RTV forum PL | NewsGroups PL

RoHS a bezpieczeństwo: Jak Toyota zapłaciła 1,2 mld $ za problemy z cyną?

RoHS - nic nie rozumiem

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - RoHS a bezpieczeństwo: Jak Toyota zapłaciła 1,2 mld $ za problemy z cyną?

Goto page 1, 2, 3  Next

Piotr Gałka
Guest

Wed Jun 04, 2014 2:44 pm   



W EP 6/2014 znalazłem info, że Toyota zapłaciła 1,2mld $ kary za to, że w
systemie sterowania gazem narastały wšsy cynowe spowodowane dyrektywš RoHS.

To jest jakieœ chore. Odpowiadać (za spowodowanie œmierci) powinni ci, co to
całe zamieszanie wygenerowali wprowadzajšc ZPTSE (zakaz produkcji trwałego
sprzętu elektronicznego) zwany (dla niepoznaki) dyrektywš RoHS.

Nikt mnie nie przekona, że tego nie dało się przewidzieć. Ja na to sam nie
wpadłem, ale w 2005 roku czytałem wypowiedzi jednego goœcia, który po
zebraniu 4000 artykułów na tematy bezołowiowe (linki umieœcił na swojej
stronie, ale nie wiem, czy bym je potrafił teraz znaleŸć) postulował, aby
obkupić się w sprzęt póki jeszcze jest ołowiowy i przeczekać te kilka lat
zanim po kilku wypadkach œmiertelnych nie wycofajš się z RoHS.

Wypadki œmiertelne już były, elektrownia atomowa musiała już być w trybie
awaryjnym wyłšczana, kilka satelitów się uszkodziło, a my mamy od jakiegoœ
czasu jeszcze bardziej restrykcyjnš RoHS2, której moim zdaniem nie da się
dokładnie spełnić.
P.G.

Zbych
Guest

Wed Jun 04, 2014 3:52 pm   



W dniu 04.06.2014 16:44, Piotr Gałka pisze:
Quote:
W EP 6/2014 znalazłem info, że Toyota zapłaciła 1,2mld $ kary za to, że
w systemie sterowania gazem narastały wšsy cynowe spowodowane dyrektywš
RoHS.

Jesteœ pewny kara była za "wšsy", a nie całokształt ich systemu (w tym
burdel w oprogramowaniu sterujšcym)?

Piotr Gałka
Guest

Wed Jun 04, 2014 4:22 pm   



Użytkownik "Zbych" <abuse@onet.pl> napisał w wiadomoœci
news:538f40a1$0$2163$65785112@news.neostrada.pl...
Quote:
W dniu 04.06.2014 16:44, Piotr Gałka pisze:
W EP 6/2014 znalazłem info, że Toyota zapłaciła 1,2mld $ kary za to, że
w systemie sterowania gazem narastały wšsy cynowe spowodowane dyrektywš
RoHS.

Jesteœ pewny kara była za "wšsy", a nie całokształt ich systemu (w tym
burdel w oprogramowaniu sterujšcym)?

Niby piszš że chodzi o wprowadzeniu klientów w błšd, że problem usunięty bo

wymienili dywaniki mogšce blokować pedał gazu, gdy tymczasem problemem były
wšsy.

Faktem dla mnie jest, że jakby nie RoHS to problemu (i wielu innych
problemów) by nie było.
P.G.

AlexY
Guest

Wed Jun 04, 2014 4:47 pm   



Użytkownik Piotr Gałka napisał:
Quote:
W EP 6/2014 znalazłem info, że Toyota zapłaciła 1,2mld $ kary za to, że
w systemie sterowania gazem narastały wąsy cynowe spowodowane dyrektywą
RoHS.

To jest jakieś chore. Odpowiadać (za spowodowanie śmierci) powinni ci,
co to całe zamieszanie wygenerowali wprowadzając ZPTSE (zakaz produkcji
trwałego sprzętu elektronicznego) zwany (dla niepoznaki) dyrektywą RoHS.

