ToMasz
Guest
Tue Oct 15, 2013 2:54 pm
Quote:
Oświetlenie samochodu musi spełniać określone warunki. Światło cofania
nie może oślepiać innych użytkowników drogi.
nie będzie. nawet jak będzie trzeba jakiś przełącznik "turbo" dołożyć -
to koszt jest niewielki
Quote:
To Twoje auto i rób sobie
w nim co chcesz. ale skoro już jesteś zdecydowany, to po co Ci pomoc
grupy? Mamy rezystorki do LEDów policzyć?
częściowo znalazłęm odpowiedź na sowoje pytania. Na tej aukcji:
http://www.ebay.pl/itm/5W-3W-Warm-White-Round-COB-LED-SMD-Light-Lamp-Bulb-AC-85V-265V-3000-3500K-/171068673789?pt=US_Light_Bulbs&var=&hash=item27d47ccefd
Reasumując LED 3W+driver powinien zadziałać z 12V. Natomiast led 5W z
driverem musi być zasilany z 15V. ponawiam zmodyfikowane pytanie do
praktyków. co będzie jak zamiast 15V zasilanie będzie na poziomie 14V,
albo 13.8? Driver nie wystartuje=ciemność czy driver da to co moze =
diody będą słabiej świeciły?
Aukcja jest przykładowa. nie muszę korzystać z tych konkretnych części.
driver na lm317 też jakoś polutuje albo kupię na polskim alllegro.
ToMasz
Mirek
Guest
Tue Oct 15, 2013 6:30 pm
On 15.10.2013 16:48, ToMasz wrote:
Quote:
Dlaczego? Rozwin myśl proszę
Po prostu uważam, że jest dla mnie zbędna. Nakład pracy i czasu przy
zamontowaniu plus koszty części nie rekompensują korzyści z używania czy
radości posiadania. Ktoś inny może uważać inaczej i nic mi do tego.
--
Mirek.
Mirek
Guest
Tue Oct 15, 2013 6:41 pm
On 15.10.2013 16:54, ToMasz wrote:
Quote:
Reasumując LED 3W+driver powinien zadziałać z 12V. Natomiast led 5W z
driverem musi być zasilany z 15V.
A nawet więcej, bo przy 15 to one dopiero zaczynają przewodzić. Tam jest
po prostu tyle diodek w szeregu, że sumaryczne napięcie przewodzenia
jest na poziomie 15-17V (w zależności od temperatury). Driver musi tyle
być w stanie dostarczyć żeby uzyskać wymagany prąd. Zasilany musi być
jeszcze większym napięciem gdyż z reguły jest to przetwornica obniżająca.
--
Mirek.
BartekK
Guest
Tue Oct 15, 2013 7:29 pm
W dniu 2013-10-15 16:54, ToMasz pisze:
Quote:
Reasumując LED 3W+driver powinien zadziałać z 12V. Natomiast led 5W z
driverem musi być zasilany z 15V.
Nie nie nie, to nie tak - to sam "klocek LED" ma podane takie napięcia
pracy (w zależności od temperatury, sztuki i chęci) przy prądzie
nominalnym 0.3A. 9-11V * 0.3A = ~3W, i zapewne w środku siedzi wiele
struktur ledowych połączonych po 3 w szereg - stąd te 3x ~3.3v.
W wersji 5W struktur świecących jest więcej, i są prawdopodobnie
połączone po 5 w szereg, stąd 5x ~3.2v = ~ 16V. To nie jest napięcie
wejściowe pracy drivera! W tej aukcji driver jest AC 85-265V (sieciowy,
stałoprądowy).
Pamiętaj, że do takiego led-placka musisz dodać spory radiator (bo ci
się on usmaży w parę sekund)
Quote:
co będzie jak zamiast 15V zasilanie będzie na poziomie 14V,
albo 13.8? Driver nie wystartuje=ciemność czy driver da to co moze =
diody będą słabiej świeciły?
Zależy jaki driver, ten z aukcji to jest na 230V 50Hz a nie 12v, wiec
się nie nadaje. Nadal uważam że źle kombinujesz, bo taki placek 5W led
nadal nie da więcej światła (choć może patrząc prosto na niego - torazić
bardziej zimnym będzie mocniej) niż te 21W żarówki w czystym i sprawnym
kloszu. Po pierwsze światło nadal będzie mocno rozproszone, po drugie.
