RTV forum PL | NewsGroups PL

Zrozumienie zabezpieczeń 3-fazowych dla silnika 5,5 kW - przewody, prądy rozruchowe i C16?

Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Zrozumienie zabezpieczeń 3-fazowych dla silnika 5,5 kW - przewody, prądy rozruchowe i C16?

Goto page 1, 2  Next

Fox
Guest

Tue Jun 23, 2009 5:30 pm   



Próbuję pojąć zabezpieczenia 3 fazowe. Rozważam sobie teoretycznie silnik.
Proszę mnie poprawić jesli się gdzieś mylę.

Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się to stąd że
dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi (0,Cool = 11A
W zwiazu z tym podlaczac go można teoretycznie przewodem 4 x 1,5 mm2 bo
przez każdy przewód popłynie nie więcej niż 11A / 3 = 3,6A.
Ale w związku z prądami rozruchowymi podłączam go przewodem 4 x 2,5 mm2 (3
fazy i ochronny).
Przez żyłę 2,5mm2 możemy teoretycznie puścić prąd do 16A więc przewodem 4 x
2,5 mozna podłączyć nawet silnik o mocy 12 kW. Czy mam rację?
Jaki prąd możemy puścić przewodem 5 x 6mm2 ?

Inne pytanie to zabezpieczenie silnikowe. Do silnika 5,5kW teoretycznie
zabezpieczenie 3 fazowe o prądzie 11A * 1,2 = 13 czyli np C16 będzie ok?
W związku z tym pytanie moje dot. zabezpieczenia 3 polowego C16 czy przez
każde z pól tego zabezpieczenia mogę puścić 16A czy tylko 16/3 czyli ok 5A ?

PP.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Tue Jun 23, 2009 5:54 pm   



Hello Fox,

Tuesday, June 23, 2009, 6:30:05 PM, you wrote:

Quote:
Próbuję pojąć zabezpieczenia 3 fazowe. Rozważam sobie teoretycznie silnik.
Proszę mnie poprawić jesli się gdzieś mylę.
Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się to stąd że
dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi (0,Cool = 11A

Mnożymy?

[...]

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack Smile

Icek
Guest

Tue Jun 23, 2009 7:08 pm   



Quote:
Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się to stąd że
dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi (0,Cool = 11A

wiesz po co jest wogole to dziadoskie cos fi ?? I wiesz po co to ktos
instaluje w silnikach ? ;P

Ze zrodla (z kontaktu zeby bylo latwiej) pobierasz moc pozorna. Sklada sie
ona z mocy czynnej (to co naprawde zuzywasz i to co pokazuje zwyczajowo
licznik) oraz mocy pozornej (ktora wraca do zrodla).

Jezeli moc czynna urzadzenia wynosi 5500W a wspolczynnik cos fi (mam
nadzieje, ze odczytales sobie z tego silnika a nie przyjales) wynosi 0.8 to
oznacza, ze przewodem poplynie prad o natezeniu obliczony dla mocy 5500W/0.8

Moc pobierana z gniazdka wyniesie 6875 VA



Icek

J.F.
Guest

Tue Jun 23, 2009 7:41 pm   



Użytkownik "Fox" <plc2000@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:h1qvul$30c$1@inews.gazeta.pl...
Quote:
Próbuję pojąć zabezpieczenia 3 fazowe. Rozważam sobie
teoretycznie silnik. Proszę mnie poprawić jesli się gdzieś mylę.

Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się
to stąd że dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi
(0,Cool = 11A

Z kazdej fazy bierze 5500/3 =1833 W, co przy 230V wymaga 8A, a
jeszcze
_dzielone_ przez cos fi daje 9.4A

Natomiast jakbys patrzyl na cewki polaczone w trojkat, to owszem
wtedy dzielimy przez 400V i 4.6A.
A czemu 4.6 a nie 8 ? Ot, uroki dodawania pradow przesunietych w
fazie w wezlach trojkata.

Quote:
W zwiazu z tym podlaczac go można teoretycznie przewodem 4 x 1,5
mm2 bo przez każdy przewód popłynie nie więcej niż 11A / 3 =
3,6A.

