RTV forum PL | NewsGroups PL

Czy w Polsce są miejsca z oświetleniem ulicznym LED z czujnikami ruchu?

Oświetlenie uliczne LED z czujnikami ruchu

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Czy w Polsce są miejsca z oświetleniem ulicznym LED z czujnikami ruchu?

Goto page Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14  Next

J.F.
Guest

Wed Feb 01, 2017 11:48 am   



Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości
W dniu wtorek, 31 stycznia 2017 17:31:57 UTC+1 użytkownik J.F.
napisał:
Quote:
Lepiej niz sodowki bym rzekl, ale to moze byc zludzenie.

Kiedys czytalem jakies opracowanie doktoranckie na temat oswietlenia
ulicznego.
I w tym opracowaniu bylo również wymienione to że sodówki dosyć
dobrze owietlają bo ich barwa jest odpowiednia ale również są
monochromatyczne więc we mgle, deszczu lepiej się sprawują niz
oswietlenie widmem ciągłym.

W sumie porównać jedno i drugie raczej trudno bo różnica w widmach
mocno psuje mozliwość zestawienia ich razem w porównaniu.
I to mnie wlasnie zdziwilo ze ta monochromatycznośc tam była
przedstawiona jako zaleta a nie wada.

To moze byc.

Ale ja to odbieram tak - idzie ktos w zielonej czy czerwonej kurtce, w
bialym/ledowym swietle widze zielono/czerwono na szarym tle ulicy.
W swietle sodowym widze zolto-zielona kurtke na szarozoltym tle.
A jak pojdzie w niebieskiej kurtce, to zobacze czarno na czarnym tle
asfaltu :-)

No ale pojdzie ktos w szarej kurtce, a to popularny kolor, to LED nic
mi nie da, a predkosc moge miec za duza :-)

J.

Jarosław Sokołowski
Guest

Wed Feb 01, 2017 12:35 pm   



Pan J.F. napisał:

Quote:
Kiedyś w modzie były żółte żarówki samochodowe.
Że niby przeciwmgielne działanie ten kolor ma.

Tzw zolte selektywne. Wcale nie takie monochromatyczne.

Nie, nie było to światło lasera ani nawet puszczone przez siatkę
dyfrakcyjną. Zwykła żółta farbka lekko podbarwiająca światło.

Quote:
Ponoc lepiej mgle przenika, albo odwrotnie - gorzej sie odbija,
dzieki czemu kierowca widzi cos z dalszej odleglosci, bo go mniej
oslepia wlasne swiatlo (skladowe niebieskie) "odbite" od mgly.

Teraz moda na farbkę niebieską. Też pewnie jakaś teoria za tym stoi.

Quote:
Moda zaszła tak daleko, że we Francji chyba przez jakiś czas
był obowiązek stosowania. Teraz zdaje się ta wiara upadła,
bo od dawna nie widziałem żółto świecącego samochodu.

Zdaje sie ze na to jakis przepis powstal, albo dyrektywa unijna,
i swiatla mijania i drogowe maja byc "biale"

Nie dali się przekonac do badań nad odbijaniem przez mgłę
i oślepiania światłem własnych reflektorów?

Quote:
I to mnie wlasnie zdziwilo ze ta monochromatycznośc tam
była przedstawiona jako zaleta a nie wada.
Ponieważ widma emisyjnego sodu nie da się zmienić, trzeba
dorobić ideologię.

Akurat sie daje - te uliczne sodowki calkiem szerokie widmo daja.

I glowy nie dam, czy sodowy prazek/ki to jest dokladnie to,
co we mgle spelnia sie najlepiej.

Ten sam rozkład, co w świetle pochodni. Mieliśmy czas, by się
przyzwyczaić i przystosować.

