Goto page Previous 1, 2, 3, 4 Next
Jacek Maciejewski
Guest
Wed Feb 06, 2019 4:37 pm
Dnia Wed, 6 Feb 2019 13:58:48 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):
Quote:
Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl> wrote:
Zakładam że do tej baterii masz dedykowany zasilacz ładujący który
kontroluje każdą z szeregowych sekcji indywidualnie.
Optymistyczne założenie

Niestety nie jest tak. Zasilacz daje 28 V, nie
wiem czy ma jakąkolwiek logikę oprócz tej od mrugania diodą ładowania.
Lub to co ty nazywasz "battery protector" jest w rzeczywistości
balancerem.
Zdziwiłbym się :)
Tam są cienkimi przewodami doprowadzone napięcia z poszczególnych sekcji,
a grubymi idą tylko masy (masa pakietu, masa do hulajnogi, masa do gniazda
ładowania). Plusy (pakietu, hulajnogi i gniazda ładowania) są połączone
poza tym układem, chociaż on ma tego plusa z tej (cienkiej) wiązki, która
idzie do każdej sekcji.
http://www.chmurka.net/r/usenet/protector.jpg
Czarny w lewym górnym rogu jest do ładowania, czarny w lewym dolnym do
hulajnogi, czarny w prawym dolnym do pakietu baterii, a białe gniazdko
po jego prawej stronie przyjmuje napięcia z każdej sekcji.
Nie mam za wielkiego doświadczenia w tej materii. Ale raz kiedyś kupiłem
latarkę rowerową na Allegro, z ładowarką. Bateria miała 2x2 ogniwa i
wewnętrzny balancer. Mówię miała, bo się okazało że pojemność szlag
trafił a ogniwa z starej baterii laptopowej miały 4-5 razy większą
pojemność. Więc stare wywaliłem, do nowych dolutowałem stary balancer i
śmiga. Z baterii lapkowej zostały mi dwa niezłe ogniwa. Żeby 3 to bym ci
podesłał
--
Jacek
I hate haters.
Queequeg
Guest
Wed Feb 06, 2019 5:06 pm
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Wydawalo mi sie, ze masz rozjechane naladowanie, ale pisales ze
wyrownales.
Miałem, wyrównałem, ale znowu się rozjechało po jednym cyklu.
Quote:
Rozladowujesz ... po pobraniu 1.5Ah oryginalne cele sa puste, a w tej
dodatkowej jest jeszcze 0.5Ah ladunku.
Ale to niczemu nie szkodzi, ze on tam jest.
Uklad nadzorczy wykrywa, ze jedna z oryginalnych cel ma za male
napiecie, i odlacza dalszy pobor pradu.
Dotąd OK...
Quote:
Ladujesz ... po wplynieciu 1.5Ah wszystkie cele sa prawie pelne, uklad
odcina dalsze ladowanie.
I dziala dobrze.
Ten układ już nie pozwoli ładowarce naładować tych ogniw.
Quote:
IMO - tam bedzie samorozladowanie dosc istone.
A ono chyba nie jest az tak rowne.
Wyłączona hulajnoga i tak pobiera 1,3 mA (z czego 300 uA na sterownik
a 1 mA na dołożoną jako osobny moduł przetwornicę step-down do przedniego
światła LED; nie wiem jak im się to udało, skoro użyty tam XL7015 pobiera
w standby max 200 uA, a typowo 85 uA).
Quote:
Ale przeciez podobna bateria w kazdym laptopie jest.
I jakos nie ma problemow z rozjechaniem - ze jedne puste, drugie
naladowane.
A tam nie ma żadnego balansera? Wszystkie baterie, które rozbierałem,
miały wyprowadzony odczep z każdej sekcji, ale czy to było tylko do
monitorowania / ochrony, czy też do balansera, tego nie wiem...
--
Eksperymentalnie:
http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika
J.F.
Guest
Wed Feb 06, 2019 5:07 pm
Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:d3d2cced-19f8-49ba-96f6-cc114e1e1736@trust.no1...
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Wydawalo mi sie, ze masz rozjechane naladowanie, ale pisales ze
wyrownales.
Miałem, wyrównałem, ale znowu się rozjechało po jednym cyklu.
