Goto page Previous 1, 2, 3 Next
PAndy
Guest
Wed Oct 24, 2007 9:16 am
"Jd." <jdubowski@interia.pl> wrote in message
news:ffmtr4$fgt$1@nemesis.news.tpi.pl...
Quote:
Może na twojej wsi - na mojej za każdym razem.
zalezy od wieku samochodu - starszych niz 10 lat zwyczajnie nie badaja
skladu tu cytat "bo i tak jest zle"
Quote:
Zrobiłem 2 lata temu test na SC mojej małżonki - 3 odwiedzone kolejno
stacje
nie chciały go zarejestrować (przyczernione górne części luster
reflektorów).
Miales pecha...
J.F.
Guest
Wed Oct 24, 2007 1:37 pm
On Wed, 24 Oct 2007 09:39:23 +0200, PAndy wrote:
Quote:
A swoja droga to jak to w koncu z ta sonda lambda jest?
-przy mieszance optymalnej fluktuacje sa takie ze sonda
daje zmienny przebieg,
-to efekt petli regulacji - jest np za malo paliwa,
sonda to wykrywa, komputer wzbogaca, sonda wykrywa za bogata
mieszanke, komputer zubaza ..
Bo sadzac po tych emulatorach to wychodzi mi to pierwsze..
J.
PAndy
Guest
Wed Oct 24, 2007 2:09 pm
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
news:jueuh35kdjej3uckii2dg7oea759ms0220@4ax.com...
Quote:
A swoja droga to jak to w koncu z ta sonda lambda jest?
-przy mieszance optymalnej fluktuacje sa takie ze sonda
daje zmienny przebieg,
przy optymalnej mieszance (stechiometryczna mieszanka) czyli lambda = 1
bedzie ok 0,45V - ale ECU (PCM) przelacza pomiedzy zubozona a bogata ze
wzgledu na katalizator - w innych warunkach dopala sie CO i HC a w
innych NOx - stad cykle.
Quote:
-to efekt petli regulacji - jest np za malo paliwa,
sonda to wykrywa, komputer wzbogaca, sonda wykrywa za bogata
mieszanke, komputer zubaza ..
Nawet gdyby zagwarantowac niezmienne obciazenie na silniku (np hamownia
silnikowa) to ze wzgledu na katalizator musza byc cykle
zubozony/wzbogacony
Quote:
Bo sadzac po tych emulatorach to wychodzi mi to pierwsze..
emulator cykluje coby ECU nie pomyslal ze ma zwalona sonde... co
doprowadzi w krotkim czasie do zabicia katalizatora - tak naprawde sonda
monitoruje sklad spalin ze wzgledu na katalizator a nie optymalny sklad
mieszanki z punktu widzenia ekonomiki...
Marek Lewandowski
Guest
Wed Oct 24, 2007 2:47 pm
On Oct 24, 2:37 pm, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
A swoja droga to jak to w koncu z ta sonda lambda jest?
-przy mieszance optymalnej fluktuacje sa takie ze sonda
daje zmienny przebieg,
-to efekt petli regulacji - jest np za malo paliwa,
sonda to wykrywa, komputer wzbogaca, sonda wykrywa za bogata
mieszanke, komputer zubaza ..
Bo sadzac po tych emulatorach to wychodzi mi to pierwsze..
oba naraz... Sonda lambda ma bardzo wysokie wzmocnienie - roznica
zawartosci tlenu miedzy sygnalem nic a sygnalem wszystko jest
minimalna. Zrobienie petli sterowania ktora sie nie bedzie wzbudzac
(uwzgledniajac stale czasowe silnika i wydechu) jest niepraktyczne -
zbyt powolne. Wiec zaklada sie, ze oscylacje beda i sterownik silnika
kreci mieszanka, az sygnal z sondy zacznie ,,migotac'' - wiadomo, ze
jestes na krawedzi, ale chwilami masz za duzo tlenu, wiec wiadomo, ze
spalasz wszystko.
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
J.F.
Guest
Wed Oct 24, 2007 4:05 pm
On Wed, 24 Oct 2007 15:09:25 +0200, PAndy wrote:
Quote:
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
A swoja droga to jak to w koncu z ta sonda lambda jest?
