Goto page Previous 1, 2, 3 Next
J.F
Guest
Fri Dec 09, 2022 5:00 pm
On Thu, 8 Dec 2022 23:09:57 +0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:
Quote:
Mam w samochodzie skrzynkę, która zasila mi z małego (9 Ah) akumulatora
różne akcesoria. Ten akumulator jest ładowany podczas jazdy.
Do dziś ładowany był przez przerobioną przetwornicę SEPIC. Przeróbka
polegała jedynie na dodaniu ograniczenia prądowego po wysokiej stronie
(masa musi być wspólna). Założenie było takie, żeby z przetwornicy
wyciągnąć 14,5 V z ograniczeniem do 2 A.
Przetwornica zasilana jest przez diodę (1N5822).
Działało to rok... aż przestało. Przetwornica dostała zwarcia na wejściu.
Bezpiecznik ocalił przed katastrofą, ale nie mam teraz ładowania tego
małego akumulatora.
Zastanawiam się, czy ja tego nie przekombinowałem. Chciałbym tym razem
zrobić to prościej. Może nawet dużo prościej.
Może nawet tak prościej, jak podłączając ten akumulator przez rezystor lub
np. żarówkę. No i tę diodę -- ona niestety musi zostać.
Czy robiliście takie ćwiczenie? Zastanawiam się nad rezystorem 2.5 om.
Przy maksymalnie rozładowanym akumulatorze (załóżmy 9 V) i różnicy napięć
5 V (14-9 V) przepuści 2 A. Przy różnicy 1 V przepuści 400 mA, też będzie
OK.
IMO - prad nie jest tu problemem, chyba ze w roli bezpiecznika.
Problemem jest spadek napiecia na diodzie, bo az sie prosi podlaczyc
bezposrednio. Tylko z tego nieco mniejszego napiecia bedzie sie
ladowal wolno i nie do pelna.
a) dioda Schotky? Moze wystarczy.
b) zwierac diode mosfetem lub przekaznikiem?
wylaczac razem z silnikiem, lub jak napiecie spadnie ponizej
13.5V.
Napiecie w samochodach tez jest problematyczne - IMO - dosc niskie
jest, u mnie ~13.8V, moze sie skonczyc powolnym ładowaniem.
Wychodzi na to, ze przetwornica byla najlepsza.
J.
Arnold Ziffel
Guest
Fri Dec 09, 2022 5:24 pm
J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
IMO - prad nie jest tu problemem, chyba ze w roli bezpiecznika.
Problemem jest spadek napiecia na diodzie, bo az sie prosi podlaczyc
bezposrednio. Tylko z tego nieco mniejszego napiecia bedzie sie
ladowal wolno i nie do pelna.
Brak diody bardzo by mi wszystko skomplikował.
Quote:
a) dioda Schotky? Moze wystarczy.
To już jest Schottky.
Quote:
b) zwierac diode mosfetem lub przekaznikiem?
Hm, to jest jakaś opcja. Ale póki co nie było potrzeby, bo był SEPIC.
Zastanawiałem się nad tym i spróbuję wymienić tranzystor w tym SEPICu
(tzn. zakładając, że tylko on padł... w przeciwnym razie kupię drugą taką
samą przetwornicę i od razu wymienię elementy mocy, może w sumie diody
też). Tam jest naklejany radiator, niewielki zresztą. Może nie przenosił
ciepła wystarczająco dobrze i w końcu tranzystor zdechł. Użyję TO-220 i
normalnego radiatora.
Quote:
wylaczac razem z silnikiem, lub jak napiecie spadnie ponizej
13.5V.
To zbyt skomplikowany układ, żeby teraz robić zmiany w założeniach.
Ładowanie tego akumulatora to tylko jedna z jego części.
Quote:
Napiecie w samochodach tez jest problematyczne - IMO - dosc niskie
jest, u mnie ~13.8V, moze sie skonczyc powolnym ładowaniem.
Niech się ładuje powoli, byle bilans był dodatni.
--
Leci nietoperz przed siebie, a przed nim ściana. JEEEBUDUU! Wpada na
ścianę i wali się na dół, otrzepuje się i mówi:
- Cholera, przez tego walkmana to ja się kiedyś zabije!
Arnold Ziffel
Guest
Fri Dec 09, 2022 5:29 pm
Piotr Gałka <piotr.galka@cutthismicromade.pl> wrote:
Quote:
Jeśli ten mały będzie podłączony przez żarówkę to wydaje mi się, że ona
go powinna zabezpieczyć zarówno przez zabiciem przez prąd ładowania jak
i przed zabieraniem z niego prądu w czasie rozruchu. Rozruch trwa krótko
- z diody można chyba zrezygnować.
