RTV forum PL | NewsGroups PL

Poszukuję małej prądnicy lub alternatora do testów z mocą kilkuset watów

Mała prądnica ( alternator )

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Poszukuję małej prądnicy lub alternatora do testów z mocą kilkuset watów

Goto page 1, 2  Next

PeJot
Guest

Sat Mar 09, 2013 7:58 pm   



Czołem.

Szukam małej prądnicy względnie alternatora mocy kilkuset watów, jako
regulowanego obciążenia do testowania niezawodności różnych napędów.
Dotychczas korzystałem z alternatorów samochodowych, pracujących na
stałe obciążenie, regulacja wzbudzeniem. Najmniejszy jaki jest dostępny
to ten z Fiata 126. Zakres obrotów odpowiedni ( 1000-10.000 ), moc też (
0-400 W, choć 200 W na wale starczy ), cena sympatyczna. To co mi
zdecydowanie *nie odpowiada* to spory moment bezwładności wirnika
alternatora, przez co rozruch wydłuża się niemiłosiernie albo zrywane są
sprzęgła. Próbowałem przerabiać silniki szeregowe z AGD na prądnice
obcowzbudne poprzez przezwojenie stojana, ale są kłopoty z komutacją i
komutator takiej maszyny ma krótki żywot. Silniki DC z magnesami słabo
się regulują ( tylko obciążeniem ). Jakieś pomysły najlepiej gotowce ?
Alternatory motocyklowe mniejsze, ale czy występują jako gotowe moduły,
tak jak samochodowe ?

Hamulec 10 kW jest prościej zrobić :>

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Gejzero SQ3OGX
Guest

Sat Mar 09, 2013 8:29 pm   



Użytkownik "PeJot" <PeJot_slepy-adres@mm.pl> napisał w wiadomości
news:khg0pe$saf$1@node2.news.atman.pl...
Quote:
Czołem.

Szukam małej prądnicy względnie alternatora mocy kilkuset watów, jako
regulowanego obciążenia do testowania niezawodności różnych napędów.
Dotychczas korzystałem z alternatorów samochodowych, pracujących na stałe
obciążenie, regulacja wzbudzeniem. Najmniejszy jaki jest dostępny to ten z
Fiata 126. Zakres obrotów odpowiedni ( 1000-10.000 ), moc też ( 0-400 W,
choć 200 W na wale starczy ), cena sympatyczna. To co mi zdecydowanie *nie
odpowiada* to spory moment bezwładności wirnika alternatora, przez co
rozruch wydłuża się niemiłosiernie albo zrywane są sprzęgła. Próbowałem
przerabiać silniki szeregowe z AGD na prądnice obcowzbudne poprzez
przezwojenie stojana, ale są kłopoty z komutacją i komutator takiej
maszyny ma krótki żywot. Silniki DC z magnesami słabo się regulują ( tylko
obciążeniem ). Jakieś pomysły najlepiej gotowce ? Alternatory motocyklowe
mniejsze, ale czy występują jako gotowe moduły, tak jak samochodowe ?

Hamulec 10 kW jest prościej zrobić :

A może elektromagnetyczny hamulec proszkowy ? tylko trzeba zadbać o
chłodzenie.
To się może sprawdzić jak pomiar obciążenia robisz po stronie mechanicznej.
Jednak gdy pomiar jest po stronie elektrycznej to chyba bedzie mało
dokładne.

Gejzero.

J.F.
Guest

Sat Mar 09, 2013 8:41 pm   



Dnia Sat, 09 Mar 2013 19:58:52 +0100, PeJot napisał(a):
Quote:
Szukam małej prądnicy względnie alternatora mocy kilkuset watów, jako
regulowanego obciążenia do testowania niezawodności różnych napędów.

A moze hamulec olejowy, wiatrak itp ?

Quote:
Dotychczas korzystałem z alternatorów samochodowych,
zdecydowanie *nie odpowiada* to spory moment bezwładności wirnika
alternatora, przez co rozruch wydłuża się niemiłosiernie albo zrywane są
sprzęgła.

