Goto page 1, 2 Next
ToMasz
Guest
Mon Oct 14, 2013 3:28 pm
witam
chcę zrobić mocne oświetlenie z tyłu samochodu, podczas cofania.
dodatkowe lampy "ala fiat 126p" odpadają. skłaniam się ku zamontowaniu
ledów w miejsce standardowych żarówek. oczywiście ledy do samochodów
odpadają, bo poprostu są słabe. "kukurydza" z diodek smd zamiast żarówki
21 wat- to jakiś żart.
Wymyśliłem sobie LEDy COB czyli takie struktury wielkości monety.
niestety mam zagwózdkę związaną z zasilaniem. taka dioda będzie wymagała
oczywiście stałego prądu, ale wtedy napięcie zasilające będzie około
11V. natomiast dostępne zasilanie z akumulatora to 12V. Czy chiński
"driver" za 2 usd zasilony z 12V "wyrobi się" czy niema szans? Jeśli
nie, to zakładając że wyrobi się przy 14.4V co się stanie przy 12v?
ToMasz
BartekK
Guest
Mon Oct 14, 2013 5:05 pm
W dniu 2013-10-14 17:28, ToMasz pisze:
Quote:
chcę zrobić mocne oświetlenie z tyłu samochodu, podczas cofania.
dodatkowe lampy "ala fiat 126p" odpadają. skłaniam się ku zamontowaniu
ledów w miejsce standardowych żarówek. oczywiście ledy do samochodów
odpadają, bo poprostu są słabe. "kukurydza" z diodek smd zamiast żarówki
21 wat- to jakiś żart.
Wymyśliłem sobie LEDy COB czyli takie struktury wielkości monety.
Zauważ, że praktycznie wszystkie COBy (poza jednolitością powierzchni
świecącej, co w pewnych zastosowaniach jest zaletą) mają znacznie
mniejsze sprawności, niż podobnej mocy diody dyskretne.
Już lepiej poszukaj światełek "do jazdy dziennej" (bez homologacji DLR,
czyli tańszych) ale robionych na ledach 0.5-1W, z radiatorem z tyłu itp.
Jak do świecenia sporadycznego (a nie przez 7h bez przerwy czy cały
dzień) to bez problemu zmienia się w nich diody na takie 3-5W, zmienia
gluta na pastę termoprzewodzącą, i rezystor ustalający prąd w driverze,
i masz oświetlenie super, i rozmiar nadający się do dyskretnego zamontowania
Quote:
niestety mam zagwózdkę związaną z zasilaniem. taka dioda będzie wymagała
oczywiście stałego prądu, ale wtedy napięcie zasilające będzie około
11V. natomiast dostępne zasilanie z akumulatora to 12V. Czy chiński
"driver" za 2 usd zasilony z 12V "wyrobi się" czy niema szans? Jeśli
nie, to zakładając że wyrobi się przy 14.4V co się stanie przy 12v?
Skąd mamy wiedzieć, jaki chiński driver za 2usd masz na myśli...
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098
http://drut.org/
|
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
Mirek
Guest
Mon Oct 14, 2013 6:39 pm
On 14.10.2013 17:28, ToMasz wrote:
Quote:
Wymyśliłem sobie LEDy COB czyli takie struktury wielkości monety.
niestety mam zagwózdkę związaną z zasilaniem.
Nie wiem czy się opłaca kombinować - żarówki LED na MR11 (najwięcej jest
2,4W) świecą całkiem nieźle - na upartego może by się dało upchać dwie
do lampy. Jaki masz pojazd?
--
Mirek.
ToMasz
Guest
Tue Oct 15, 2013 6:27 am
W dniu 14.10.2013 20:39, Mirek pisze:
Quote:
On 14.10.2013 17:28, ToMasz wrote:
Wymyśliłem sobie LEDy COB czyli takie struktury wielkości monety.
niestety mam zagwózdkę związaną z zasilaniem.
Nie wiem czy się opłaca kombinować - żarówki LED na MR11 (najwięcej jest
2,4W) świecą całkiem nieźle - na upartego może by się dało upchać dwie
do lampy. Jaki masz pojazd?
pojazd Xsara picasso. Tylne szyby ciemne - stąd kombinacje. Mam dostęp
do latarak rowerowych, te najmocniejsze, (nie z lidla) ledwo dają radę.
