RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak czujnik ciśnienia w oponie komunikuje się z centralnym systemem w samochodzie?

Czujnik cisnienia

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak czujnik ciśnienia w oponie komunikuje się z centralnym systemem w samochodzie?

Goto page 1, 2, 3, 4  Next

Waldek
Guest

Sun May 03, 2015 11:35 pm   



Witam

Z czystej ciekawości - jak sie komunikuje czujnik ciśnienia w oponie z
centralką auta
- tzn. jak jest dokonywany odczyt ?

Chodzi mi o model montowany w feldze w miejscu klasycznego zaworu,
bo doczytałem się że są tez już jakieś nowsze z zasilaniem bateryjnym
w postaci "kapsla" przyklejanego do wewnętrznej strony opony
- ponoć umożliwiają (te nowsze) również monitorowanie temp. kapcia.

Pozdrawiam

Jacek Radzikowski
Guest

Sun May 03, 2015 11:45 pm   



Waldek wrote:
Quote:
Z czystej ciekawości - jak sie komunikuje czujnik ciśnienia w oponie z
centralką auta
- tzn. jak jest dokonywany odczyt ?

Chodzi mi o model montowany w feldze w miejscu klasycznego zaworu,
bo doczytałem się że są tez już jakieś nowsze z zasilaniem bateryjnym
w postaci "kapsla" przyklejanego do wewnętrznej strony opony
- ponoć umożliwiają (te nowsze) również monitorowanie temp. kapcia.

Wygląda na to że są zasilane bateryjnie:
https://youtu.be/DO-l1zaSJvk?t=7m37s

pzdr,
j.

Jarosław Sokołowski
Guest

Mon May 04, 2015 12:01 am   



Pan Jacek Radzikowski napisał:

Quote:
Z czystej ciekawości - jak sie komunikuje czujnik ciśnienia w oponie z
centralką auta
- tzn. jak jest dokonywany odczyt ?

Chodzi mi o model montowany w feldze w miejscu klasycznego zaworu,
bo doczytałem się że są tez już jakieś nowsze z zasilaniem bateryjnym
w postaci "kapsla" przyklejanego do wewnętrznej strony opony
- ponoć umożliwiają (te nowsze) również monitorowanie temp. kapcia.

Wygląda na to że są zasilane bateryjnie:
https://youtu.be/DO-l1zaSJvk?t=7m37s

-- Obywatelu pułkowniku, na jakiej zasadzie działa czujnik promieniowania?
-- Na zasadzie baterii.

Obawiam się, że nie o to w pytaniu chodziło.

--
Jarek

Jacek Radzikowski
Guest

Mon May 04, 2015 12:15 am   



Jarosław Sokołowski wrote:

Quote:
Pan Jacek Radzikowski napisał:

Z czystej ciekawości - jak sie komunikuje czujnik ciśnienia w oponie z
centralką auta
- tzn. jak jest dokonywany odczyt ?

Chodzi mi o model montowany w feldze w miejscu klasycznego zaworu,
bo doczytałem się że są tez już jakieś nowsze z zasilaniem bateryjnym
w postaci "kapsla" przyklejanego do wewnętrznej strony opony
- ponoć umożliwiają (te nowsze) również monitorowanie temp. kapcia.

Wygląda na to że są zasilane bateryjnie:
https://youtu.be/DO-l1zaSJvk?t=7m37s

-- Obywatelu pułkowniku, na jakiej zasadzie działa czujnik promieniowania?
-- Na zasadzie baterii.

Obawiam się, że nie o to w pytaniu chodziło.

Ech, tak to jest jak się czyta na szybko.
Tutaj jest nieco więcej o komunikacji:
https://www.youtube.com/watch?v=bKqiq2Y43Wg

j.

Marek
Guest

Mon May 04, 2015 7:38 am   



On Sun, 03 May 2015 19:45:07 -0400, Jacek Radzikowski
<jacek@spam.die.die.die.net> wrote:
Quote:
Wygląda na to że są zasilane bateryjnie:
https://youtu.be/DO-l1zaSJvk?t=7m37s

To jest takie wielkie?? Kiedyś jakiś mechanik mi sugerował, że
czujnik jest w formie okrągłego zaworka wkręcanego w wentyl...

