Goto page 1, 2 Next
janusz_k
Guest
Thu Jan 29, 2015 8:48 pm
Witam
Wiem że to głos wołającego w puszczy ale może ktoś mi pomorze.
Naprawiam płytę sterownika silnika, konstrukcja początek 80', elmenty
przewlekane, cmosy, wzm tl84, układ steruje silnikami prądu stałego
przez tranzystory mocy npn, a te są sterowane przez osobliwy układ
impulsowy na optotranzystorze, jakoże to pełny mostek to są takie 4
układy, 3 działają a 1 się zakleszcza, trzy bramki nand 4011 są
połączone w układ półprzerzutnika, i do kiedy jest w ukłładzie
spoczynkowym to wszystko jest ok, ale jak się wyzwoli to obciąża
zasilanie tak że spada do 0,5 do2,5V w zależności jak ustawię
ogranicznik, jak mu dam 0,5A to też weźmie, odciąłem już obciążenie,
wyczyściłem całą okolicę izopropanolem, sprawdziałem na wszystkich
nogach prąd do + i -, i nic, oczywiście scalaków uszkodziem już całą
garść, co ciekawe układ na płytce stykowej działa podobnie jak w
pozostałych 3 driverach, omomiarka na zwarcia także przemierzyłem
okolice. Juz mi się skończyły pomysły co z tym zrobić.
Ma ktoś pomysł?
--
Pozdr
Janusz_K
Paweł Pawłowicz
Guest
Thu Jan 29, 2015 9:07 pm
W dniu 2015-01-29 o 20:48, janusz_k pisze:
Quote:
Witam
Wiem że to głos wołającego w puszczy ale może ktoś mi pomorze.
Naprawiam płytę sterownika silnika, konstrukcja początek 80', elmenty
przewlekane, cmosy, wzm tl84, układ steruje silnikami prądu stałego
przez tranzystory mocy npn, a te są sterowane przez osobliwy układ
impulsowy na optotranzystorze, jakoże to pełny mostek to są takie 4
układy, 3 działają a 1 się zakleszcza, trzy bramki nand 4011 są
połączone w układ półprzerzutnika, i do kiedy jest w ukłładzie
spoczynkowym to wszystko jest ok, ale jak się wyzwoli to obciąża
zasilanie tak że spada do 0,5 do2,5V w zależności jak ustawię
ogranicznik, jak mu dam 0,5A to też weźmie, odciąłem już obciążenie,
wyczyściłem całą okolicę izopropanolem, sprawdziałem na wszystkich
nogach prąd do + i -, i nic, oczywiście scalaków uszkodziem już całą
garść, co ciekawe układ na płytce stykowej działa podobnie jak w
pozostałych 3 driverach, omomiarka na zwarcia także przemierzyłem
okolice. Juz mi się skończyły pomysły co z tym zrobić.
Ma ktoś pomysł?
Dołożyć diody Shottky'ego na wejściu równolegle do diod
zabezpieczających wewnątrz układu. Nie zaszkodzi, a może pomóc.
P.P.
janusz_k
Guest
Thu Jan 29, 2015 9:29 pm
W dniu 2015-01-29 o 21:07, Paweł Pawłowicz pisze:
Quote:
W dniu 2015-01-29 o 20:48, janusz_k pisze:
Witam
Wiem że to głos wołającego w puszczy ale może ktoś mi pomorze.
Naprawiam płytę sterownika silnika, konstrukcja początek 80', elmenty
przewlekane, cmosy, wzm tl84, układ steruje silnikami prądu stałego
przez tranzystory mocy npn, a te są sterowane przez osobliwy układ
impulsowy na optotranzystorze, jakoże to pełny mostek to są takie 4
układy, 3 działają a 1 się zakleszcza, trzy bramki nand 4011 są
połączone w układ półprzerzutnika, i do kiedy jest w ukłładzie
spoczynkowym to wszystko jest ok, ale jak się wyzwoli to obciąża
zasilanie tak że spada do 0,5 do2,5V w zależności jak ustawię
ogranicznik, jak mu dam 0,5A to też weźmie, odciąłem już obciążenie,
wyczyściłem całą okolicę izopropanolem, sprawdziałem na wszystkich
nogach prąd do + i -, i nic, oczywiście scalaków uszkodziem już całą
garść, co ciekawe układ na płytce stykowej działa podobnie jak w
pozostałych 3 driverach, omomiarka na zwarcia także przemierzyłem
okolice. Juz mi się skończyły pomysły co z tym zrobić.
