Goto page 1, 2 Next
Piotrek
Guest
Tue Jan 26, 2010 3:18 pm
Witam. Mamy urządzenie - wózek napędzany silnikiem pr. stałego (30V DC).
Nowy typ silnika który tam montujemy kręci się za szybko (starych już nie
produkują) - ma pewnie większą moc lub moment. Silnik jest w zestawie z
przekładnią. Nie ma możliwości ingerecji w soft ani w przekładnię. Mamy dwa
przewody wpinane z modułu do silnika.
Zastosowanie rezystorów mocy wpiętych w szereg powoduje że pod większym
obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?
Fox.
j.r.
Guest
Tue Jan 26, 2010 4:35 pm
Użytkownik "Piotrek" <zizu1977@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:hjmtjm$df7$1@inews.gazeta.pl...
[quote:ce3803fcbd]Witam. Mamy urządzenie - wózek napędzany silnikiem pr. stałego (30V DC).
Nowy typ silnika który tam montujemy kręci się za szybko (starych już nie
produkują) - ma pewnie większą moc lub moment. Silnik jest w zestawie z
przekładnią. Nie ma możliwości ingerecji w soft ani w przekładnię. Mamy
dwa przewody wpinane z modułu do silnika.
Zastosowanie rezystorów mocy wpiętych w szereg powoduje że pod większym
obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?
[/quote:ce3803fcbd]
Zalezy jaka moc silnika. Jesli nie duza moc to dalbym mostek Gretza a za nim
kondensator, TL431 z BDX54 aby wprowadzic staly spadek napiecia przez
co zmniejszyc obroty silnika. Cos w stylu jak na schemacie:
http://zapodaj.net/824e3234bfa4.png.html
Maksymalny moment obrotowy nie powinien sie zmienic.
--
pzdr, j.r.
Desoft
Guest
Tue Jan 26, 2010 4:40 pm
[quote:031d7863bb]Witam. Mamy urządzenie - wózek napędzany silnikiem pr. stałego (30V DC).
Nowy typ silnika który tam montujemy kręci się za szybko (starych już nie
produkują) - ma pewnie większą moc lub moment. Silnik jest w zestawie z
przekładnią. Nie ma możliwości ingerecji w soft ani w przekładnię. Mamy
dwa przewody wpinane z modułu do silnika.
Zastosowanie rezystorów mocy wpiętych w szereg powoduje że pod większym
obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?
[/quote:031d7863bb]
Jeżeli rezystory coś zmieniają, to może spróbować obniżyć napięcie zasilania
silnika.
Generalnie potrzebny będzie raczej nowy sterownik do silnika ewentualnie
przeróbka starego.
--
Desoft
Piotr Gałka
Guest
Tue Jan 26, 2010 5:27 pm
Użytkownik "Piotrek" <zizu1977@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:hjmtjm$df7$1@inews.gazeta.pl...
[quote:aed5ee6235]Witam. Mamy urządzenie - wózek napędzany silnikiem pr. stałego (30V DC).
Nowy typ silnika który tam montujemy kręci się za szybko (starych już nie
produkują) - ma pewnie większą moc lub moment. Silnik jest w zestawie z
przekładnią. Nie ma możliwości ingerecji w soft ani w przekładnię. Mamy
dwa przewody wpinane z modułu do silnika.
Zastosowanie rezystorów mocy wpiętych w szereg powoduje że pod większym
obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?
Nie mam pojęcia o jakich mocach jest mowa (czy to wózek w urządzeniu - np. w[/quote:aed5ee6235]
ploterze, czy to jakiś Melex).
Rezystory obniżają napięcie o ileś tam, ale pod obciążeniem wzrasta prąd
więc spadek na R jest większy.
Gdyby zamiast R dać diodę Zenera to zmiana obciążenia niewiele by wpływała
na prąd.
P.G.
grg12
Guest
Tue Jan 26, 2010 7:26 pm
Piotrek pisze:
[quote:14a5457996]Witam. Mamy urządzenie - wózek napędzany silnikiem pr. stałego (30V DC).
