Goto page 1, 2 Next
ELP
Guest
Thu Oct 26, 2006 10:51 pm
Witam grupowiczów.
Nie mam zbyt wielkiego doświadczena z falownikami (dokładniej z
powodowanymi przez nie zakłóceniami), a stworzył mi się niżej opisany
problem:
Jest sobie pojazd połączony ze światem szynoprzewodem, gdzie 3 szyny to
fazy, 1 zero i 2 komunikacyjne(RS485). Jest na nim (wózku) umieszczony
falownik i moje urządzenie komunikacyjne wykorzystujące 2 szynoprzewody.
Gdy falownik "nie pracuje" komunikacja jest OK. W momencie uruchomienia
falownika komunikacja jest bardzo zakłócana (jest częste jej zrywanie). Z
tego co się dowiedziałem odnośnie wytwarzania zakółceń przez falownik to
należy bezwzględnie zastosować:
1 - kabel ekranowany od wyjścia falownika do silnika
2 - filtr na zasilaniu falownika
3 - filtr na wyjściu falownika
4 - minimum 0.5m odległości urządzenia (mojego) od falownika.
Proszę o informację, czy te 4 punkty są bezwzględnie wymagane, aby myśleć
o ewentualnych dodatkowych zabezpieczeniach przed zakłóceniami. A jeśli
one nie pomogą (punkt 1-jest spełniony, punkt 2-falownik ma wbudowany
filtr <jakiś model Danfosa>, punkt 4-również spełniony, odległość ca
0.5m), to co jeszcze można zrobić w celu poprawienia jakości (usunięcia
zakłóceń) komunikacji?
Pozdrawiam
ELP
Bogdan Gutknecht
Guest
Fri Oct 27, 2006 5:10 am
Quote:
co jeszcze można zrobić w celu poprawienia jakości (usunięcia
zakłóceń) komunikacji?
Raczej nie co jeszcze, a co w pierwszej kolejności - dobra separacja
galwaniczna np. optoizolacja. I może się okazać, że zarówno na wejściu
modułu na pojeździe jak i na wyjściu modułu sterującego.
jp
Guest
Fri Oct 27, 2006 6:30 am
Quote:
...Jest sobie pojazd połączony ze światem szynoprzewodem, gdzie 3 szyny to
fazy, 1 zero i 2 komunikacyjne(RS485). Jest na nim (wózku) umieszczony
falownik i moje urządzenie komunikacyjne wykorzystujące 2 szynoprzewody.
.....
Witam
Nie znam się na szynoprzewodach ale wydaje mi się,ze puszczenie RS485
bezpośrednio na niestałym (w sensie mechanicznym) połączeniu nie jest dobrym
pomysłem.
Tu chyba potrzeba jakichś modemów; cokolwiek to by znaczyło.
Pozdrawiam
Jacek Poźniak
wider
Guest
Fri Oct 27, 2006 6:58 am
jp napisał(a):
Quote:
...Jest sobie pojazd połączony ze światem szynoprzewodem, gdzie 3 szyny to
fazy, 1 zero i 2 komunikacyjne(RS485). Jest na nim (wózku) umieszczony
falownik i moje urządzenie komunikacyjne wykorzystujące 2 szynoprzewody.
.....
Witam
Nie znam się na szynoprzewodach ale wydaje mi się,ze puszczenie RS485
bezpośrednio na niestałym (w sensie mechanicznym) połączeniu nie jest dobrym
pomysłem.
Tu chyba potrzeba jakichś modemów; cokolwiek to by znaczyło.
Pozdrawiam
Jacek Poźniak
Zakółcenia indukują się w szynach rs pod wpływem wytwarzanego
przez szyny mocy pola elektromagnetycznego. Wydaje mi się ze nie ma to
wiele wspólnego z falownikiem. Aby sprawdzić podłącz silnik
bezpośrednio do sieci z pominięciem falownika i zobacz jak działa
komunikacja.
Aby uniknąc wpływu zakłóceń nalezy zastosować ekranowaną
skrętkę. Inna możliwość spróbować komunikacji radiowej - 2
radiomodemy np Satel, albo zrobić coś samemu np. na bluetooth'cie.
Pozdrawaim
wider
ELP
Guest
Fri Oct 27, 2006 7:53 am
Quote:
co jeszcze można zrobić w celu poprawienia jakości (usunięcia
zakłóceń) komunikacji?
Raczej nie co jeszcze, a co w pierwszej kolejności - dobra separacja
galwaniczna np. optoizolacja. I może się okazać, że zarówno na wejściu
modułu na pojeździe jak i na wyjściu modułu sterującego.
Separacja galwaniczna oczywiście jest i w module na wózku i w tym po
drugiej stronie.
ELP
Guest
Fri Oct 27, 2006 8:02 am
Quote:
Witam
Nie znam się na szynoprzewodach ale wydaje mi się,ze puszczenie RS485
bezpośrednio na niestałym (w sensie mechanicznym) połączeniu nie jest
dobrym
pomysłem.
