RTV forum PL | NewsGroups PL

Zasilanie subwoofera 250W w samochodzie: przetwornica 13.8V na +43V i -43V?

Przetwornica 13.8V na +43V i -43V

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Zasilanie subwoofera 250W w samochodzie: przetwornica 13.8V na +43V i -43V?

Goto page 1, 2  Next

Adam Wysocki
Guest

Thu Aug 22, 2013 11:50 am   



Cześć,

Dorwałem za grosze subwoofer aktywny 150W (z kina domowego Philipsa). Chcę
go podpiąć w samochodzie i zastanawiam się, w którym kierunku iść. Jest w
nim wzmacniacz 2x150W (można zmostkować i mieć 250W), mam serwisówkę tego
kina domowego, a w niej pełny schemat (mogę wrzucić, ale dopiero wieczorem).
Chciałbym go użyć (tym bardziej, że daje 250W po zmostkowaniu, więc można
wrzucić głośnik 300W, pytanie czy skrzynia wytrzyma), ale pozostaje do
rozwiązania problem zasilania.

Wzmacniacz oryginalnie jest zasilany napięciem symetrycznym +43V i -43V.
Ile prądu pobiera... nie mam pojęcia jaką ma sprawność, ale domyślam się,
że ładnych kilka amper będzie (załóżmy sprawność 50%, to przy ciągłej mocy
wyjściowej 250W da pobór 6A).

Trzeba do niego zrobić przetwornicę, która pociągnie z aku / alternatora
prawie 40A w peaku. Wymyśliłem taki układ (masa odseparowana od masy
samochodu):

http://www.chmurka.net/r/IMG_20130822_112158.jpg

Ma to w ogóle sens (także ekonomiczny) przy takich prądach, czy dalibyście
sobie spokój i kupili gotowy wzmacniacz samochodowy z przetwornicą?

--
"zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
http://www.chmurka.net/

BartekK
Guest

Thu Aug 22, 2013 11:50 am   



W dniu 2013-08-22 11:50, Adam Wysocki pisze:
Quote:
Wzmacniacz oryginalnie jest zasilany napięciem symetrycznym +43V i -43V.
Ile prądu pobiera... nie mam pojęcia jaką ma sprawność, ale domyślam się,
że ładnych kilka amper będzie (załóżmy sprawność 50%, to przy ciągłej mocy
wyjściowej 250W da pobór 6A).

Trzeba do niego zrobić przetwornicę, która pociągnie z aku / alternatora
prawie 40A w peaku. Wymyśliłem taki układ (masa odseparowana od masy
samochodu):

http://www.chmurka.net/r/IMG_20130822_112158.jpg
EEE no bez przesady...


Quote:
Ma to w ogóle sens (także ekonomiczny) przy takich prądach, czy dalibyście
sobie spokój i kupili gotowy wzmacniacz samochodowy z przetwornicą?

Zasadniczo nie ma tu filozofii, typowe zastosowanie SG3525 + stadko

irfz44, trafo toroid, prostowanie i kondensatory i gotowe. Nie licząc
hardware (radiator, płytka, trafo) to koszt kilkanaście zł + poświęcony
czas - nauka. Przy cenach ~150zł za chiński wzmacniacz audio nie wiem
czy się opłaca, musisz swój czas i naukę wycenić...
Problemem może być dobranie rdzenia i liczby zwojów trafa - ale to Roman
M. może się wypowie. A jak użyjesz czegoś "na pałę" to najwyżej uzyskasz
marną sprawność.

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Grzegorz Brzęczyszczykiew
Guest

Thu Aug 22, 2013 11:50 am   



http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT2732.pdf

G.B.

Włodzimierz Wojtiuk
Guest

Thu Aug 22, 2013 11:50 am   



On 2013-08-22 11:50, Adam Wysocki wrote:
Quote:
Cześć,

Dorwałem za grosze subwoofer aktywny 150W (z kina domowego Philipsa). Chcę
go podpiąć w samochodzie i zastanawiam się, w którym kierunku iść. Jest w
nim wzmacniacz 2x150W (można zmostkować i mieć 250W),

Cały czas mowa o chińskich Watach?

Włodek Wink

J.F.
Guest

Thu Aug 22, 2013 11:50 am   



Dnia Thu, 22 Aug 2013 12:45:14 +0200, Włodzimierz Wojtiuk napisał(a):
Quote:
On 2013-08-22 11:50, Adam Wysocki wrote:
Dorwałem za grosze subwoofer aktywny 150W (z kina domowego Philipsa). Chcę
go podpiąć w samochodzie i zastanawiam się, w którym kierunku iść. Jest w
nim wzmacniacz 2x150W (można zmostkować i mieć 250W),

Cały czas mowa o chińskich Watach?