--
Marek

Waldek
Guest

Mon May 04, 2015 8:31 am   



W dniu 2015-05-04 o 02:15, Jacek Radzikowski pisze:
Quote:
Jarosław Sokołowski wrote:

Pan Jacek Radzikowski napisał:

Z czystej ciekawości - jak sie komunikuje czujnik ciśnienia w oponie z
centralką auta
- tzn. jak jest dokonywany odczyt ?

Ech, tak to jest jak się czyta na szybko.
Tutaj jest nieco więcej o komunikacji:
https://www.youtube.com/watch?v=bKqiq2Y43Wg


Z tego by wynikło że radiowo na ~315 MHz
gdzieś wcześniej spotkałem sie z info że odczyt odbywa się co ok. minute
No ale mamy 4 koła (+ew. piąte w zapasie) i tu zagwozdka ze jakos muszą
byc identyfikowane
Kombinuje sobie, że centralka pobudza odbiornik w danym kole a ten
odpowiada na sygnał
(oszczedność baterii ? - bo zwykle nadajnik więcej żre od odbiornika)

U mnie akurat jest tylko pojedyncza sygnalizacja że coś jest nie halo w
którymś kole
ale domyślam sie że w bardziej wypasionych autach komp potrafi podać
na którym kole jest kapeć ...
No ale wtedy trza by go pewnie nauczyć które koło jest które :)

Pozdrawiam

Jacek Maciejewski
Guest

Mon May 04, 2015 8:53 am   



Dnia Mon, 04 May 2015 10:31:42 +0200, Waldek napisał(a):

Quote:
No ale mamy 4 koła (+ew. piąte w zapasie) i tu zagwozdka ze jakos muszą
byc identyfikowane
Kombinuje sobie, że centralka pobudza odbiornik w danym kole a ten
odpowiada na sygnał

IMO źle kombinujesz. Prawdopodobnie jest b. prosty zegar/układ czasowy
który co kilka minut włącza nadajnik, który to wysyła kodowany sygnał
zawierający dane identyfikacyjne i wartość ciśnienia. Każdy jeden
odbiornik zużywałby wielokrotnie więce energii niz prosty timer.
--
Jacek
Dziesięć przykazań ma 279 słów.
Deklaracja Niepodległości Stanów Zjednoczonych 1300 słów.
Dyrektywa UE w sprawie przewozu cukierków karmelkowych - 25 911 słów.

J.F.
Guest

Mon May 04, 2015 8:56 am   



Użytkownik "Waldek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:mi7ape$3h7$1@node1.news.atman.pl...
Quote:
Tutaj jest nieco więcej o komunikacji:
https://www.youtube.com/watch?v=bKqiq2Y43Wg

Z tego by wynikło że radiowo na ~315 MHz
gdzieś wcześniej spotkałem sie z info że odczyt odbywa się co ok.
minute
No ale mamy 4 koła (+ew. piąte w zapasie) i tu zagwozdka ze jakos
muszą byc identyfikowane
Kombinuje sobie, że centralka pobudza odbiornik w danym kole a ten
odpowiada na sygnał
(oszczedność baterii ? - bo zwykle nadajnik więcej żre od odbiornika)

Kazdy ma swoj unikalny numer, ktory trzeba wpisac do komputera
samochodu

http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_TPMS

J.

Marek
Guest

Mon May 04, 2015 9:03 am   



On Mon, 4 May 2015 10:53:33 +0200, Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl>
wrote:
Quote:
IMO źle kombinujesz. Prawdopodobnie jest b. prosty zegar/układ
czasowy
który co kilka minut włącza nadajnik, który to wysyła kodowany
sygnał
zawierający dane identyfikacyjne i wartość ciśnienia. Każdy jeden
odbiornik zużywałby wielokrotnie więce energii niz prosty timer.

A jak są 4 czujniki to jak są synchronizowane żeby wzajemnie nie
nadawać w tym samym czasie?
Bo prawdopodobieństwo zbieżności jest spore, szczególnie gdy kilka
samochodów obok siebie w korku z takimi samymi urządzeniami...

--
Marek

Marek
Guest

Mon May 04, 2015 9:11 am   



On Mon, 4 May 2015 10:56:46 +0200, "J.F."
<jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_TPMS

Nawiązując go tego art. ciekawe czy faktycznie wszystkie już nowe
samochody (od 11.2014) sprzedawane w Polsce mają obowiązkowo
zamontowany tpms.