--
Jarek

Jarosław Sokołowski
Guest

Wed Feb 01, 2017 12:41 pm   



Pan J.F. napisał:

Quote:
Ale ja to odbieram tak - idzie ktos w zielonej czy czerwonej kurtce,
w bialym/ledowym swietle widze zielono/czerwono na szarym tle ulicy.
W swietle sodowym widze zolto-zielona kurtke na szarozoltym tle.
A jak pojdzie w niebieskiej kurtce, to zobacze czarno na czarnym tle
asfaltu Smile

Nie "widzę", a "wiem" (że światło jest żółte). Jeśli wszystko jest
oświetlone światłem z jakąś dominującą barwą, to się o niej zapomina,
przestaje dostrzegać.

Quote:
No ale pojdzie ktos w szarej kurtce, a to popularny kolor, to LED
nic mi nie da, a predkosc moge miec za duza Smile

A w dzień to w ogóle strach jeździć! A już zwłaszcza chodzić.

Jarek

--
Jedni lubią bahama yellow,
Inni wolą w barwach prostotę,
A ja szary, w szarym fotelu,
Przerabiam szare na złote.

J.F.
Guest

Wed Feb 01, 2017 1:19 pm   



Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:slrno93i01.ndd.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
Pan J.F. napisał:
Quote:
Kiedyś w modzie były żółte żarówki samochodowe.
Że niby przeciwmgielne działanie ten kolor ma.

Tzw zolte selektywne. Wcale nie takie monochromatyczne.

Nie, nie było to światło lasera ani nawet puszczone przez siatkę
dyfrakcyjną. Zwykła żółta farbka lekko podbarwiająca światło.

W odroznieniu od dzisiejszych "zoltych zarowek" np do kierunkowskazow.

Przy czym to niekoniecznie "farbka" byla, temperatura zarowki
halogenowej wysoka, zwykle farbki wysiadaja.

Niektore to chyba byly filtry intereferencyjne.

Quote:
Moda zaszła tak daleko, że we Francji chyba przez jakiś czas
był obowiązek stosowania. Teraz zdaje się ta wiara upadła,
bo od dawna nie widziałem żółto świecącego samochodu.
Zdaje sie ze na to jakis przepis powstal, albo dyrektywa unijna,
i swiatla mijania i drogowe maja byc "biale"

Nie dali się przekonac do badań nad odbijaniem przez mgłę
i oślepiania światłem własnych reflektorów?

Trzeba by sie doszukac - ale do przeciwmglowych chyba i dzis wolno
zolte selektywne.

http://www.motofakty.pl/artykul/beda-mandaty-za-zolte-swiatla.html

J.

Jarosław Sokołowski
Guest

Wed Feb 01, 2017 1:34 pm   



Pan J.F. napisał:

Quote:
Kiedyś w modzie były żółte żarówki samochodowe.
Że niby przeciwmgielne działanie ten kolor ma.
Tzw zolte selektywne. Wcale nie takie monochromatyczne.
Nie, nie było to światło lasera ani nawet puszczone przez siatkę
dyfrakcyjną. Zwykła żółta farbka lekko podbarwiająca światło.

W odroznieniu od dzisiejszych "zoltych zarowek" np do kierunkowskazow.

Ja tam widywałem farbkę na oko nie różniącą się od kierunkowskazowej.

Quote:
Przy czym to niekoniecznie "farbka" byla, temperatura zarowki
halogenowej wysoka, zwykle farbki wysiadaja.

Halogenowe były kiedyś rzadkością. A jeśli już, to w światłach
dodatkowych, takich jak przeciwmgielne, na które mówiono "halogeny".
Tam być może było jakieś szkiełko.

Quote:
Niektore to chyba byly filtry intereferencyjne.

Do każdej dziedziny wkrada się audiofilstwo.

Quote:
Moda zaszła tak daleko, że we Francji chyba przez jakiś czas
był obowiązek stosowania. Teraz zdaje się ta wiara upadła,
bo od dawna nie widziałem żółto świecącego samochodu.
Zdaje sie ze na to jakis przepis powstal, albo dyrektywa unijna,
i swiatla mijania i drogowe maja byc "biale"
Nie dali się przekonac do badań nad odbijaniem przez mgłę
i oślepiania światłem własnych reflektorów?

