....
otóż muszę w domu skorzystać z lamp xenonowych dokładnie tych
samochodowych
wiadomo palnik podłącza się do przetwornicy i dalej .... no właśnie
muszę mieć 12-13,5V pobór prądu to jakieś 35-40W a natężenie ok.
1,5-2A
banalne i nic bardziej prostego jak kupić zmontować zasilacz - tylko
jaki ??
Transformator troidalny 40-60W + układ prostowniczy - zwykły mostek i
kondensator
czy też druga opcja to zasilacz impulsowy.

nydyrydy; na start jak palnik jest zimny potrzebujesz co najmniej 10-12A;
pozniej wystarczy 4

pozdrawiam
Artur

Pszemol
Guest

Fri Nov 20, 2009 9:38 pm   



"qlphon" <qlphon@poczta.fm> wrote in message
news:he642m$21ts$1@news2.ipartners.pl...
Quote:
Dla mnie wlasna konstrukcja ma taki plus nad gotowa z allegro, ze jest
okragla fi60mmx30mm i pasuje do obudowy z rury aluminiowej.

a móglbys sie tym pochwalic?
wlasnie chcialem pisac posta z pytaniem
o male gabarytowo przetwornice do hid'ów


wszystko do nurkowych celów, wiec sprawa sluszna Wink
wspólpracuje z producentem oswietlenia podwodnego
na razie wszystko robi na ledach
a mnie korci zeby mu zaproponowac palnik xenonowy
i pokazac dzialajace klocki nadajace sie do tego.

Ja kupilem sobie gotowego HIDa do nurkowania
i jestem z niego bardzo zadowolony. Pracuje tez
dobrze poza woda i sluzy mi jako lampa do naprawy
samochodu itp. :-)

Lampa to 24W HID z akumulatorem Li-Ion:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280389546453
Jak chcesz sobie ja przerobic na taka aby miala reflektor
i przetwornice na uchwycie w dloni a baterie na kablu
w kieszeni to mozesz ja rozmontowac i uzyc jej komponenty
do takiej przeróbki w stylu GROZA.

J.F.
Guest

Fri Nov 20, 2009 11:00 pm   



On Fri, 20 Nov 2009 03:54:23 -0800 (PST), Marcin wrote:
Quote:
A z drugiej strony sa w lampach blyskowych, ktore razem z calymi
aparami za grosze chodza.

W lampach blyskowych konstrukcja transformatora jest inna - on ma
tylko podac impuls HV na 3-cia elektrode zaplonowa lampy. W
samochodowych jest wlaczony w szereg z zarowka i po zaplonie przez
uzwojenie wtorne plynie caly prad lampy, ok. 0.4A. W zwiazku z tym,
wtorne nie moze byc nawiniete przewodem 0.01 o miec 1000zwojow. W
transformatorach ktore rozebralem czesto pierwotne to byl 1 zwoj
szerokiej tasmy miedzianej, a wtorne to kilkadziesiat zwojow dne 0.4.

No to w sumie jeszcze lepiej - nawija sie znacznie krocej i drut sie
nie rwie :-)


J.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Fri Nov 20, 2009 11:35 pm   



Hello J,

Friday, November 20, 2009, 11:00:51 PM, you wrote:

Quote:
On Fri, 20 Nov 2009 03:54:23 -0800 (PST), Marcin wrote:
A z drugiej strony sa w lampach blyskowych, ktore razem z calymi
aparami za grosze chodza.
W lampach blyskowych konstrukcja transformatora jest inna - on ma
tylko podac impuls HV na 3-cia elektrode zaplonowa lampy. W
samochodowych jest wlaczony w szereg z zarowka i po zaplonie przez
uzwojenie wtorne plynie caly prad lampy, ok. 0.4A. W zwiazku z tym,
wtorne nie moze byc nawiniete przewodem 0.01 o miec 1000zwojow. W
transformatorach ktore rozebralem czesto pierwotne to byl 1 zwoj
szerokiej tasmy miedzianej, a wtorne to kilkadziesiat zwojow dne 0.4.
No to w sumie jeszcze lepiej - nawija sie znacznie krocej i drut sie
nie rwie Smile

Jasne. Tylko, że zamiast 1 kV na warstwę masz ich 5 lub więcej. I
izolacja może przebijać. Chcesz mieć nurka na sumieniu?

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack Smile

Dariusz K. Ładziak
Guest

Sat Nov 21, 2009 2:35 am   



Użytkownik J.F. napisał:
Quote:
Użytkownik "wnekus" <serwis@telmag.pl> napisał w wiadomości
news:he5pok$3l9$1@inews.gazeta.pl...
Witaj, nie mam dokladnych informacji ale napewno xenon do zapalenia
potrzebuje kilka tysiecy woltow a pozniej do poprawnej pracy napiecia
w zakresie 90-95V (parametry dla lamp typu D2S lub D2R)

To zalatwia przetwornica, i ewentualnie zaplonnik.

A do zasilania przetwornicy .. cos mozliwie zblizonego do samochodu,
czyli ~14V, z nietragicznymi tetnieniami.

Mozna tanie trafo od halogenow, mostek i kondensator, mozna sprobowac
zasilacza od peceta.

Drugie - jak najbardziej. Rozwiązanie pierwsze daje ci tak na początek
około 17V DC - nie wiem czy przetwornica byłaby zadowolona.