Podczas rozruchu on jest i tak odłączony (jest układ, który załącza go z
opóźnieniem właśnie na wypadek skoków przy rozruchu).
Quote:
Kiedyś wyjąłem z jakiegoś zasilacza 12V z podtrzymaniem bateryjnym po
latach leżenia na półce akumulator (jakiś kilka razy mniejszy od
akumulatorów 7Ah).
Ustawiłem zasilacz laboratoryjny na 12V i 300mA, podłączyłem kompletnie
rozładowany akumulator (woltomierz pokazywał na nim coś koło 5V) i się
zdziwiłem. Napięcie na akumulatorze od razu skoczyło do 12V i pobierał
on zaledwie kilka mA. Z biegiem czasu prąd wzrastał.
Tak, to się tak zachowuje, jak akumulator jest głęboko rozładowany. Miałem
z takimi tak samo. Ale ten raczej nie jest bardzo głęboko rozładowywany.
Czasem używam na postoju różnych rzeczy (transceivery, ładowarka do
telefonu, dodatkowe oświetlenie paki czy wentylacja -- to jest zasilane na
postoju z tego małego akumulatora), ale na co dzień on zasila jedynie
kamerę w trybie parkingowym (nie pamiętam już, choć mierzyłem, ale to
chyba kilkanaście mA -- kilkaset, gdy kamera wykryje ruch i nagrywa).
--
Lew zgromadził na leśnej polanie wszystkie zwierzęta i groźnie pyta:
- Kto zabił ostatniego dinozaura??
Cisza...
- No, kto to zrobił??
Zza krzaczka wychyla się zajączek:
- To po co wymuszał pierwszeństwo przejazdu?
Arnold Ziffel
Guest
Fri Dec 09, 2022 11:44 pm
Arnold Ziffel <arnold@hooterville.invalid> wrote:
Quote:
Hm, to jest jakaś opcja. Ale póki co nie było potrzeby, bo był SEPIC.
Zastanawiałem się nad tym i spróbuję wymienić tranzystor w tym SEPICu
(tzn. zakładając, że tylko on padł... w przeciwnym razie kupię drugą taką
samą przetwornicę i od razu wymienię elementy mocy, może w sumie diody
też). Tam jest naklejany radiator, niewielki zresztą. Może nie przenosił
ciepła wystarczająco dobrze i w końcu tranzystor zdechł. Użyję TO-220 i
normalnego radiatora.
Znów odpowiem sam sobie.
Więc tak. Tranzystor padł (zwarte wszystkie 3 nóżki), ale kontroler
przeżył. Wrzuciłem IRF540N na radiatorze.
Jak ustawię ograniczenie prądowe (wyjścia oczywiście) powyżej ok. 1,2 A,
to kontroler się wyłącza i pozostaje już w tym stanie do wyłączenia
zasilania (pewnie któreś z jego zabezpieczeń się włącza). Ustawiłem limit
prądu na ok. 1 A i jest OK w pełnym zakresie napięć (wyłącza się przy ok.
9 V napięcia wejściowego, ale tak mało tam nigdy nie będzie), akumulator
się ładuje (na razie na biurku, jutro -- o ile nic nie wybuchnie --
skrzynka z tym ustrojstwem wróci do samochodu).
--
Gdy dziewczyna powiedziała mi, że będę ojcem, od razu zacząłem myśleć o
imieniu. Wybrałem Carlos i osiedliłem się w Meksyku.
RoMan Mandziejewicz
Guest
Sat Dec 10, 2022 4:50 am
Hello Arnold,
Friday, December 9, 2022, 3:21:51 PM, you wrote:
Quote:
Arnold Ziffel <arnold@hooterville.invalid> wrote:
Tam pewnie i tak tranzystor poszedł. Przetwornica bazuje na FP5139, jest
tam też mosfet RU7570L i diody SS56. Na razie tylko gdybam. Jak się w
końcu zbiorę, wykręcę płytkę i przywlokę do domu (wyjątkowo nie chce mi
się dzisiaj wychodzić, ale chcę to mieć zrobione), to sprawdzę na 100%.
Odpowiem sam sobie... czy wstawienie tam IRFZ44N (na radiatorze) będzie
dobrym pomysłem?
Czytam w środku nocy i nie chce mi się teraz analizować. Do rana
zapomnę - przypomnij się w dzień, proszę.