Jak widac moglo byc przykro :-)

Quote:
Inne pytanie to zabezpieczenie silnikowe. Do silnika 5,5kW
teoretycznie zabezpieczenie 3 fazowe o prądzie 11A * 1,2 = 13
czyli np C16 będzie ok?

Pamietaj ze silniki przy rozruchu pobieraja sporo wiecej.
Do silnikow wymyslono D, choc przewymiarowany C tez dobry.

No i bezpiecznik sie dobiera do kabla - w razie zwarcia ma
wyskoczyc szybko, a nie czekac minuty bo prad ograniczony
rezystancja kabla.

Quote:
W związku z tym pytanie moje dot. zabezpieczenia 3 polowego C16
czy przez każde z pól tego zabezpieczenia mogę puścić 16A czy
tylko 16/3 czyli ok 5A ?

Zapewne jest to 16 na kazdej fazie.

J.

PH
Guest

Tue Jun 23, 2009 9:27 pm   



Fox pisze:
Quote:
Próbuję pojąć zabezpieczenia 3 fazowe. Rozważam sobie teoretycznie
silnik. Proszę mnie poprawić jesli się gdzieś mylę.

Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się to stąd
że dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi (0,Cool = 11A

Ale czy aby? P=sqrt(3)U*I*eta*cosfi. Wyszło Ci ciekawie, bo tylko amper
mniej niż mi zakładając z nieba 88% eta.




Quote:
Inne pytanie to zabezpieczenie silnikowe. Do silnika 5,5kW teoretycznie
zabezpieczenie 3 fazowe o prądzie 11A * 1,2 = 13 czyli np C16 będzie ok?
W związku z tym pytanie moje dot. zabezpieczenia 3 polowego C16 czy
przez każde z pól tego zabezpieczenia mogę puścić 16A czy tylko 16/3
czyli ok 5A ?


Do silnika to stosuj zabezpieczenia silnikowe a nie instalacyjne. W
tabelach doboru masz tam moc, napięcie silnika i wytrzymałość na prądy
zwarciowe danego wyłącznika.

--
PH

Fox
Guest

Tue Jun 23, 2009 9:32 pm   



Quote:
Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się
to stąd że dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi (0,Cool =
11A

Z kazdej fazy bierze 5500/3 =1833 W, co przy 230V wymaga 8A, a jeszcze
_dzielone_ przez cos fi daje 9.4A


Ok, wiec czemu prąd znamionowy silnika 5,5kW podają w katalogach 11,3A?
Skoro kazda z faz popłynie ok 9,4 A.
I jak dobrać zabezpieczenie, C16 ?

Marek Lewandowski
Guest

Wed Jun 24, 2009 10:40 am   



On Jun 23, 10:32 pm, "Fox" <plc2...@gazeta.pl> wrote:

Quote:
Ok, wiec czemu prąd znamionowy silnika  5,5kW podają w katalogach 11,3A?

bo dla danego silnika cos fi = 0.7?

Quote:
Skoro kazda z faz popłynie ok 9,4 A.
I jak dobrać zabezpieczenie,  C16 ?

Dac zabezpieczenie silnikowe a nie instalacyjne.

Marek

Fox
Guest

Wed Jun 24, 2009 2:48 pm   



Quote:
Dac zabezpieczenie silnikowe a nie instalacyjne.

Ok, wiem, ale tak naprawdę silnikowy czym się różni od połączonego 3
fazowego instalacyjnego - pytam bo szczerze to nie wiem?

entroper
Guest

Wed Jun 24, 2009 4:14 pm   



Użytkownik "Fox" <plc2000@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:h1tard$mu7$1@inews.gazeta.pl...

Quote:
Ok, wiem, ale tak naprawdę silnikowy czym się różni od połączonego 3
fazowego instalacyjnego - pytam bo szczerze to nie wiem?

Dla Twoich celów wystarczy uświadomienie sobie, że się różni na tyle, że
nie jest zastępowalny.

e.