Trzeba by sie doszukac - ale do przeciwmglowych chyba i dzis wolno
zolte selektywne.

http://www.motofakty.pl/artykul/beda-mandaty-za-zolte-swiatla.html

Nie wiem czy przednie przeciwmgielne są jakoś inaczej ujęte w przepisy.
Ja bym raczej nie ryzykował jazdy z takimi. Zresztą moda przeszła
całkowicie, teraz żeby wzbudzić podziw we wiosce trzeba mieć niebieskie.

--
Jarek

RoMan Mandziejewicz
Guest

Wed Feb 01, 2017 1:46 pm   



Hello J.F.,

Wednesday, February 1, 2017, 1:20:24 AM, you wrote:

Quote:
Jeśli dołożyła, to do czegoś sensownego.
Wymiany oswietlenia sodowego o sprawnosci 130lm/W
Ale przelicz te lumeny na rzeczywiste oświetlenie nawierzchni drogi w
luksach. 130 lm/W jest promieniowane we wszystkich kierunkach a
użyteczny kąt bryłowy to może 10-15% z tego z tego. Odbłyśniki
bardziej rozpraszają niż kierują światło.
Do gory oprawy nie swieca, wiec albo odblysnik pochlania, albo polowa
Twoich obaw znika.

Ale wydajność lampy a nie oprawy jest liczona dla całego strumienia a
nie dla użytecznego!

Quote:
Dzis znow byly "dobre" warunki, widac bylo glowna wiazke - dobrze
swieci.
Tu np sugeruja sprawnosc swietlna oprawy ~80%.
http://edroga.pl/drogi-i-mosty/lampy-stosowane-w-oswietleniu-ulicznym-ze-szczegolnym-uwzglednieniem-zrodel-led-cz-iii-09055829

A świstak siedzi, bo przetarg na oprawy był ustawiony.

Quote:
Osobiscie sie boje, ze podaja wydajnosc samego palnika, a w ukladzie
jest jeszcze dlawik. Goracy Smile
Mozna zrobic elektroniczny.
na LEDowe o sprawnosci 50lm/W Smile
Z tego co wiem, to dobre lampy mają już rzędu 100 lm/W i jest to w
wiązce już uformowanej - nie wymaga odbłyśnika.
A czy takie wcisneli burmistrzowi ? Smile

A myślisz, że burmistrz kupił oprawy dla sodowych o rzekomej wydajności 80%

Quote:
Jedne z pierwszych latarni LED robil Philips - pamietasz do ilu
doszedl Lumileds ?
Zobacz tabela 4 powyzej - 43 lm/W rzeczywistej wydajnosci.

Ale to było lata temu. Postęp w LEDach jest bardzo szybki

Quote:
Dla sodowej 89-101

A tu niewiele się zmienia. No i ten odbłyśnik.

Quote:
Ale ... widze uliczke oswietlona ledami. Dobrze swieca. Porownywalnie
z sodowymi.
http://elgo-li.pl/realizacje/wedlug_produktu/47

No i świeci na biało a nie selektywnie żółta z domieszką czerwonego z
neonu.

Quote:
Tam sugeruja wydajnosc 130 lm/W ... jak na 2012, to imo przesadzili.

Ale 130 km/W w sodowej to nie była przesada?

Quote:
Ale moze to dzisiejsza wydajnosc ... i jak widac - same diody, bez
zasilacza. I sprawnosc swietlna oprawy 76%.

No patrz Pan - a sodowe mają rzekomo 80%?

Quote:
Niestety nie wiem ktora dokladnie lampe uzyli ... ani jakiej mocy
sodowki swieca obok.
IMO dosc duzo daje to, ze swiatlo jest biale. Jasnosc moze i ta sama,
a taka "zauwazalnosc obiektow" jakby lepsza, chyba przez kolory.
Za to sodowki moga duzo stracic przez brudne klosze.
Ale diody tez traca z wiekiem Smile

Oczywiście. Sodowe też tracą.

Quote:
P.S.
http://www.dziennikpolski24.pl/artykul/3591433,absurdalne-koszty-nowych-latarni,id,t.html
Ale dodajac czujniki ruchu mozna by podwoic oszczednosci Smile

Demagogia - wymieniają nie tylko lampy ale całą infrastrukturę. I ta
infrastruktura nie jest na 10 lat.