Nowy typ silnika który tam montujemy kręci się za szybko (starych już nie
produkują) - ma pewnie większą moc lub moment. Silnik jest w zestawie z
przekładnią. Nie ma możliwości ingerecji w soft ani w przekładnię. Mamy dwa
przewody wpinane z modułu do silnika.
Zastosowanie rezystorów mocy wpiętych w szereg powoduje że pod większym
obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?
[/quote:14a5457996]
Przezwojenie silnika nie wchodzi w grę? Można by też zrobić prymitywną
przetwornice impulsową obniżająca napięcie (tutaj
http://tinyurl.com/ydyhkdw jest opis jak to działa - w twoim przypadku
uzwojenie silnika "dostarczy" zarówno Robciazenia jak i "L"). Tyle że
opis sugeruje zastosowanie produkcyjne a zrobienie tego tak żeby nie
siało zakłóceniami już taki proste nie będzie.
Guest
Tue Jan 26, 2010 8:46 pm
[quote:651aa40a48]Witam. Mamy urządzenie - wózek napędzany silnikiem pr. stałego (30V DC).
Nowy typ silnika który tam montujemy kręci się za szybko (starych już nie
produkują) - ma pewnie większą moc lub moment. Silnik jest w zestawie z
przekładnią. Nie ma możliwości ingerecji w soft ani w przekładnię. Mamy dwa
przewody wpinane z modułu do silnika.
Zastosowanie rezystorów mocy wpiętych w szereg powoduje że pod większym
obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?
[/quote:651aa40a48]
Sterownik tyrystorowy z regulacją obrotów.
A w najprostszej postaci to właśnie przełączane oporniki mocy włączane w
szereg, analogicznie jak w lokomotywach elektrycznych (tam też jest prąd stały)
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy:
http://niusy.onet.pl
kogutek
Guest
Wed Jan 27, 2010 12:03 am
[quote:863de07e6e]Witam. Mamy urządzenie - wózek napędzany silnikiem pr. stałego (30V DC).
Nowy typ silnika który tam montujemy kręci się za szybko (starych już nie
produkują) - ma pewnie większą moc lub moment. Silnik jest w zestawie z
przekładnią. Nie ma możliwości ingerecji w soft ani w przekładnię. Mamy dwa
przewody wpinane z modułu do silnika.
Zastosowanie rezystorów mocy wpiętych w szereg powoduje że pod większym
obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?
Sterownik tyrystorowy z regulacją obrotów.
A w najprostszej postaci to właśnie przełączane oporniki mocy włączane w
szereg, analogicznie jak w lokomotywach elektrycznych (tam też jest prąd stały)
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy:
http://niusy.onet.pl
Umiesz w sposób prosty wyłączać tyrystor przy prądzie stałym. Tam się prosi o[/quote:863de07e6e]
regulację wypełnienia chociażby na 555 i mosfeta w końcówce mocy.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy:
http://niusy.onet.pl
Wmak
Guest
Wed Jan 27, 2010 1:20 am
kogutek <kogutek4@vp.pl> i inni napisali :
[quote:f22dedfdee]
[/quote:f22dedfdee]
Może najpierw Piotrek poda moc tego silnika albo chociaż wagę lub
przeznaczenie wózka, bo bez tych danych Wasze pomysły może są dobre na
papierze ale z realizacją (przy dużej mocy) może być gorzej
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
http://www.gazeta.pl/usenet/
Piotr Gałka
Guest
Wed Jan 27, 2010 8:46 am
Użytkownik "Piotr Gałka" <piotr.galka@CUTTHISmicromade.pl> napisał w
wiadomości news:4b5f1800$1@news.home.net.pl...
Quote:
Nie mam pojęcia o jakich mocach jest mowa (czy to wózek w urządzeniu - np.
w ploterze, czy to jakiś Melex).
Rezystory obniżają napięcie o ileś tam, ale pod obciążeniem wzrasta prąd
więc spadek na R jest większy.
Gdyby zamiast R dać diodę Zenera to zmiana obciążenia niewiele by wpływała
na prąd.
Autokorekta: napięcie oczywiście.
P.G.