Rozladowujesz ... po pobraniu 1.5Ah oryginalne cele sa puste, a w
tej
dodatkowej jest jeszcze 0.5Ah ladunku.
Ale to niczemu nie szkodzi, ze on tam jest.
Uklad nadzorczy wykrywa, ze jedna z oryginalnych cel ma za male
napiecie, i odlacza dalszy pobor pradu.
Dotąd OK...
Ladujesz ... po wplynieciu 1.5Ah wszystkie cele sa prawie pelne,
uklad
odcina dalsze ladowanie.
I dziala dobrze.
Ten układ już nie pozwoli ładowarce naładować tych ogniw.
Dlaczego mialby nie pozwolic ?
Jedna sekcja ma za male napiecie, ale to nie przeszkadza ladowac
calosci.
Przynajmniej nie powinno.
Quote:
IMO - tam bedzie samorozladowanie dosc istone.
A ono chyba nie jest az tak rowne.
Wyłączona hulajnoga i tak pobiera 1,3 mA (z czego 300 uA na sterownik
Ale to plynie przez wszystkie.
Quote:
Ale przeciez podobna bateria w kazdym laptopie jest.
I jakos nie ma problemow z rozjechaniem - ze jedne puste, drugie
naladowane.
A tam nie ma żadnego balansera? Wszystkie baterie, które rozbierałem,
miały wyprowadzony odczep z każdej sekcji, ale czy to było tylko do
monitorowania / ochrony, czy też do balansera, tego nie wiem...
A odczytaj jaki uklad na plytce.
Tych BQ jest cala masa, i chyba nie maja balancerow.
J.
J.F.
Guest
Thu Feb 07, 2019 5:26 pm
Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:e061dcb5-25de-44ce-9677-3da51c89f2c0@trust.no1...
Na marginesie tematu
https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/polska/wybuch-hulajnogi-elektrycznej-siła-eksplozji-była-tak-duża-że-z-okien-wyleciały-szyby/ar-BBThjEO
"Do eksplozji doszło w jednym z bloków przy ulicy Gorczyczewskiego w
Poznaniu.
W środę po godzinie 22 wybuchła hulajnoga elektryczna, która
znajdowała się na parterze w serwisie ładowania
Siła wybuchu była tak duża, że z okien wyleciały szyby i doszło do
niewielkiego pożaru."
Strach sie bac :-)
J.
J.F.
Guest
Thu Feb 07, 2019 8:15 pm
Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:a60e207e-a906-4a9e-85de-503909df1fd8@trust.no1...
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Ten układ już nie pozwoli ładowarce naładować tych ogniw.
Dlaczego mialby nie pozwolic ?
Bo odcina. Testowane. Ładowarka nie "łapała" ogniw, musiałem je
wyciągnąć,
obejść układ ochrony i dopiero wtedy zaczęły się ładować.
Ale moze miales za bardzo rozladowane.
Normalnie to powinna odciac dalsze rozladowywanie,
ale pozwolic na ladowanie.
Tylko sekcje musza byc jakos wyrownane, bo inaczej ladowanie szybko
sie przerwie, po osiagnieciu granicznego napiecia na jednej sekcji.
Quote:
Tych BQ jest cala masa, i chyba nie maja balancerow.
BQ, tzn.?
Uklady monitorujace z serii BQxxxx. Robil to kiedys Unitrode, a potem
TI ich kupil.
http://www.ti.com/power-management/battery-management/protectors/overview.html
Sa i balancery
http://www.ti.com/power-management/battery-management/monitors-balancers/overview.html
J.
Queequeg
Guest
Thu Feb 07, 2019 8:51 pm
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Ten układ już nie pozwoli ładowarce naładować tych ogniw.
Dlaczego mialby nie pozwolic ?
Bo odcina. Testowane. Ładowarka nie "łapała" ogniw, musiałem je wyciągnąć,
obejść układ ochrony i dopiero wtedy zaczęły się ładować.
Quote:
A tam nie ma żadnego balansera? Wszystkie baterie, które rozbierałem,
miały wyprowadzony odczep z każdej sekcji, ale czy to było tylko do
monitorowania / ochrony, czy też do balansera, tego nie wiem...
A odczytaj jaki uklad na plytce.