Tu chyba potrzeba jakichś modemów; cokolwiek to by znaczyło.
Firma wykonująca ten szynoprzewód wiedziała, że dwie szyny będą
wykorzystane do komunikacji. Faktycznie są trochę inaczej zrobione, chyba
srebrzone. Sam fakt, że jest coś takiego robione, świadczy że "tak też
można".
Obserwowałem sygnał na oscyloskopie. Oględziny ewidentnie wskazują na
zakłócenia od falownika.
Pozdrawiam.
MGM
Guest
Fri Oct 27, 2006 8:46 am
"ELP" <elp@poczta.neostrada.pl> wrote in message
news:op.th1wfbc3zxema2@rafal...
Quote:
Witam grupowiczów.
Nie mam zbyt wielkiego doświadczena z falownikami (dokładniej z
powodowanymi przez nie zakłóceniami), a stworzył mi się niżej opisany
Poczytac dokumentacje do danego falownika , szczegolnie punkt dotyczacy
montazu.
Sprawdzic i ewentualnie dolozyc brakujace elementy przeciwzakloceniowe i
sprawdzic prawidlowosc montazu,ekrany punkty polaczenia PE itp.
Jezeli falownik ma prawdziwy certyfikat CE ,to prawidlowy montaz ,zgodnie z
instrukcja
powinien znacznie zredukowac zaklocenia.
Nastepny krok to uodparnianie urzadzenia komunikacyjnego na zaklocenia ,ale
to juz inna bajka.
Pozdrawiam
Karol
jp
Guest
Fri Oct 27, 2006 9:02 am
Użytkownik "ELP" <elp@poczta.neostrada.pl> napisał w wiadomości
news:op.th2lxrxzzxema2@rafal...
Quote:
Witam
Nie znam się na szynoprzewodach ale wydaje mi się,ze puszczenie RS485
bezpośrednio na niestałym (w sensie mechanicznym) połączeniu nie jest
dobrym
pomysłem.
Tu chyba potrzeba jakichś modemów; cokolwiek to by znaczyło.
Firma wykonująca ten szynoprzewód wiedziała, że dwie szyny będą
wykorzystane do komunikacji. Faktycznie są trochę inaczej zrobione, chyba
srebrzone. Sam fakt, że jest coś takiego robione, świadczy że "tak też
można".
Obserwowałem sygnał na oscyloskopie. Oględziny ewidentnie wskazują na
zakłócenia od falownika.
Pozdrawiam.
To sprawdź jaka jest amplituda tych zakłóceń i czy przekracza wartości
dopuszczalne dla 485.
Ponadto, czy dałeś terminatory na magistralę?
jp
Leszek
Guest
Fri Oct 27, 2006 9:25 am
Quote:
1 - kabel ekranowany od wyjścia falownika do silnika
2 - filtr na zasilaniu falownika
3 - filtr na wyjściu falownika
4 - minimum 0.5m odległości urządzenia (mojego) od falownika.
Proszę o informację, czy te 4 punkty są bezwzględnie wymagane, aby myśleć
o ewentualnych dodatkowych zabezpieczeniach przed zakłóceniami. A jeśli
one nie pomogą (punkt 1-jest spełniony, punkt 2-falownik ma wbudowany
filtr <jakiś model Danfosa>, punkt 4-również spełniony, odległość ca
0.5m), to co jeszcze można zrobić w celu poprawienia jakości (usunięcia
zakłóceń) komunikacji?
Ale nie spełniłeś punktu 3.
Falownik daje duże zakłócenia na wyjściu a nie na wejściu
Jeżeli założysz filtr sinusolidalny, to i przewód ekranowany
nie będzie już taki ważny ( bo nie będzie zakłóceń w.cz)
Moim zdaniem punkt 3 jest w tym przypadku najważniejszy.
A RSa pusciłbym radiowo lub podczerwienią
Leszek
neuron
Guest
Fri Oct 27, 2006 9:32 am
Quote:
Firma wykonująca ten szynoprzewód wiedziała, że dwie szyny będą
wykorzystane do komunikacji. Faktycznie są trochę inaczej zrobione, chyba
srebrzone. Sam fakt, że jest coś takiego robione, świadczy że "tak też
można".
Rs485 przewidziany jest dla linii symetrycznej - nie chce sie tu wymadrzac
bo moje podstawy teoretyczna sa racej metne ale w mojej praktyce mailem
przypadek gdzie klient przygotowal polaczenie 8 metrowe na przewodzie audio
i komunikacja nie poszla.
Jezeli jest to jeden wozek ( a nie n wozkow na jednym szynoprzewodzie) to
zamienilbym fizyczne interfejsy z 485 na linie pradowa.
Inna sprawa to sposob oprogrmowania czegos takiego - juz kiedys mowilem na
tym forum - nie ma w przemysle czegos takiego jak bezbledna, niezaklucana
transmisja a rola oprogramowania jest stworzenie takiej to sytuacji gdzie
system bedzie dziala prawidlowo na 1 % prawidlowych pakietów.
wojtek
www.neuron.com.pl
CMMS Maszyna
Golem OEE
Produkt-Baza Wiedzy
neuron
Guest
Fri Oct 27, 2006 9:37 am
Quote:
Witam grupowiczów.