Ma ktoś pomysł?
Dołożyć diody Shottky'ego na wejściu równolegle do diod
zabezpieczających wewnątrz układu. Nie zaszkodzi, a może pomóc.
Noo jest to jakiś pomysł, co prawda przerabianie układu to ostateczność
ale gdy nie ma co się lubi ...
--
Pozdr
Janusz_K
Cezary GrÄ
dys
Guest
Fri Jan 30, 2015 6:33 am
W dniu 29.01.2015 o 20:48, janusz_k pisze:
Quote:
Witam
Wiem że to głos wołającego w puszczy ale może ktoś mi pomorze.
Naprawiam płytę sterownika silnika, konstrukcja początek 80', elmenty
przewlekane, cmosy, wzm tl84, układ steruje silnikami prądu stałego
przez tranzystory mocy npn, a te są sterowane przez osobliwy układ
impulsowy na optotranzystorze, jakoże to pełny mostek to są takie 4
układy, 3 działają a 1 się zakleszcza, trzy bramki nand 4011 są
połączone w układ półprzerzutnika, i do kiedy jest w ukłładzie
spoczynkowym to wszystko jest ok, ale jak się wyzwoli to obciąża
zasilanie tak że spada do 0,5 do2,5V w zależności jak ustawię
ogranicznik, jak mu dam 0,5A to też weźmie, odciąłem już obciążenie,
wyczyściłem całą okolicę izopropanolem, sprawdziałem na wszystkich
nogach prąd do + i -, i nic, oczywiście scalaków uszkodziem już całą
garść, co ciekawe układ na płytce stykowej działa podobnie jak w
pozostałych 3 driverach, omomiarka na zwarcia także przemierzyłem
okolice. Juz mi się skończyły pomysły co z tym zrobić.
Ma ktoś pomysł?
Może na zasilaniu jakieś impulsy się pojawiają?
--
Cezary Grądys
czarekgr@wa.onet.pl
Andrzej W.
Guest
Fri Jan 30, 2015 8:24 am
W dniu 2015-01-29 o 20:48, janusz_k pisze:
Quote:
oczywiście scalaków uszkodziem już całą garść
A te scalaki co wsadzasz to od tego samego producenta co oryginalne?
Jaka jest geneza naprawy tego układu? Działał działał coś pieprznęło i
4011 okazał się uszkodzony?
Bo może on się zacina bo gdzieś coś innego się zrąbało?
Może "osobliwy układ impulsowy na optotranzystorze" coś nieszczelny,
albo jakiś kondensator stracił pojemność lub dielektryk popuszcza?
--
AWa.
Ministerstwo Propagandy
Guest
Fri Jan 30, 2015 5:18 pm
ja coś tam kojarzę, że ten tyrystorek na wejściu włącza się gdy Uwe>Ucc,
może wystarczy dać nie za duży opornik na wejściu?
janusz_k
Guest
Fri Jan 30, 2015 6:44 pm
W dniu 2015-01-30 o 08:24, Andrzej W. pisze:
Quote:
W dniu 2015-01-29 o 20:48, janusz_k pisze:
oczywiście scalaków uszkodziem już całą garść
A te scalaki co wsadzasz to od tego samego producenta co oryginalne?
Oczywiście że nie, wsadzam jakie mają w sklepie, aktualnie to CD4011BE TI.
Quote:
Jaka jest geneza naprawy tego układu? Działał działał coś pieprznęło i
4011 okazał się uszkodzony?
Tak.
Quote:
Bo może on się zacina bo gdzieś coś innego się zrąbało?
Już wszystko przeszukałem, walczę z tym kilka dni, poodłączałem
sterowanie końcówką mocy, kondesatorów nie ma.
Quote:
Może "osobliwy układ impulsowy na optotranzystorze" coś nieszczelny,
albo jakiś kondensator stracił pojemność lub dielektryk popuszcza?
No właśnie też to podejrzewałem, ale dzisiaj w akcie desperacji znowu
zmontowałem układ na płytce stykowej, poprzednio jak sprawdzałem to
popełniłem błąd bo sprawdzałem przy 5V, teraz podniosłem napięcie i
zaczęły się jaja, do 13,5V pracuje prawidłowo przy 15 się blokuje !!!
co ciekawe wg pdf-u układ ma pracować do 20V. Sprawdzam jeden, drugi
wszystkie tak samo się zachowują, jaja jak arbuzy, teraz w domu
znalazłem jeden 4011B firma nie TI i zrobię próbę.