Winna nie jest dyrektywa tylko nadgorliwość firmy, motoryzacja jest
(chyba jeszcze) zwolniona z obowiązku stosowania bezołowiowego śmiecia.

[..]
Quote:
Wypadki śmiertelne już były, elektrownia atomowa musiała już być w
trybie awaryjnym wyłączana, kilka satelitów się uszkodziło, a my mamy od

Z powodu ROHS? Byłbym baaaardzo zdziwiony gdyby cokolwiek wystrzelonego
poza atmosferę było w tej technologii.

Quote:
jakiegoś czasu jeszcze bardziej restrykcyjną RoHS2, której moim zdaniem
nie da się dokładnie spełnić.
P.G.


--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

RoMan Mandziejewicz
Guest

Wed Jun 04, 2014 4:55 pm   



Hello Piotr,

Wednesday, June 4, 2014, 6:22:09 PM, you wrote:

Quote:
W EP 6/2014 znalazłem info, że Toyota zapłaciła 1,2mld $ kary za to, że
w systemie sterowania gazem narastały wąsy cynowe spowodowane dyrektywą
RoHS.
Jesteś pewny kara była za "wąsy", a nie całokształt ich systemu (w tym
burdel w oprogramowaniu sterującym)?
Niby piszą że chodzi o wprowadzeniu klientów w błąd, że problem usunięty bo
wymienili dywaniki mogące blokować pedał gazu, gdy tymczasem problemem były
wąsy.
Faktem dla mnie jest, że jakby nie RoHS to problemu (i wielu innych
problemów) by nie było.

Najbardziej zaskakuje to, że motoryzacja wtedy nie była objęta
obowiązkiem stosowania cyny bezołowiowej. Nie wiem, jak jest
dzisiaj...

--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Marcin Kulas
Guest

Wed Jun 04, 2014 5:08 pm   



AlexY wrote:
Quote:
Użytkownik Piotr Gałka napisał:
Wypadki śmiertelne już były, elektrownia atomowa musiała już być w
trybie awaryjnym wyłączana, kilka satelitów się uszkodziło, a my mamy od

Z powodu ROHS? Byłbym baaaardzo zdziwiony gdyby cokolwiek wystrzelonego
poza atmosferę było w tej technologii.

A jednak.
http://nepp.nasa.gov/whisker/failures/index.htm#satellite

--
[ Marcin Kulas jid: hit@jabber.kropka.net ]
[

Piotr Gałka
Guest

Wed Jun 04, 2014 5:15 pm   



Użytkownik "AlexY" <alexy@irc.pl> napisał w wiadomości
news:lmniid$6s6$1@speranza.aioe.org...

Quote:
Winna nie jest dyrektywa tylko nadgorliwość firmy, motoryzacja jest (chyba
jeszcze) zwolniona z obowiązku stosowania bezołowiowego śmiecia.

Jak będą czekali do ostatniej chwili to się okaże że są be.

Elektrownie jądrowe, satelity też nie muszą to skąd problem.
Z jakiegoś powodu NASA pokazuje co się dzieje jak element bezołowiowy jest
użyty w normalnym montażu:
http://nepp.nasa.gov/whisker/
(drugie zdjęcie od góry)

Może nikt nie chce im wyprodukować elementów ołowiowych przy zamówieniu
według wolumenu produkcji satelitów, czy elektrowni jądrowych Smile.

Kiedyś sztuczne choinki były ekologiczne teraz nie są.
Montaż PbF skutkuje kilkukrotnym wzrostem ilości WEEE. Może kiedyś się
okaże, że to nie jest ekologiczne ?
Oby jak najszybciej.
P.G.

Piotr Gałka
Guest

Wed Jun 04, 2014 5:28 pm   



Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl.invalid> napisał w
wiadomości news:1904684563.20140604185541@pik-net.pl.invalid...

Quote:
Najbardziej zaskakuje to, że motoryzacja wtedy nie była objęta
obowiązkiem stosowania cyny bezołowiowej. Nie wiem, jak jest
dzisiaj...