Hm, a moze po prostu mocniejsze sprzeglo ?
Bo alternatywa to jaki silnik z wirnikiem tarczowym, a tego juz dawno nie
widzialem :-)

Ale co to za napedy, ze sprzegla zrywaja ?


Quote:
Silniki DC z magnesami słabo się regulują ( tylko obciążeniem ).

A czemu nie ? :-)

J.

Jakub Rakus
Guest

Sat Mar 09, 2013 8:46 pm   



W dniu 09.03.2013 19:58, PeJot pisze:

Quote:
To co mi
zdecydowanie *nie odpowiada* to spory moment bezwładności wirnika
alternatora, przez co rozruch wydłuża się niemiłosiernie albo zrywane są
sprzęgła.

Hmm, to może jakiś "wspomagacz" w postaci dodatkowego silniczka, który
najpierw pomoże rozkręcić się wirnikowi alternatora, a potem zostanie
odłączony (mechanicznie - sprzęgłem). Albo spróbować w trakcie rozruchu
zasilić alternator żeby popracował trochę jako silnik. Takie luźne pomysły.

--
Pozdrawiam
Jakub Rakus

PeJot
Guest

Sat Mar 09, 2013 9:00 pm   



W dniu 2013-03-09 20:29, Gejzero SQ3OGX pisze:

Quote:
A może elektromagnetyczny hamulec proszkowy ? tylko trzeba zadbać o
chłodzenie.

Znam, stosuję, ale toto pracuje ledwie do ~1000 1/min, a przy mocy
kilkuset watów ma bezwładność nie do zaakceptowania. Przekładnia pewnie
rozwiązała by problem obrotów, ale wolałbym jej uniknąć - podatność na
zużycie w wersji pasowej.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

PeJot
Guest

Sat Mar 09, 2013 9:02 pm   



W dniu 2013-03-09 20:33, Adam Wysocki pisze:

Quote:
0-400 W, choć 200 W na wale starczy ), cena sympatyczna. To co mi
zdecydowanie *nie odpowiada* to spory moment bezwładności wirnika
alternatora, przez co rozruch wydłuża się niemiłosiernie albo zrywane są
sprzęgła.

Nie pomaga rozruch na minimalnej mocy, bez pradu wzbudzenia,
i dopiero potem zwiekszenie pradu wzbudzenia?

Nie pomaga. Problem siedzi w momencie bezwładności wirnika - i duże toto
i ciężkie.
Quote:

Alternatory motocyklowe mniejsze, ale czy występują jako gotowe moduły,
tak jak samochodowe ?

W motocyklu mam stojan przykrecony do dekla, chlodzony olejem.
Kolo magnesowe jest na wale.

To znaczy wzbudzenie nie jest obce - kiszka, tego nie da się w moim
przypadku regulować.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

PeJot
Guest

Sat Mar 09, 2013 9:13 pm   



W dniu 2013-03-09 20:41, J.F. pisze:

Quote:
Bo alternatywa to jaki silnik z wirnikiem tarczowym, a tego juz dawno nie
widzialem Smile

Kiedyś widziałem, moment bezwładności fajny, tyle że to nie do kupienia.
Google zapchane samą teorią.

Quote:
Silniki DC z magnesami słabo się regulują ( tylko obciążeniem ).

A czemu nie ? Smile

1. Nieakceptowalna żywotność ( szczotki + komutator ). To samo się tyczy
w/w.
2. Regulacja po stronie obciążenia. Chyba żeby przy stałym obciążeniu
regulować prąd PWM ale mie mam pod ręką gotowego układu. Na razie prz
alternatorze pracuję na stałe obciążenie, prosta regulacja wzbudzeniem 0-2A.

Jeszcze mi po głowie chodzi silnik indukcyjny jako hamulec, ale coś
trzeba by zrobić z wydzieloną mocą. Czyli trzeba eksperymentować, a ja
chciałbym gotowca.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

PeJot
Guest

Sat Mar 09, 2013 9:15 pm   



W dniu 2013-03-09 20:41, J.F. pisze:

Quote:
A moze hamulec olejowy, wiatrak itp ?

