RTV forum PL | NewsGroups PL

Sklejanie rdzeni

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Sklejanie rdzeni

Goto page 1, 2  Next

Piotr Wyderski
Guest

Mon Mar 28, 2022 7:06 pm   



Panowie,

potrzebuję zrobić taki śmieszny wielouzwojeniowy dławik sprzężony o
bardzo małej pojemności międzyuzwojeniowej, a toroidy są duże i się nie
da ich rozsądnie szczelinować. To sobie pozwijałem toroid z czterech
kształtek U9.8. Elektrycznie i objętościowo wyszło idealnie, AL=400
dzięki czterem szczelinom. Niestety, powierzchnie rdzeni są szlifowane
"na lustro" i mi się to rozlatuje przy stosunkowo niewielkim nacisku.
Sklejałem cyjanoakrylowym Loctite 3090. Przydałby się jakiś agresywny
klej i być może obróbka powierzchniowa ferrytu. Jakiego kleju spróbować
zamiast i... czym się podtrawia ferryt?

Pozdrawiam, Piotr

RoMan Mandziejewicz
Guest

Tue Mar 29, 2022 6:50 am   



Hello Piotr,

Monday, March 28, 2022, 9:06:48 PM, you wrote:

Quote:
Panowie,

potrzebuję zrobić taki śmieszny wielouzwojeniowy dławik sprzężony o
bardzo małej pojemności międzyuzwojeniowej, a toroidy są duże i się nie
da ich rozsądnie szczelinować. To sobie pozwijałem toroid z czterech
kształtek U9.8. Elektrycznie i objętościowo wyszło idealnie, AL=400

Próbuję sobie to wyobrazić i mi nie idzie...

Quote:
dzięki czterem szczelinom. Niestety, powierzchnie rdzeni są szlifowane
"na lustro" i mi się to rozlatuje przy stosunkowo niewielkim nacisku.
Sklejałem cyjanoakrylowym Loctite 3090. Przydałby się jakiś agresywny
klej i być może obróbka powierzchniowa ferrytu. Jakiego kleju spróbować
zamiast i... czym się podtrawia ferryt?

To się klei klejem epoksydowym.



--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Piotr Wyderski
Guest

Tue Mar 29, 2022 8:14 am   



RoMan Mandziejewicz wrote:

Quote:
Próbuję sobie to wyobrazić i mi nie idzie...

https://i.postimg.cc/V66K1WBM/twisted.png

Efektywnie to jest szczelinowany toroid, tylko pozwijany w przestrzeni.
Wzorek możesz kontynuować w razie potrzeby dla uzyskania odpowiedniego
l_e albo AL.

Quote:
To się klei klejem epoksydowym.

Tylko którym? Skleiłem jeden zestaw EA3450, a drugi EA9492. Zobaczymy,
co wyjdzie. Masz coś godnego uwagi z kategorii "prędzej pęknie ci
serce"? Cena nie gra roli, bo potrzebuję tylko małą ilość do prototypowania.

Pozdrawiam, Piotr

J.F
Guest

Tue Mar 29, 2022 10:05 am   



On Tue, 29 Mar 2022 10:14:51 +0200, Piotr Wyderski wrote:
Quote:
RoMan Mandziejewicz wrote:
Próbuję sobie to wyobrazić i mi nie idzie...

https://i.postimg.cc/V66K1WBM/twisted.png

Efektywnie to jest szczelinowany toroid, tylko pozwijany w przestrzeni.
Wzorek możesz kontynuować w razie potrzeby dla uzyskania odpowiedniego
l_e albo AL.

A co Ty chcesz zrobic - jakis sekcjonowany rdzen na kilka uzwojen,
czy "toroid" o duzej ilosci szczelin?

W tej konstrukcji problematyczne wydaja mi sie wlasnie szczeliny -
jak rozumiem wąskie mają byc, to bedzie problem wykonawczy, jak
osiągnąc konkretną grubość.

J.

Piotr Wyderski
Guest

Tue Mar 29, 2022 10:55 am   



J.F wrote:

Quote:
A co Ty chcesz zrobic - jakis sekcjonowany rdzen na kilka uzwojen,
czy "toroid" o duzej ilosci szczelin?

Kompaktowy toroid o dużej l_e, który mi sie nie nasyci zbyt szybko. A na
nim dużo uzwojeń o małej pojemności między nimi. Właśnie o tę pojemność
tu idzie.

Quote:
W tej konstrukcji problematyczne wydaja mi sie wlasnie szczeliny -
jak rozumiem wąskie mają byc, to bedzie problem wykonawczy, jak
osiągnąc konkretną grubość.