Nie mam zbyt wielkiego doświadczena z falownikami (dokładniej z
powodowanymi przez nie zakłóceniami), a stworzył mi się niżej opisany
Poczytac dokumentacje do danego falownika , szczegolnie punkt dotyczacy
montazu.
Sprawdzic i ewentualnie dolozyc brakujace elementy przeciwzakloceniowe i
sprawdzic prawidlowosc montazu,ekrany punkty polaczenia PE itp.
Jezeli falownik ma prawdziwy certyfikat CE ,to prawidlowy montaz ,zgodnie
z
instrukcja
powinien znacznie zredukowac zaklocenia.
Nastepny krok to uodparnianie urzadzenia komunikacyjnego na zaklocenia
,ale
to juz inna bajka.
Pozdrawiam
Karol
Albo aplikacja jest prawidlowo zaprojektowana i zaklocenia wystepuja
sporadycznie - wtedy dodatkowe uklady przeciwzakluceniowe
obniza je do akceptowalnej wysokosci albo uklad jest pernamenttnie
zaklocany - wtedy trzeba zmienic jego idee bo stosowanie filtrow
i czepianie sie znaczka ce jest tylko pudrowaniem syfa - nawet jak uzyska
sie dorazna poprawe to predzej czy poniej droga wozka okaze sie dluzsza od
dlugosci szynoprzewodu :>
wojtek
www.neuron.com.pl
CMMS Maszyna
Golem OEE
Produkt - Baza Wiedzy
neuron
Guest
Fri Oct 27, 2006 10:09 am
Quote:
nie będzie już taki ważny ( bo nie będzie zakłóceń w.cz)
Moim zdaniem punkt 3 jest w tym przypadku najważniejszy.
A RSa pusciłbym radiowo lub podczerwienią
No - dla radia daj 100W nadajnik zeby fale ZAWSZE przebily sie przez
konstrukcje matalowe a dla podczerwieni babeczke ze sciereczką
zeby czyscila fotoelementy. Ludzie - my tu mowimy o ''prawdziwym'' wozku a
nie kolejce PIKO
Owszem - sa specjalne szynoprzewody bedace falowodami gdzie antena jezdzi
wewnatrz ale to da niemale koszty.
wojtek
www.neuron.com.pl
CMMS Maszyna
Golem OEE
Produkt-Baza Wiedzy
ELP
Guest
Fri Oct 27, 2006 1:01 pm
Quote:
Pozdrawiam.
To sprawdź jaka jest amplituda tych zakłóceń i czy przekracza wartości
dopuszczalne dla 485.
Ponadto, czy dałeś terminatory na magistralę?
jp
Oczywiście, że terminatory są.
Na obiekcie będę dopiero w poniedziałek, wtedy sprawdzę wsio oscylkiem.
Pozdrawiam.
ELP
Guest
Fri Oct 27, 2006 1:06 pm
Quote:
Jezeli jest to jeden wozek ( a nie n wozkow na jednym szynoprzewodzie) to
zamienilbym fizyczne interfejsy z 485 na linie pradowa.
Właśnie problem polega na tym, że docelowo będą trzy wózki. Z tej racji
odpada pętla i dlatego zastosowałem RS485.
Quote:
Inna sprawa to sposob oprogrmowania czegos takiego - juz kiedys mowilem
na
tym forum - nie ma w przemysle czegos takiego jak bezbledna, niezaklucana
transmisja a rola oprogramowania jest stworzenie takiej to sytuacji gdzie
system bedzie dziala prawidlowo na 1 % prawidlowych pakietów.
To mniej więcej jest tak oprogramowane. Jednak występują częste sytuacje,
że nie dochodzi żaden pakiet przez jakiś (zbyt długi) czas.
Pozdrawiam.
ELP
Guest
Fri Oct 27, 2006 1:28 pm
Quote:
No - dla radia daj 100W nadajnik zeby fale ZAWSZE przebily sie przez
konstrukcje matalowe a dla podczerwieni babeczke ze sciereczk
zeby czyscila fotoelementy. Ludzie - my tu mowimy o ''prawdziwym'' wozku
a
nie kolejce PIKO
Dokładnie
Z różnych powodów radiówka nie wchodzi w grę (m.in. klient sobie nie
życzy), podczerwień też odpada - tor jest ostro zakręcony. Pozostają dwa
szynoprzewody.
Jak wcześniej pisałem pętla prądowa odpada. Docelowo mają być 3 wózki.
Zastanawiałem się też nad CAN-bus`em , ale w zasadzie warstwa fizyczna
jest bardzo podobna do RS485, no chyba że coś przeoczyłem (nie mam na
myśli sprzętowej kontroli komunikacji - CRC, potwierdzenia ect.)
Może jakiś jeszcze inny pomysł?
Pozdrawiam.
Goto page 1, 2 Next