--
Darek

Dariusz K. Ładziak
Guest

Sat Nov 21, 2009 2:38 am   



Użytkownik Marek Lewandowski napisał:

Quote:
Ja bym wziął zwykły toroid, prostownik (nie żałuj, mostej porządny na
15A minimum) i kawał kondensatora.
Powód: przy starcie lampy leci tam kop prądu do wytworzenia impulsu
zapłonowego. Jeśli nie masz problemu z wagą, to trafo nie zauważy
nawet takiego kopa, a przetwornica to loteria: może wykrywać zwarcie i
się resetować itp. Oczywiście, jak znajdziesz dobry zasilacz, to też
się nada, tylko po co komplikować sobuie życie?
BTW: poszukaj na allegro itp. zasilaczy do CB, nada się taki idealnie.

Nie nadaje się wcale - nie ta moc! Jeśli już to coś od cięższego sprzętu
radiowego - ale tu się koszty zaczynają, w takich zasilaczach płaci się
albo za ich liniowość (czyli wielki żelazny transformator) albo za
sztukę odkłócania zasilacza impulsowego. A skoro to tylko lampy to
stosowanie zasilacza odkłóconego jak dla radia komunikacyjnego jest
lekka przesadą - już Jarek rzucił propozycję - zasilacz od komputera,
demobilowy można wręcz za darmo zdobyć.

--
Darek

Dariusz K. Ładziak
Guest

Sat Nov 21, 2009 2:45 am   



Użytkownik Marcin napisał:
Quote:
A z drugiej strony sa w lampach blyskowych, ktore razem z calymi
aparami za grosze chodza.

W lampach blyskowych konstrukcja transformatora jest inna - on ma
tylko podac impuls HV na 3-cia elektrode zaplonowa lampy. W
samochodowych jest wlaczony w szereg z zarowka i po zaplonie przez
uzwojenie wtorne plynie caly prad lampy, ok. 0.4A. W zwiazku z tym,
wtorne nie moze byc nawiniete przewodem 0.01 o miec 1000zwojow. W
transformatorach ktore rozebralem czesto pierwotne to byl 1 zwoj
szerokiej tasmy miedzianej, a wtorne to kilkadziesiat zwojow dne 0.4.
Pierwotne polaczone przez iskrownik 600V z kondensatorem 470nF. Nagle
rozladowanie takiego ladunku portafi dac kV na wyjsciu.

Dokładniej - transformator zapłonowy robi jednocześnie za dławik
przetwornicy impulsowej stabilizującej prąd lampy (bo tu się prąd a nie
napięcie stabilizuje). Teoretycznie wystarczyłby dławik i klucz
zwierający lampę - przy rozruchu lamp rtęciowych i jodometalicznych tak
się to właśnie robi ale tam szpilka napięcia rozruchowego jest znacznie
niższa. Te ciężkie kilowolty dla ksenona to jednak ciut dużo - strasznie
trudno byłoby klucz zwierający zrobić, kosztowne - taniej dołożyć
dławikowi drugie, krótkie uzwojenie i kopnąć w nie impuls.

--
Darek

Dariusz K. Ładziak
Guest

Sat Nov 21, 2009 2:46 am   



Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
Quote:
Hello J,

Friday, November 20, 2009, 11:00:51 PM, you wrote:

On Fri, 20 Nov 2009 03:54:23 -0800 (PST), Marcin wrote:
A z drugiej strony sa w lampach blyskowych, ktore razem z calymi
aparami za grosze chodza.
W lampach blyskowych konstrukcja transformatora jest inna - on ma
tylko podac impuls HV na 3-cia elektrode zaplonowa lampy. W
samochodowych jest wlaczony w szereg z zarowka i po zaplonie przez
uzwojenie wtorne plynie caly prad lampy, ok. 0.4A. W zwiazku z tym,
wtorne nie moze byc nawiniete przewodem 0.01 o miec 1000zwojow. W
transformatorach ktore rozebralem czesto pierwotne to byl 1 zwoj
szerokiej tasmy miedzianej, a wtorne to kilkadziesiat zwojow dne 0.4.
No to w sumie jeszcze lepiej - nawija sie znacznie krocej i drut sie
nie rwie :-)

Jasne. Tylko, że zamiast 1 kV na warstwę masz ich 5 lub więcej. I
izolacja może przebijać. Chcesz mieć nurka na sumieniu?

Przebije wewnątrz metalowej rury jak mozna było przeczytać - dziury od
razu nie wypali, prędzej się sfajczy i przestanie dawać napięcie. A póki
dziury nie wypali to na zewnątrz takie przebicie nikogo nie porazi.

--
Darek

Dariusz K. Ładziak
Guest

Sat Nov 21, 2009 2:51 am   



Użytkownik Waldemar Krzok napisał:

Quote:
Lampy samochodowe mają moc 35W sztuka. Jakby nie liczyć, to masz
przynajmniej 3A mocy ciągłej. Przy zapłonie bierze chwilowo trochę
więcej. Trafo 60W + prostownik + kondensator >=22mF powinny wystarczeć.
Ale uważać, coby napięcie luzem nie przekraczało 14-14.5V. No i na
paluchy uważać. 27kV przy zapłonie robi ała i może zapewnić
eksperymentatorowi nagrodę Darwina.

E, nie przesadzajmy - ubić nie ubije o ile lecąc łbem w coś nie walnie.
Bo lata się ślicznie. A potem dwa dni do tyłu chodzi i kolędy śpiewa...
Ech, wspomnienia!

A z tym transformatorem to raz jeszcze przypomnę - użycie trafo na
12Vrms na wyjściu prostownika da około 17V - nie wiem co na to
przetwornica. Może parę zwojów odwinąć?

--
Darek

Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak podłączyć lampy xenonowe samochodowe do zasilania 12V w warunkach domowych?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map