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
PiteR
Guest
Sat Dec 10, 2022 6:48 pm
in <news:2b7be13b-dccb-4324-a262-a66b811c60bc@hooterville.invalid>
user Arnold Ziffel pisze tak:
Quote:
Ale akumulator rozruchowy w samochodzie może przyjąć te
kilkadziesiąt amperów na początku ładowania. Boję się, że jak ten
mały będzie mocno rozładowany (a jest rozładowywany cały czas,
taka jego rola), to zbyt wysoki prąd z alternatora go zabije (albo
przynajmniej skróci żywotność). Nie chcę przekraczać 2 A.
No to rezystor pozostaje dobrać.
A z diody bym nie rezygnował żeby rozrusznik nie brał prądu
z małego akku.
--
Piter
poczekaj kawalerze!
cyganka powróży przyszłość waszego czołgu.
LordBluzgÂŽđľđą
Guest
Sat Dec 10, 2022 7:32 pm
LordBluzgÂŽđľđą
Guest
Sat Dec 10, 2022 7:37 pm
Arnold Ziffel
Guest
Sun Dec 11, 2022 3:51 am
LordBluzg(R)?? <mkawran@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Tak, jakoś działa

A ta przetwornica mierzy prąd po stronie wysokiej czy
niskiej? Ja muszę mieć wspólną masę, bo radia są umasione też przy
antenach (i tak pewnie jakaś część prądu zasilającego tamtędy płynie, ale
nie chcę tego pogarszać).
--
Uciekają zające przez Bug do Polski. Jeden z naszych zajęcy łapie
uciekiniera i pyta o powód. Tamten odpowiada:
- A bo u nas obcinają zającom trzecie ucho!
- No jakże! Przecież zające maja tylko dwoje uszu!?
- Zgoda, my to wiemy, ale oni najpierw obcinają, a potem liczą!
LordBluzgÂŽđľđą
Guest
Sun Dec 11, 2022 10:22 am
Arnold Ziffel
Guest
Tue Dec 13, 2022 12:43 pm
LordBluzg(R)?? <mkawran@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Tak, jakoś działa

A ta przetwornica mierzy prąd po stronie wysokiej czy
niskiej?
Zawsze ciekawiło mnie, dlaczego to ważne, po której stronie

Po
niskiej. Tam jest nawet watomierz.
Bo czasem musi być wspólna masa :)
Quote:
Ja muszę mieć wspólną masę, bo radia są umasione też przy antenach (i
tak pewnie jakaś część prądu zasilającego tamtędy płynie, ale nie chcę
tego pogarszać).
To "chyba" ma wspólną masę. Nie sprawdzałem.
Jak mierzy po niskiej, to nie ma wspólnej masy, bo ma tam bocznik
pomiarowy.
--
- Co jest czarne, podskakuje i strzela iskrami?
- Trzymiesięczne dziecko, które przegryzło kabel od telewizora
LordBluzgÂŽđľđą
Guest
Tue Dec 13, 2022 12:56 pm
Andrzej W.
Guest
Fri Dec 16, 2022 12:21 pm
W dniu 09.12.2022 o 15:33, Piotr Gałka pisze:
Quote:
Przed tym eksperymentem byłem przekonany, że jak rozładowany całkiem
akumulator podłączę do źródła 12V to weźmie tyle prądu ile fabryka dała
a to zdziwka.
To nie był rozładowany kompletnie akumulator tylko zdechły akumulator to
jest bardzo istotna różnica.
--
AWa.
Andrzej W.
Guest
Fri Dec 16, 2022 12:27 pm
W dniu 09.12.2022 o 00:09, Arnold Ziffel pisze:
Quote:
A może są inne, równie proste i sprawdzone rozwiązania?
Prehistoryczny układ ograniczenia prądu z pradawnych zasilaczy
tranzystorowych?
Rezystor szeregowy na nim tranzystor bipolarny podłączony B-E, a C
blokuje tranzystor mocy.
Do tego na tranzystorze mocy dałbym jeszcze termistor tok by się to
wyłączało przy jakiś 70C.
--
AWa.
Andrzej W.
Guest
Fri Dec 16, 2022 12:41 pm
W dniu 09.12.2022 o 16:00, J.F pisze:
Quote:
IMO - prad nie jest tu problemem, chyba ze w roli bezpiecznika.
Problemem jest spadek napiecia na diodzie, bo az sie prosi podlaczyc
bezposrednio. Tylko z tego nieco mniejszego napiecia bedzie sie
ladowal wolno i nie do pelna.
Założenie, że alternator w nowoczesnych autach daje 14,4V może być
błędne. Słyszałem, że ostatnio jest tendencja do ładowania wyższym
napięciem.
Dodatkowo ten mały akumulator to chyba ma pracę buforową, więc należy mu
się coś ok. 13,6V.
--
AWa.
Goto page Previous 1, 2, 3 Next