RTV forum PL | NewsGroups PL

Zabawne osiągnięcia zdolnej młodzieży niesamowity tramwajowy hack!

[humor?]zdolna mlodziez mamy

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Zabawne osiągnięcia zdolnej młodzieży niesamowity tramwajowy hack!

Goto page Previous  1, 2, 3  Next

MuNiO
Guest

Fri Jan 18, 2008 9:11 pm   



Użytkownik "Sebastian Bialy" <heby@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:fmqt8f$94c$2@nemesis.news.tpi.pl...
Quote:

A nie raczej tak, że motorniczy przejeżdzając przez określony punkt
(oznaczony jakimś trawajarskim znakiem) naciskał gaz albo hamulec i tym
sterował zmianę zwrotnicy? W mojej okolicy (GOP) było sporo takich miejsc
z wyraźnym elementem na trakcji przez które tramwaje określonej lini
zawsze hamowały albo zawsze przyśpieszały - przynajmniej tak mi się
wydawało. Sam jestem ciekaw czy tak był zrobiony ten system.

Jazda z poborem lub na wybiegu (czesto wylaczaja przetwornice i ogrzewanie)

Sebastian Bialy
Guest

Fri Jan 18, 2008 10:47 pm   



PAndy wrote:
Quote:
to musialby byc kiepski elektronik - niestety mam na codzien do
czyeninai z programistami nawet dobrymi ktorzy zupelnie nie czuja co to
znaczy sterowac obiektem realnym - swietnie implementuja rozne wyszukane
algorytmy ale zupelnie nie potrafia pomyslec o tym ze za tym jest swiat
rzeczywisty gdzie sa masy, ped i ewentualne problemy... przeciez zmiany
w sofcie tak latwo wprowadzic...

Przykłady wąskich specializacji można mnożyć. Specjaliści będący zarówno
dobrymi programistami jak i elektronikami sa na wagę złota i w
niewielkich ilościach. Najwidoczniej ten system nie był projektowany
przez taką osobę. Swoją drogą ciekawe kto pisał specyfikację do tego ...

PAndy
Guest

Fri Jan 18, 2008 11:11 pm   



"Sebastian Bialy" <heby@poczta.onet.pl> wrote in message
news:fmr74u$ad7$1@nemesis.news.tpi.pl...

Quote:
Przykłady wąskich specializacji można mnożyć. Specjaliści będący
zarówno dobrymi programistami jak i elektronikami sa na wagę złota i w
niewielkich ilościach. Najwidoczniej ten system nie był projektowany
przez taką osobę. Swoją drogą ciekawe kto pisał specyfikację do tego
...

specyfikacji pewnie nie bylo, moze to oddolna inicjatywa jakiegos
znajomego kogos waznego w UM albo MZK? Bez specyfikacji, bez proby
zrozumienia srodowiska w ktorym bedzie pracowac rozwiazanie...

Pawel \"O'Pajak\"
Guest

Fri Jan 18, 2008 11:39 pm   



Powitanko,

Quote:
zdolna mlodziez mamy Smile

U nas pewnie trafi do poprawczaka, a w pewnym kraju ktos by go zatrudnil
jako mlodego zdolnego.
Lansko na gola d* nalezy sie temu, kto nie postawil tam KeeLoq za marne
120zl (pilot + odbiornik z przekaznikami), albo dowolnego RFID dalekiego
zasiegu. Ze o prostszych rozwiazaniach typu duza cewa pod tramwajem nie
wspomne.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE ->:
> pavel(ten_smieszny_znaczek)aster.pl <<<<*******

Michał Lankosz
Guest

Fri Jan 18, 2008 11:56 pm   



Quote:
Lansko na gola d* nalezy sie temu, kto nie postawil tam KeeLoq za marne
120zl (pilot + odbiornik z przekaznikami), albo dowolnego RFID dalekiego
zasiegu. Ze o prostszych rozwiazaniach typu duza cewa pod tramwajem nie
wspomne.

System został pewnie opracowany w czasach, kiedy sklepów elektronicznych
jeszcze nie było, albo było trudno kupić diodę IR. Chodziło o to, żeby
system był dość tani jak na tamte czasy, wiadomo jak w Polsce wyglądała
elektronika. 8051 z PROMem zapewne przekraczało budżet. Teraz wystarczy
zaprogramować 'Atmela' aby rejestrował sygnał z fotodiody, potem w domu
analiza i budowa własnego urządzenia. Zresztą widać, że te sterowniki
instalowane w kabinie motorniczego wyglądają paskudnie, mało fabrycznie. Nie
zdziwił bym się, gdyby przełączania dokonywało się dwoma różnymi
częstotliwościami.
Nie wiem jak teraz, ale gdy jeździem tramwajami w Krakowie wyglądało to dość
prosto. Nawet wydaje mi się, że podczas używania kostki przez motorniczego
słyszałem jakieś tony - może jakiś dławik piszczał?

Może ktoś mnie wyprostuje, rzuci jakąś datą. Ja tu tylko spekuluję.