DJ
Guest

Wed Jun 24, 2009 4:44 pm   



On 2009-06-24 17:14:38 +0200, "entroper"
<entroper@CWD.spamerom.p0czta.on3t.pll> said:

Quote:
Użytkownik "Fox" <plc2000@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:h1tard$mu7$1@inews.gazeta.pl...

Ok, wiem, ale tak naprawdę silnikowy czym się różni od połączonego 3
fazowego instalacyjnego - pytam bo szczerze to nie wiem?

Dla Twoich celów wystarczy uświadomienie sobie, że się różni na tyle, że
nie jest zastępowalny.

Ależ mógłbyś podzielić się wiedzą jaką posiadasz, a nie "bo tak i już".

--
DJ

PS. przy odpisywaniu na priv usun antyspamowy wpis z adresu

Tomasz Wójtowicz
Guest

Wed Jun 24, 2009 9:14 pm   



DJ pisze:
Quote:

Ależ mógłbyś podzielić się wiedzą jaką posiadasz, a nie "bo tak i już".


Zabezpieczenie instalacyjne służy tylko temu, żeby kable w ścianie nie
spaliły się w skutek przeciążenia lub zwarcia, ale ich zdolność
wyłączania często nadaje się do wyłączanie tylko zwarć rezystancyjnych.

Natomiast zabezpieczenie silnikowe, raz że musi być bardziej zwłoczne
(widziałem kiedyś takie z literką H), a dwa, że musi wyłączać zwarcia
indukcyjne. Trudno mi to dokładnie wyjaśnić, ale to widać na przykładzie
lokomotyw elektrycznych, gdzie się zdarza, że stycznik się otworzy, ale
obwód jest dalej zamknięty, bo łuk się zapalił. Wtedy maszyniście
pozostaje opuszczenie pantografu.

Zbyszek
Guest

Wed Jun 24, 2009 10:04 pm   



Quote:
Do silnika to stosuj zabezpieczenia silnikowe a nie instalacyjne. W
tabelach doboru masz tam moc, napięcie silnika i wytrzymałość na prądy
zwarciowe danego wyłącznika.

Powiem tak:
W dobie kiedy benzyna była na kartki mój kolega lał do Zaporożcza ją pół na
pół z olejem napędowym. Jeździł jak złoto.

A wracając do zabezpieczenia silnika to może się okazać, że nigdy takie
zabezpieczenie nie będzie miało okazji zadziałać.
Ale jesli już to zabezpieczenie silnikowe ci odłączy silnik tuż przed
spalenie, a S-ka tuż po spaleniu.

Obejrzyj sobie charakterystyki czasowo - prądowe np. M250 i S300 z katalogu
Legranda.
http://www.zenex.pl/att/1/legrand_kat/02_apar_zab/Legrand_2004_02_Aparaty_zabez
p_05_Wylaczniki_silnikowe_137_153.pdf

Odnosząc się do stycznika w lokomotywach to jest to całkiem inna bajka
ponieważ tam jest prąd stały, a w związku z tym zgaszenie łuku elektrycznego
nie jest takie proste. Przy napięcu 220V DC potrafiłem cewką zbijakową o
prądzie około 1A pociągnąć łuk, który miał ponad 1,5 cm długości i nie miał
zamiaru zgasnąć.

Zbyszek









--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Marek Lewandowski
Guest

Thu Jun 25, 2009 12:29 am   



On Jun 24, 3:48 pm, "Fox" <plc2...@gazeta.pl> wrote:
Quote:
Dac zabezpieczenie silnikowe a nie instalacyjne.

Ok, wiem, ale tak naprawdę silnikowy czym się różni od połączonego 3
fazowego instalacyjnego - pytam bo szczerze to nie wiem?