--
Pozdr
Janusz_K
janusz_k
Guest
Fri Jan 30, 2015 10:53 pm
W dniu 2015-01-29 o 20:48, janusz_k pisze:
Tutaj
http://www.iv.pl/images/37620747031390981140.jpg
jest schemat, układ z bramką i tranzystorem na dole po lewej jest
zabezpieczeniem, na płycie go wyłączyłem wylutowując tranzystor aby mi
nie bruzdził.
Na płytce testowałem układ 3 bramek i zamiast
optotranzystora sterowałem drutem do masy.
--
Pozdr
Janusz_K
Tornad
Guest
Sat Jan 31, 2015 5:52 am
On Friday, January 30, 2015 at 12:44:09 PM UTC-5, janusz_k wrote:
Quote:
W dniu 2015-01-30 o 08:24, Andrzej W. pisze:
No właśnie też to podejrzewałem, ale dzisiaj w akcie desperacji znowu
zmontowałem układ na płytce stykowej, poprzednio jak sprawdzałem to
popełniłem błąd bo sprawdzałem przy 5V, teraz podniosłem napięcie i
zaczęły się jaja, do 13,5V pracuje prawidłowo przy 15 się blokuje !!!
co ciekawe wg pdf-u układ ma pracować do 20V. Sprawdzam jeden, drugi
wszystkie tak samo się zachowują, jaja jak arbuzy, teraz w domu
znalazłem jeden 4011B firma nie TI i zrobię próbę.
Janusz_K
Z moich doswiadczen z elektronika w samochodach wiem, ze napiecie nominalne te 12-13 V z akumulatora, ma te wlasciwosc, ze przez ulamek sekundy lubi byc znacznie wieksze.
Przed dawnymi wielu laty skuckalem koledze, kilkuwoltowy zasilacz do jakiej pierdulki. Zastosowalem tam tranzystor, o maksymalnym napieciu przebicia okolo 40 V. Po kilku dniach kolega wrocil z pretensjami, ze moj uklad mu sie zfajczyl. Tranzystorek wymienilem a uklad zabezpieczylem bardzo topornie ale skutecznie. Polaczylem w szereg chyba 20 diod krzemowych. Ten paaek podlaczony w kierunku przewodzenia rownolegle do ukladu, (plus jakis kilkuomowy R w szereg) pelnil role mocnej diody zenera; ograniczal napiecie do 14 wolt. Na kazdej diodzie krzemowej odklada sie napiecie okolo 0.6-0.7 V.
Pojawianie sie pikow wysokiego napieci w instalacji samochodowej moze byc spowodowane iskrzeniem na stykach laczowek lub uszkodzeniem jakiegos podzespolu zawierajacego indukcyjnosc.
Pzdr
Tornad
janusz_k
Guest
Sat Jan 31, 2015 11:25 am
W dniu 2015-01-31 o 04:52, Tornad pisze:
Quote:
On Friday, January 30, 2015 at 12:44:09 PM UTC-5, janusz_k wrote:
W dniu 2015-01-30 o 08:24, Andrzej W. pisze:
No właśnie też to podejrzewałem, ale dzisiaj w akcie desperacji znowu
zmontowałem układ na płytce stykowej, poprzednio jak sprawdzałem to
popełniłem błąd bo sprawdzałem przy 5V, teraz podniosłem napięcie i
zaczęły się jaja, do 13,5V pracuje prawidłowo przy 15 się blokuje !!!
co ciekawe wg pdf-u układ ma pracować do 20V. Sprawdzam jeden, drugi
wszystkie tak samo się zachowują, jaja jak arbuzy, teraz w domu
znalazłem jeden 4011B firma nie TI i zrobię próbę.
Janusz_K
Z moich doswiadczen z elektronika w samochodach wiem, ze napiecie nominalne
Ale to nie jest instalacja samochodowa, to w ogóle z samochodami nie ma
nic wspólnego, zasilane jest z zasilacza regulowanego.