Chyba musiało dojść do wypadku ewidentnie spowodowanego "złamaniem systemu",
aby zainwestować w nowe rozwiązania. Wcześniej sprawdzał się więc nie
widziano potrzeby wydatków na ulepszenia nie zmieniające funkcjonalności.

Michał

Tomasz Wójtowicz
Guest

Sat Jan 19, 2008 12:17 am   



Sebastian Bialy napisał(a):
Quote:
A nie raczej tak, że motorniczy przejeżdzając przez określony punkt
(oznaczony jakimś trawajarskim znakiem) naciskał gaz albo hamulec i tym
sterował zmianę zwrotnicy? W mojej okolicy (GOP) było sporo takich
miejsc z wyraźnym elementem na trakcji przez które tramwaje określonej
lini zawsze hamowały albo zawsze przyśpieszały - przynajmniej tak mi się
wydawało. Sam jestem ciekaw czy tak był zrobiony ten system.

To się nazywa system sankowy i jest powszechnie stosowane w Gdańsku. Na
przewodzie trakcyjnym wiszą "sanki" odizolowane od trakcji tak, że jak
pantograf wjedzie pod sanki, to ma kontakt tylko z sankami. Od trakcji
odchodzi jeden przewód, przechodzi przez nawrotnik, silnik zwrotnicy,
znowu nawrotnik i idzie do sanek. Jak widać system działa prądowo, nie
napięciowo - żeby przełożyć zwrotnicę, tramwaj musi pobrać określony
prąd przez sanki, stąd motorniczy reguluje to włączając bądź wyłączając
odbiory.

Sankom zwykle towarzyszą tzw. sprężynki. Służą one do kontroli, w jakim
miejscu jest tramwaj. Pierwsza sprężynka jest zaraz za sankami i wzbudza
przekaźnik blokujący układ sankowy. Chodzi o to, że jeśli tramwaj jedzie
na dwóch pantografach, żeby drugi pantograf nie przełożył zwrotnicy w
drugą stronę, ewentualnie, żeby tramwaj z tyłu nie przełożył zwrotnicy
zbyt wcześnie podjeżdżając pod sanki. Druga sprężynka jest umieszczona
tak, że pantograf jej dotknie, kiedy tramwaj zjedzie ze zwrotnicy. Ta
sprężynka powoduje odblokowanie przekaźnika i umożliwia skorzystanie ze
zwrotnicy następnemu tramwajowi. Być może sprężynki uczestniczą też w
procesie przełączania nawrotnika silnika zwrotnicy.

Gdyby te sprężynki były zamontowane w Łodzi, to nie byłoby problemu z
tym, że jakiś dzieciak przełoży zwrotnicę w trakcie przejazdu tramwaju.

J.F.
Guest

Sat Jan 19, 2008 11:54 am   



On Fri, 18 Jan 2008 23:39:54 +0100, Pawel "O'Pajak" wrote:
Quote:
U nas pewnie trafi do poprawczaka, a w pewnym kraju ktos by go zatrudnil
jako mlodego zdolnego.

W tamtym kraju tez sa poprawczaki.

W dodatku jak MPK wystapi o odszkodowanie .. na studia zabraknie
pieniedzy :-)

Quote:
Lansko na gola d* nalezy sie temu, kto nie postawil tam KeeLoq za marne
120zl (pilot + odbiornik z przekaznikami), albo dowolnego RFID dalekiego
zasiegu.

I jezdzic po skrzyzowaniach potem i programowac nowe tramwaje ?
Czy swiatlowody pociagnac zeby w centralnej bazie sprawdzali ?

KeeLoq jest zreszta do obejscia .. i mam wrazenie ze akurat niezbyt
sie nadaje do zadania.

J.

A. Grodecki
Guest

Sat Jan 19, 2008 12:34 pm   



PAndy napisał(a):

Quote:
to musialby byc kiepski elektronik - niestety mam na codzien do
czyeninai z programistami nawet dobrymi ktorzy zupelnie nie czuja co to
znaczy sterowac obiektem realnym - swietnie implementuja rozne wyszukane
algorytmy ale zupelnie nie potrafia pomyslec o tym ze za tym jest swiat
rzeczywisty gdzie sa masy, ped i ewentualne problemy... przeciez zmiany
w sofcie tak latwo wprowadzic...

Bo to się bierze z przeknania takich ludzi, że programem można wszystko Smile
A tak ogólnie, to raczej nie wynik tego czy robił to programista czy
"przekaźnikowiec", tylko brak doświadczenia projektanta + (założę się)
nieznajomość przepisów w zakresie bezpieczeństwa maszyn.
A bywa ze czasem i opór zamawiającego powoduje, że robi się tak jak on
wymaga (i nbierze odpowiedzialnośc za skutki) a nie jak powinno być.

--

Pozdrawiam,

A. Grodecki

"Wszystkie zwierzęta sa równe.
Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."

A. Grodecki
Guest

Sat Jan 19, 2008 12:35 pm   



Tomasz Wójtowicz napisał(a):

Quote:
Zrobiłem już na ten temat dyskusję na pl.misc.transport.miejski . A
komplikacja blokady nie jest trudna - tzw. sprężynki mocowane na
trakcji, potrącane przez pantograf. Jedna sprężynka umieszczona przed
zwrotnicą blokuje ją, druga umieszczona za zwrotnicą (jak cały tramwaj
przejedzie) odblokowuje.

