RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak zbudować przetwornicę 150kW z 3kV na 600V dla zabytkowego wagonu EN80?

Przetwornica 150kW lub więcej

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zbudować przetwornicę 150kW z 3kV na 600V dla zabytkowego wagonu EN80?

Goto page 1, 2  Next

__Maciek
Guest

Mon Jun 06, 2016 11:57 pm   



Tak w związku ze zmianą napięcia na WKD z 600V na 3kV i związanym z
tym unieczynnieniem zabytkowego wagonu EN80, nasunęła mi się pewna
myśl - a gdyby ktoś się tak uparł i chciał zrobić do niego przetwonicę
obniżającą z 3kV na te 600V? Jak buduje się przetwornice o mocach
liczonych w setkach kilowatów? Klucze to "nie problem" skoro są
falowniki trakcyjne z wielkimi IGBT. Wiadomo że będzie to
pełnomostkowy push-pull, ale skąd np. wziąć rdzeń? W katalogu
Magneticsa największe WaAc ma toroid 140x106x25 - 372cm^4. Daje to
(według tabeli, nie sprawdzałem obliczeniowo) 26,5kW przy 100kHz lub
51,5kW przy 250kHz (nie ma problemu z taką częstotliwością przy takich
mocach?). Można parę rdzeni złożyć ze sobą, ale to nadal jakoś za
mało. A gdyby było potrzeba 500kW czy jeszcze więcej? A może taką
przetwonicę buduje się po prostu z kilku mniejszych, pracujących na
wspólne obciążenie? A może bierze się rdzenie w kształcie
prostopadłościanu i składa potrzebny rdzeń jak z cegieł? Smile
A może robi się falownik na częstotliwości rzędu
kilkudziesięciu-kilkuset herców i stawia żelazne trafo?

J.F.
Guest

Tue Jun 07, 2016 8:30 am   



Użytkownik "__Maciek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:it2clbdhtaunfl8q37p9l0c6so5tnf127m@4ax.com...
Quote:
Tak w związku ze zmianą napięcia na WKD z 600V na 3kV i związanym z
tym unieczynnieniem zabytkowego wagonu EN80, nasunęła mi się pewna
myśl - a gdyby ktoś się tak uparł i chciał zrobić do niego
przetwonicę
obniżającą z 3kV na te 600V?

Prosciej moze byc wymienic silniki i osprzet sterujacy.
Ewentualnie cale wagony, jesli stare wymagaja kosztownych remontow.

Quote:
Jak buduje się przetwornice o mocach
liczonych w setkach kilowatów?

A sa takie na setki MW i setki kV :-)

Quote:
Klucze to "nie problem" skoro są
falowniki trakcyjne z wielkimi IGBT. Wiadomo że będzie to
pełnomostkowy push-pull, ale skąd np. wziąć rdzeń? W katalogu

Moze nie trzeba skoro ma zasilac silniki ?

Quote:
A może taką
przetwonicę buduje się po prostu z kilku mniejszych, pracujących na
wspólne obciążenie?

To tez bywa stosowane, a przy okazji - latwy serwis i bezawaryjna
praca - tzn urzadzenie nadal dziala, jak np 3 z 4 sa dobre :-)

Quote:
A może bierze się rdzenie w kształcie
prostopadłościanu i składa potrzebny rdzeń jak z cegieł? Smile

W lokomotywach masa nie jest problemem, a nawet pozadana, to mozna
zrobic trafo z blach, na 50 czy 500Hz ... ba - niektore koleje jezdza
na AC 16.67 Hz.

J.

Jakub Rakus
Guest

Tue Jun 07, 2016 5:48 pm   



W dniu 07.06.2016 o 01:57, __Maciek pisze:

Quote:
A może robi się falownik na częstotliwości rzędu
kilkudziesięciu-kilkuset herców i stawia żelazne trafo?

I to jest poprawna odpowiedź. Jeszcze całkiem niedawno pracowałem na
serwisie takich kolejowych sprzętów, zwykłe trafa z blach tam są, żadne
cuda techniki.