W skali prototypowej - mierząc AL i ściskając stosownie imadłem podczas
schnięcia kleju. W większej - kalibrowane szklane kulki dodane do kleju.
A grubość nie musi być bardzo dokładna, indukcyjność ma wartość
minimalną, ale w górę 2x nie jest problemem. "Jakaś" szczelina jest OK,
byle AL wyszło koło 300-500.

Pozdrawiam, Piotr

RoMan Mandziejewicz
Guest

Tue Mar 29, 2022 11:38 am   



Hello Piotr,

Tuesday, March 29, 2022, 10:14:51 AM, you wrote:

Quote:
Próbuję sobie to wyobrazić i mi nie idzie...
https://i.postimg.cc/V66K1WBM/twisted.png

Zakręcone jak Twój umysł. A ja jestem po prostu stary.

Quote:
Efektywnie to jest szczelinowany toroid, tylko pozwijany w przestrzeni.
Wzorek możesz kontynuować w razie potrzeby dla uzyskania odpowiedniego
l_e albo AL.
To się klei klejem epoksydowym.
Tylko którym? Skleiłem jeden zestaw EA3450, a drugi EA9492. Zobaczymy,
co wyjdzie. Masz coś godnego uwagi z kategorii "prędzej pęknie ci
serce"? Cena nie gra roli, bo potrzebuję tylko małą ilość do prototypowania.

A jednak się pomyliłem: akrylowy LOXEAL 83-21 + aktywator. Wcześniej Loctite AA
312 + aktywator ale go już nie produkują.

Cena gra rolę, bo go sprzedają w opakowaniach po min 50 ml + puszka
aktywatora...

Osobiście próbowałbym klejów do lusterek - są w małych opakowaniach.
Też akrylowe.

--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

J.F
Guest

Tue Mar 29, 2022 12:41 pm   



On Tue, 29 Mar 2022 12:55:46 +0200, Piotr Wyderski wrote:
Quote:
J.F wrote:
A co Ty chcesz zrobic - jakis sekcjonowany rdzen na kilka uzwojen,
czy "toroid" o duzej ilosci szczelin?

Kompaktowy toroid o dużej l_e, który mi sie nie nasyci zbyt szybko. A na

są takie o "rozproszonej szczelinie".

Quote:
nim dużo uzwojeń o małej pojemności między nimi. Właśnie o tę pojemność
tu idzie.

A pojemnosci "do rdzenia" sie nie boisz?
Choc mi sie wydaje, ze ferryty maja duzą rezystancje,
to pojemnosc do rdzenia nie zaszkodzi, a szczelina nie polepszy.

A nie mozna toroidu pociac np na cwiartki i skleic znow w toroid?

Bo Twoj twór wydaje mi sie miec duża indukcyjnosc rozproszenia -
pole sobie poleci powietrzem pomiedzy koncami U, jesli szczeliny będą
duże.

Quote:
W tej konstrukcji problematyczne wydaja mi sie wlasnie szczeliny -
jak rozumiem wąskie mają byc, to bedzie problem wykonawczy, jak
osiągnąc konkretną grubość.

W skali prototypowej - mierząc AL i ściskając stosownie imadłem podczas
schnięcia kleju.

Imadlo ferromagnetyczne :-)

Quote:
W większej - kalibrowane szklane kulki dodane do kleju.

Nie lepsze jakies przekladki, np papierowe ?

Quote:
A grubość nie musi być bardzo dokładna, indukcyjność ma wartość
minimalną, ale w górę 2x nie jest problemem. "Jakaś" szczelina jest OK,
byle AL wyszło koło 300-500.

AL jeszcze od przekroju rdzenia zalezy.
Moze jednak rdzen jak do flyback ?

J.

Piotr Wyderski
Guest

Tue Mar 29, 2022 1:58 pm   



J.F wrote:

Quote:
są takie o "rozproszonej szczelinie".

Wiem, mam sporą kolekcję. Pomijając pływającą indukcyjność, to one mają
zbyt małe AL i trzeba nadrabiać zwojami. A na zwoje to a miejsca nie mam
(dla rdzeni rozsądnych rozmiarów). Od nich zacząłem, ale przykro mi, nie
tym razem.

Quote:
A pojemnosci "do rdzenia" sie nie boisz?

Nie ucieknę od niej w żadnm układzie.

Quote:
A nie mozna toroidu pociac np na cwiartki i skleic znow w toroid?

