Goto page 1, 2, 3, 4 Next
TomaszB
Guest
Thu Oct 16, 2008 7:42 am
Witam
Takie oto pytanie/problem.
Projektuje układ do regulacji obrotów silnika prądu stałego. Część
odpowiedzialna za sterowanie już jest. Mam problem z pomiarem ilości
obrotów. Spodziewane prędkości obrotowe 200-1000 rpm.
Rozważam takie opcje:
1. Któryś z mikrokontrolerów AT z timerem taktowanym kwarcem zegarkowym
+ układ generujący przerwanie (np. magnes na kole pasowym + kontaktron)
Czas między przerwaniami można zmierzyć i po prostych obliczeniach
dostać wynik
2. Któryś z mikrokontrolerów AT z timerem taktowanym przez preskaler i
odpowiednie dobranie wartości resetowania, żeby uzyskać jedną sekundę.
Podobnie jak poprzednio generowanie przerwania jakimś układem.
Która opcja będzie lepsza?
Może jest jakiś inny sposób pomiaru? Prądniczka tachometryczna nie
bardzo mi odpowiada.
Dzięki
Pozdrawiam
TomaszB
Desoft
Guest
Thu Oct 16, 2008 8:14 am
Quote:
Która opcja będzie lepsza?
Może jest jakiś inny sposób pomiaru? Prądniczka tachometryczna nie bardzo
mi odpowiada.
Można spróbować mierzyć prąd płynacy przez silnik.
Nie zawsze będzie to działać poprawnie, gdyż mogą być problemy z
odfiltrowaniem składowej stałej. Zdecydowanie zależy to od konstrukcji
silnika.
Testowałem to na wentylatorze (takim komputerowym) z pozytywnym rezultatem.
Udało mi się uzyskać napięcie 200-500mV przy zastosowaniu kondensatora do
odesparowania składowej stałej. Ja co prawda potrzebowałem informację kręci
się - nie kręci. Nie wiem jak z jakością przebiegu w celu zmierzenia
obrotów.
--
Desoft
TomaszB
Guest
Thu Oct 16, 2008 8:22 am
Desoft pisze:
Quote:
Można spróbować mierzyć prąd płynacy przez silnik.
Nie zawsze będzie to działać poprawnie, gdyż mogą być problemy z
odfiltrowaniem składowej stałej. Zdecydowanie zależy to od konstrukcji
silnika.
Silnik jest prądu stałego, pracuje w małej tokarce. Pomiar prądu będzie
swoją drogą z tym że jego wartość będzie się ni jak miała do obrotów.
Jarek O.
Guest
Thu Oct 16, 2008 8:53 am
Użytkownik "Marek Lewandowski" <locust@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:902c7aff-e8ba-4ef3-8146-08ed7343adce@g17g2000prg.googlegroups.com...
On Oct 16, 9:14 am, "Desoft" <des...@interia.pl> wrote:
Quote:
Można spróbować mierzyć prąd płynacy przez silnik.
Pierwsze slysze, zeby wartosc plynacego przez silnik >pradu miala
cokolwiek do jego obrotow.
Nie radz glupio.
Zwłaszcza że jak obciążymy silnik to będzie pobierał go więcej a obroty
zmaleją a jak będzie działał bez obciążenia to obroty wzrosną a prąd zmaleje

to by jakiś inteligentny mocno pomiar musiał być
Desoft
Guest
Thu Oct 16, 2008 8:53 am
Użytkownik "Marek Lewandowski" <locust@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:902c7aff-e8ba-4ef3-8146-08ed7343adce@g17g2000prg.googlegroups.com...
On Oct 16, 9:14 am, "Desoft" <des...@interia.pl> wrote:
Quote:
Można spróbować mierzyć prąd płynacy przez silnik.
Pierwsze slysze, zeby wartosc plynacego przez silnik pradu miala
cokolwiek do jego obrotow.
Nie radz glupio.
Czytaj uważniej.
--
Desoft
Desoft
Guest
Thu Oct 16, 2008 8:56 am
Użytkownik "TomaszB" <bresio@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:gd6q38$kpa$1@inews.gazeta.pl...
Quote:
Desoft pisze:
Można spróbować mierzyć prąd płynacy przez silnik.
Nie zawsze będzie to działać poprawnie, gdyż mogą być problemy z
odfiltrowaniem składowej stałej. Zdecydowanie zależy to od konstrukcji
silnika.
Silnik jest prądu stałego, pracuje w małej tokarce. Pomiar prądu będzie
swoją drogą z tym że jego wartość będzie się ni jak miała do obrotów.
Wartość? a nie pisałem o składowej zmiennej?
Uważasz że silnik prądu stałego pobiera stały prąd?
Może faktycznie daj atmelka.