Tam nominalnie jest żarówka 21W! Tak więc myślałem o sumarycznej mocy
10W mam takie lampy "halogenowe" z diodą 10W. Znaczy ona 10W to napewno
niema, ale takie dwie dały by radę.
Pisałem o driverku za 2 usd, bo to wchodzi w grę, ale różnica pomiędzy
napięciem wejściowym i wyjściowym jest około 1V - czy to nie zamało?
Wiem że można zrobić DC/DC step up, potem driver, potem diody, ale to
może być za drogie. Dlaczego? Bo najchętniej kupiłbym kamere z monitorem
za ok 100zł, ale niema tego monitora jak ładnie ukryć...
ToMasz
BartekK
Guest
Tue Oct 15, 2013 7:33 am
W dniu 2013-10-15 08:27, ToMasz pisze:
Quote:
W dniu 14.10.2013 20:39, Mirek pisze:
On 14.10.2013 17:28, ToMasz wrote:
Wymyśliłem sobie LEDy COB czyli takie struktury wielkości monety.
niestety mam zagwózdkę związaną z zasilaniem.
Nie wiem czy się opłaca kombinować - żarówki LED na MR11 (najwięcej jest
2,4W) świecą całkiem nieźle - na upartego może by się dało upchać dwie
do lampy. Jaki masz pojazd?
pojazd Xsara picasso. Tylne szyby ciemne - stąd kombinacje. Mam dostęp
do latarak rowerowych, te najmocniejsze, (nie z lidla) ledwo dają radę.
Tam nominalnie jest żarówka 21W! Tak więc myślałem o sumarycznej mocy
10W mam takie lampy "halogenowe" z diodą 10W. Znaczy ona 10W to napewno
niema, ale takie dwie dały by radę.
Pisałem o driverku za 2 usd, bo to wchodzi w grę, ale różnica pomiędzy
napięciem wejściowym i wyjściowym jest około 1V - czy to nie zamało?
Wiem że można zrobić DC/DC step up, potem driver, potem diody, ale to
może być za drogie. Dlaczego? Bo najchętniej kupiłbym kamere z monitorem
za ok 100zł, ale niema tego monitora jak ładnie ukryć...
Za bardzo kombinujesz. Do cofania używa się lusterek, a nie tylnej
(przyciemnianej) szyby. A jak potrzebujesz dojeżdzać (np w garażu) tyłem
co do centymetra do ściany itp - to wstaw sobie tą kamerkę, ale obawiam
się że jak celujesz w 100zł za komplet - to uzyskasz taką samą porażkę,
jak obecnie jest z świateł cofania (które faktycznie służą bardziej
sygnalizowaniu cofania, niż oświetlaniu czegokolwiek za samochodem).
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098
http://drut.org/
|
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
Mirek
Guest
Tue Oct 15, 2013 10:43 am
On 15.10.2013 09:33, BartekK wrote:
Quote:
się że jak celujesz w 100zł za komplet - to uzyskasz taką samą porażkę,
jak obecnie jest z świateł cofania (które faktycznie służą bardziej
sygnalizowaniu cofania, niż oświetlaniu czegokolwiek za samochodem).
No i to jest właśnie błąd - projektanci pewnie nigdy nie jeżdżą swoimi
dziełami, a jak jeżdżą to po doskonale oświetlonym centrum i po
autostradach. Światła służą wg nich designerskiemu wyglądowi a nie
oświetleniu. Mam podobny problem, a nie mam ciemnej szyby - w lusterkach
też nic nie widać, bo jest ciemno - lampa jeśli już coś świeci, to
prosto do tyłu a nie na boki. Wspomagam się światłami awaryjnymi - już
nawet myślałem zrobić włączanie tylnych żarówek kierunkowskazu na stałe
(bez migania), ale prościej jest wstawić jakąś mocniejszą żarówkę w
lampę niż grzebać w instalacji samochodu. Kamera też ci nic nie da jak
będzie ciemno. Tu nie chodzi o dojazd do garażu tylko o wycofanie
(zawrócenie) na nieznanej posesji, bocznej drodze, mostku. Czujniki
cofania też nie pomogą.
--
Mirek.