0) Rozlacznik silnika musi moc odpiac silnie indukcyjne obciazenie
przy niebagatelnym pradzie roboczym. Czytaj gaszenie luku jak stad do
wczoraj.
1) Czesc nadpradowa zabezpieczenia silnikowego ma odpowiednia
charakterystyke, zeby nie wylatywala przy rozruchu, a wylatywala przy
zwarciu, co przy silnikach indukcyjnych wcale sie tak bardzo jedno od
drugiego nie rozni (silnik o ciezkim rozruchu 5kW moze przy starcie
dupnac 50-80kVA czyli pod 100A z kazdej fazy i to jest normalne).
2) poprawne zabezpieczenie silnikowe nie tylko pilnuje zwarcia, ale
takze roznego obciazenia faz i w szczegolnosci - wypadniecia fazy.
NIerownomierne obciazenie faz oznacza albo upieprzenie zera (przez co
napiecia przestaja byc symetryczne) albo uszkodzenie silnika
(uzwojenia przestaja byc symetryczne), oba przypadki nie gwarantuja
poprawnej pracy niczego i powinny byc wylapane. Wypadniecie fazy,
czyli przypadek, gdy silnik zasilany jest z dwoch faz, jest jeszcze
krytyczniejszy, bo silnik kreci sie jak gdyby nigdy nic, ale zre
wiecej pradu i grozi przegrzaniem.

To tak w skrocie i po lebkach - nie zajmuje sie instalacjami, ale te
powyzsze punkty trzeba brac pod uwage zabezpieczajac silnik i NIE robi
sie tego na krzywy ryj automatami typu tablica rozdzielcza w domku
jednorodzinnym, sa do tego specjalnie przeznaczone urzadzenia.

Marek

Papa Smerf
Guest

Thu Jun 25, 2009 12:46 pm   



Órzytkownik "Marek Lewandowski" napisał:
Quote:
0) Rozlacznik silnika musi moc odpiac silnie indukcyjne obciazenie
przy niebagatelnym pradzie roboczym. Czytaj gaszenie luku jak stad
do wczoraj.

z ciekawości: skąd ten trudny do wygaszenia łuk pprzy obciążeniach
indukcyjnych skoro zasilanie jest prądem zmiennym? przecież prąd i napięcie
spadaja do zera 50razy/s, wprawdzie nie jednocześnie, ale zawsze:O)

czy tyrystory/triaki poradzą sobie z takim wyłączeniem?


Quote:
To tak w skrocie i po lebkach - nie zajmuje sie instalacjami, ale te
powyzsze punkty trzeba brac pod uwage zabezpieczajac silnik i NIE robi
sie tego na krzywy ryj automatami typu tablica rozdzielcza w domku
jednorodzinnym, sa do tego specjalnie przeznaczone urzadzenia.

ciekawie napisałeś, ale zwróciłeś mi uwagę na taką sprawę:
w gospodarstawach rolnych gdzie silniki 10kW to norma, oraz w zakładach
produkcyjnych gdzie stoi po 10 tokarek 10kW każda, nie zaobserwowałem nigdy
żadnych zabezpieczeń silników które opisałeś!
gdy palił się jakiś silnik z tak błachego powodu że nie było fazy to
oczywiście byłem bardzo zdziwiony że ani silnik, ani instalacja nie miała
takiego podstawowego zabezpieczenia, a co dopiero resztę jaką opisałeś, wiec
tak mnie zastanawia kto te zabezpieczenia zakłada?
bo zarówno instalacje jak i podłączanie takich sprzętuf do sieci zajmują się
elektrycy z uprawnieniami (zdaje sie że nawet do gwarancji jest to
potrzebne)

Icek
Guest

Fri Jun 26, 2009 7:24 am   



Quote:
ciekawie napisałeś, ale zwróciłeś mi uwagę na taką sprawę:
w gospodarstawach rolnych gdzie silniki 10kW to norma, oraz w zakładach
produkcyjnych gdzie stoi po 10 tokarek 10kW każda, nie zaobserwowałem
nigdy


widzialem w zyciu rozne tokarki. Ale 10kW nie.
To naprawde kolos.

Silnik standardowej powszechnej windy w bloku ma 5,5kW. Wiesz jaka to moc
10kW ? Jak na tokarke to duzo.

Icek


--
www.StareGry.pl - Najwiekszy polski serwis o tematy ce starych gier

Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Zrozumienie zabezpieczeń 3-fazowych dla silnika 5,5 kW - przewody, prądy rozruchowe i C16?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map