--
Pozdrawiam
Jakub Rakus

PeJot
Guest

Tue Jun 07, 2016 5:52 pm   



W dniu 2016-06-07 o 19:48, Jakub Rakus pisze:
Quote:
W dniu 07.06.2016 o 01:57, __Maciek pisze:

A może robi się falownik na częstotliwości rzędu
kilkudziesięciu-kilkuset herców i stawia żelazne trafo?

I to jest poprawna odpowiedź. Jeszcze całkiem niedawno pracowałem na
serwisie takich kolejowych sprzętów, zwykłe trafa z blach tam są, żadne
cuda techniki.

A przetwornice wirujące ? Mało kto się przejmuje sprawnością :)

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Irokez
Guest

Tue Jun 07, 2016 6:28 pm   



W dniu 2016-06-07 o 19:48, Jakub Rakus pisze:
Quote:
W dniu 07.06.2016 o 01:57, __Maciek pisze:

A może robi się falownik na częstotliwości rzędu
kilkudziesięciu-kilkuset herców i stawia żelazne trafo?

I to jest poprawna odpowiedź. Jeszcze całkiem niedawno pracowałem na
serwisie takich kolejowych sprzętów, zwykłe trafa z blach tam są, żadne
cuda techniki.



W robocie mam zgrzewarki punktowe właśnie w okolicach tych mocy, Energia
do zgrzewania jest z kondensatorów. Ładowane są one do około 3kV przez
falownik ze sporym transformatorem stalowym na 1kHz.


--
Irokez

__Maciek
Guest

Tue Jun 07, 2016 10:09 pm   



Tue, 7 Jun 2016 10:30:18 +0200 "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl>
napisał:

Quote:
Prosciej moze byc wymienic silniki i osprzet sterujacy.
Ewentualnie cale wagony, jesli stare wymagaja kosztownych remontow.

Ale tu chodzi np. o zachowanie we w miarę oryginalnym stanie
zabytkowego wagonu. Jasne że można wstawić asynchrony, falowniki i
dziesięć komputerów, ale nie o to chodzi Smile
Trochę na odwrót - o ile wiem, to do czasu ww. zmiany napięcia, nowy
tabor na 3kV, jeździł z przetwornicami 600V/3kV.


Quote:
A sa takie na setki MW i setki kV Smile

Link or didn't happen Wink
Gdzie aż takie się stosuje? Napęd statku? Jakieś podmorskie linie DC?


Quote:
Moze nie trzeba skoro ma zasilac silniki ?

No fakt - falownik mógłby mieć na wejściu te 3kV, a zasilać silniki na
600V, ale patrz punkt pierwszy.


Quote:
To tez bywa stosowane, a przy okazji - latwy serwis i bezawaryjna
praca - tzn urzadzenie nadal dziala, jak np 3 z 4 sa dobre Smile

Tja, nie jedna zepsuta, tylko trzy dobre. To samo, ale jak brzmi! Smile

__Maciek
Guest

Tue Jun 07, 2016 10:10 pm   



Tue, 7 Jun 2016 19:48:12 +0200 Jakub Rakus <szczur01@op.pl> napisał:

Quote:
I to jest poprawna odpowiedź. Jeszcze całkiem niedawno pracowałem na
serwisie takich kolejowych sprzętów, zwykłe trafa z blach tam są, żadne
cuda techniki.

Ale to były przetwornice trakcjne?

Jakub Rakus
Guest

Tue Jun 07, 2016 10:16 pm   



W dniu 07.06.2016 o 19:52, PeJot pisze:
Quote:
W dniu 2016-06-07 o 19:48, Jakub Rakus pisze:
W dniu 07.06.2016 o 01:57, __Maciek pisze:

A może robi się falownik na częstotliwości rzędu
kilkudziesięciu-kilkuset herców i stawia żelazne trafo?

I to jest poprawna odpowiedź. Jeszcze całkiem niedawno pracowałem na
serwisie takich kolejowych sprzętów, zwykłe trafa z blach tam są, żadne
cuda techniki.

A przetwornice wirujące ? Mało kto się przejmuje sprawnością :)


Wirujące to teraz zabytek, jeszcze w niektórych tramwajach pokutują,
nawet w starych jednostkach w stylu EN57 jak tylko można to się wymienia
na statyczne.