Poskręcałem to już. Tam są trzy tranzystory mocy i w sumie niewiele
więcej...
Quote:
Tych BQ jest cala masa, i chyba nie maja balancerow.
BQ, tzn.?
--
Eksperymentalnie:
http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika
Queequeg
Guest
Thu Feb 07, 2019 9:13 pm
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
"Do eksplozji doszło w jednym z bloków przy ulicy Gorczyczewskiego w
Poznaniu.
W środę po godzinie 22 wybuchła hulajnoga elektryczna, która
znajdowała się na parterze w serwisie ładowania
Siła wybuchu była tak duża, że z okien wyleciały szyby i doszło do
niewielkiego pożaru."
W końcu li-ion :)
Ciekawe czemu to wybuchło. Może chińskie rączki źle przylutowały "battery
protector"?
Coraz bardziej zastanawiam się nad opcją pozbycia się z hulajnogi tych
li-ion i wrzucenia dwóch małych aku żelowych przy podłodze. Miejsce jest.
Będzie pewnie taniej, a do tego bezpieczniej. Tylko mniej estetycznie.
https://allegro.pl/oferta/akumulator-zelowy-bezobslugowy-ups-agm-12v-7ah-5889804397
Albo MW... trochę droższe, ale chyba lepsze.
https://allegro.pl/oferta/akumulator-zelowy-agm-12v-7-2ah-mws-7-2-12-jakosc-6750643646
Tylko czy takie akumulatorki wytrzymają prąd rzędu 10 A (i jaką pojemność
będą wtedy miały)? Prąd raczej nie ciągły, chociaż... cholera wie ile to
pobiera pod obciążeniem. Bez obciążenia (koło w powietrzu) kilkaset mA,
maksymalnie pewnie te 10 A, bo silnik 250 W... albo maksymalnie więcej, a
nominalnie 10 A :)
Ciekawe zdanie: "AKUMULATORY ŻELOWE MUSZĄ BYĆ ŁADOWANE SPECJALNYMI
ŁADOWARKAMI DO AKUMULATORÓW ŻELOWYCH (ODPOWIEDNI PRĄD ŁADOWANIA).
UŻYWANIE DO ŁADOWANIA ZWYKŁYCH PROSTOWNIKÓW SAMOCHODOWYCH NAJCZĘŚCIEJ
KOŃCZY SIĘ SZYBKIM USZKODZENIEM AKUMULATORA.
JEŚLI NIE POSIADACIE PAŃSTWO TAKIEJ ŁADOWARKI - NA INNYCH AUKCJACH
POSIADAMY CAŁY ASORTYMENT!"
Ok, prąd ładowania... a co z prądem rozładowania? Też nie może być tak
duży, jak w przypadku standardowego akumulatora z płynnym elektrolitem?
--
Eksperymentalnie:
http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika
Adam
Guest
Fri Feb 08, 2019 5:26 pm
W dniu 2019-02-07 o 20:13, Queequeg pisze:
Quote:
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
"Do eksplozji doszło w jednym z bloków przy ulicy Gorczyczewskiego w
Poznaniu.
W środę po godzinie 22 wybuchła hulajnoga elektryczna, która
znajdowała się na parterze w serwisie ładowania
Siła wybuchu była tak duża, że z okien wyleciały szyby i doszło do
niewielkiego pożaru."
W końcu li-ion :)
Ciekawe czemu to wybuchło. Może chińskie rączki źle przylutowały "battery
protector"?
Coraz bardziej zastanawiam się nad opcją pozbycia się z hulajnogi tych
li-ion i wrzucenia dwóch małych aku żelowych przy podłodze. Miejsce jest.
Będzie pewnie taniej, a do tego bezpieczniej. Tylko mniej estetycznie.
https://allegro.pl/oferta/akumulator-zelowy-bezobslugowy-ups-agm-12v-7ah-5889804397
Albo MW... trochę droższe, ale chyba lepsze.
https://allegro.pl/oferta/akumulator-zelowy-agm-12v-7-2ah-mws-7-2-12-jakosc-6750643646
Tylko czy takie akumulatorki wytrzymają prąd rzędu 10 A (i jaką pojemność
będą wtedy miały)? Prąd raczej nie ciągły, chociaż... cholera wie ile to
pobiera pod obciążeniem. Bez obciążenia (koło w powietrzu) kilkaset mA,
maksymalnie pewnie te 10 A, bo silnik 250 W... albo maksymalnie więcej, a
nominalnie 10 A
A w czym problem znaleźć jakieś karty katalogowe?
