RTV forum PL | NewsGroups PL

Rosnące trudności w zakupie AS321 i dostępność LM324 - co się dzieje?

Niedostępność półprzewodników

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Rosnące trudności w zakupie AS321 i dostępność LM324 - co się dzieje?

Goto page 1, 2, 3  Next

Piotr Wyderski
Guest

Sat May 07, 2022 5:39 am   



Ja rozumiem, że są problemy z dostępnością jakichś egzotycznych FPGA czy
innych tego typu układów, ale że nie mogę kupić AS321 (za rozsądne
pieniądze), to już zaczyna być wręcz niebezpieczne. Jarek mówił, że
LM324 jest w każdym sklepie, a to jest 1/4 tego antycznego opampa w
SOT23. :-)

Pozdrawiam, Piotr

heby
Guest

Sat May 07, 2022 3:07 pm   



On 07/05/2022 15:55, ptoki wrote:
Quote:
Co takiego xyz oni niby robia ze firmy samochodowe nie moga sie doprosic/dożądać swoich komponentow dfg?

Ja zadam bardziej kontrowersyjne pytanie:

Co robią firmy samochodowe, że ich firmware nie da się w 2 lata
przenieść na inny mikrokontroler i do dzisiaj kanibalizują pralki
wydłubując uC?

I mowa tu o gównooprogramowaniu, typu kontrolery szyb, sterowniki radia,
ekrany dotykowe itp, a nie poduszki, oraz o sytuacji, gdy są dostepne
rozwiązania, tylko wymaga to zmiany firmware na inny hardware.

Kiedyś chodziły legendy o jakosci oprogramowania w atomotiv. Może jest w
nich ziarno prawdy, że ch...we.

ptoki
Guest

Sat May 07, 2022 3:55 pm   



sobota, 7 maja 2022 o 00:39:38 UTC-5 Piotr Wyderski napisał(a):
Quote:
Ja rozumiem, że są problemy z dostępnością jakichś egzotycznych FPGA czy
innych tego typu układów, ale że nie mogę kupić AS321 (za rozsądne
pieniądze), to już zaczyna być wręcz niebezpieczne. Jarek mówił, że
LM324 jest w każdym sklepie, a to jest 1/4 tego antycznego opampa w
SOT23. :-)



Ja te kryzysy odbieram jako
albo intencjonalna dzialalnosc - nie robimy bo sie malo oplaca - niech klient przerzuci sie na cos co jest
albo niekompetencja - oj zapomnielismy zrobic/zaplanowac - jak to sie moglo stac?

Bo wyjasnienie na zasadzie:
No nie robimy abc bo mamy duze zamowienie na xyz sie kupy nie trzyma. Nikt nie mowi co takiego xyz produkuje ze nie umi robic abc.

I to sie tyczy i kart graficznych i malin i takich elementow jak piszesz.
Ale np. cpu, ssd, plyt glownych/chipsetow, dyskow juz nie.

No i ta ostatnia ewentualnosc nie trzyma sie kupy z innego powodu:
Co takiego xyz oni niby robia ze firmy samochodowe nie moga sie doprosic/dożądać swoich komponentow dfg?

Ciekawy temat.

Dariusz Dorochowicz
Guest

Sat May 07, 2022 9:19 pm   



W dniu 2022-05-07 o 07:39, Piotr Wyderski pisze:
Quote:
Ja rozumiem, że są problemy z dostępnością jakichś egzotycznych FPGA czy
innych tego typu układów, ale że nie mogę kupić AS321 (za rozsądne
pieniądze), to już zaczyna być wręcz niebezpieczne. Jarek mówił, że
LM324 jest w każdym sklepie, a to jest 1/4 tego antycznego opampa w
SOT23. Smile

Jak zobaczyłem ceny i dostępność ULN2803 to wiem że może zabraknąć
wszystkiego.

Pozdrawiam

DD

Janusz
Guest

Sat May 07, 2022 9:26 pm   



W dniu 2022-05-07 o 17:07, heby pisze:
Quote:
On 07/05/2022 15:55, ptoki wrote:
Co takiego xyz oni niby robia ze firmy samochodowe nie moga sie
doprosic/dożądać swoich komponentow dfg?