To jest plan B. Smile Rdzenie U pozwalają to zrobić bardziej kompaktowo,
więc póki co nie eksperyentuję z cięciem/łupaniem ferrytu.

Quote:
Bo Twoj twór wydaje mi sie miec duża indukcyjnosc rozproszenia -
pole sobie poleci powietrzem pomiedzy koncami U, jesli szczeliny będą
duże.

Szczeliny są mikroskopijne. Trzeba ściskać imadłem, by AL dotarło w
okolice 400. A inducyjność rozproszenia uzwojeń po przekątnej to ~18%.
Dużo, ale mniej, niż się spodziewałem, do ogarnęcia.

Quote:
Imadlo ferromagnetyczne Smile

Aluminiowe.

Quote:
Nie lepsze jakies przekladki, np papierowe ?

Nie. Te szczelinki są cieńsze niż papier.

Quote:
AL jeszcze od przekroju rdzenia zalezy.

Owszem, ale lepię z takich, jakie mam i jakie są małe. Mam tylko 2
rodzaje U w magazynku. Jest jeszcze opcja wycięcia środkowej koluny z
E16, ale po co ciąć, skoro klejenie pozwala na 3D? To jest R&D, który ma
coś pokazać i to coś nie ma dużego związku z finalną postacią dławika.
Jak się sprawdzi, to się będę zastanawiał nad uproszczeniami, a jak nie
zadziała, to co mnie obchodzą problemy produkcjne pomysłu wrzuconego do
kubła?

Pozdrawiam, Piotr

J.F
Guest

Tue Mar 29, 2022 2:21 pm   



On Tue, 29 Mar 2022 15:58:31 +0200, Piotr Wyderski wrote:
Quote:
J.F wrote:
są takie o "rozproszonej szczelinie".

Wiem, mam sporą kolekcję. Pomijając pływającą indukcyjność, to one mają

Ciekawe - wydaje sie, ze indukcyjnosc powinna im malo plywac.

Quote:
zbyt małe AL i trzeba nadrabiać zwojami. A na zwoje to a miejsca nie mam
(dla rdzeni rozsądnych rozmiarów). Od nich zacząłem, ale przykro mi, nie
tym razem.

Nie wysilaj sie - uzyj wiekszego rdzenia :-)

One pewnie optymalizowane do zadania - czyli gromadzenia energii
w "rdzeniu".

Quote:
A pojemnosci "do rdzenia" sie nie boisz?
Nie ucieknę od niej w żadnm układzie.

Myslalem, ze moze po to te szczeliny - zawsze to dodatkowa pojemnosc
miedzy rdzeniami :-)

Quote:
Bo Twoj twór wydaje mi sie miec duża indukcyjnosc rozproszenia -
pole sobie poleci powietrzem pomiedzy koncami U, jesli szczeliny będą
duże.

Szczeliny są mikroskopijne. Trzeba ściskać imadłem, by AL dotarło w
okolice 400. A inducyjność rozproszenia uzwojeń po przekątnej to ~18%.
Dużo, ale mniej, niż się spodziewałem, do ogarnęcia.

Imadlo ferromagnetyczne :-)

Aluminiowe.

Nie lepsze jakies przekladki, np papierowe ?
Nie. Te szczelinki są cieńsze niż papier.

Pewnie sa i ciensze papiery/materialy Smile
Ale skoro i tak masz imadlo w uzyciu.

Quote:
AL jeszcze od przekroju rdzenia zalezy.

Owszem, ale lepię z takich, jakie mam i jakie są małe. Mam tylko 2

jak to ma byc "demonstrator technologii", to IMO rdzen moze byc
wiekszy.

Quote:
rodzaje U w magazynku. Jest jeszcze opcja wycięcia środkowej koluny z
E16, ale po co ciąć, skoro klejenie pozwala na 3D? To jest R&D, który ma
coś pokazać i to coś nie ma dużego związku z finalną postacią dławika.
Jak się sprawdzi, to się będę zastanawiał nad uproszczeniami, a jak nie
zadziała, to co mnie obchodzą problemy produkcjne pomysłu wrzuconego do
kubła?

J.

Piotr Wyderski
Guest

Tue Mar 29, 2022 2:58 pm   



J.F wrote:

Quote:
Ciekawe - wydaje sie, ze indukcyjnosc powinna im malo plywac.

Od pierwszego miliampera im spada. Soft saturation jest wręcz ich cecha
charakterystyczna, obok stosunkowo wysokiego B_SAT.

Quote:
Nie wysilaj sie - uzyj wiekszego rdzenia Smile

Lubię eksperymenty, a 10x mniejsza objętość to już coś.