--
Desoft
Desoft
Guest
Thu Oct 16, 2008 9:00 am
Quote:
Pierwsze slysze, zeby wartosc plynacego przez silnik >pradu miala
cokolwiek do jego obrotow.
Nie radz glupio.
Zwłaszcza że jak obciążymy silnik to będzie pobierał go więcej a obroty
zmaleją a jak będzie działał bez obciążenia to obroty wzrosną a prąd
zmaleje

to by jakiś inteligentny mocno pomiar musiał być
taka plaga dzisiaj, czy ja niewyraźnie napisałem:
MIERZYMY SKŁADOWĄ ZMIENNĄ.
--
Desoft
Marek Lewandowski
Guest
Thu Oct 16, 2008 10:42 am
On Oct 16, 9:14 am, "Desoft" <des...@interia.pl> wrote:
Quote:
Można spróbować mierzyć prąd płynacy przez silnik.
Pierwsze slysze, zeby wartosc plynacego przez silnik pradu miala
cokolwiek do jego obrotow.
Nie radz glupio.
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
Marek Lewandowski
Guest
Thu Oct 16, 2008 10:47 am
On Oct 16, 8:42 am, TomaszB <bre...@gazeta.pl> wrote:
Quote:
Mam problem z pomiarem ilości
obrotów.
Jak dokladnie potrzebujesz znac te obroty?
Quote:
Spodziewane prędkości obrotowe 200-1000 rpm.
Rozważam takie opcje:
1. Któryś z mikrokontrolerów AT z timerem taktowanym kwarcem zegarkowym
+ układ generujący przerwanie (np. magnes na kole pasowym + kontaktron)
Czas między przerwaniami można zmierzyć i po prostych obliczeniach
dostać wynik
Biorac pod uwage, ze przy 200rpm dostajesz nieco wiecej, niz 3 impulsy
na sekunde, roznica plus minus jeden to jest 180rpm przy 3/s a 240rpm
przy 4/s to raczej liczenie impulsow (zakladajac 1/obrot) nie wchodzi
w gre, jesli chcesz aktualizowac wskazania minimum 1 raz na sekunde.
1) Czy Twoje kolo pasowe ma jakies szprychy, regularne nierownosci?
Tak-> wez indukcyjny czujnik i dostaniesz wiecej impulsow na obrot, a
przynajmniej nie bedziesz mial problemu fruwajacych magnesow jak klej
pusci. Przy kilku impulsach na obrot mozna rozwazyc znowu liczenie ich
przez sekunde.
2) mozesz mierzyc napiecie indukowane w WIRNIKU. Jest proporcjonalne
do obrotow, jednak na zaciskach komutatora (jesli mowa o silniku DC z
komutatorem) masz napiecie zaindukowane plus spadek napiecia na
rezystancji uzwojen, wiec musisz jednoczesnie mierzyc prad pobierany
przez silnik i ODJAC od zmierzonego napiecia IxR -> dostajesz wartosc
proporcjonalna do obrotow, ale tylko pod warunkiem stalego wzbudzenia
silnika. Przy zmiennym wzbudzeniu (silnik szeregowy) otrzymana wartosc
musisz jeszcze podzielic przez wzbudzenie (z grubsza liniowa
zaleznosc).
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Oct 16, 2008 11:47 am
Hello Marek,
Thursday, October 16, 2008, 11:34:41 AM, you wrote:
Quote:
taka plaga dzisiaj, czy ja niewyraźnie napisałem:
MIERZYMY SKŁADOWĄ ZMIENNĄ.
Taaak?
I jakim cudem skladowa zmienna pradu w silniku DC ma miec cokolwiek
wspolnego z obrotami?
Bo silnik nie jest doskonały i następują zwarcia na komutatorze. Bo
można wyfiltrować najniższą składową zakłóceń prądu i na tej podstawie
wnioskować o obrotach.
[...]
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam:
http://www.squadack.na.allegro.pl/
TomaszB
Guest
Thu Oct 16, 2008 11:58 am
Marek Lewandowski pisze:
Quote:
2) mozesz mierzyc napiecie indukowane w WIRNIKU. Jest proporcjonalne
do obrotow, jednak na zaciskach komutatora (jesli mowa o silniku DC z
komutatorem) masz napiecie zaindukowane plus spadek napiecia na
rezystancji uzwojen, wiec musisz jednoczesnie mierzyc prad pobierany
przez silnik i ODJAC od zmierzonego napiecia IxR -> dostajesz wartosc
proporcjonalna do obrotow, ale tylko pod warunkiem stalego wzbudzenia
silnika. Przy zmiennym wzbudzeniu (silnik szeregowy) otrzymana wartosc
musisz jeszcze podzielic przez wzbudzenie (z grubsza liniowa
zaleznosc).
Silnik ma magnesy stałe, więc część problemów się sama rozwiązuje.
chciałbym prosić więcej informacji na temat pomiaru.