--
Pozdrawiam
Jakub Rakus

Jakub Rakus
Guest

Tue Jun 07, 2016 10:26 pm   



W dniu 08.06.2016 o 00:10, __Maciek pisze:
Quote:

Ale to były przetwornice trakcjne?


Trakcyjne i nietrakcyjne. Ale to bez znaczenia, zasilane są z 3kVDC a co
dadzą na wyjściu to zależy od przekładni transformatorów, bo przy
większych mocach (znaczy się tak 50kVA w górę) robi się taką
przetwornicę przeważnie dwustopniową - najpierw z 3kVDC robimy zgrubnie
700-1500VDC, a potem to znowu falujemy i mamy np. 3x400VAC albo
3x600VAC, falujemy i prostujemy i mamy 24VDC, 48VDC 110VDC itd. itp.
Rozwiązań jest co najmniej tyle ile typów pojazdów (wagonów pasażerskich
i pojazdów trakcyjnych razem wziętych).

--
Pozdrawiam
Jakub Rakus

J.F.
Guest

Wed Jun 08, 2016 9:28 am   



Użytkownik "__Maciek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:bpgelbpnijulsm1jthrqa4d0rnn4upna39@4ax.com...
Tue, 7 Jun 2016 10:30:18 +0200 "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl>
Quote:
A sa takie na setki MW i setki kV :-)

Link or didn't happen Wink
Gdzie aż takie się stosuje? Napęd statku? Jakieś podmorskie linie DC?

Haslo HVDC. Linie niekoniecznie podmorskie.
Choc przykladowa Polska-Szwecja akurat podmorska - 500MW.

Napedy tez coraz mocniesze.
Lokomotywy, statki, walcownie. Moce ida w MW-y.
Napiecia zapewne tez - jak nie 3kV, to moze nawet 15.

Quote:
To tez bywa stosowane, a przy okazji - latwy serwis i bezawaryjna
praca - tzn urzadzenie nadal dziala, jak np 3 z 4 sa dobre :-)

Tja, nie jedna zepsuta, tylko trzy dobre. To samo, ale jak brzmi! Smile

W odroznieniu jednak od traktora lokomotywa na 3 pojedzie dalej. Moze
troche wolniej, moze piszczac alarmem, ale pojedzie.
A to juz bardzo cenna zaleta.

J.

HF5BS
Guest

Wed Jun 08, 2016 11:24 am   



Użytkownik "PeJot" <PeJot_slepy_adres@nigdzie.pl> napisał w wiadomości
news:nj71lg$pms$1@node1.news.atman.pl...
Quote:
I to jest poprawna odpowiedź. Jeszcze całkiem niedawno pracowałem na
serwisie takich kolejowych sprzętów, zwykłe trafa z blach tam są, żadne
cuda techniki.

A przetwornice wirujące ? Mało kto się przejmuje sprawnością Smile

Wiem, że stosowano w GUTM/CRiT na (św) Barbary, Ponoć bardzo hałaśliwe i
ludzie mieli pretensje, ale na tyle dobre i pewne, że długo nie zdecydowano
się na elektronikę. Funkcjonowały jako zabezpieczenie zasilania awaryjnego.
Ktoś z firmy mi o tym opowiedział.

--
Ludzie, którzy podniecają się swoim IQ, to frajerzy.
(C) Stephen Hawking
(dostępny tu adres email nie jest zarejestrowany w żadnym serwisie,
i JAKIKOLWIEK mailing BEZWZGLĘDNIE zostanie potraktowany jako spam!)


---
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus

__Maciek
Guest

Wed Jun 08, 2016 12:25 pm   



Wed, 8 Jun 2016 11:28:11 +0200 "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl>
napisał:

Quote:
Tja, nie jedna zepsuta, tylko trzy dobre. To samo, ale jak brzmi! Smile
W odroznieniu jednak od traktora lokomotywa na 3 pojedzie dalej. Moze
troche wolniej, moze piszczac alarmem, ale pojedzie.
A to juz bardzo cenna zaleta.

