RTV forum PL | NewsGroups PL

Rozbilansowanie ogniw Li-Ion

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Rozbilansowanie ogniw Li-Ion

Goto page 1, 2, 3, 4  Next

Queequeg
Guest

Mon Feb 04, 2019 1:11 pm   



Hej,

Taka sytuacja. Jest pakiet ogniw 7S3P (czyli siedem sekcji połączonych
szeregowo, każda sekcja po trzy ogniwa połączone równolegle). Ogniwa te
pochodzą z hulajnogi, która była przez wiele miesięcy pozostawiona bez
ładowania i powoli (~1,3 mA) je rozładowywała. Kupiłem tę hulajnogę i
chcę ją przywrócić do życia.

Po naładowaniu okazało się, że jedna sekcja z siedmiu ma zauważalnie
niższe napięcie, niż pozostałe. Podładowałem tę jedną, wyrównałem
napięcie, rozładowałem wszystkie -- rozjechało się o ok. 200 mV. Po
naładowaniu rozjazd wynosi już 600 mV (wszystkie mają 4.2 V, a ta jedna
3.8 V).

Efekt jest taki, że układ ochrony baterii (battery protector) widzi ten
rozjazd i odłącza pakiet.

Pytanie: da się cokolwiek z tym jeszcze zrobić? Praktykuje się wymianę
ogniw (tylko tych "słabszych"), może jakieś starzenie (nie przeszkadzałoby
mi zestarzenie tych pozostałych, żeby dorównać do tej jednej sekcji)?

Zakładam że battery protector rozłącza pakiet nie bez powodu. Czym grozi
obejście protectora? Może dojść do pożaru z przeładowania pozostałych
ogniw?

Innymi słowy: jest jeszcze jakiś sposób, żeby uratować ten pakiet, czy
pozostaje tylko wymiana wszystkich ogniw?

--
Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

Jacek Maciejewski
Guest

Mon Feb 04, 2019 1:12 pm   



Dnia Mon, 4 Feb 2019 11:11:59 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

Quote:
Innymi słowy: jest jeszcze jakiś sposób, żeby uratować ten pakiet, czy
pozostaje tylko wymiana wszystkich ogniw?

Jeśli to 16850 to kup na flomarku starą baterię od laptopa. Napewno 3
ogniwa odzyskasz i wymienisz tylko te co słabiej ładują.
--
Jacek
I hate haters.

Queequeg
Guest

Mon Feb 04, 2019 1:49 pm   



Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl> wrote:

Quote:
Innymi słowy: jest jeszcze jakiś sposób, żeby uratować ten pakiet, czy
pozostaje tylko wymiana wszystkich ogniw?

Jeśli to 16850 to kup na flomarku starą baterię od laptopa. Napewno 3
ogniwa odzyskasz i wymienisz tylko te co słabiej ładują.

Mam w sumie taką baterię, tylko przecież nie mam pewności, że te ogniwa
będą idealnie zbilansowane z tymi pod względem pojemności... a może wcale
nie muszą być?

--
Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

Jacek Maciejewski
Guest

Mon Feb 04, 2019 2:05 pm   



Dnia Mon, 4 Feb 2019 11:49:51 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

Quote:
Mam w sumie taką baterię, tylko przecież nie mam pewności, że te ogniwa
będą idealnie zbilansowane z tymi pod względem pojemności... a może wcale
nie muszą być?

Oczywiście że lepiej jak są. Dlatego jak wykorzystujesz stare ogniwa to
obowiązkowo mierzysz i porównujesz ich pojemność w kontrolowanych
warunkach. Ładujesz do umownego napięcia i rozładowujesz typowym prądem
do umownego dolnego napięcia. Ja stosuję 4,3/3,3 V i prąd 0,8 A.
--
Jacek
I hate haters.

J.F.
Guest

Mon Feb 04, 2019 2:49 pm   



Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:e061dcb5-25de-44ce-9677-3da51c89f2c0@trust.no1...
Quote:
Taka sytuacja. Jest pakiet ogniw 7S3P (czyli siedem sekcji
połączonych
szeregowo, każda sekcja po trzy ogniwa połączone równolegle). Ogniwa
te
pochodzą z hulajnogi, która była przez wiele miesięcy pozostawiona
bez
ładowania i powoli (~1,3 mA) je rozładowywała. Kupiłem tę hulajnogę i
chcę ją przywrócić do życia.