Nie bardzo rozumiem co od czego odjąć. Skrót myślowy chyba jest za duży
i wyszło odejmowanie napięcia od prądu. A może czegoś nie rozumiem.
Proszę o dalsze informację, ten pomysł wydaje się najlepszym
rozwiązaniem bez kombinowania z zegarkami.
Pozdrawiam
TomaszB
TomaszB
Guest
Thu Oct 16, 2008 12:03 pm
RoMan Mandziejewicz pisze:
Quote:
Bo silnik nie jest doskonały i następują zwarcia na komutatorze. Bo
można wyfiltrować najniższą składową zakłóceń prądu i na tej podstawie
wnioskować o obrotach.
Jak się ma do tego regulacja obrotów PWM? Podejrzewam, że wszystko
zepsuje...
Chyba jednak zostanie pomiar ilości impulsów.
Problem latających magnesów można rozwiązać malując koło pasowe na
czarno, na nim kilka jasnych punktów i zabawa z wyłapywaniem odbitych
fotonów
Ale tu znowu pomiar czasu między impulsami.
Desoft
Guest
Thu Oct 16, 2008 12:03 pm
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl> napisał w wiadomości
news:1117054084.20081016124700@pik-net.pl...
Quote:
Hello Marek,
Thursday, October 16, 2008, 11:34:41 AM, you wrote:
taka plaga dzisiaj, czy ja niewyraźnie napisałem:
MIERZYMY SKŁADOWĄ ZMIENNĄ.
Taaak?
I jakim cudem skladowa zmienna pradu w silniku DC ma miec cokolwiek
wspolnego z obrotami?
Bo silnik nie jest doskonały i następują zwarcia na komutatorze. Bo
można wyfiltrować najniższą składową zakłóceń prądu i na tej podstawie
wnioskować o obrotach.
Dokładnie tak! Jak pisałem wcześniej za pomocą tylko kondensatora otrzymałem
kilkaset miliwoltów takiego napięcia.
--
Desfot
Tomek
Guest
Thu Oct 16, 2008 12:20 pm
Quote:
Witam
Takie oto pytanie/problem.
Projektuje układ do regulacji obrotów silnika prądu stałego. Część
odpowiedzialna za sterowanie już jest. Mam problem z pomiarem ilości
obrotów. Spodziewane prędkości obrotowe 200-1000 rpm.
Rozważam takie opcje:
1. Któryś z mikrokontrolerów AT z timerem taktowanym kwarcem zegarkowym
+ układ generujący przerwanie (np. magnes na kole pasowym + kontaktron)
Czas między przerwaniami można zmierzyć i po prostych obliczeniach
dostać wynik
2. Któryś z mikrokontrolerów AT z timerem taktowanym przez preskaler i
odpowiednie dobranie wartości resetowania, żeby uzyskać jedną sekundę.
Podobnie jak poprzednio generowanie przerwania jakimś układem.
Która opcja będzie lepsza?
Może jest jakiś inny sposób pomiaru? Prądniczka tachometryczna nie
bardzo mi odpowiada.
Dzięki
Pozdrawiam
TomaszB
Jak już nie masz co robić i dorabiasz wodotrysk do tokarki to zrób to z głową. W
tokarce nie prędkość obrotowa ma być stała a prędkość skrawania. Im bliżej osi
tokarki tym wrzeciono ma się kręcić szybciej. A że przy okazji wyjdzie
stabilizacja obrotów, to dobrze. A jak stabilizować obroty. Najprościej wziąć
scalaka od stabilizacji obrotów na magnetofonie i dorobić końcówkę mocy. Kiedyś
tak zrobiłem i wiem że działa. Jak silnik o dużej mocy to PWM. Sygnał o
prędkości obrotowej można brać z kół zębatych. Bo tokarki mają wałki i śruby
pociągowe i one są na sztywno przekładnią połączone z wrzecionem. Jak koła
metalowe to głowicą od magnetofonu można zebrać informacje.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy:
http://niusy.onet.pl
Marek Lewandowski
Guest
Thu Oct 16, 2008 12:34 pm
On Oct 16, 10:00 am, "Desoft" <des...@interia.pl> wrote:
Quote:
taka plaga dzisiaj, czy ja niewyraźnie napisałem:
MIERZYMY SKŁADOWĄ ZMIENNĄ.
Taaak?
I jakim cudem skladowa zmienna pradu w silniku DC ma miec cokolwiek
wspolnego z obrotami?
Dla odpornych na wiedze: prad w silniku DC jest proporcjonalny do
momentu na wale, a ten sie nie ma nijak do obrotow. Skladowa zmienna
pradu to skladowa zmienna momentu obciazenia i tyle.
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
Goto page 1, 2, 3, 4 Next