Przy 43V to niekoniecznie.

J.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Thu Aug 22, 2013 1:14 pm   



Hello Adam,

Thursday, August 22, 2013, 2:56:35 PM, you wrote:

Quote:
http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT2732.pdf
Dzięki, w tym kierunku się pójdzie.

Się zabłądzi. To nie jest tak dobry projekt :(

--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

RoMan Mandziejewicz
Guest

Thu Aug 22, 2013 1:30 pm   



Hello Adam,

Thursday, August 22, 2013, 3:16:04 PM, you wrote:

Quote:
http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT2732.pdf
Dzięki, w tym kierunku się pójdzie.
Się zabłądzi. To nie jest tak dobry projekt Sad
Całościowo, czy po prostu zmieniłbyś w nim jakiś szczegół?

Za dużo pisania a jestem dzisiaj wykończony :(

Ogólnie - dobry pomysł na wykrywanie przeciążenia ale dość istotne,
podstawowe błędy w założeniach - przede wszystkim brak dławika
wyjściowego i ograniczenia napięcia. Układ bazuje na przypadkowej
indukcyjności rozproszenia a napięcie wyjściowe jest bezpośrednio
zależne od wejściowego.

--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

RoMan Mandziejewicz
Guest

Thu Aug 22, 2013 2:13 pm   



Hello Adam,

Thursday, August 22, 2013, 3:49:19 PM, you wrote:

Quote:
Za dużo pisania a jestem dzisiaj wykończony Sad
Nie spieszy mi się - nie musi być dziś Smile

Jutro też nie - odbieram syna z Okęcia. A potem się urlopuję (znaczy
urlopuję się już od tygodnia, tylko jakoś wypocząć ani chwili nie daję
radę) - chyba dopiero za tydzień dam radę coś spokojnie popisać...

Quote:
Ogólnie - dobry pomysł na wykrywanie przeciążenia ale dość istotne,
podstawowe błędy w założeniach - przede wszystkim brak dławika
wyjściowego i ograniczenia napięcia. Układ bazuje na przypadkowej
indukcyjności rozproszenia a napięcie wyjściowe jest bezpośrednio
zależne od wejściowego.
Dławik wyjściowy chyba zawsze można dodać? A co do ograniczenia napięcia,
nie wystarczyłby jakiś feedback z wyjścia do wejścia dead time w TL494?

Niby tak, ale to wszystko jest partaninka AKA barokowa rzeźba w g**nie
:(


--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Adam Wysocki
Guest

Thu Aug 22, 2013 2:55 pm   



Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk"> wrote:

Quote:
Dorwałem za grosze subwoofer aktywny 150W (z kina domowego Philipsa). Chcę
go podpiąć w samochodzie i zastanawiam się, w którym kierunku iść. Jest w
nim wzmacniacz 2x150W (można zmostkować i mieć 250W),

Cały czas mowa o chińskich Watach?

Zakładam że skoro Philips, to pewnie normalne waty :)

--
"zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
http://www.chmurka.net/

Adam Wysocki
Guest

Thu Aug 22, 2013 2:56 pm   



Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <grzybrzy@op.pl> wrote:

Quote:
http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT2732.pdf

Dzięki, w tym kierunku się pójdzie.

--
"zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
http://www.chmurka.net/

Adam Wysocki
Guest

Thu Aug 22, 2013 3:01 pm   



BartekK <sibi@drut.org> wrote:

Quote:
http://www.chmurka.net/r/IMG_20130822_112158.jpg
EEE no bez przesady...

Układ prosty (oprócz tego, że zawiera jeden oczywisty błąd), ale dlaczego
miałby nie działać?

Quote:
Przy cenach ~150zł za chiński wzmacniacz audio nie wiem czy się opłaca,
musisz swój czas i naukę wycenić...

Nauka zawsze bezcenna, a czas... robię to hobbystycznie, więc darmowy.

Quote:
Problemem może być dobranie rdzenia i liczby zwojów trafa - ale to Roman
M. może się wypowie. A jak użyjesz czegoś "na pałę" to najwyżej uzyskasz
marną sprawność.

Widziałem artykuł, który wrzucił Grzegorz, tam jest napisane, żeby po prostu
wyciągnąć rdzeń z zasilacza PC (byle był to rdzeń bez szczeliny)... nie wiem,
na ile mogę ufać EdW (widziałem tam już różne kwiatki), a cewki podobnie jak
budowa anten to dla mnie... może nie wiedza tajemna, ale nigdy nie miałem
okazji zgłębić tematu ponad podstawowy poziom (tak jak np. RoMan).