--
Pozdr
Janusz_K
janusz_k
Guest
Sat Jan 31, 2015 1:14 pm
W dniu 2015-01-31 o 12:53, Tornad pisze:
Quote:
On Saturday, January 31, 2015 at 5:25:39 AM UTC-5, janusz_k wrote:
W dniu 2015-01-31 o 04:52, Tornad pisze:
On Friday, January 30, 2015 at 12:44:09 PM UTC-5, janusz_k wrote:
W dniu 2015-01-30 o 08:24, Andrzej W. pisze:
No właśnie też to podejrzewałem, ale dzisiaj w akcie desperacji znowu
zmontowałem układ na płytce stykowej, poprzednio jak sprawdzałem to
popełniłem błąd bo sprawdzałem przy 5V, teraz podniosłem napięcie i
zaczęły się jaja, do 13,5V pracuje prawidłowo przy 15 się blokuje !!!
co ciekawe wg pdf-u układ ma pracować do 20V. Sprawdzam jeden, drugi
wszystkie tak samo się zachowują, jaja jak arbuzy, teraz w domu
znalazłem jeden 4011B firma nie TI i zrobię próbę.
Janusz_K
Z moich doswiadczen z elektronika w samochodach wiem, ze napiecie nominalne
Ale to nie jest instalacja samochodowa, to w ogóle z samochodami nie ma
nic wspólnego, zasilane jest z zasilacza regulowanego.
Tym gorzej. Tzn az tak zle, ze z tego powodu lepiej. Uklad steruje jakies
silniki. One maja indukcyjnosc. W momencie rozlaczania moga produkowac
Tornad ja cię proszę nie pitol, nie ma żadnego silnika podłączonego,
jest to co na schemacie + zasilacz regulowany.
--
Pozdr
Janusz_K
Tornad
Guest
Sat Jan 31, 2015 1:53 pm
On Saturday, January 31, 2015 at 5:25:39 AM UTC-5, janusz_k wrote:
Quote:
W dniu 2015-01-31 o 04:52, Tornad pisze:
On Friday, January 30, 2015 at 12:44:09 PM UTC-5, janusz_k wrote:
W dniu 2015-01-30 o 08:24, Andrzej W. pisze:
No właśnie też to podejrzewałem, ale dzisiaj w akcie desperacji znowu
zmontowałem układ na płytce stykowej, poprzednio jak sprawdzałem to
popełniłem błąd bo sprawdzałem przy 5V, teraz podniosłem napięcie i
zaczęły się jaja, do 13,5V pracuje prawidłowo przy 15 się blokuje !!!
co ciekawe wg pdf-u układ ma pracować do 20V. Sprawdzam jeden, drugi
wszystkie tak samo się zachowują, jaja jak arbuzy, teraz w domu
znalazłem jeden 4011B firma nie TI i zrobię próbę.
Janusz_K
Z moich doswiadczen z elektronika w samochodach wiem, ze napiecie nominalne
Ale to nie jest instalacja samochodowa, to w ogóle z samochodami nie ma
nic wspólnego, zasilane jest z zasilacza regulowanego.
Tym gorzej. Tzn az tak zle, ze z tego powodu lepiej. Uklad steruje jakies
silniki. One maja indukcyjnosc. W momencie rozlaczania moga produkowac piki
wysokiego napiecia. Zasilacz ma 15 V. Uklad 4011, jak inne z tej serii
pracujua poprawnie do napiec 18 V. Troche sie tez nimi bawilem. Moze niektore
wytrzymuja 20 V. Zatem masz za maly zapas bezpieczenstwa.
Mysle, ze moj pomysl pomoze a nawet jesli nie, to na pewno nie zaszkodzi.
Male diodki 1-2 amperowe sa tanie latwo taka drabinke z nich zrobic. Ukladasz
je rownolegle obok siebie tyle, ze na przemian, jedna w te druga w przeciwna
strone i naprzemian lutujesz. Po zlutowniu tych 20-tu sztuk mierzysz ich
sumaryczny prog napiecia przewodzenia. Ja to robie w ten sposob, ze przez
rezystor rzedu kilku k podlaczam napiecie przekraczajace to spodziewane, ktore
one beda ograniczac. W twoim przypadku powinno ono byc rowna powiedzmy 15 V.
Jesli napiecie zasilajace uklad z jakichs powodow sie zwiekszy, ta diodowa
drabinka zacznie przewodzic ale tylko nadwyzke napiecia ponad te 15 wolt,
ktora zewrze do masy. Aby diody sie nie spalily nalezy w szereg z nimi wlaczyc
kilkuomowy rezystor, ktorego jeden koniec podlaczasz do plusa zasilacza a
z drugiego jego konca, podlaczonego do plusa pierwszej diody z tej drasbinki -
pobierasz "bezpieczne" napiecie zasilania.