Pierwsze-lepsze z brzegu:
https://www.tme.eu/pl/Document/ae25b19823d56fdb534a69302f53e892/ACCU-BPE7.2-12_BP.pdf
Quote:
Ciekawe zdanie: "AKUMULATORY ŻELOWE MUSZĄ BYĆ ŁADOWANE SPECJALNYMI
ŁADOWARKAMI DO AKUMULATORÓW ŻELOWYCH (ODPOWIEDNI PRĄD ŁADOWANIA).
UŻYWANIE DO ŁADOWANIA ZWYKŁYCH PROSTOWNIKÓW SAMOCHODOWYCH NAJCZĘŚCIEJ
KOŃCZY SIĘ SZYBKIM USZKODZENIEM AKUMULATORA.
JEŚLI NIE POSIADACIE PAŃSTWO TAKIEJ ŁADOWARKI - NA INNYCH AUKCJACH
POSIADAMY CAŁY ASORTYMENT!"
Ok, prąd ładowania... a co z prądem rozładowania? Też nie może być tak
duży, jak w przypadku standardowego akumulatora z płynnym elektrolitem?
j.w.
--
Pozdrawiam.
Adam
J.F.
Guest
Fri Feb 08, 2019 6:15 pm
Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:07a56055-389f-4e13-aa59-bcc971725edf@trust.no1...
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[..]
Quote:
Coraz bardziej zastanawiam się nad opcją pozbycia się z hulajnogi
tych
li-ion i wrzucenia dwóch małych aku żelowych przy podłodze. Miejsce
jest.
Będzie pewnie taniej, a do tego bezpieczniej. Tylko mniej
estetycznie.
Uwazaj na ladowarke - moze wmagac zmiany.
Quote:
Quote:
Ciekawe zdanie: "AKUMULATORY ŻELOWE MUSZĄ BYĆ ŁADOWANE SPECJALNYMI
ŁADOWARKAMI DO AKUMULATORÓW ŻELOWYCH (ODPOWIEDNI PRĄD ŁADOWANIA).
Tomalo opisywal akurat
Quote:
Ok, prąd ładowania... a co z prądem rozładowania? Też nie może być
tak
duży, jak w przypadku standardowego akumulatora z płynnym
elektrolitem?
Nalezy uzywac specjalnej rozladowarki :-)
Powazniej: sa uzywane w UPS, gdzie sie z nich grube ampery ciagnie ...
ale na krotko starczaja.
No i byc moze sie doczytasz typu - czy do UPS czy do alarmow, czy
trakcyjne - zeby nie tylko duzy prad daly, ale jeszcze wiele razy ...
J.
Queequeg
Guest
Fri Feb 08, 2019 8:26 pm
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Uwazaj na ladowarke - moze wmagac zmiany.
Tak, to zdecydowanie. Ładowarkę już sobie ogarnę po swojemu. Tym bardziej,
że jeśli dobrze rozumiem przebieg ładowania, to akumulatorów ołowiowych
nie trzeba bilansować, one bilansują się same podczas ładowania, więc
połączę je szeregowo i tak będę ładował.
W sumie nawet zwykły step-up ustawiony na 29 V + ogranicznik prądu na
LM317 powinien dać radę. Bo w sumie czemu nie.
Quote:
Ciekawe zdanie: "AKUMULATORY ŻELOWE MUSZĄ BYĆ ŁADOWANE SPECJALNYMI
ŁADOWARKAMI DO AKUMULATORÓW ŻELOWYCH (ODPOWIEDNI PRĄD ŁADOWANIA).
Tomalo opisywal akurat
Nie przebrnąłem jeszcze przez tamten wątek :)
--
Eksperymentalnie:
http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika
Queequeg
Guest
Fri Feb 08, 2019 8:27 pm
Adam <a.g@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Fakt, szukałem do tych aku, które znalazłem (i kart nie znalazłem). Ale na
tej karcie też nie jest określony maksymalny bezpieczny ciągły prąd
rozładowania. Albo nie widzę.