Po naładowaniu okazało się, że jedna sekcja z siedmiu ma zauważalnie
niższe napięcie, niż pozostałe. Podładowałem tę jedną, wyrównałem
napięcie, rozładowałem wszystkie -- rozjechało się o ok. 200 mV. Po
naładowaniu rozjazd wynosi już 600 mV (wszystkie mają 4.2 V, a ta
jedna
3.8 V).

W li-ion to bardzo duzo. 4.2V=naladowane, 3.8= mocno rozladowane.

Quote:
Efekt jest taki, że układ ochrony baterii (battery protector) widzi
ten
rozjazd i odłącza pakiet.

Byc moze widzi cos innego - ze np pod obciazeniem spada do 3.4V i jest
rozladowane.

Naladuj te jedna sekcje, ewentualnie rozladuj pozostale,
albo zrob jakis balancer i laduj do pelna.

No i pomacaj te ogniwa w czasie ladowania - mialem przypadki, gdy
padalo jedno ogniwo z sekcji rownoleglej.

Quote:
Pytanie: da się cokolwiek z tym jeszcze zrobić? Praktykuje się
wymianę
ogniw (tylko tych "słabszych"),

niby sie praktykuje, ale dobrze by dobrac taka sama pojemnosc, a ze
nie znana ... podmienic wszystkie.
A moze na Ali bedzie tania bateria to tej hulajnogi ?

Quote:
Zakładam że battery protector rozłącza pakiet nie bez powodu. Czym
grozi
obejście protectora? Może dojść do pożaru z przeładowania pozostałych
ogniw?

Oczywiscie.

Quote:
Innymi słowy: jest jeszcze jakiś sposób, żeby uratować ten pakiet,
czy
pozostaje tylko wymiana wszystkich ogniw?

Ja bym poprobowal. Moze dobry.

J.

Jacek Maciejewski
Guest

Wed Feb 06, 2019 1:30 pm   



Dnia Wed, 6 Feb 2019 12:25:34 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

Quote:
Tylko jaka jest szansa, że losowe ogniwa z losowej baterii będą akurat
miały identyczną pojemność jak obecne w hulajnodze? Przecież nawet
najmniejszy rozjazd bez balancera będzie się kumulował.

Zakładam że do tej baterii masz dedykowany zasilacz ładujący który
kontroluje każdą z szeregowych sekcji indywidualnie. Lub to co ty
nazywasz "battery protector" jest w rzeczywistości balancerem. Jak nie,
to kicha Smile albo sobie sam zrobisz ładowarkę.
--
Jacek
I hate haters.

J.F.
Guest

Wed Feb 06, 2019 1:57 pm   



Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:1ap7ykut1jd4r$.197lcvu01hg00.dlg@40tude.net...
Dnia Wed, 6 Feb 2019 12:25:34 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):
Quote:
Tylko jaka jest szansa, że losowe ogniwa z losowej baterii będą
akurat
miały identyczną pojemność jak obecne w hulajnodze? Przecież nawet
najmniejszy rozjazd bez balancera będzie się kumulował.

Zakładam że do tej baterii masz dedykowany zasilacz ładujący który
kontroluje każdą z szeregowych sekcji indywidualnie. Lub to co ty
nazywasz "battery protector" jest w rzeczywistości balancerem. Jak
nie,
to kicha Smile albo sobie sam zrobisz ładowarkę.

Wydaje mi sie, ze balancery w fabrycznych bateriach to raczej
rzadkosc.

Ale to w zasadzie nie przeszkadza w uzyciu innej pojemnosci.
Najwyzej ktores ogniwa beda pracowac w innym zakresie ładunku.

A swoja droga ... jesli mamy taki "protector" bez balancera ... to co
powoduje, ze sie sekcje nie rozjezdzaja ?

Li-ion maja jakis naturalny mechanizm wyrownywania, czy faktycznie
jest w tym jakis drobny balancer ?