-przy mieszance optymalnej fluktuacje sa takie ze sonda
daje zmienny przebieg,
przy optymalnej mieszance (stechiometryczna mieszanka) czyli lambda = 1
bedzie ok 0,45V - ale ECU (PCM) przelacza pomiedzy zubozona a bogata ze
wzgledu na katalizator - w innych warunkach dopala sie CO i HC a w
innych NOx - stad cykle.
Mocno watpie.
Quote:
-to efekt petli regulacji - jest np za malo paliwa,
sonda to wykrywa, komputer wzbogaca, sonda wykrywa za bogata
mieszanke, komputer zubaza ..
Nawet gdyby zagwarantowac niezmienne obciazenie na silniku (np hamownia
silnikowa) to ze wzgledu na katalizator musza byc cykle
zubozony/wzbogacony
Nadal watpie.
Quote:
Bo sadzac po tych emulatorach to wychodzi mi to pierwsze..
emulator cykluje coby ECU nie pomyslal ze ma zwalona sonde... co
doprowadzi w krotkim czasie do zabicia katalizatora - tak naprawde sonda
monitoruje sklad spalin ze wzgledu na katalizator a nie optymalny sklad
mieszanki z punktu widzenia ekonomiki...
IMO - optymalny z punktu widzenia emisji spalin.
Ale i tak bardziej mi pasuje to co Marek pisze - ze komputer
doprowadza sklad do wystapienia samoczynnych fluktuacji. Inaczej
instalacja LPG z emulatorem nie mialaby sensu.
J.
PAndy
Guest
Wed Oct 24, 2007 4:22 pm
"Marek Lewandowski" <locust@poczta.onet.pl> wrote in message
news:1193233631.691582.82930@q3g2000prf.googlegroups.com...
Quote:
oba naraz... Sonda lambda ma bardzo wysokie wzmocnienie - roznica
zawartosci tlenu miedzy sygnalem nic a sygnalem wszystko jest
minimalna. Zrobienie petli sterowania ktora sie nie bedzie wzbudzac
(uwzgledniajac stale czasowe silnika i wydechu) jest niepraktyczne -
zbyt powolne. Wiec zaklada sie, ze oscylacje beda i sterownik silnika
kreci mieszanka, az sygnal z sondy zacznie ,,migotac'' - wiadomo, ze
jestes na krawedzi, ale chwilami masz za duzo tlenu, wiec wiadomo, ze
spalasz wszystko.
"Many three-way catalytic converters utilize an air injection tube
between the first (NOx reduction) and second (HC and CO oxidation)
biscuits of the converter. This tube is fed by either an air pump or by
an aspirator. The injected air provides oxygen for the catalyst's
oxidizing reaction. These systems also sometimes include an upstream air
injector to admit oxygen to the exhaust system before it reaches the
catalytic converter. This precleans the extra-rich exhaust from a cold
engine, and helps bring the catalytic converter quickly up to operating
temperature.
Most newer systems do not employ air injection. Instead, they provide a
constantly varying mixture that quickly and continually cycles between
lean and rich to keep the first catalyst (NOx reduction) from becoming
oxygen loaded, and to keep the second catalyst (CO oxidization)
sufficiently oxygen-saturated. They also utilize several oxygen sensors
to monitor the exhaust, at least one before the catalytic converter for
each bank of cylinders, and one after the converter. Some systems
contain the reduction and oxidation functions separately rather than in
a common housing."
PAndy
Guest
Wed Oct 24, 2007 4:27 pm
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
news:4knuh3pt3bq8j1deko1ig48tt3rls5k2j8@4ax.com...
Quote:
On Wed, 24 Oct 2007 15:09:25 +0200, PAndy wrote:
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
A swoja droga to jak to w koncu z ta sonda lambda jest?
-przy mieszance optymalnej fluktuacje sa takie ze sonda
daje zmienny przebieg,
przy optymalnej mieszance (stechiometryczna mieszanka) czyli lambda =
1
bedzie ok 0,45V - ale ECU (PCM) przelacza pomiedzy zubozona a bogata
ze
wzgledu na katalizator - w innych warunkach dopala sie CO i HC a w
innych NOx - stad cykle.
Mocno watpie.