Ależ ja to rozumiem, tylko jakoś tak mi się przypominiał wiadomy
skecz.

AlexY
Guest

Wed Jun 08, 2016 5:32 pm   



J.F. pisze:
Quote:
Użytkownik "__Maciek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:bpgelbpnijulsm1jthrqa4d0rnn4upna39@4ax.com...
Tue, 7 Jun 2016 10:30:18 +0200 "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl
A sa takie na setki MW i setki kV :-)

Link or didn't happen Wink
Gdzie aż takie się stosuje? Napęd statku? Jakieś podmorskie linie DC?

Haslo HVDC. Linie niekoniecznie podmorskie.
Choc przykladowa Polska-Szwecja akurat podmorska - 500MW.

Napedy tez coraz mocniesze.
Lokomotywy, statki, walcownie. Moce ida w MW-y.
Napiecia zapewne tez - jak nie 3kV, to moze nawet 15.

To tez bywa stosowane, a przy okazji - latwy serwis i bezawaryjna
praca - tzn urzadzenie nadal dziala, jak np 3 z 4 sa dobre :-)

Tja, nie jedna zepsuta, tylko trzy dobre. To samo, ale jak brzmi! :-)

W odroznieniu jednak od traktora lokomotywa na 3 pojedzie dalej. Moze
troche wolniej, moze piszczac alarmem, ale pojedzie.
A to juz bardzo cenna zaleta.

Mówisz że traktor nie pojedzie?
http://chmurak.pl/pictures/1114e_traktor-bez-kola-przeciwwaga.jpg


--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

Cezary Grądys
Guest

Wed Jun 08, 2016 6:21 pm   



W dniu 08.06.2016 o 00:09, __Maciek pisze:


Quote:
Trochę na odwrót - o ile wiem, to do czasu ww. zmiany napięcia, nowy
tabor na 3kV, jeździł z przetwornicami 600V/3kV.


No to masz rdzeń i źródło innych elementów. Chyba, że już ktoś sprzedał

na złom.

--
Cezary Grądys
czarekgr@wa.onet.pl

Dariusz K. Ładziak
Guest

Sat Aug 13, 2016 4:04 pm   



__Maciek pisze:
Quote:
Tak w związku ze zmianą napięcia na WKD z 600V na 3kV i związanym z
tym unieczynnieniem zabytkowego wagonu EN80, nasunęła mi się pewna
myśl - a gdyby ktoś się tak uparł i chciał zrobić do niego przetwonicę
obniżającą z 3kV na te 600V? Jak buduje się przetwornice o mocach
liczonych w setkach kilowatów? Klucze to "nie problem" skoro są
falowniki trakcyjne z wielkimi IGBT. Wiadomo że będzie to
pełnomostkowy push-pull, ale skąd np. wziąć rdzeń? W katalogu
Magneticsa największe WaAc ma toroid 140x106x25 - 372cm^4. Daje to
(według tabeli, nie sprawdzałem obliczeniowo) 26,5kW przy 100kHz lub
51,5kW przy 250kHz (nie ma problemu z taką częstotliwością przy takich
mocach?). Można parę rdzeni złożyć ze sobą, ale to nadal jakoś za
mało. A gdyby było potrzeba 500kW czy jeszcze więcej? A może taką
przetwonicę buduje się po prostu z kilku mniejszych, pracujących na
wspólne obciążenie? A może bierze się rdzenie w kształcie
prostopadłościanu i składa potrzebny rdzeń jak z cegieł? Smile
A może robi się falownik na częstotliwości rzędu
kilkudziesięciu-kilkuset herców i stawia żelazne trafo?


Dało się zrobić do nowego taboru przetwornice z 750V na 3000V (600V to
mają tramwaje, na EKD od zawsze było trochę wyższe) to i odwrotnie się
da. Przecież te nowe składy właśnie z podwyższającymi przetwornicami
jeździły w okresie przejściowym. Tyle że cały tor od pantografu do
przetwornicy trzeba przebudować - izolacja projektowana na 750V
niekoniecznie musi wytrzymać 3000V.

Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zbudować przetwornicę 150kW z 3kV na 600V dla zabytkowego wagonu EN80?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map