Ja zadam bardziej kontrowersyjne pytanie:

Co robią firmy samochodowe, że ich firmware nie da się w 2 lata
przenieść na inny mikrokontroler i do dzisiaj kanibalizują pralki
wydłubując uC?
Bo pewnie te elementy robią firmy zewnętrzne i za przeróbki trzeba by

zapłacić, więc 'drutują' kosztem klientów.
Quote:

I mowa tu o gównooprogramowaniu, typu kontrolery szyb, sterowniki radia,
ekrany dotykowe itp, a nie poduszki, oraz o sytuacji, gdy są dostepne
rozwiązania, tylko wymaga to zmiany firmware na inny hardware.

Kiedyś chodziły legendy o jakosci oprogramowania w atomotiv. Może jest w
nich ziarno prawdy, że ch...we.
Nie wiem czy te guano elementy też nie podchodzą pod badania

homologacyjne czy środowiskowe i wtedy zmiana w nich to nowe badania.

--
Janusz

Paweł Pawłowicz
Guest

Sun May 08, 2022 8:15 am   



W dniu 07.05.2022 o 23:19, Dariusz Dorochowicz pisze:
[...]
Quote:
Jak zobaczyłem ceny i dostępność ULN2803 to wiem że może zabraknąć
wszystkiego.

Niestety tak. Na odczynniki chemiczne, które były z dnia na dzień,
trzeba czekać kilka miesięcy. To rozwala badania, największy kłopot jest
przy grantach, mają konkretny termin rozliczenia.

P.P.

heby
Guest

Sun May 08, 2022 8:20 am   



On 07/05/2022 23:26, Janusz wrote:
Quote:
Co robią firmy samochodowe, że ich firmware nie da się w 2 lata
przenieść na inny mikrokontroler i do dzisiaj kanibalizują pralki
wydłubując uC?
Bo pewnie te elementy robią firmy zewnętrzne i za przeróbki trzeba by
zapłacić, więc 'drutują' kosztem klientów.

Chyba nie twierdzisz, że producent samochodów woli mieć postój, niż
zapłacić wykonawcy za przeprojetowanie softu. Postoje są drogie.

Quote:
Kiedyś chodziły legendy o jakosci oprogramowania w atomotiv. Może jest
w nich ziarno prawdy, że ch...we.
Nie wiem czy te guano elementy też nie podchodzą pod badania
homologacyjne czy środowiskowe i wtedy zmiana w nich to nowe badania.

Nawet jesli, to 2 lata już...

Ponadto - mowa do duperelach typu ekrany dotykowe. Niby co tam homologować?

Ghost
Guest

Sun May 08, 2022 8:59 am   



W dniu 07.05.2022 o 17:07, heby pisze:
Quote:
On 07/05/2022 15:55, ptoki wrote:
Co takiego xyz oni niby robia ze firmy samochodowe nie moga sie
doprosic/dożądać swoich komponentow dfg?

Ja zadam bardziej kontrowersyjne pytanie:

Co robią firmy samochodowe, że ich firmware nie da się w 2 lata
przenieść na inny mikrokontroler i do dzisiaj kanibalizują pralki
wydłubując uC?

jakis konkretny link?

heby
Guest

Sun May 08, 2022 9:14 am   



On 08/05/2022 10:59, Ghost wrote:
Quote:
Co robią firmy samochodowe, że ich firmware nie da się w 2 lata
przenieść na inny mikrokontroler i do dzisiaj kanibalizują pralki
wydłubując uC?
jakis konkretny link?

https://tinyurl.com/hvwytwya

Jest jeszcze dokładniejszy, gdzie opisali co wyrywają i jakie mają
alternatywy, ale nie potrafię teraz znaleźć. Wspominano o Cypress, jako
problemie.

Janusz
Guest

Sun May 08, 2022 9:52 am   



W dniu 2022-05-08 o 10:20, heby pisze:
Quote:
On 07/05/2022 23:26, Janusz wrote:
Co robią firmy samochodowe, że ich firmware nie da się w 2 lata
przenieść na inny mikrokontroler i do dzisiaj kanibalizują pralki
wydłubując uC?
Bo pewnie te elementy robią firmy zewnętrzne i za przeróbki trzeba by
zapłacić, więc 'drutują' kosztem klientów.