--
Eksperymentalnie:
http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika
J.F.
Guest
Fri Feb 08, 2019 8:50 pm
Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:98b874d6-dd4a-4e15-ae83-7d70dbf20d8f@trust.no1...
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Uwazaj na ladowarke - moze wmagac zmiany.
Tak, to zdecydowanie. Ładowarkę już sobie ogarnę po swojemu. Tym
bardziej,
że jeśli dobrze rozumiem przebieg ładowania, to akumulatorów
ołowiowych
nie trzeba bilansować, one bilansują się same podczas ładowania, więc
połączę je szeregowo i tak będę ładował.
Tak gwoli scislosci, to wydaje mi sie, ze trzeba bilansowac, bo
mechanizm ten sam.
Nikt tego nie robi, i one sie same zbilansuja ... ale przez gazowanie,
wiec żelowych nie dotyczy :-)
Quote:
Ciekawe zdanie: "AKUMULATORY ŻELOWE MUSZĄ BYĆ ŁADOWANE SPECJALNYMI
ŁADOWARKAMI DO AKUMULATORÓW ŻELOWYCH (ODPOWIEDNI PRĄD ŁADOWANIA).
Tomalo opisywal akurat
Nie przebrnąłem jeszcze przez tamten wątek
Nie moga gazowac, wiec wymagaja lepszych ladowarek.
Nie mozna podlaczyc pod "zwykly prostownik" na cala noc :-)
J.
Queequeg
Guest
Sat Feb 09, 2019 6:16 pm
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Tak gwoli scislosci, to wydaje mi sie, ze trzeba bilansowac, bo
mechanizm ten sam.
Hmm, ale przecież taki akumulator zawiera tak naprawdę sześc połączonych
szeregowo ogniw... i nie ma balansera.
Quote:
Nie przebrnąłem jeszcze przez tamten wątek :)
Nie moga gazowac, wiec wymagaja lepszych ladowarek.
Nie mozna podlaczyc pod "zwykly prostownik" na cala noc
A może po prostu jest potrzebne mniejsze napięcie ładowania, takie które
nie powoduje gazowania? 14.2 V np.
--
Eksperymentalnie:
http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika
J.F.
Guest
Sat Feb 09, 2019 9:15 pm
Dnia Sat, 9 Feb 2019 16:16:57 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):
Quote:
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Tak gwoli scislosci, to wydaje mi sie, ze trzeba bilansowac, bo
mechanizm ten sam.
Hmm, ale przecież taki akumulator zawiera tak naprawdę sześc połączonych
szeregowo ogniw... i nie ma balansera.
Takiemu zwyklemu przeladowanie nie grozi, wiec nie potrzebuje.
Ale te "hermetyczne" ... ciekawe.
Quote:
Nie przebrnąłem jeszcze przez tamten wątek
Nie moga gazowac, wiec wymagaja lepszych ladowarek.
Nie mozna podlaczyc pod "zwykly prostownik" na cala noc :-)
A może po prostu jest potrzebne mniejsze napięcie ładowania, takie które
nie powoduje gazowania? 14.2 V np.
No i do tego jest potrzebna specjalna ladowarka, ktora tego pilnuje.
J.
Queequeg
Guest
Sat Feb 09, 2019 11:53 pm
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Hmm, ale przecież taki akumulator zawiera tak naprawdę sześc połączonych
szeregowo ogniw... i nie ma balansera.
Takiemu zwyklemu przeladowanie nie grozi, wiec nie potrzebuje.
Ale te "hermetyczne" ... ciekawe.
Widocznie im też nie grozi, albo jakoś inaczej to rozwiązali.
Quote:
A może po prostu jest potrzebne mniejsze napięcie ładowania, takie które
nie powoduje gazowania? 14.2 V np.
No i do tego jest potrzebna specjalna ladowarka, ktora tego pilnuje.
Tylko co w tej ładowarce specjalnego oprócz kontroli prądu (żeby nie
przekroczył maksymalnego) i napięcia (żeby nie osiągnęło napięcia
gazowania)? Pytam, bo będę robił :P
--
Eksperymentalnie:
http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika
Goto page Previous 1, 2, 3, 4 Next