Taki np uklad
http://www.ti.com/product/BQ77905

J.

Queequeg
Guest

Wed Feb 06, 2019 2:24 pm   



J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

Quote:
Efekt jest taki, że układ ochrony baterii (battery protector) widzi ten
rozjazd i odłącza pakiet.

Byc moze widzi cos innego - ze np pod obciazeniem spada do 3.4V i jest
rozladowane.

To nie zależy od obciążenia. Raczej pewien stan rozładowania to
triggeruje. Sterownik potrafi się w ogóle nie włączać. Sam układ ochrony
potrafi odciąć baterię nawet przy poborze poniżej 1 mA, a nawet ładowarki
potrafi nie przepuścić. Mierzyłem go.

Quote:
Naladuj te jedna sekcje, ewentualnie rozladuj pozostale,

Zrobiłem tak w pierwszej kolejności. Ustawiłem na wszystkich to samo
napięcie, poczekałem z dobę -- było takie samo. Rozładowałem trochę
(pobór 4 A przez kilkanaście minut), naładowałem (całość). Rozjechało
się.

Quote:
albo zrob jakis balancer i laduj do pelna.

Tak, to jest jakaś opcja uratowania trupa...

Zastanawiam się też nad całkowitym obejściem tych odstających od reszty
ogniw. Pytanie tylko co na to battery protector i co na to sterownik, jak
mu nagle napięcie spadnie (on wyłącza silnik przy ok. 19 V, więc mamy 3.2
V na ogniwo pod obciążeniem).

Pozostaje jeszcze opcja ostateczna, czyli kupienie dwóch tanich aku
żelowych 12 V, kilka Ah, przyczepienie do podłogi i jazda na takiej
wydumce. Trakcyjne nie będą, pewnie szybko się wykończą, ale jeśli
mam dać 20 zł za sztukę, to akceptowalny kompromis :)

Mimo wszystko wolałbym uratować oryginalne baterie. Nie chcę iść w koszt
kupowania nowych ogniw do niej, to i tak tylko zabawka, chociaż fajna
jest, zasięg też podobno ma spory (teoretycznie 40 km na nowych ogniwach,
w praktyce myślę że przy mojej wadze nawet 10 km to będzie coś).

Quote:
No i pomacaj te ogniwa w czasie ladowania - mialem przypadki, gdy
padalo jedno ogniwo z sekcji rownoleglej.

Macałem, nie grzały się.

Quote:
niby sie praktykuje, ale dobrze by dobrac taka sama pojemnosc, a ze
nie znana ... podmienic wszystkie.

No właśnie... tego się boję. Przecież nawet minimalne niezbilansowanie
będzie się kumulowało po jakimś czasie. Ten układ ochronny nie wygląda,
jakby miał balancer.

Quote:
A moze na Ali bedzie tania bateria to tej hulajnogi ?

Pobieżnie poszukałem, nie widzę :(

--
Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

Queequeg
Guest

Wed Feb 06, 2019 2:25 pm   



Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl> wrote:

Quote:
Oczywiście że lepiej jak są. Dlatego jak wykorzystujesz stare ogniwa to
obowiązkowo mierzysz i porównujesz ich pojemność w kontrolowanych
warunkach. Ładujesz do umownego napięcia i rozładowujesz typowym prądem
do umownego dolnego napięcia. Ja stosuję 4,3/3,3 V i prąd 0,8 A.

Tylko jaka jest szansa, że losowe ogniwa z losowej baterii będą akurat
miały identyczną pojemność jak obecne w hulajnodze? Przecież nawet
najmniejszy rozjazd bez balancera będzie się kumulował.

--
Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

zhbick
Guest

Wed Feb 06, 2019 2:33 pm   



Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:51c98251-9e23-454f-8b0f-8220eb563ae3@trust.no1...



Quote:
Pozostaje jeszcze opcja ostateczna, czyli kupienie dwóch tanich aku
żelowych 12 V, kilka Ah, przyczepienie do podłogi i jazda na takiej
wydumce. Trakcyjne nie będą, pewnie szybko się wykończą, ale jeśli
mam dać 20 zł za sztukę, to akceptowalny kompromis Smile

Żelowe są używane przecież w UPS a to zastosowania, w których jak
najbardziej dochodzi do pełnego rozładowania.