Gdzieś czytałem, że produkcja wojskowa w USA ma duże problemy z podróbkami

elementów elektronicznych i nie mogą uszczelnić łańcucha dostaw.
Jaką pewność ma producent kawałka elektroniki do samochodu, że jak zamówi
rezystory Pb to mu chińczyk nie przyśle PbF ?
A wystarczy aby lut Pb zalał nie 100% ale tylko 99% powierzchni kontaktów
tylko jednego z elementów na płytce aby problem mógł się pojawić.

Pozwoliliby na 3% Pb w cynie i problemu by nie było i śmieci elektronicznych
byłoby 3 razy mniej.
Myślę, że źródeł problemu trzeba szukać według klucza - kto wtedy sprzedałby
te 3 razy mniej produktów.
P.G.

Piotr Gałka
Guest

Wed Jun 04, 2014 6:01 pm   



Użytkownik "AlexY" <alexy@irc.pl> napisał w wiadomości
news:lmniid$6s6$1@speranza.aioe.org...
Quote:

Z powodu ROHS? Byłbym baaaardzo zdziwiony gdyby cokolwiek wystrzelonego
poza atmosferę było w tej technologii.

Czytałem, że z powodu whiskersów (może technologia Pb, ale trafił się

element PbF).

Nie pamiętam szczegółów, ale było, że NASA robiła analizę. Najlepsze zdjęcia
technologii PbF jakie znam to na stronie NASA.

Czytałem to (o satelitach i elektrowni) dawno. Na pewno jeszcze przed
pierwszym sygnałem o problemach Toyoty. Pamiętając o tym od razu
powiedziałem, że Toyota to whiskersy. Potem jak było, że dywaniki to byłem
zawiedziony, że się pomyliłem.

Teraz poszukałem. Wygląda na to, że problem "Whisker Failures" był znany (w
odniesieniu do satelitów) jeszcze przed RoHS. To by wyjaśniało dlaczego
mogłem to dawno czytać.
http://nepp.nasa.gov/whisker/failures/index.htm

Skoro był znany to jak się paru kolesi spotkało i się zastanawiali jak by tu
zwiększyć sprzedaż elektroniki to rozwiązanie mieli gotowe - tylko
zastosować.
Producenci samochodów i sprzętu medycznego pozazdrościli tym od TV i komórek
(jakaś sprawiedliwość musi być) i niedługo poziom promieniowania różnych
tomografów itp. będzie obsługiwany jak gaz w Toyotach tylko awaria
trudniejsza do udowodnienia.

Mam nieodparte wrażenie, że gostki latające na co dzień prywatnymi
odrzutowcami robią nas wszystkich w balona i prawo (też jest tworzone pod
dyktando) mają po swojej stronie.

Dziś słyszałem w radiu, że te 25 lat temu jak ludzie wykosili listę krajową
to i tak wbrew decyzji narodu dopasowano reguły drugiej tury aby było nie
jak wyszło z głosowania ale jak się dogadano. Wtedy jakoś tego nie
załapałem. Czyli już na początku demokracji pokazano nam, że tak na prawdę
nie jest ważne co my chcemy tylko to, co ustalone w gabinetach.
Nie znam się na polityce, ale wszystko jest jakoś tak ustawione, że mądry,
ale nie partyjny człowiek nie ma żadnych szans zostać do czegoś wybranym.

To takie skojarzenia z whiskersami Smile. Nie brnę dalej w NTG.
P.G.

Robert Wańkowski
Guest

Wed Jun 04, 2014 6:11 pm   



Czy ołów jest jedynym pewnym lekarstwem na wąsy? Nic równie dobrego i "eko"
nie wymyślono?

Robert

Sebastian Biały
Guest

Wed Jun 04, 2014 6:25 pm   



On 2014-06-04 20:11, Robert Wańkowski wrote:
Quote:
Czy ołów jest jedynym pewnym lekarstwem na wąsy? Nic równie dobrego i
"eko" nie wymyślono?

Ciężko chyba wymyślać jeśli mechanizm ich powstawania jest niejasny.

