RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak wybrać solidny przekaźnik do sterowania 12V w aucie z sygnałem masy?

sterowanie 12V w aucie

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak wybrać solidny przekaźnik do sterowania 12V w aucie z sygnałem masy?

Goto page 1, 2  Next

Arek
Guest

Fri Jul 09, 2010 8:15 pm   



Jest urządzenie wyzwalane zwarciem wejścia do masy.

Potrzeba mi sterować 12V z auta - w sensie podaję 12V (choć w aucie to 12V
to pewnie może być od kilku do kilkunastu V), coś zwiera mi owo wejście do
masy. Zastosowanie w aucie więc chodzi o coś solidnego, niepsującego się,
rozsądnego (po zamontowaniu dostęp będzie trudny). Sygnał wyzwalający będzie
czasami aktywny po kilka godzin ciągle.

Jaki układ najlepiej zastosować przy takich wymaganiach? Jakiś przekaźnik po
prostu?

--
Arek

Sebastian Biały
Guest

Fri Jul 09, 2010 8:37 pm   



On 2010-07-09 22:15, Arek wrote:
Quote:
Jest urządzenie wyzwalane zwarciem wejścia do masy.

Ok, ile zjada na tym wejściu pradu ?

Jesli niewiele to:

a) elektryk wybierze przekaźnik

b) elektronik wybierze tranzystor z rezystorem.

Punkt a) zje troche pradu akumulatora, punkt b) pomijalnie mało.

Osobiście zrobił bym to na tranzystorze żeby większośc elektryków
samochodowych dostala zawału serca na widok takich futurystycznych
technologii Wink

Arek
Guest

Fri Jul 09, 2010 8:52 pm   



Sebastian Biały wrote:

Quote:
On 2010-07-09 22:15, Arek wrote:
Jest urządzenie wyzwalane zwarciem wejścia do masy.

Ok, ile zjada na tym wejściu pradu ?

Tyle co nic, zdaje się to we układu cyfrowego więc pewnie jak w mA wejdziemy
to te mA to będzie już gigantycznie dużo.

Quote:

Jesli niewiele to:

a) elektryk wybierze przekaźnik

b) elektronik wybierze tranzystor z rezystorem.

Jaki tranzystor wybrać do pracy w warunkach auta (akurat to będzie wewnątrz
auta ale zimą nadal będzie zimno, a latem z 50 stopni jak się nagrzeje
pewnie dało by się uzyskać) ? Szkoda, że nie ma takich gotowców w
odpowiedniej obudowie do stosowania w aucie hehe ;-)

--
Arek, arekmx|gazeta.pl

Sebastian Biały
Guest

Fri Jul 09, 2010 9:12 pm   



On 2010-07-09 22:52, Arek wrote:
Quote:
Tyle co nic, zdaje się to we układu cyfrowego więc pewnie jak w mA wejdziemy
to te mA to będzie już gigantycznie dużo.

Rzecz w tym że nie są to setki mA. A to już dobrze.

Quote:
Jaki tranzystor wybrać do pracy w warunkach auta (akurat to będzie wewnątrz
auta ale zimą nadal będzie zimno, a latem z 50 stopni jak się nagrzeje
pewnie dało by się uzyskać) ?

Pierwszy lepszy ? BC547 pracuje od -60 do +150 w/g danych katalogowych.

Quote:
Szkoda, że nie ma takich gotowców w
odpowiedniej obudowie do stosowania w aucie hehe Wink

a) To zbyt innowacyjne

b) Przekaźnik tez trzeba jakoś zabezpieczyć przed wilgocią.

mariusz
Guest

Fri Jul 09, 2010 9:26 pm   



Arek pisze tak:

Quote:
Szkoda, że nie ma takich gotowców w
odpowiedniej obudowie do stosowania w aucie hehe Wink

mogę wykonać

200zł :)


Jakiś wypasiony przekaźnik np Omrona zastosuj co mało
prądu źre. Przewody przyklej klejem na ciepło żeby nie
ułamały się nóżki od wibracji.


--
mariusz

Michoo
Guest

Fri Jul 09, 2010 9:43 pm   



mariusz pisze:
Quote:
Jakiś wypasiony przekaźnik np Omrona zastosuj co mało
prądu źre.
Oidp to te przekaźniki koło 0,2..0,5W wciągają. Jest to mało, ale setki

razy więcej niż tranzystor.