Quote:
Mimo wszystko wolałbym uratować oryginalne baterie. Nie chcę iść w koszt
kupowania nowych ogniw do niej

Amatorsko wymieniłbym po prostu te ogniwa, które się zużyły. Pojemność
zastępczych dobrałbym na podstawie pojemności któregoś z pozostałych ogniw,
które są jeszcze sprawne. To nie jest aparatura podtrzymująca życie i
spokojnie można się pobawić w takie druciarstwo tanim kosztem. A radość z
własnoręcznie przeprowadzonej naprawy - bezcenna! Smile

J.F.
Guest

Wed Feb 06, 2019 2:44 pm   



Użytkownik "zhbick" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5c5ae238$0$491$65785112@news.neostrada.pl...
Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
Quote:
Pozostaje jeszcze opcja ostateczna, czyli kupienie dwóch tanich aku
żelowych 12 V, kilka Ah, przyczepienie do podłogi i jazda na takiej
wydumce. Trakcyjne nie będą, pewnie szybko się wykończą, ale jeśli
mam dać 20 zł za sztukę, to akceptowalny kompromis :)

Żelowe są używane przecież w UPS a to zastosowania, w których jak
najbardziej dochodzi do pełnego rozładowania.

Tylko nie wiadomo, czy producent nie załozyl, ze raz na rok.

Poza tym żelowe stosuje sie tez alarmach - a tam ani rozladowania, ani
duzego pradu ...

J.

J.F.
Guest

Wed Feb 06, 2019 3:47 pm   



Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:d52edcce-775e-469c-a90c-86d7749fcd63@trust.no1...
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Ale to w zasadzie nie przeszkadza w uzyciu innej pojemnosci.
Najwyzej ktores ogniwa beda pracowac w innym zakresie ładunku.
A nie jest tak właśnie teraz (i skutkuje to niedoładowaniem jednej
sekcji, więc też możliwością przeładowania pozostałych)?

Wydawalo mi sie, ze masz rozjechane naladowanie, ale pisales ze
wyrownales.

Ogolnie to powinno dzialac jakas tak: masz oryginalne cele 1.5Ah,
dokladasz np 2Ah.

Ladujesz wstepnie wszystkie cele osobnym zasilaczem do pelna/4.2V.

Rozladowujesz ... po pobraniu 1.5Ah oryginalne cele sa puste, a w tej
dodatkowej jest jeszcze 0.5Ah ladunku.
Ale to niczemu nie szkodzi, ze on tam jest.

Uklad nadzorczy wykrywa, ze jedna z oryginalnych cel ma za male
napiecie, i odlacza dalszy pobor pradu.

Ladujesz ... po wplynieciu 1.5Ah wszystkie cele sa prawie pelne, uklad
odcina dalsze ladowanie.
I dziala dobrze.

Inne kombinacje tez mozliwe.

Problem jest wtedy, jak do kompletu rozladowanych ogniw dolozysz nowe
naladowane, lub odwrotnie -
w czasie ladowania uklad wykrywa za duze napiecie na jednych ogniwach
i wylacza dalsze ladowanie.
Zostawiajac inne ogniwa nienaladowane

Balancer w tym pomaga, bo puszcza prad "bokiem", a nie przez ogniwo.

Quote:
A swoja droga ... jesli mamy taki "protector" bez balancera ... to
co
powoduje, ze sie sekcje nie rozjezdzaja ?
Może ogniwa z jednej serii, od zawsze pracujące razem, więc też
zużywające
się razem...

IMO - tam bedzie samorozladowanie dosc istone.
A ono chyba nie jest az tak rowne.

Quote:
Li-ion maja jakis naturalny mechanizm wyrownywania, czy faktycznie
jest w tym jakis drobny balancer ?
Podobno nie mają. A czy jest balancer... w sumie jakby był, to bym
chyba
nie miał takiego rozjazdu?

Ale przeciez podobna bateria w kazdym laptopie jest.
I jakos nie ma problemow z rozjechaniem - ze jedne puste, drugie
naladowane.