"Most newer systems do not employ air injection. Instead, they provide a
constantly varying mixture that quickly and continually cycles between
lean and rich to keep the first catalyst (NOx reduction) from becoming
oxygen loaded, and to keep the second catalyst (CO oxidization)
sufficiently oxygen-saturated. They also utilize several oxygen sensors
to monitor the exhaust, at least one before the catalytic converter for
each bank of cylinders, and one after the converter. Some systems
contain the reduction and oxidation functions separately rather than in
a common housing."
http://en.wikipedia.org/wiki/Catalytic_converter#Conventional_spark_ignition_engines
Quote:
Nadal watpie.
j.w.
Quote:
IMO - optymalny z punktu widzenia emisji spalin.
j.w. + utrzymuje sklad mieszanki lekko wzbogacony coby katalizator mogl
spalac i w ten sposob podneisc temeprature - temepratura spalin na
wylocie katalizatora jest wyzsza niz na jego wlocie.
Quote:
Ale i tak bardziej mi pasuje to co Marek pisze - ze komputer
doprowadza sklad do wystapienia samoczynnych fluktuacji. Inaczej
instalacja LPG z emulatorem nie mialaby sensu.
Komputer tak manipuluje skladem mieszanki by cykle zubozona/wzbogacona
wypadaly po sobie i srednio byla mieszanka lekko wzbogacona czyli lamba
powiedzmy w granicach 0.95.
J.F.
Guest
Wed Oct 24, 2007 5:47 pm
On Wed, 24 Oct 2007 17:27:16 +0200, PAndy wrote:
Quote:
"Most newer systems do not employ air injection. Instead, they provide a
constantly varying mixture that quickly and continually cycles between
lean and rich to keep the first catalyst (NOx reduction) from becoming
oxygen loaded, and to keep the second catalyst (CO oxidization)
sufficiently oxygen-saturated. They also utilize several oxygen sensors
to monitor the exhaust, at least one before the catalytic converter for
each bank of cylinders, and one after the converter."
Moze te nowe z dwiema lambdami ..
ale w starszych tej rurki z doprowadzeniem powietrza to nie widzialem
...
Quote:
Ale i tak bardziej mi pasuje to co Marek pisze - ze komputer
doprowadza sklad do wystapienia samoczynnych fluktuacji. Inaczej
instalacja LPG z emulatorem nie mialaby sensu.
Komputer tak manipuluje skladem mieszanki by cykle zubozona/wzbogacona
wypadaly po sobie i srednio byla mieszanka lekko wzbogacona czyli lamba
powiedzmy w granicach 0.95.
I to mi wlasnie niezbyt pasuje. Bo jak to bedzie dzialalo z LPG
drugiej generacji ? Komputer wzbogaca, a silnik/sonda nie reaguje,
albo reaguje inaczej.
J.
PAndy
Guest
Wed Oct 24, 2007 5:59 pm
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
news:lituh3duos7np9676qeo5hjpl7oaqisago@4ax.com...
Quote:
Moze te nowe z dwiema lambdami ..
ale w starszych tej rurki z doprowadzeniem powietrza to nie widzialem
..
ja mam taki z dwiema ale nie ma bocznego powietrza za redukcja NOx...
A cykle zastepuja do boczne powietrze...
Quote:
Ale i tak bardziej mi pasuje to co Marek pisze - ze komputer
I to mi wlasnie niezbyt pasuje. Bo jak to bedzie dzialalo z LPG
drugiej generacji ? Komputer wzbogaca, a silnik/sonda nie reaguje,
albo reaguje inaczej.
? wiekszosc ECU/PCM monitoruje wartosc lambda kilka razy na sekunde
(powiedzmy ze max 10 razy na sekunde)
komputer wzbogaca, sonda reaguje, komputer reaguje na reakcje sondy i
jakos to idzie - po dopieciu emulatora komputer obserwuje cykle i
niejako wpada w rodzaj synchronizmu - sam uklad pomiarowy obdarzony jest
dosc duza inercja wiec chwilwe odchylki sa jak mysle niekrytyczne
a poza tym ten kto ma gaz do tego drugiej generacji juz dawno nei ma
katalizatora i IMO najsenswoniej byloby podmienc oprogramowanie na takie
gdzie nie ma katalziatora - jak np w sierrce z DOHC bez katalziatora
(zdaje sie ze mialo to wtedy 120KM) - przy okazji bedzie mozna wytworzyc
czystsze spaliny i zredukowac ilosc spalanego paliwa.