ToMasz
Guest
Tue Oct 15, 2013 10:57 am
W dniu 15.10.2013 12:43, Mirek pisze:
Quote:
On 15.10.2013 09:33, BartekK wrote:
(...)
dziękuję za wszystkie rady, ale wolałbym od elektroników dowiedzieć się
czy warto inwestować w COBy czy lepiej w latarki rowerowe. skoro
rowerowe mają 3W z 3.7V, to myślałem ze z 12 tym bardziej _łatwo_
wyciągnę więcej.
ToMasz
PS mam ciasno. w jednym miejscu nawet tak ciasno, że muszę składać
obydwa lusterka, ale tam zrobiłem sobie "szyny" wjazdowe. Ewentualna
kamera byłaby czarnobiała, doświetlana przez diody podczerwone, wiec
widać będzie dobrze, ale nie wiem _ ile będzie widać _ Po prostu miejsce
zamocowania kamery nie będzie dowolne, wiec co... 180stopni widoczności?
to sie nie uda. Na kursie uczono mnie że patrzy się prze szybę.
dlaczego? Bo można centralnie wjechać w słup którego nie było widać w
lusterkach, choć z drugiej strony, jak jest ciasno - przez szybę mały
pachołek też moze być niewidoczny. tak czy siak - piewsze oświetlenie,
potem kamera, potem.... nie wiem.
RoMan Mandziejewicz
Guest
Tue Oct 15, 2013 11:03 am
Hello Mirek,
Tuesday, October 15, 2013, 12:43:19 PM, you wrote:
Quote:
się że jak celujesz w 100zł za komplet - to uzyskasz taką samą porażkę,
jak obecnie jest z świateł cofania (które faktycznie służą bardziej
sygnalizowaniu cofania, niż oświetlaniu czegokolwiek za samochodem).
No i to jest właśnie błąd - projektanci pewnie nigdy nie jeżdżą swoimi
dziełami, a jak jeżdżą to po doskonale oświetlonym centrum i po
autostradach. Światła służą wg nich designerskiemu wyglądowi a nie
oświetleniu. Mam podobny problem, a nie mam ciemnej szyby - w lusterkach
też nic nie widać, bo jest ciemno - lampa jeśli już coś świeci, to
prosto do tyłu a nie na boki. Wspomagam się światłami awaryjnymi - już
nawet myślałem zrobić włączanie tylnych żarówek kierunkowskazu na stałe
(bez migania), ale prościej jest wstawić jakąś mocniejszą żarówkę w
lampę niż grzebać w instalacji samochodu. Kamera też ci nic nie da jak
będzie ciemno. Tu nie chodzi o dojazd do garażu tylko o wycofanie
(zawrócenie) na nieznanej posesji, bocznej drodze, mostku. Czujniki
cofania też nie pomogą.
Ale w takiej sytuacji, gdy kierowca nie bardzo sobie radzi, to właśnie
kamera ma sens. Nie dość, że spokojnie kamerze wystarczą nawet słabe
światła cofania, to jeszcze można kupić kamerkę z doświetlaniem
podczerwienią. A monitorek w lusterku wstecznym:
https://www.google.pl/search?q=monitor+w+lusterku&safe=off&hl=pl&rlz=1D2GGLD_plPL347PL348&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=4SBdUveDGaWU4ATRxIAg&ved=0CEEQsAQ&biw=1213&bih=734
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
MichaĹ Smolnik
Guest
Tue Oct 15, 2013 11:05 am
W dniu 15.10.2013 12:43, Mirek pisze:
Quote:
No i to jest właśnie błąd - projektanci pewnie nigdy nie jeżdżą swoimi
dziełami, a jak jeżdżą to po doskonale oświetlonym centrum i po
autostradach. Światła służą wg nich designerskiemu wyglądowi a nie
oświetleniu. Mam podobny problem, a nie mam ciemnej szyby - w lusterkach
też nic nie widać, bo jest ciemno - lampa jeśli już coś świeci, to
prosto do tyłu a nie na boki. Wspomagam się światłami awaryjnymi - już
nawet myślałem zrobić włączanie tylnych żarówek kierunkowskazu na stałe
(bez migania), ale prościej jest wstawić jakąś mocniejszą żarówkę w
lampę niż grzebać w instalacji samochodu. Kamera też ci nic nie da jak
będzie ciemno. Tu nie chodzi o dojazd do garażu tylko o wycofanie
(zawrócenie) na nieznanej posesji, bocznej drodze, mostku. Czujniki
cofania też nie pomogą.