Michał Baszyński
Guest

Wed Jun 04, 2014 6:46 pm   



W dniu 2014-06-04 18:55, RoMan Mandziejewicz pisze:

Quote:
Najbardziej zaskakuje to, że motoryzacja wtedy nie była objęta
obowiązkiem stosowania cyny bezołowiowej. Nie wiem, jak jest
dzisiaj...

chyba dalej jest zwolniona, ale problem jest innego rodzaju.
W tej chwili coraz ciężej jest znaleźć montażownię oferującą (tani)
montaż ołowiowy, bo największy zarobek mają one na masówce - która musi
być bezołowiowa. I przestaje im się opłacać utrzymanie linii z ołowiem.
A nawet jak mają, to się zaczynają cenić.

--
Pozdr.
Michał

Tomasz WĂłjtowicz
Guest

Wed Jun 04, 2014 7:17 pm   



W dniu 2014-06-04 20:25, Sebastian Biały pisze:
Quote:
On 2014-06-04 20:11, Robert Wańkowski wrote:
Czy ołów jest jedynym pewnym lekarstwem na wąsy? Nic równie dobrego i
"eko" nie wymyślono?

Ciężko chyba wymyślać jeśli mechanizm ich powstawania jest niejasny.

Jest jasny jak głowa Korwina.

Cyna to bardzo twardy metal. W normalnym procesie, punkt lutowniczy
stygnie szybciej na zewnątrz niż w środku (chyba oczywiste). Ponieważ
wraz ze stygnięciem się kurczy, powstają naprężenia które ściskają
wnętrze punktu lutowniczego. Naprężenie te w czasie rzędu miesięcy
powodują "wyciskanie" metalu z wnętrza tak jak pasty z tubki. To właśnie
ten wyciśnięty metal tworzy włos cynowy.

Dodanie ołowiu o tyle neutralizuje problem, że ołów jako miękki metal
działa jak smar łagodzący naprężenia, w efekcie "zgniatany" jest miękki
ołów a nie sprężysta cyna i włosy nie powstają albo powstają w
ograniczonym zakresie (z fenomenem włosów cynowych spotkałem się kiedy o
RoHS jeszcze ptaszki nie ćwierkały).

Bezołowiowe rozwiązania problemu są dwa:

1. dodawać innego metalu działającego jak ołów. Teraz dają Ag i Sb,
które są drogie, ja bym proponował Fe albo Na, chociaż mogła by się
pojawić korozja.

2. wydłużyć proces studzenia cyny po lutowaniu - im dłużej będzie
stygnąć, tym mniejsze będą naprężenia włosotwórcze - proces znany od
stuleci w metalurgii stali jako "wyżarzanie".

Sebastian Biały
Guest

Wed Jun 04, 2014 7:29 pm   



On 2014-06-04 21:17, Tomasz Wójtowicz wrote:
Quote:
Ciężko chyba wymyślać jeśli mechanizm ich powstawania jest niejasny.
Jest jasny jak głowa Korwina.

Nie jest. Wiki twierdzi że nie jest. NASA twierdzi że nie jest. Wykłady
jakie miałem twierdzą że nie jest. Naprężenia to tylko jedna z hipotez,
inne mówią np. o polach elektrycznych. Sorry, sprawa nie jest prosta.

AlexY
Guest

Wed Jun 04, 2014 7:32 pm   



Użytkownik Marcin Kulas napisał:
Quote:
AlexY wrote:
Użytkownik Piotr Gałka napisał:
Wypadki śmiertelne już były, elektrownia atomowa musiała już być w
trybie awaryjnym wyłączana, kilka satelitów się uszkodziło, a my mamy od

Z powodu ROHS? Byłbym baaaardzo zdziwiony gdyby cokolwiek wystrzelonego
poza atmosferę było w tej technologii.

A jednak.
http://nepp.nasa.gov/whisker/failures/index.htm#satellite

Daty jeszcze przed ROHSowe, eksperymentowali czy nie byli świadomi?


--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

Goto page 1, 2, 3  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - RoHS a bezpieczeństwo: Jak Toyota zapłaciła 1,2 mld $ za problemy z cyną?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map