J.F.
Guest
Wed Oct 24, 2007 6:39 pm
On Wed, 24 Oct 2007 18:59:18 +0200, PAndy wrote:
Quote:
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
Moze te nowe z dwiema lambdami ..
ale w starszych tej rurki z doprowadzeniem powietrza to nie widzialem
..
ja mam taki z dwiema ale nie ma bocznego powietrza za redukcja NOx...
A cykle zastepuja do boczne powietrze...
Ale widziales gdzies starszy system z doplywem tego bocznego
powietrza ?
Quote:
Ale i tak bardziej mi pasuje to co Marek pisze - ze komputer
I to mi wlasnie niezbyt pasuje. Bo jak to bedzie dzialalo z LPG
drugiej generacji ? Komputer wzbogaca, a silnik/sonda nie reaguje,
albo reaguje inaczej.
? wiekszosc ECU/PCM monitoruje wartosc lambda kilka razy na sekunde
(powiedzmy ze max 10 razy na sekunde)
komputer wzbogaca, sonda reaguje, komputer reaguje na reakcje sondy i
jakos to idzie -
Ale tu mamy system otwarty. Komputer wzbogaca, a system nie reaguje
:-)
Quote:
po dopieciu emulatora komputer obserwuje cykle i
niejako wpada w rodzaj synchronizmu - sam uklad pomiarowy obdarzony jest
dosc duza inercja wiec chwilwe odchylki sa jak mysle niekrytyczne
I tu widze miejsce na inne zjawisko - ze sie zacznie po kawaleczku
rozjezdzac. Bieg zmieniamy, komputer na luzie wylacza paliwo,
wlacza, sprawdza sonde, za bogato, ujmuje paliwa .. a to byl poczatek
cyklu, nadal za bogato, ujmuje ..ok, dobrze, ale zapamietujemy
korekcja "-2". Wiecej takich akcji i przyjdzie wyswietlic blad :-)
Quote:
a poza tym ten kto ma gaz do tego drugiej generacji juz dawno nei ma
katalizatora i IMO najsenswoniej byloby podmienc oprogramowanie na takie
gdzie nie ma katalziatora - jak np w sierrce z DOHC bez katalziatora
(zdaje sie ze mialo to wtedy 120KM) - przy okazji bedzie mozna wytworzyc
czystsze spaliny i zredukowac ilosc spalanego paliwa.
Ale przeciez to bez znaczenia, bo i tak inny komputer dawkuje paliwo.
J.
PAndy
Guest
Thu Oct 25, 2007 8:19 am
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
news:0tvuh3pbpcumd395bgrpdk7dqnlbpr6b1k@4ax.com...
Quote:
Ale widziales gdzies starszy system z doplywem tego bocznego
powietrza ?
nie, przypuszczam ze moze to dotyczyc amerykanskich samochodow - w
europejskich nigdy nie widzialem takiego rozwiazania
Quote:
Ale tu mamy system otwarty. Komputer wzbogaca, a system nie reaguje
otwarty ale z oszukanymi cyklami, komputer widzi cykle tyle ze np lekko
przesuniete - przypuszczam ze nikt nie mierzy czasu odpowiedzi wiec jest
to ok, ECU widzi cos, moze zakaldac ze to jest reakcja na niego tyle ze
przesunieta w czasie lub niedokladna... - moze okazac sie ze emulator
sondy stanie sie master clockiem i ECU zacznie sterowac tak by uzyskac
najmniejsze opoznienie...
Quote:
I tu widze miejsce na inne zjawisko - ze sie zacznie po kawaleczku
rozjezdzac. Bieg zmieniamy, komputer na luzie wylacza paliwo,
wlacza, sprawdza sonde, za bogato, ujmuje paliwa .. a to byl poczatek
cyklu, nadal za bogato, ujmuje ..ok, dobrze, ale zapamietujemy
korekcja "-2". Wiecej takich akcji i przyjdzie wyswietlic blad
srednia cykli ma wyjsc na poziomie lekko wzbogaconej mieszanki - i
zawsze tak bedzie... emulator dostarczy ECU poprawny sygnal z punktu
widzenia tej sredniej.