Rzekłby ktos: jak to?! Bez bascoma???!!
;P

--

Pozdrawiam,

A. Grodecki

"Wszystkie zwierzęta sa równe.
Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."

Jarek P.
Guest

Sat Jan 19, 2008 12:58 pm   



Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <opajak1@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:op.t45c8sgzichron@p-65ddf670fbef4.home.aster.pl...

Quote:
U nas pewnie trafi do poprawczaka, a w pewnym kraju ktos by go zatrudnil
jako mlodego zdolnego.


W "pewnym kraju" ów młody zdolny miałby przede wszystkim duży problem, jak w
przeciągu nadchodzących kilkudziesięciu lat uzbierać kasę na zasądzone przez
ofiary wypadku odszkodowania.

Choć z drugiej strony, znając absurdy owego "pewnego kraju" zapewne tak czy
tak skończyłoby się na tym , że te parę milionów odszkodowania płaciłyby
same tramwaje, ponieważ nigdzie nie było napisane, że nie wolno się bawić
zwrotnicą.

J.

J.F.
Guest

Sat Jan 19, 2008 2:04 pm   



On Sat, 19 Jan 2008 12:58:28 +0100, "Jarek P."
Quote:
Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <opajak1@gazeta.pl> napisał w wiadomości
U nas pewnie trafi do poprawczaka, a w pewnym kraju ktos by go zatrudnil
jako mlodego zdolnego.

W "pewnym kraju" ów młody zdolny miałby przede wszystkim duży problem, jak w
przeciągu nadchodzących kilkudziesięciu lat uzbierać kasę na zasądzone przez
ofiary wypadku odszkodowania.

Tam zdaje sie nie ma problemu - oglasza sie prywatne bankructwo,
zabieraja ci wszystko co masz, i zaczynasz zycie od nowa.
A ze szary czlowiek to zazwyczaj ma troche oszczednosci
i duzo kredytow do splacenia, to przepadaja tylko te oszczednosci
[przyszla emerytura ]

Quote:
Choć z drugiej strony, znając absurdy owego "pewnego kraju" zapewne tak czy
tak skończyłoby się na tym , że te parę milionów odszkodowania płaciłyby
same tramwaje, ponieważ nigdzie nie było napisane, że nie wolno się bawić
zwrotnicą.

Zdaje sie ze tam mieli systemy zapalajace zielona fale dla karetek ..
i wkrotce kary za manipulowanie tym :-)

J.

Pawel \"O'Pajak\"
Guest

Sat Jan 19, 2008 2:24 pm   



Powitanko,

Quote:
KeeLoq jest zreszta do obejscia .. i mam wrazenie ze akurat niezbyt
sie nadaje do zadania.

Jak? Zmienny kod, chyba wszystkie alarmy samochodowe na tym bazuja. Z tego
co mi sie wydaje, zlodzieje raczej brutalnie zalatwiaja sprawe, a nie
bawia sie w skanowanie (co raczej nic nie da ?). Ale zaczynam sie bac o
Hondzie...

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE ->:
> pavel(ten_smieszny_znaczek)aster.pl <<<<*******

J.F.
Guest

Sat Jan 19, 2008 3:22 pm   



On Sat, 19 Jan 2008 14:24:32 +0100, Pawel "O'Pajak" wrote:
Quote:
Powitanko,
KeeLoq jest zreszta do obejscia .. i mam wrazenie ze akurat niezbyt
sie nadaje do zadania.

Jak? Zmienny kod, chyba wszystkie alarmy samochodowe na tym bazuja. Z tego
co mi sie wydaje, zlodzieje raczej brutalnie zalatwiaja sprawe, a nie
bawia sie w skanowanie (co raczej nic nie da ?). Ale zaczynam sie bac o
Hondzie...

http://en.wikipedia.org/wiki/KeeLoq

W tym przypadku wrecz trywialnie proste - wylapac kilka tramwajow,
przejsc sie na inna linie :-)

J.

PAndy
Guest

Sat Jan 19, 2008 10:01 pm   



"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
news:03t3p3lngoah1vvs3gpgc1j5rulh3532ed@4ax.com...

A wystarczylaby po prostu porzadnie rozwiazana komunikacja
dwukierunkowa...

Jarek P.
Guest

Sun Jan 20, 2008 11:09 am   



Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:03t3p3lngoah1vvs3gpgc1j5rulh3532ed@4ax.com...

Quote:
Zdaje sie ze tam mieli systemy zapalajace zielona fale dla karetek ..
i wkrotce kary za manipulowanie tym Smile

Ale te kary dla kogo były? Dla producenta, że nie napisał przed każdym
skrzyżowaniem, że nie wolno? A pozwali go "manipulanci" za odniesione straty
moralne? ;-)

J.

Goto page Previous  1, 2, 3  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Zabawne osiągnięcia zdolnej młodzieży niesamowity tramwajowy hack!

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map