--
"zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
http://www.chmurka.net/

Adam Wysocki
Guest

Thu Aug 22, 2013 3:16 pm   



RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl.invalid> wrote:

Quote:
http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT2732.pdf
Dzięki, w tym kierunku się pójdzie.

Się zabłądzi. To nie jest tak dobry projekt Sad

Całościowo, czy po prostu zmieniłbyś w nim jakiś szczegół?

--
"zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
http://www.chmurka.net/

Grzegorz Brzęczyszczykiew
Guest

Thu Aug 22, 2013 3:26 pm   



Quote:
Ogólnie - dobry pomysł na wykrywanie przeciążenia ale dość istotne,
podstawowe błędy w założeniach - przede wszystkim brak dławika
wyjściowego i ograniczenia napięcia. Układ bazuje na przypadkowej
indukcyjności rozproszenia a napięcie wyjściowe jest bezpośrednio
zależne od wejściowego.

Zgoda co do dławika, ale czy dla wzmacniacza audio (szczególnie
zasilanego z akumulatora) stabilność napięcia wyjściowego jest aż tak
istotna ? Nawiasem mówiąc nie wyobrażam sobie w samochodzie dźwięku przy
odkręceniu na full wzmacniacza o mocy 150W a o 250W już nie wspominam.
Głuchota i głupota.
Ponadto prąd pobierany z akumulatora przy mocy 150W i nawet 90%
sprawności przetwornicy to ok 12 - 15 A. Na dłuższą metę typowy
akumulator w samochodzie osobowym nie jest najlepszym źródłem energii do
takich zastosowań.

G.B.

Adam Wysocki
Guest

Thu Aug 22, 2013 3:49 pm   



RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl.invalid> wrote:

Quote:
Za dużo pisania a jestem dzisiaj wykończony Sad

Nie spieszy mi się - nie musi być dziś :)

Quote:
Ogólnie - dobry pomysł na wykrywanie przeciążenia ale dość istotne,
podstawowe błędy w założeniach - przede wszystkim brak dławika
wyjściowego i ograniczenia napięcia. Układ bazuje na przypadkowej
indukcyjności rozproszenia a napięcie wyjściowe jest bezpośrednio
zależne od wejściowego.

Dławik wyjściowy chyba zawsze można dodać? A co do ograniczenia napięcia,
nie wystarczyłby jakiś feedback z wyjścia do wejścia dead time w TL494?

--
"zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
http://www.chmurka.net/

RoMan Mandziejewicz
Guest

Thu Aug 22, 2013 8:45 pm   



Hello Grzegorz,

Thursday, August 22, 2013, 5:26:01 PM, you wrote:

Quote:
Ogólnie - dobry pomysł na wykrywanie przeciążenia ale dość istotne,
podstawowe błędy w założeniach - przede wszystkim brak dławika
wyjściowego i ograniczenia napięcia. Układ bazuje na przypadkowej
indukcyjności rozproszenia a napięcie wyjściowe jest bezpośrednio
zależne od wejściowego.
Zgoda co do dławika, ale czy dla wzmacniacza audio (szczególnie
zasilanego z akumulatora) stabilność napięcia wyjściowego jest aż tak
istotna ?

Bardzo. Zakres zmian napięcia na wejściu jest bardzo duży. Do tego
dochodzą wysokie i zmienne spadki napięcia na MOSFETach. W efekcie jak
ustalisz przekładnię transformatora dla napięcia na wejściu 14.4V, to
pod obciążeniem napięcie na wyjściu może spadać poniżej +/-30V. W
efekcie brakuje mocy dla szczytów.

Quote:
Nawiasem mówiąc nie wyobrażam sobie w samochodzie dźwięku przy
odkręceniu na full wzmacniacza o mocy 150W a o 250W już nie wspominam.

Chyba mało wiesz o car audio...

Quote:
Głuchota i głupota.

250W dla subwoofera to nic groźnego.

Quote:
Ponadto prąd pobierany z akumulatora przy mocy 150W i nawet 90%
sprawności przetwornicy to ok 12 - 15 A.

Wydajność alternatora w byle Lanosie to 90A.

Quote:
Na dłuższą metę typowy akumulator w samochodzie osobowym nie jest
najlepszym źródłem energii do takich zastosowań.

Podczas jazdy - bez znaczenia.

--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Zasilanie subwoofera 250W w samochodzie: przetwornica 13.8V na +43V i -43V?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map