Ja stosuję w tym celu światła przeciwmgielne.
Pozdrawiam,
--
Michał
Mirek
Guest
Tue Oct 15, 2013 11:39 am
On 15.10.2013 13:03, RoMan Mandziejewicz wrote:
Quote:
Hello Mirek,
Ale w takiej sytuacji, gdy kierowca nie bardzo sobie radzi, to właśnie
kamera ma sens.
Nie porównuj montażu kamery z instalacją i monitorkiem do wymiany
żarówki w lampie. Ja akurat w kamerach siedzę, to wiem jak zamontować i
co będzie widać, ale sobie bym w osobowym nie zamontował.
Naprawdę wystarczy mi dobra lampa do tyłu i tylko tyle.
--
Mirek.
Mirek
Guest
Tue Oct 15, 2013 12:02 pm
On 15.10.2013 12:57, ToMasz wrote:
Quote:
czy warto inwestować w COBy czy lepiej w latarki rowerowe. skoro
rowerowe mają 3W z 3.7V, to myślałem ze z 12 tym bardziej _łatwo_
wyciągnę więcej.
Latarka rowerowa świeci wąsko - nadaje się z tego tylko dioda z
radiatorem (driver też musisz wymienić). Do diody COB musisz mieć
radiator i driver, który akkceptuje 12-14V - wszystko oczywiście da się
kupić i zmontować, ale... nie lepiej po prostu wsadzić np. to:
http://allegro.pl/mr16-12v-27-smd-5050-120-led-50w-4w-driver-zimna-i3573728831.html
albo:
http://allegro.pl/zarowka-led-mr16-27-smd-5050-12v-biala-ciepla-5w-i3628753354.html
Jak by były kłopoty ze zmieszczeniem, to są płaskie wersje na mr-11
--
Mirek.
RoMan Mandziejewicz
Guest
Tue Oct 15, 2013 12:08 pm
Hello Mirek,
Tuesday, October 15, 2013, 1:39:58 PM, you wrote:
Quote:
Ale w takiej sytuacji, gdy kierowca nie bardzo sobie radzi, to właśnie
kamera ma sens.
Nie porównuj montażu kamery z instalacją i monitorkiem do wymiany
żarówki w lampie. Ja akurat w kamerach siedzę, to wiem jak zamontować i
co będzie widać, ale sobie bym w osobowym nie zamontował.
Naprawdę wystarczy mi dobra lampa do tyłu i tylko tyle.
Oświetlenie samochodu musi spełniać określone warunki. Światło cofania
nie może oślepiać innych użytkowników drogi. To Twoje auto i rób sobie
w nim co chcesz. ale skoro już jesteś zdecydowany, to po co Ci pomoc
grupy? Mamy rezystorki do LEDów policzyć? :P
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Mirek
Guest
Tue Oct 15, 2013 12:26 pm
On 15.10.2013 14:08, RoMan Mandziejewicz wrote:
Quote:
ale skoro już jesteś zdecydowany, to po co Ci pomoc
grupy?
To nie ja szukam pomocy w tym wątku, a jeśli nawet, to od Ciebie akurat
najmniej się jej spodziewam ;)
--
Mirek.
RoMan Mandziejewicz
Guest
Tue Oct 15, 2013 1:44 pm
Hello Mirek,
Tuesday, October 15, 2013, 2:26:36 PM, you wrote:
Quote:
ale skoro już jesteś zdecydowany, to po co Ci pomoc
grupy?
To nie ja szukam pomocy w tym wątku, a jeśli nawet, to od Ciebie akurat
najmniej się jej spodziewam
Bo i tak bym Ci tych rezystorków nie policzył :P
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
ToMasz
Guest
Tue Oct 15, 2013 2:48 pm
Quote:
żarówki w lampie. Ja akurat w kamerach siedzę, to wiem jak zamontować i
co będzie widać, ale sobie bym w osobowym nie zamontował.
Dlaczego? Rozwin myśl proszę
ToMasz
Goto page 1, 2 Next