Quote:
Aukcja jest przykładowa. nie muszę korzystać z tych konkretnych części.
driver na lm317 też jakoś polutuje albo kupię na polskim alllegro.
Nadal nie widzę ani sensu, ani logiki w tym. Po pierwsze zepsujesz
oryginalne żarówki/światła cofania (przywali się policjant/przegląd i
problem), po drugie - musiałbyś i tak rozpruć oryginalny reflektor, by
to co chcesz zamontować (przez dziurę żarówki 21W tego nie wsadzisz, a
musisz tam jeszcze jakoś zmieścić radiator i zapewnić mu cyrkulację
powietrza!).
Zostaw to co jest jak jest, nie psuj, a poszukaj jak ci mówię świateł do
jazdy dziennej, na LEDach, jest chińszczyzny u nas pełno za 30-50zł,
tylko patrz na wykonanie: nie bierz takich na ledach 5050 (ani
mniejszych)
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/559578779/Wholesale-High-quality-5050SMD-LED-daytime-running-light-100-waterproof-E4-DRL-LED-car-fog-lights.jpg
tylko szukaj takich, co widać że mają ledy jak tu:
http://img.diytrade.com/cdimg/1718000/24689665/0/1329535008/D30_5_1w_led_aluminum_LED_DRL_WITH_TURN_OFF_FUNCTION.jpg
(jak widzisz - ten nie ma DLR na szkle z przodu, czyli nie ma
homologacji jako dzienne legalne, więc coś takiego kupisz do swojego
celu dużo taniej). Masz gotową wodoodporną obudowę, wbudowany driver
który działa w pełnym zakresie napięć, jakąś gwarancję, uchwyt... a
zawsze jak się nie sprawdzi - to możesz popchnąć dalej jako DLR...
5x (lub 8x, bo też takie są) 0.5-1W w takiej obudowie będzie ci
oświetlało znacznie lepiej niż 1 COB w rozpraszającym kloszu od cofania.
Poza tym możesz je umieścić pod zderzakiem, na dole gdzieś - normalnie
niewidoczne, a skierowane tam, gdzie ma świecić, a nie połowa światła w
sufit.
Jak ci jeszcze będzie mało światła - to w takich lampkach bez problemu
same moduły led wymienisz na mocniejsze (3W lub 5W), wtedy np 5x 5W w
ledach będzie świeciło naprawdę imponująco.
A jako porównanie jakości zobacz, że ten chiński COB 5W kosztuje mniej
niż sensowna jedna diodka 1W - i nie masz do niego żadnego radiatora,
drivera, obudowy...
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098
http://drut.org/
|
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
Andrzej W.
Guest
Fri Oct 18, 2013 9:53 am
W dniu 2013-10-14 17:28, ToMasz pisze:
Quote:
witam
chcę zrobić mocne oświetlenie z tyłu samochodu, podczas cofania.
dodatkowe lampy "ala fiat 126p" odpadają. skłaniam się ku zamontowaniu
ledów w miejsce standardowych żarówek. oczywiście ledy do samochodów
odpadają, bo poprostu są słabe. "kukurydza" z diodek smd zamiast żarówki
21 wat- to jakiś żart.
Wymyśliłem sobie LEDy COB czyli takie struktury wielkości monety.
niestety mam zagwózdkę związaną z zasilaniem. taka dioda będzie wymagała
oczywiście stałego prądu, ale wtedy napięcie zasilające będzie około
11V. natomiast dostępne zasilanie z akumulatora to 12V. Czy chiński
"driver" za 2 usd zasilony z 12V "wyrobi się" czy niema szans? Jeśli
nie, to zakładając że wyrobi się przy 14.4V co się stanie przy 12v?
ToMasz
Jeśli masz jakiś dryg do majsterkowania to użył bym diody Cree XP-G z
optyką Ledil C12219_STRADA-A2 lub podobną niesymetryczną szerokokątną.
Będziesz miał pięknie oświetlony cały tył za autem, świeci to to na
144x72 stopnie.
Nie da Ci tego żadne gotowe rozwiązanie.
Pamiętaj tylko kolor pomiędzy Neutral a Warm White.
Ja jakoś przy Cool White mam wrażenie, że niekoniecznie poprawnie
dostrzegam szczegóły.
--
AWa.