Quote:
Ale przeciez to bez znaczenia, bo i tak inny komputer dawkuje paliwo.
inny? IMO w sierrce jeden i ten sam
J.F.
Guest
Thu Oct 25, 2007 9:25 am
On Thu, 25 Oct 2007 09:19:40 +0200, PAndy wrote:
Quote:
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
I tu widze miejsce na inne zjawisko - ze sie zacznie po kawaleczku
rozjezdzac. Bieg zmieniamy, komputer na luzie wylacza paliwo,
wlacza, sprawdza sonde, za bogato, ujmuje paliwa .. a to byl poczatek
cyklu, nadal za bogato, ujmuje ..ok, dobrze, ale zapamietujemy
korekcja "-2". Wiecej takich akcji i przyjdzie wyswietlic blad :-)
srednia cykli ma wyjsc na poziomie lekko wzbogaconej mieszanki - i
zawsze tak bedzie... emulator dostarczy ECU poprawny sygnal z punktu
widzenia tej sredniej.
poprawny, ale w zlym momencie. I co synchronizacje moze sie korekcja
zmieniac. Az w pewnym momencie komputer pomysli "co jest, ile ja tego
paliwa wlewam .. blad wtryskiwacza".
Quote:
Ale przeciez to bez znaczenia, bo i tak inny komputer dawkuje paliwo.
inny? IMO w sierrce jeden i ten sam
Z II generacja LPG ? wtryskiwacze benzyny odciete, zaworem
regulacyjnym kreci komputer gazowy.
J.
PAndy
Guest
Thu Oct 25, 2007 9:45 am
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
news:1hk0i39guubn62rocqccrtrh11o63d6912@4ax.com...
Quote:
poprawny, ale w zlym momencie. I co synchronizacje moze sie korekcja
zmieniac. Az w pewnym momencie komputer pomysli "co jest, ile ja tego
paliwa wlewam .. blad wtryskiwacza".
czemu w zlym - silnik jest trudnym w sterowaniu obiektem - zbyt duza
zmiennosc paramtrow - raczej jest tak ze ECU obsewruje wskaznia sondy i
do nich sie dostosowuje
Quote:
Z II generacja LPG ? wtryskiwacze benzyny odciete, zaworem
regulacyjnym kreci komputer gazowy.
ale komputer gazowy obserwuje czasy otwarcia wtryskiwaczy... -
uszkodzenie sondy w najgorszym razie powoduje przejscie w tryb LOS i
prace z otwarta petla.
J.F.
Guest
Thu Oct 25, 2007 10:15 am
On Thu, 25 Oct 2007 10:45:31 +0200, PAndy wrote:
Quote:
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
poprawny, ale w zlym momencie. I co synchronizacje moze sie korekcja
zmieniac. Az w pewnym momencie komputer pomysli "co jest, ile ja tego
paliwa wlewam .. blad wtryskiwacza".
czemu w zlym - silnik jest trudnym w sterowaniu obiektem - zbyt duza
zmiennosc paramtrow - raczej jest tak ze ECU obsewruje wskaznia sondy i
do nich sie dostosowuje
No wlasnie. A sonda sobie chodzi niezaleznie od jego reakcji.
To sie musi rozjechac :-)
Quote:
Z II generacja LPG ? wtryskiwacze benzyny odciete, zaworem
regulacyjnym kreci komputer gazowy.
ale komputer gazowy obserwuje czasy otwarcia wtryskiwaczy... -
Mylisz 4 generacje z 2.
w II komputer gazowy obserwuje sonde i koryguje polozenie zaworu.
J.
PAndy
Guest
Thu Oct 25, 2007 10:53 am
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
news:efn0i35u6pep6le7jn9d00b7pktjpjhqsl@4ax.com...
Quote:
No wlasnie. A sonda sobie chodzi niezaleznie od jego reakcji.
To sie musi rozjechac
wcale nie
Quote:
Mylisz 4 generacje z 2.
w II komputer gazowy obserwuje sonde i koryguje polozenie zaworu.
??? to juz raczej monitoruje TPS, sa przeciez samochody bez sond...
Goto page Previous 1, 2, 3 Next