Jakis elektrolit czy dwa tantale zalutowane jak najblizej scalaka, moge rowniez polecic. Uklady przelaczajace robia to bardzo szybko. Tak szybko, ze nastepuje gwaltowny, trudnomierzalny skok napiecia zasilajacego.
Znam przypadek zacinania sie podobnego ukladu z powodu wyschniecia elektrolitu. W takich ukladach rownolegle do elektrolita dodaje sie jeszcze maly kondensatorek rzedu kilku nF. Rowniez zalutowany na nozkach zasilania scalaka..
Powodzenia
Tornad
ajt
Guest
Sat Jan 31, 2015 3:17 pm
W dniu 2015-01-30 22:53, janusz_k pisze:
Quote:
W dniu 2015-01-29 o 20:48, janusz_k pisze:
Tutaj
http://www.iv.pl/images/37620747031390981140.jpg
jest schemat, układ z bramką i tranzystorem na dole po lewej jest
zabezpieczeniem, na płycie go wyłączyłem wylutowując tranzystor aby mi
nie bruzdził.
Schemat jak schemat, wygląda normalnie. Szukał bym raczej niezgodności
schematu z rzeczywistym układem. Tzn. zimny lut, pęknięta ścieżka itp,
także w części układu, której na schemacie nie pokazałeś. Kiedyś miałem
taki ciekawy przypadek, gdzie na skutek przerwy w obwodzie, napięcie z
kondensatora dodawało się do zasilania i trafiało na wejście układu,
powodując latchup :)
--
Pozdrawiam
Andrzej
www.radom.city
Tornad
Guest
Sat Jan 31, 2015 3:31 pm
On Saturday, January 31, 2015 at 7:14:11 AM UTC-5, janusz_k wrote:
Quote:
Tym gorzej. Tzn az tak zle, ze z tego powodu lepiej. Uklad steruje jakies
silniki. One maja indukcyjnosc. W momencie rozlaczania moga produkowac
Tornad ja cię proszę nie pitol, nie ma żadnego silnika podłączonego,
jest to co na schemacie + zasilacz regulowany.
Juz sie zmywam. I mysle, ze Inni, ktorzy usiluja Ci pomoc, rowniez. Zamiast grzecznosciowego chociazby dziekuje - opierdol. I klamiesz. Sam napisalec co cytuje:
Wiem że to głos wołającego w puszczy ale może ktoś mi pomorze.
Naprawiam płytę sterownika silnika, konstrukcja początek 80', elmenty
przewlekane, cmosy, wzm tl84, układ steruje silnikami prądu stałego. Koniec cytatu.
Moze ktos z pomorza ci pomorze:)
Tornad
janusz_k
Guest
Sat Jan 31, 2015 7:22 pm
W dniu 2015-01-31 o 14:31, Tornad pisze:
Quote:
On Saturday, January 31, 2015 at 7:14:11 AM UTC-5, janusz_k wrote:
Tym gorzej. Tzn az tak zle, ze z tego powodu lepiej. Uklad steruje jakies
silniki. One maja indukcyjnosc. W momencie rozlaczania moga produkowac
Tornad ja cię proszę nie pitol, nie ma żadnego silnika podłączonego,
jest to co na schemacie + zasilacz regulowany.
Juz sie zmywam. I mysle, ze Inni, ktorzy usiluja Ci pomoc, rowniez.
Zamiast grzecznosciowego chociazby dziekuje - opierdol. I klamiesz. Sam
napisalec co cytuje:
Mam nadzieję że to odszczekasz że kłamię, sam nie doczytałeś do końca.
Quote:
Wiem że to głos wołającego w puszczy ale może ktoś mi pomorze.
Naprawiam płytę sterownika silnika, konstrukcja początek 80', elmenty
przewlekane, cmosy, wzm tl84, układ steruje silnikami prądu stałego. Koniec cytatu.
Ale czego nie rozumiesz? steruje silnikiem jak jest podłączony do niego,
ale na biurku gdzie go naprawiam nie ma silnika, bo trudno go mieć ze
względu na rozmiary,a maszyna to frezarka bridge port i naprawiam jeden
z jej napędów, mam ci dalej tłumaczyć czy już kapujesz.
--
Pozdr
Janusz_K
Goto page 1, 2 Next