Chyba nie twierdzisz, że producent samochodów woli mieć postój, niż
Pewnie że nie, przecież produkowali na skład liczą że za chwilę to

uzupełnią.
A że ta 'chwila' już 2 lata trwa Sad Zobacz na place przyfabryczne,
podobne są pełne aut.

Quote:
zapłacić wykonawcy za przeprojetowanie softu. Postoje są drogie.
Dopiero niedawno staneły. Najlepiej na tym wyszły marki co mają cału

produkcję u siebie, np Japońskie czy Koreańskie, produkują i sprzedają
cały czas.

Quote:

Kiedyś chodziły legendy o jakosci oprogramowania w atomotiv. Może
jest w nich ziarno prawdy, że ch...we.
Nie wiem czy te guano elementy też nie podchodzą pod badania
homologacyjne czy środowiskowe i wtedy zmiana w nich to nowe badania.

Nawet jesli, to 2 lata już...

Ponadto - mowa do duperelach typu ekrany dotykowe. Niby co tam homologować?
Nie wiem, nie znam się ale jak kiedyś widziałem na Galileo to nawet

zwykłe pokrętła czy przełączniki muszą spełniać wyśrubowane wymagania,
aż sam byłem zdziwiony jakiego oni mają pierdolca na tym punkcie.

--
Janusz

heby
Guest

Sun May 08, 2022 10:35 am   



On 08/05/2022 11:52, Janusz wrote:
Quote:
Chyba nie twierdzisz, że producent samochodów woli mieć postój, niż
Pewnie że nie, przecież produkowali na skład liczą że za chwilę to
uzupełnią.

Czyli to jednak dziadostwo w przewidywaniu sytuacji rynkowej? Zamawiali
do końca na aliexpress aż nagle się skończyło i zaczęli w panice biegać
i machać rękami? Nadmiar Januszy na stanowiskach kierowniczych?

Quote:
zapłacić wykonawcy za przeprojetowanie softu. Postoje są drogie.
Dopiero niedawno staneły.

*Zupełnie* nieoczekiwanie.

Quote:
Najlepiej na tym wyszły marki co mają cału
produkcję u siebie, np Japońskie czy Koreańskie, produkują i sprzedają
cały czas.

Całe szczęście nasze marki mogą spać spokojnie ;)

Quote:
Ponadto - mowa do duperelach typu ekrany dotykowe. Niby co tam
homologować?
Nie wiem, nie znam się ale jak kiedyś widziałem na Galileo to nawet
zwykłe pokrętła czy przełączniki muszą spełniać wyśrubowane wymagania,
aż sam byłem zdziwiony jakiego oni mają pierdolca na tym punkcie.

Ok. Czy 2 lata to dostatecznie dużo na śrubowanie wymagań ekranu
dotykowego do wybierania discopolo?

Janusz
Guest

Sun May 08, 2022 12:12 pm   



W dniu 2022-05-08 o 12:35, heby pisze:
Quote:
On 08/05/2022 11:52, Janusz wrote:
Chyba nie twierdzisz, że producent samochodów woli mieć postój, niż
Pewnie że nie, przecież produkowali na skład liczą że za chwilę to
uzupełnią.

Czyli to jednak dziadostwo w przewidywaniu sytuacji rynkowej? Zamawiali
do końca na aliexpress aż nagle się skończyło i zaczęli w panice biegać
i machać rękami? Nadmiar Januszy na stanowiskach kierowniczych?
No co ty Smile takie poważne koncerny z tysiącami gryzipiórków nie wpadły

na to że jednak
może braknąć? No niestety europa schodzi na psy, w sumie dobrze że ta
pandemia przyszła, może obudzą się z letargu i samozadowolenia że Azja
wszystko za nich zrobi a oni będą tylko śmietankę spijali.

Quote:

zapłacić wykonawcy za przeprojetowanie softu. Postoje są drogie.
Dopiero niedawno staneły.