Quote:
A wegiel z kominow leci Smile



--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

J.F.
Guest

Wed Feb 01, 2017 2:36 pm   



Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:892634270.20170201134648@pik-net.pl.invalid...
Hello J.F.,
Quote:
Wymiany oswietlenia sodowego o sprawnosci 130lm/W
Ale przelicz te lumeny na rzeczywiste oświetlenie nawierzchni
drogi w
luksach. 130 lm/W jest promieniowane we wszystkich kierunkach a
użyteczny kąt bryłowy to może 10-15% z tego z tego. Odbłyśniki
bardziej rozpraszają niż kierują światło.
Do gory oprawy nie swieca, wiec albo odblysnik pochlania, albo
polowa
Twoich obaw znika.

Ale wydajność lampy a nie oprawy jest liczona dla całego strumienia a
nie dla użytecznego!

ale ta czesc skierowana w gore nie znika, tylko jest odbijana w dol
:-)

Quote:
Dzis znow byly "dobre" warunki, widac bylo glowna wiazke - dobrze
swieci.
Tu np sugeruja sprawnosc swietlna oprawy ~80%.
http://edroga.pl/drogi-i-mosty/lampy-stosowane-w-oswietleniu-ulicznym-ze-szczegolnym-uwzglednieniem-zrodel-led-cz-iii-09055829

A świstak siedzi, bo przetarg na oprawy był ustawiony.

To akurat "liczba ogolna", w ktora jestem sklonny uwierzyc.

Quote:
Osobiscie sie boje, ze podaja wydajnosc samego palnika, a w
ukladzie
jest jeszcze dlawik. Goracy Smile
Mozna zrobic elektroniczny.
na LEDowe o sprawnosci 50lm/W Smile
Z tego co wiem, to dobre lampy mają już rzędu 100 lm/W i jest to w
wiązce już uformowanej - nie wymaga odbłyśnika.
A czy takie wcisneli burmistrzowi ? :-)

A myślisz, że burmistrz kupił oprawy dla sodowych o rzekomej
wydajności 80%

Bez odblysnika nie opraw nie robia ... ale moze dla burmistrza jest
wyjatek :-)

Quote:
Jedne z pierwszych latarni LED robil Philips - pamietasz do ilu
doszedl Lumileds ?
Zobacz tabela 4 powyzej - 43 lm/W rzeczywistej wydajnosci.

Ale to było lata temu. Postęp w LEDach jest bardzo szybki

Philips nadal robi latarnie uliczne, ale skad bierze do nich LED ?

Quote:
Dla sodowej 89-101
A tu niewiele się zmienia. No i ten odbłyśnik.

O ile rozumiem to juz wynik dla oprawy z odblysnikiem i dlawikiem.

Quote:
Ale ... widze uliczke oswietlona ledami. Dobrze swieca.
Porownywalnie
z sodowymi.
http://elgo-li.pl/realizacje/wedlug_produktu/47

No i świeci na biało a nie selektywnie żółta z domieszką czerwonego z
neonu.

Na niebiesko z domieszka zoltego :-P

Znacznie szersze to widmo maja - i sodowe, i LEDowe.

Quote:
Tam sugeruja wydajnosc 130 lm/W ... jak na 2012, to imo
przesadzili.
Ale 130 km/W w sodowej to nie była przesada?

Raczej nie, podobne liczby podawane sa od lat (a potem jak widac z
oprawy wychodzi 90-100).

Quote:
Ale moze to dzisiejsza wydajnosc ... i jak widac - same diody, bez
zasilacza. I sprawnosc swietlna oprawy 76%.
No patrz Pan - a sodowe mają rzekomo 80%?

jak maja ladnie wypolerowane lustro, to czemu nie :-)

Quote:
Niestety nie wiem ktora dokladnie lampe uzyli ... ani jakiej mocy
sodowki swieca obok.
IMO dosc duzo daje to, ze swiatlo jest biale. Jasnosc moze i ta
sama,
a taka "zauwazalnosc obiektow" jakby lepsza, chyba przez kolory.
Za to sodowki moga duzo stracic przez brudne klosze.
Ale diody tez traca z wiekiem Smile
Oczywiście. Sodowe też tracą.