--
Pozdrawiam
Michoo

Marek Lewandowski
Guest

Sat Jul 10, 2010 8:51 am   



Sebastian Biały wrote:


Quote:
b) elektronik wybierze tranzystor z rezystorem.

a alektronik, ktry jakieś doświadczenie z autami ma, weźmie transoptor.
--
Marek Lewandowski

J.F.
Guest

Sat Jul 10, 2010 10:19 am   



On Sat, 10 Jul 2010 10:51:29 +0200, Marek Lewandowski wrote:
Quote:
Sebastian Biały wrote:
b) elektronik wybierze tranzystor z rezystorem.

a alektronik, ktry jakieś doświadczenie z autami ma, weźmie transoptor.

Jak na razie to w autach zadnego transoptora nie ma, widac ich
konstruktorzy sa niedoswiadczeni.

Ale w sumie taki transoptor to dobra rada ..

J.

J.F.
Guest

Sat Jul 10, 2010 11:34 am   



On Fri, 09 Jul 2010 23:43:13 +0200, Michoo wrote:
Quote:
mariusz pisze:
Jakiś wypasiony przekaźnik np Omrona zastosuj co mało
prądu źre.
Oidp to te przekaźniki koło 0,2..0,5W wciągają. Jest to mało, ale setki
razy więcej niż tranzystor.

Zalezy jaki tranzystor i czym ma sterowac.
Jesli ma np przelaczac 1A, to wypadaloby wpuscic w bramke 10-20mA.
a to juz 0.12-0.24W straty na oporniku.

Mozna uzyc mosfeta .. i stosownych zabezpieczen, zeby go za czesto nie
wymieniac :-)

J.

Sebastian Biały
Guest

Sat Jul 10, 2010 12:15 pm   



On 2010-07-10 10:51, Marek Lewandowski wrote:
Quote:
b) elektronik wybierze tranzystor z rezystorem.
a alektronik, ktry jakieś doświadczenie z autami ma, weźmie transoptor.

Choć zapewne nie będzie w stanie tego sensownie uzasadnić.

Marek Lewandowski
Guest

Sat Jul 10, 2010 1:13 pm   



Sebastian Biały wrote:

Quote:
On 2010-07-10 10:51, Marek Lewandowski wrote:
b) elektronik wybierze tranzystor z rezystorem.
a alektronik, ktry jakieś doświadczenie z autami ma, weźmie transoptor.

Choć zapewne nie będzie w stanie tego sensownie uzasadnić.

Ależ bardzo prosta sprawa: jak każde urządzenie montowane z trzeciej
ręki powinno być odporne na problemy wynikające z pomyłek w okablowaniu,
czytaj: powinno przeżyć dowolne podłączenie do zasilania dowolnych
przewodów. Przy okazji uniknięcie wprowadzania pętli masy przy
nieprzemyślanym okablowaniu jest tylko zaletą.

Zrób układ wejściowy odpodny na zakłócenia na potencjale masy między
sterowaniem a odbiornikiem na tranzystorze, zrób na opto i zobacz, co
wyjdzie prostsze układowo.

--
Marek Lewandowski

Sebastian Biały
Guest

Sat Jul 10, 2010 2:47 pm   



On 2010-07-10 15:13, Marek Lewandowski wrote:
Quote:
a alektronik, ktry jakieś doświadczenie z autami ma, weźmie transoptor.
Choć zapewne nie będzie w stanie tego sensownie uzasadnić.
Ależ bardzo prosta sprawa: jak każde urządzenie montowane z trzeciej
ręki powinno być odporne na problemy wynikające z pomyłek w okablowaniu,
czytaj: powinno przeżyć dowolne podłączenie do zasilania dowolnych
przewodów.

Dioda w transoptorze przeżyje odwrotne 12V ? Bo ta w CNY17 chyba nie
(przynajniej w/g pdf ;)

Quote:
Przy okazji uniknięcie wprowadzania pętli masy przy
nieprzemyślanym okablowaniu jest tylko zaletą.

Ludzie zazwyczaj nie robia instalacji na nowo. Raczej do niej coś
dokładają. Samochód to nie sprzęt audio żeby duperele były az tak
istotne. Przecież mase i +12 V i tak pociagnie. Więc nie rozumiem
dlaczego będzie mniej pętli masy dla transoptora. Masz jakis patent na
_nie_ podpinanie zasilania doiwolnego odbiornika w samochodzie pod GND i
+12V? Transoptor "odizoluje" tylko przewód sygnałowy. Ja się pytam po co?