--
Marek

Jacek Maciejewski
Guest

Mon May 04, 2015 9:14 am   



Dnia Mon, 04 May 2015 11:03:13 +0200, Marek napisał(a):

Quote:
A jak są 4 czujniki to jak są synchronizowane żeby wzajemnie nie
nadawać w tym samym czasie?

Jeśli stosunek czasu nadawania do jego okresu jest b. mały, to szanse że
jeden nadajnik zakłóci inny są znikome. Takie rozwiązanie jest stosowane
szeroko w systemach komunikacyjnych.
--
Jacek
Dziesięć przykazań ma 279 słów.
Deklaracja Niepodległości Stanów Zjednoczonych 1300 słów.
Dyrektywa UE w sprawie przewozu cukierków karmelkowych - 25 911 słów.

J.F.
Guest

Mon May 04, 2015 9:24 am   



Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup
On Mon, 4 May 2015 10:56:46 +0200, "J.F."
Quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_TPMS
Nawiązując go tego art. ciekawe czy faktycznie wszystkie już nowe
samochody (od 11.2014) sprzedawane w Polsce mają obowiązkowo
zamontowany tpms.

Dyrektywa obowiazuje takze w Polsce ... ale to jest "all new models".
Jesli auto bylo homologowane 5 lat temu i nadal jest produkowane, to
nie musi miec.

Poza tym wymagany jest chyba ten
http://en.wikipedia.org/wiki/Tire-pressure_monitoring_system

Niby to samo, ale mozna mierzyc innymi metodami.
Np porownujac dokladnie obroty kol, za pomocza czujnikow ABS.

Ciekawe jest to
"The French Sécurité Routi

JK
Guest

Mon May 04, 2015 3:09 pm   



W dniu 2015-05-04 o 11:24, J.F. pisze:

Quote:

Niby to samo, ale mozna mierzyc innymi metodami.
Np porownujac dokladnie obroty kol, za pomocza czujnikow ABS.



Obroty kół? Smile Zabawny pomysł.

JK

Jarosław Sokołowski
Guest

Mon May 04, 2015 3:17 pm   



JK napisało:

Quote:
Niby to samo, ale mozna mierzyc innymi metodami.
Np porownujac dokladnie obroty kol, za pomocza czujnikow ABS.

Obroty kół? Smile Zabawny pomysł.

Jak jeszcze nie było GPS, to był system miejskiej nawigacji
samochodowej bazujący na mierzeniu obrotów lewego i prawego
koła -- wiadomo było, na którym skrzyżowaniu samochód skręca.
Co jakiś czas, gdzie tylko mógł, kalibrował swoje położenie
w oparciu o lokalny nadajnik radiowy czy też pętlę indulcyjną
w asfalcie.

--
Jarek

J.F.
Guest

Mon May 04, 2015 3:35 pm   



Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości
JK napisało:
Quote:
Niby to samo, ale mozna mierzyc innymi metodami.
Np porownujac dokladnie obroty kol, za pomocza czujnikow ABS.

Obroty kół? Smile Zabawny pomysł.

Nie tylko zabawny, ale ponoc stosowany.
Jakis taki w miare nagly ubytek cisnienia powinien wykryc.

Quote:
Jak jeszcze nie było GPS, to był system miejskiej nawigacji
samochodowej bazujący na mierzeniu obrotów lewego i prawego
koła -- wiadomo było, na którym skrzyżowaniu samochód skręca.

Rzekomo Chinczycy stosowali taki woz, ktory pokazywal poludnie dzieki
odpowiedniemu mechanizmowi roznicowemu sprzegnietemu z dwoma kolami i
kompensujacymi zakrety.

http://en.wikipedia.org/wiki/South-pointing_chariot

Ale jak sobie policzylem ... to chyba jakies chinskie zamowienie
publiczne.
Mechanizm jest stosunkowo prosty, ale wymagana dokladnosc kol
nieosiagalna, szczegolnie w terenie.

To mozna zaprezentowac cesarzowi na defiladzie, zgarnac naleznosc, a
potem niech sie zolnierze martwia. Nie umieja obslugiwac, to widac sa
za glupi na swoj stopien :-)

Quote:
Co jakiś czas, gdzie tylko mógł, kalibrował swoje położenie
w oparciu o lokalny nadajnik radiowy czy też pętlę indulcyjną
w asfalcie.

Teraz moglby w oparciu o wifi ...

J.

Goto page 1, 2, 3, 4  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak czujnik ciśnienia w oponie komunikuje się z centralnym systemem w samochodzie?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map