Ale za 10zl mozna je doprowadzic do nowosci.
Tzn cena "zarowki" - bez kosztow wymiany, czyszczenia klosza, wymiary
reflektora, ...

Quote:
P.S.
http://www.dziennikpolski24.pl/artykul/3591433,absurdalne-koszty-nowych-latarni,id,t.html
Ale dodajac czujniki ruchu mozna by podwoic oszczednosci :-)

Demagogia - wymieniają nie tylko lampy ale całą infrastrukturę. I ta
infrastruktura nie jest na 10 lat.

Sprawdz za 10 lat Smile
No nie, raczej nie wymienia na nowe slupow i kabli za 10 lat,
przyzwoitosc nakazuje z 15 ... ale jak moda na przyzwoitosc przeminie
? :-)

J.

J.F.
Guest

Wed Feb 01, 2017 2:45 pm   



Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:slrno93lej.oqt.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
Pan J.F. napisał:
Quote:
Kiedyś w modzie były żółte żarówki samochodowe.
Że niby przeciwmgielne działanie ten kolor ma.
Tzw zolte selektywne. Wcale nie takie monochromatyczne.
Nie, nie było to światło lasera ani nawet puszczone przez siatkę
dyfrakcyjną. Zwykła żółta farbka lekko podbarwiająca światło.
W odroznieniu od dzisiejszych "zoltych zarowek" np do
kierunkowskazow.
Ja tam widywałem farbkę na oko nie różniącą się od kierunkowskazowej.

Kolor zdecydowanie inny, nie tak intensywny.

Quote:
Przy czym to niekoniecznie "farbka" byla, temperatura zarowki
halogenowej wysoka, zwykle farbki wysiadaja.

Halogenowe były kiedyś rzadkością. A jeśli już, to w światłach
dodatkowych, takich jak przeciwmgielne, na które mówiono "halogeny".
Tam być może było jakieś szkiełko.

Ale staly sie norma juz od dosc dawna.
Za to "zwykle zarowki" staly sie rzadkoscia :-)

Quote:
Niektore to chyba byly filtry intereferencyjne.

Do każdej dziedziny wkrada się audiofilstwo.

Akurat tutaj to chyba jak najbardziej uzasadnione.

Quote:
Zdaje sie ze na to jakis przepis powstal, albo dyrektywa unijna,
i swiatla mijania i drogowe maja byc "biale"
Nie dali się przekonac do badań nad odbijaniem przez mgłę
i oślepiania światłem własnych reflektorów?

Trzeba by sie doszukac - ale do przeciwmglowych chyba i dzis wolno
zolte selektywne.
http://www.motofakty.pl/artykul/beda-mandaty-za-zolte-swiatla.html

Nie wiem czy przednie przeciwmgielne są jakoś inaczej ujęte w
przepisy.
Ja bym raczej nie ryzykował jazdy z takimi.

To bedzie to
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20030320262
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20160002022

Przeciwmgielne ciagle moga byc zolte.

Quote:
Zresztą moda przeszła
całkowicie, teraz żeby wzbudzić podziw we wiosce trzeba mieć
niebieskie.

A jak niektorym nie o podziw chodzi, tylko o widocznosc we mgle ?

J.

Paweł Pawłowicz
Guest

Wed Feb 01, 2017 2:47 pm   



W dniu 2017-02-01 o 13:19, J.F. pisze:
Quote:
Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:slrno93i01.ndd.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
Pan J.F. napisał:
Kiedyś w modzie były żółte żarówki samochodowe.
Że niby przeciwmgielne działanie ten kolor ma.

Tzw zolte selektywne. Wcale nie takie monochromatyczne.

Nie, nie było to światło lasera ani nawet puszczone przez siatkę
dyfrakcyjną. Zwykła żółta farbka lekko podbarwiająca światło.