Marek Lewandowski
Guest
Thu Jan 28, 2010 10:36 am
On Jan 26, 3:18 pm, "Piotrek" <zizu1...@gazeta.pl> wrote:
Quote:
Witam. Mamy urządzenie - wózek napędzany silnikiem pr. stałego (30V DC).
Nowy typ silnika który tam montujemy kręci się za szybko
Znaczy zły silnik montujecie.
Dla silnika pr. stałego, w uproszczeniu:
obroty *k = napięcie
moment = k * prąd
przy czym oba "k" to to samo "k". Jeśli silnik przy Twoich 30V kręci
się za szybko, to ma za małe "k", czyli do osiągnięcia tego samego
momentu obrotowego będzie potrzebował więcej prądu. To może z kolei
przeciążyć sterownik.
Podaj moc silnika, co to za wózek, ile waży, jak wygląda zasilanie, to
będzie można pokombinować.
Marek
Piotrek
Guest
Thu Jan 28, 2010 11:52 am
Wózek 30kg max, jazda do góry i na dół po zębatce. Silnik pr. pobierany przy
obciążeniu ok 20A. Silnik na napiecie 24VDC (ale w sumie jest podawane 30V).
Marek Lewandowski
Guest
Fri Jan 29, 2010 12:17 am
On Jan 28, 11:52 am, "Piotrek" <zizu1...@gazeta.pl> wrote:
Quote:
Wózek 30kg max, jazda do góry i na dół po zębatce. Silnik pr. pobierany przy
obciążeniu ok 20A. Silnik na napiecie 24VDC (ale w sumie jest podawane 30V).
600W, to nieźle ten wózek pogania - ponad 1 m/s?.
Jaka jest moc znamionowa silnika?
Jak wygląda zasilanie? Skąd się bierze i jak do silnika trafia?
Skąd silnik i co to za jeden (rodzaj, wykonanie, producent)?
Cykl pracy? Ciągła, przerywana, jak często?
Jak będziesz dane kroplomierzem odliczał, to się mi znudzi pilnować
wątku.
Bo tak w ciemno, to masz silnik ze zbyt małą stałą elektromotoryczną -
brakuje albo wzbudzenia albo zwojów, więc i brakuje momentu przy danym
prądzie i albo zasilanie ma zapas, w tym ew. sterownik, albo nie, więc
albo można czarować, albo nie.
Marek
Piotrek
Guest
Fri Jan 29, 2010 10:43 am
Nic nie zmienię jeślic chodzi o silnik i przekładnię, sterowanie.
Mogę zaingerować tylko w przewód między modułem sterowniczym a silnikiem.
Wózek jeździ szybko a chciałbym żeby wolniej np o 30% bez utraty mocy. Wózek
jeździ do przodu i do tyłu różnie zalezy od trasy.
Piotr.
Piotrek
Guest
Fri Jan 29, 2010 12:22 pm
Napisałem tyle co wiem - silniki nie mają tabliczki - mówiłem ze to
wykonanie specjalne - podałem ci prądy pobierane i napięcie. Zasilanie z
linii przy trasie - jak tramwaj. Do modułu sterującego podłączany silnik.
Jeżeli to nie wystarczy trudno, poszukam w książkach.
Marek Lewandowski
Guest
Fri Jan 29, 2010 12:43 pm
On Jan 29, 10:43 am, "Piotrek" <zizu1...@gazeta.pl> wrote:
Quote:
Nic nie zmienię jeślic chodzi o silnik i przekładnię, sterowanie.
Mogę zaingerować tylko w przewód między modułem sterowniczym a silnikiem.
Wózek jeździ szybko a chciałbym żeby wolniej np o 30% bez utraty mocy. Wózek
jeździ do przodu i do tyłu różnie zalezy od trasy.
Piotr.
Przeczytaj ponownie mojego posta, po czym uważnie odpowiedz na
WSZYSTKIE pytania, możliwie dokładnie i obszernie. Ostatni raz to
piszę, jak znowu odpowiesz na jedno pytanie zostawiając resztę bez
odpowiedzi, to idź do biblioteki i sam szukaj pomocy w książkach.
Marek
Goto page 1, 2 Next