Quote:
Zrób układ wejściowy odpodny na zakłócenia na potencjale masy między
sterowaniem a odbiornikiem na tranzystorze, zrób na opto i zobacz, co
wyjdzie prostsze układowo.

Zastanawiam się czy zakłucenia wprowadzane przez kłapiacy przekaźnik nie
są o eniony większe. Szczególnie jak to jakaś duperela dla której
subwoofer w maluchu dający skoki 1V na zasilaniu kompletnie nie ma
znaczenia.

J.F.
Guest

Sat Jul 10, 2010 3:08 pm   



On Sat, 10 Jul 2010 16:47:42 +0200, Sebastian Biały wrote:
Quote:
On 2010-07-10 15:13, Marek Lewandowski wrote:
a alektronik, ktry jakieś doświadczenie z autami ma, weźmie transoptor.
Choć zapewne nie będzie w stanie tego sensownie uzasadnić.
Ależ bardzo prosta sprawa: jak każde urządzenie montowane z trzeciej
ręki powinno być odporne na problemy wynikające z pomyłek w okablowaniu,
czytaj: powinno przeżyć dowolne podłączenie do zasilania dowolnych
przewodów.

Dioda w transoptorze przeżyje odwrotne 12V ? Bo ta w CNY17 chyba nie
(przynajniej w/g pdf Wink

powinna wytrzymac, a z odpowiednim rezystorem to przezyje nawet
dlugotrwale przebicie - sam tu kiedys pisalem o eksperymencie - led
podlaczony pod 220 AC. Przez stosowny opornik. Swieci i swieci i nawet
sie nie grzeje.

Marek zapomina ze to tylko samochod - mozna uniknac petli mas nie
robiac ich. Po prostu wejscie jednodrutowe. ustalic prog przelaczania
na 5V i nie ma klopotow. A nawet i na 1V nic sie nie psuje, tylko np
niepotrzebnie wlacza przy rozruchu :-)

Ale w sumie transoptor to dobry pomysl.

J.

Arek
Guest

Sat Jul 10, 2010 7:33 pm   



mariusz wrote:

Quote:
Arek pisze tak:

Szkoda, że nie ma takich gotowców w
odpowiedniej obudowie do stosowania w aucie hehe ;-)

mogę wykonać

200zł Smile

To pojechałeś Wink)

Quote:
Jakiś wypasiony przekaźnik np Omrona

Hehe, to jakieś petardy jeśli chodzi o prąd na wyjściu oraz gigantyczne
gabarytowo.

W każdym razie wiem już, że wejście sterujące owego urządzenia to katoda
diody transoptora.

Układ będzie wewnątrz kabiny.

Dam jakiś tranzystor i wystarczy.

--
Arek, arekmx|gazeta.pl

Sebastian Biały
Guest

Sat Jul 10, 2010 8:54 pm   



On 2010-07-10 17:08, J.F. wrote:
Quote:
powinna wytrzymac, a z odpowiednim rezystorem to przezyje nawet
dlugotrwale przebicie - sam tu kiedys pisalem o eksperymencie - led
podlaczony pod 220 AC. Przez stosowny opornik. Swieci i swieci i nawet
sie nie grzeje.

Zupełnie na marginesie: jako ciekawski nastolatek tez robiłem takie
doświadczenie z polskimi diodami fi 5 (oznaczenia nie pamietam).
Wyglądało to tak: dioda owszem swieciła pod 220+kondensator+rezystor.
ALE. Po wyjeciu i wsadzeniu w układ zasilany normalnym prądem stałym
świeciła kilkukrotnie słabiej niz dioda nie poddawana tak duzym
napięciom wstecznym[1]. Sprawdziłem niechcący na kilku sztukach i tak
sie to kończylo - coś sie w niej psuło i nie świeciła juz tak jasno jak
powinna. Być może współczesne diody tak nie mają.

Quote:
Ale w sumie transoptor to dobry pomysl.

Ale czemu Smile ?

[1] A wiem to dlatego ze jak juz zmądrzałem to wsadzenie normalnej diody
prostowniczej przeciwsobnie powodowało że nie psuły się. Więc wine
ponosilo napięcie wsteczne.

Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak wybrać solidny przekaźnik do sterowania 12V w aucie z sygnałem masy?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map