*Zupełnie* nieoczekiwanie.
No nie:) też mnie to śmieszy.



Quote:

Najlepiej na tym wyszły marki co mają cału produkcję u siebie, np
Japońskie czy Koreańskie, produkują i sprzedają cały czas.

Całe szczęście nasze marki mogą spać spokojnie Wink
Tak, co prawda trochę długi już ten sen po to chyba już pond 30 lat i

nic nie wskazuje żeby szybko się coś zmieniło.


Quote:

Ponadto - mowa do duperelach typu ekrany dotykowe. Niby co tam
homologować?
Nie wiem, nie znam się ale jak kiedyś widziałem na Galileo to nawet
zwykłe pokrętła czy przełączniki muszą spełniać wyśrubowane wymagania,
aż sam byłem zdziwiony jakiego oni mają pierdolca na tym punkcie.

Ok. Czy 2 lata to dostatecznie dużo na śrubowanie wymagań ekranu
dotykowego do wybierania discopolo?
Tego nie wiem, ale jak widać to jeszcze nie Smile

Ale ekraniki czy inne pierdoły to jest pryszcz, nie ma części do
produkcji, linie stają bo nie ma falowników czy części do nich,
znalezienie teraz jakiś części graniczy z cudem, wiem bo na bieżąco
naprawiam.

--
Janusz

ptoki
Guest

Mon May 09, 2022 5:06 am   



sobota, 7 maja 2022 o 10:08:36 UTC-5 heby napisał(a):
Quote:
On 07/05/2022 15:55, ptoki wrote:
Co takiego xyz oni niby robia ze firmy samochodowe nie moga sie doprosic/dożądać swoich komponentow dfg?
Ja zadam bardziej kontrowersyjne pytanie:

Co robią firmy samochodowe, że ich firmware nie da się w 2 lata
przenieść na inny mikrokontroler i do dzisiaj kanibalizują pralki
wydłubując uC?


W sumie trafna obserwacja.
Ale moze (gram tu adwokata diabla) zapytali tu i owdzie i im powiedzieli:
"nie ma co sie certolic, zapasu tego co byscie chcieli mamy na 3 miesiace. Jak przeportujecie to za 2 miesiace nam zabraknie i dalej bedziecie stali."

Quote:
I mowa tu o gównooprogramowaniu, typu kontrolery szyb, sterowniki radia,
ekrany dotykowe itp, a nie poduszki, oraz o sytuacji, gdy są dostepne
rozwiązania, tylko wymaga to zmiany firmware na inny hardware.

No niby tak.


Quote:
Kiedyś chodziły legendy o jakosci oprogramowania w atomotiv. Może jest w
nich ziarno prawdy, że ch...we.

Ja mysle ze moje inicjalne pytanie jest nadal zasadne.
Moze nie przeportowali bo to nie o konkretna strukture na kwadracie krzemu chodzi a o to ze nie ma kto tych kwadratow robic bo robi jakies specyjalne kwadraty dla reptilian czy cos...

Tylko kto jest ten reptylian ze tak duzo placi, tyle potrzebuje i jest wazniejszy niz automotiw?

Piotr Gałka
Guest

Mon May 09, 2022 12:37 pm   



W dniu 2022-05-08 o 10:20, heby pisze:

Quote:

Ponadto - mowa do duperelach typu ekrany dotykowe. Niby co tam homologować?

Może bez tego nie ma pewności, czy taki ekran nie stanie się przypadkiem
źródłem pożaru ?
P.G.

J.F
Guest

Mon May 09, 2022 1:04 pm   



On Mon, 9 May 2022 14:37:17 +0200, Piotr Gałka wrote:
Quote:
W dniu 2022-05-08 o 10:20, heby pisze:

Ponadto - mowa do duperelach typu ekrany dotykowe. Niby co tam homologować?

Może bez tego nie ma pewności, czy taki ekran nie stanie się przypadkiem
źródłem pożaru ?

I zakres temperatur ... -40 do +80 C ?

J.

Goto page 1, 2, 3  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Rosnące trudności w zakupie AS321 i dostępność LM324 - co się dzieje?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map