J.

Queequeg
Guest

Wed Feb 06, 2019 3:58 pm   



Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl> wrote:

Quote:
Zakładam że do tej baterii masz dedykowany zasilacz ładujący który
kontroluje każdą z szeregowych sekcji indywidualnie.

Optymistyczne założenie Smile Niestety nie jest tak. Zasilacz daje 28 V, nie
wiem czy ma jakąkolwiek logikę oprócz tej od mrugania diodą ładowania.

Quote:
Lub to co ty nazywasz "battery protector" jest w rzeczywistości
balancerem.

Zdziwiłbym się :)

Tam są cienkimi przewodami doprowadzone napięcia z poszczególnych sekcji,
a grubymi idą tylko masy (masa pakietu, masa do hulajnogi, masa do gniazda
ładowania). Plusy (pakietu, hulajnogi i gniazda ładowania) są połączone
poza tym układem, chociaż on ma tego plusa z tej (cienkiej) wiązki, która
idzie do każdej sekcji.

http://www.chmurka.net/r/usenet/protector.jpg

Czarny w lewym górnym rogu jest do ładowania, czarny w lewym dolnym do
hulajnogi, czarny w prawym dolnym do pakietu baterii, a białe gniazdko
po jego prawej stronie przyjmuje napięcia z każdej sekcji.

--
Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

Queequeg
Guest

Wed Feb 06, 2019 4:02 pm   



J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

Quote:
Ale to w zasadzie nie przeszkadza w uzyciu innej pojemnosci.
Najwyzej ktores ogniwa beda pracowac w innym zakresie ładunku.

A nie jest tak właśnie teraz (i skutkuje to niedoładowaniem jednej
sekcji, więc też możliwością przeładowania pozostałych)?

Quote:
A swoja droga ... jesli mamy taki "protector" bez balancera ... to co
powoduje, ze sie sekcje nie rozjezdzaja ?

Może ogniwa z jednej serii, od zawsze pracujące razem, więc też zużywające
się razem...

Quote:
Li-ion maja jakis naturalny mechanizm wyrownywania, czy faktycznie
jest w tym jakis drobny balancer ?

Podobno nie mają. A czy jest balancer... w sumie jakby był, to bym chyba
nie miał takiego rozjazdu?

Był też bardzo mały rozjazd między innymi ogniwami (rzędu 20-30 mV), ale
wyrównałem, póki co (po jednym rozładowaniu i naładowaniu) napięcia na
tych pozostałych są takie same (z dokładnością do 10 mV, bo taki miernik
mam). Jakby tam był balancer, to chyba nie byłoby tego rozjazdu?

--
Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

Queequeg
Guest

Wed Feb 06, 2019 4:05 pm   



zhbick <no@spam.pl> wrote:

Quote:
Żelowe są używane przecież w UPS a to zastosowania, w których jak
najbardziej dochodzi do pełnego rozładowania.

Tylko jak często? Zastanawiam się ile pojemności miałby taki akumulator
po, powiedzmy, 20 pełnych cyklach.

Quote:
Amatorsko wymieniłbym po prostu te ogniwa, które się zużyły. Pojemność
zastępczych dobrałbym na podstawie pojemności któregoś z pozostałych ogniw,
które są jeszcze sprawne. To nie jest aparatura podtrzymująca życie i
spokojnie można się pobawić w takie druciarstwo tanim kosztem. A radość z
własnoręcznie przeprowadzonej naprawy - bezcenna! Smile

Ok, ale czy to jedynie nie przesunie problemu? Jakiś rozjazd i tak będzie,
a z tego co czytałem, bez balansera ten rozjazd pogłębia się z każdym
cyklem.

Zastanawiam się, czy może zamiast tego nie skombinować jakiegoś balansera
(balancera?) i nie zobaczyć, czy to nie wystarczy. W końcu jeżeli podczas
rozładowania ta jedna sekcja rozładuje się szybciej niż inne, to nie
będzie dramatu, a podczas ładowania z balanserem się wyrówna...

--
Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

Goto page 1, 2, 3, 4  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Rozbilansowanie ogniw Li-Ion

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map