W odroznieniu od dzisiejszych "zoltych zarowek" np do kierunkowskazow.

Przy czym to niekoniecznie "farbka" byla, temperatura zarowki
halogenowej wysoka, zwykle farbki wysiadaja.

Niektore to chyba byly filtry intereferencyjne.

Filtr interferencyjny ma szerokość pasma kilkanaście nanometrów.
Zastosowanie takiego filtra oznaczałoby zamianę w ciepło co najmniej 95%
światła.

P.P.

Paweł Pawłowicz
Guest

Wed Feb 01, 2017 2:54 pm   



W dniu 2017-02-01 o 10:53, Jarosław Sokołowski pisze:
Quote:
sczygiel@gmail.com kiedys czytal jakies opracowanie doktoranckie na temat
oswietlenia ulicznego:

I w tym opracowaniu bylo również wymienione to że sodówki dosyć dobrze
owietlają bo ich barwa jest odpowiednia ale również są monochromatyczne
więc we mgle, deszczu lepiej się sprawują niz oswietlenie widmem ciągłym.

Kiedyś w modzie były żółte żarówki samochodowe. Że niby przeciwmgielne
działanie ten kolor ma. Moda zaszła tak daleko, że we Francji chyba przez
jakiś czas był obowiązek stosowania. Teraz zdaje się ta wiara upadła, bo
od dawna nie widziałem żółto świecącego samochodu.

I to mnie wlasnie zdziwilo ze ta monochromatycznośc tam była przedstawiona
jako zaleta a nie wada.

Ponieważ widma emisyjnego sodu nie da się zmienić, trzeba dorobić ideologię.

Dać, to się da. Szerokość pasma emisyjnego zależy od ciśnienia par, im
większe ciśnienie, tym większa szerokość. Poza tym, tzw. lampy sodowe są
to tak naprawdę lampy sodowo - rtęciowe, a że ciśnienie tam spore, to
jest też trochę linii rtęci w krótkofalowej części zakresu widzialnego.
W chemii stosowało się lampy rtęciowe wysokociśnieniowe, dawały one
praktycznie ciągłe widmo od twardego UV do światła widzialnego. Miały
tylko jedną wadę, przy ciśnieniu roboczym 110-120 atmosfer lubiły robić BUM!

P.P.

Jarosław Sokołowski
Guest

Wed Feb 01, 2017 2:58 pm   



Pan J.F. napisał:

Quote:
Ja tam widywałem farbkę na oko nie różniącą się od kierunkowskazowej.
Kolor zdecydowanie inny, nie tak intensywny.

Lecz farbkowatość ta sama.

Quote:
Przy czym to niekoniecznie "farbka" byla, temperatura zarowki
halogenowej wysoka, zwykle farbki wysiadaja.
Halogenowe były kiedyś rzadkością. A jeśli już, to w światłach
dodatkowych, takich jak przeciwmgielne, na które mówiono "halogeny".
Tam być może było jakieś szkiełko.
Ale staly sie norma juz od dosc dawna.
Za to "zwykle zarowki" staly sie rzadkoscia Smile

Rzekłbym, że wcale ich nie ma. Chyba że pojazd zabytkowy, objęty
ochroną konserwatorską. W halogenach z farbką trudniej, to i żółtych
świateł nie uświadczysz. Chociaż z niebieską farbką na halogenach
jakoś sobie radzą.

Quote:
Niektore to chyba byly filtry intereferencyjne.
Do każdej dziedziny wkrada się audiofilstwo.
Akurat tutaj to chyba jak najbardziej uzasadnione.

Czymże to?

Quote:
Nie wiem czy przednie przeciwmgielne są jakoś inaczej ujęte
w przepisy. Ja bym raczej nie ryzykował jazdy z takimi.

To bedzie to
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20030320262
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20160002022

Przeciwmgielne ciagle moga byc zolte.

Dobrze mieć to ze sobą wydrukowane, jeśli ktoś koniecznie chce takie
mieć w samochodzie. Jeśli, bo jednak na drodze trudno takiego spotkać.