Quote:
One pewnie optymalizowane do zadania - czyli gromadzenia energii
w "rdzeniu".

Owszem, ale nie w taki prosty sposób, jak myślisz. To nie ferryt,
któremu gwałtownie przenikalność spada, trzeba się nieco bardziej
naliczyć. Ale warto, bo dławik 20uH_at_0A na 60A dla boosta wyszedł na
HiFlux stosunkowo mały i ma niecałe 2 miliomy DCR.

Quote:
Myslalem, ze moze po to te szczeliny - zawsze to dodatkowa pojemnosc
miedzy rdzeniami Smile

Nie, szczeliny są montażowe i służą do gromadzenia energii. 4 są lepsze
niż 2, 2 lepsze niż 1. W granicy dostajesz rdzenie proszkowe.

Quote:
jak to ma byc "demonstrator technologii", to IMO rdzen moze byc
wiekszy.

Duży rdzeń to duże straty. Poza tym chce mi się poeksperymetować z
geometrią, zwłaszcza, że taki układ ma spory potencjał na uzwojnia
planarne.

Pozdrawiam, Piotr

Piotr Wyderski
Guest

Tue Mar 29, 2022 6:44 pm   



RoMan Mandziejewicz wrote:

Quote:
Zakręcone jak Twój umysł. A ja jestem po prostu stary.

Na szczęście na świecie jest miejsce dla nas obu. :)

Zrobiłem też eksperyment z E16 z wyciętą środkową kolumną i uzwojeniami
na obwodzie. Też jest dobrze. Jest trochę większy niż 4xU9.8, ale
znacznie prościej go zrobić i nie zawiesza mózgownicy.

Quote:
A jednak się pomyliłem: akrylowy LOXEAL 83-21 + aktywator. Wcześniej Loctite AA
312 + aktywator ale go już nie produkują.

Dzieki! Póki co EA9492 dał radę, ale te akrylowe też sprawdzę.

Pozdrawiam, Piotr

RoMan Mandziejewicz
Guest

Tue Mar 29, 2022 10:14 pm   



Hello Piotr,

Tuesday, March 29, 2022, 8:44:45 PM, you wrote:

Quote:
Zakręcone jak Twój umysł. A ja jestem po prostu stary.
Na szczęście na świecie jest miejsce dla nas obu. Smile
Zrobiłem też eksperyment z E16 z wyciętą środkową kolumną i uzwojeniami
na obwodzie. Też jest dobrze. Jest trochę większy niż 4xU9.8, ale
znacznie prościej go zrobić i nie zawiesza mózgownicy.

Masz jeszcze U16 i U20 do dyspozycji... Tylko w takim razie dlaczego
nie toroid? TX22/14/6.4 z 3C90? Za duży AL?

[...]

--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

ptoki
Guest

Wed Mar 30, 2022 3:17 am   



poniedziałek, 28 marca 2022 o 14:07:03 UTC-5 Piotr Wyderski napisał(a):
Quote:
Panowie,

Niestety, powierzchnie rdzeni są szlifowane
"na lustro" i mi się to rozlatuje przy stosunkowo niewielkim nacisku..
Nacisk za duzy. I krzywo.

Podkladki elastyczne warto dac.

Piotr Wyderski
Guest

Wed Mar 30, 2022 7:57 am   



RoMan Mandziejewicz wrote:

Quote:
Masz jeszcze U16 i U20 do dyspozycji...

U16 nie posiadam, U16 jest za duży (tj. E zrobi to samo).

Quote:
Tylko w takim razie dlaczego nie toroid? TX22/14/6.4 z 3C90? Za duży AL?

Duży AL mi nie przeszkadza, tylko chcę przez to puścić 1-2A i mi się
rdzeń nasyci. A proszkowe z AL~300 poza katalogami nie występują w
przyrodzie. Toroid jest duży, geometrycznie i objętościowo - będę
niepotrzebnie grzał ferryt. To ma być flyback.

A wyniki wstępne są dobre: 1.4pF między uzwojeniami na E16 i 0.6pF na
tym wyginańcu. Trudno to dokładnie zmierzyć prostymi metodami.

Pozdrawiam, Piotr

Piotr Wyderski
Guest

Wed Mar 30, 2022 7:59 am   



ptoki wrote:

Quote:
Nacisk za duzy. I krzywo.
Podkladki elastyczne warto dac.

Tak, teraz to wręcz onieśmielająco oczywiste. Dzięki za dobrą radę.

Pozdrawiam, Piotr

Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Sklejanie rdzeni

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map