Quote:
Zresztą moda przeszła całkowicie, teraz żeby wzbudzić podziw
we wiosce trzeba mieć niebieskie.

A jak niektorym nie o podziw chodzi, tylko o widocznosc we mgle ?

To musi się najpierw zdecydować, czy to poczucie daje mu farbka
żółta, czy niebieska. Bo szkoły są dwie.

--
Jarek

Jarosław Sokołowski
Guest

Wed Feb 01, 2017 3:08 pm   



Pan Paweł Pawłowicz napisał:

Quote:
I to mnie wlasnie zdziwilo ze ta monochromatycznośc tam
była przedstawiona jako zaleta a nie wada.
Ponieważ widma emisyjnego sodu nie da się zmienić, trzeba
dorobić ideologię.
Dać, to się da. Szerokość pasma emisyjnego zależy od ciśnienia
par, im większe ciśnienie, tym większa szerokość.

Czyli długości te same, lecz pod presją zachodzi rozmycie. Przy
dorabianiu ideologii rozmywanie równiez należy do wiodących
technologii.

--
Jarek

Jarosław Sokołowski
Guest

Wed Feb 01, 2017 3:11 pm   



Pan Paweł Pawłowicz napisał:

Quote:
Nie, nie było to światło lasera ani nawet puszczone przez siatkę
dyfrakcyjną. Zwykła żółta farbka lekko podbarwiająca światło.

W odroznieniu od dzisiejszych "zoltych zarowek" np do kierunkowskazow.

Przy czym to niekoniecznie "farbka" byla, temperatura zarowki
halogenowej wysoka, zwykle farbki wysiadaja.

Niektore to chyba byly filtry intereferencyjne.

Filtr interferencyjny ma szerokość pasma kilkanaście nanometrów.
Zastosowanie takiego filtra oznaczałoby zamianę w ciepło co
najmniej 95% światła.

To w dobrym filtrze. Da się też zrobić kiepski.

--
Jarek

Michał Jankowski
Guest

Wed Feb 01, 2017 3:20 pm   



W dniu 01.02.2017 14:45, J.F. pisze:
Quote:
Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:slrno93lej.oqt.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
Pan J.F. napisał:
Kiedyś w modzie były żółte żarówki samochodowe.
Że niby przeciwmgielne działanie ten kolor ma.
Tzw zolte selektywne. Wcale nie takie monochromatyczne.
Nie, nie było to światło lasera ani nawet puszczone przez siatkę
dyfrakcyjną. Zwykła żółta farbka lekko podbarwiająca światło.
W odroznieniu od dzisiejszych "zoltych zarowek" np do kierunkowskazow.
Ja tam widywałem farbkę na oko nie różniącą się od kierunkowskazowej.

Kolor zdecydowanie inny, nie tak intensywny.

Kierunkowskazy mają barwę "żółtą samochodową", światła mijania miały
"żółtą selektywną". To są oficjalne nazwy z przepisów i gdzieś pewnie
były do tego definicje...

MJ

Michał Jankowski
Guest

Wed Feb 01, 2017 3:21 pm   



W dniu 01.02.2017 15:08, Jarosław Sokołowski pisze:
Quote:
Pan Paweł Pawłowicz napisał:

I to mnie wlasnie zdziwilo ze ta monochromatycznośc tam była
przedstawiona jako zaleta a nie wada.
Ponieważ widma emisyjnego sodu nie da się zmienić, trzeba dorobić
ideologię.
Dać, to się da. Szerokość pasma emisyjnego zależy od ciśnienia par,
im większe ciśnienie, tym większa szerokość.

Czyli długości te same, lecz pod presją zachodzi rozmycie. Przy
dorabianiu ideologii rozmywanie równiez należy do wiodących
technologii.


W Warszawie jeszcze do grudnia była jedna wylotówka oświetlona sodówkami
niskociśnieniowymi. Tam, to już naprawdę było światło prawie
monochromatyczne. Ale skasowali.

MJ

Goto page Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Czy w Polsce są miejsca z oświetleniem ulicznym LED z czujnikami ruchu?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map