Chciałbym tym posterować :)

Quote:



--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Adam Wysocki
Guest

Sat Mar 09, 2013 9:33 pm   



PeJot <PeJot_slepy-adres@mm.pl> wrote:

Quote:
0-400 W, choć 200 W na wale starczy ), cena sympatyczna. To co mi
zdecydowanie *nie odpowiada* to spory moment bezwładności wirnika
alternatora, przez co rozruch wydłuża się niemiłosiernie albo zrywane są
sprzęgła.

Nie pomaga rozruch na minimalnej mocy, bez pradu wzbudzenia,
i dopiero potem zwiekszenie pradu wzbudzenia?

Quote:
Alternatory motocyklowe mniejsze, ale czy występują jako gotowe moduły,
tak jak samochodowe ?

W motocyklu mam stojan przykrecony do dekla, chlodzony olejem.
Kolo magnesowe jest na wale.

--
"Project Manager to człowiek, który myśli, że jak weźmie
dziewięć kobiet, to urodzą dziecko w miesiąc."

Gejzero SQ3OGX
Guest

Sat Mar 09, 2013 10:28 pm   



Użytkownik "PeJot" <PeJot_slepy-adres@mm.pl> napisał w wiadomości
news:khg0pe$saf$1@node2.news.atman.pl...
Quote:
Czołem.

Szukam małej prądnicy względnie alternatora mocy kilkuset watów, jako
regulowanego obciążenia do testowania niezawodności różnych napędów.
Dotychczas korzystałem z alternatorów samochodowych, pracujących na stałe
obciążenie, regulacja wzbudzeniem. Najmniejszy jaki jest dostępny to ten z
Fiata 126. Zakres obrotów odpowiedni ( 1000-10.000 ), moc też ( 0-400 W,
choć 200 W na wale starczy ), cena sympatyczna. To co mi zdecydowanie *nie
odpowiada* to spory moment bezwładności wirnika alternatora, przez co
rozruch wydłuża się niemiłosiernie albo zrywane są sprzęgła. Próbowałem
przerabiać silniki szeregowe z AGD na prądnice obcowzbudne poprzez
przezwojenie stojana, ale są kłopoty z komutacją i komutator takiej
maszyny ma krótki żywot. Silniki DC z magnesami słabo się regulują ( tylko
obciążeniem ). Jakieś pomysły najlepiej gotowce ? Alternatory motocyklowe
mniejsze, ale czy występują jako gotowe moduły, tak jak samochodowe ?

Hamulec 10 kW jest prościej zrobić :

A może cos jak hamulec w liczniku energii elektrycznej ? tylko wzbudzany
cewką na prąd stały a nie magnesem stałym.
Nie wiem jaki to zakres momentów hamujących może wytworzyć ale przypuszczam
że mały.

Gejzero

Adam Wysocki
Guest

Sat Mar 09, 2013 10:42 pm   



PeJot <PeJot_slepy-adres@mm.pl> wrote:

Quote:
W motocyklu mam stojan przykrecony do dekla, chlodzony olejem.
Kolo magnesowe jest na wale.

To znaczy wzbudzenie nie jest obce - kiszka, tego nie da się w moim
przypadku regulować.

Nie wiem czy w kazdym motocyklu tak jest. Na pewno jest tak
w GSX1300R, bo w nim go rozbieralem. Jest pradnica trojfazowa
i regulator tyrystorowy, ktory gdy napiecie za bardzo wzrosnie,
zwiera je do masy. Dzieki temu wiekszosc energii wytraca sie w
zwojach. Byla tu kiedys o tym dyskusja, RoMan mowil, ze to sie
nazywa crow-bar. Sama pradnica ma 400W, na wolnych obrotach daje
ok. 20V, po dodaniu gazu napiecie szybko wzrasta.

Przy okazji jest do dekla przykrecona malutka cewka, ktora zbiera
impulsy z kola magnesowego i przekazuje je do komputera (czujnik
polozenia walu).

Jestem z tematem na biezaco, zobacz pare najnowszych postow na
moim motocyklowym blogu - http://motogof.tumblr.com/. Jest tam
tez zdjecie samego alternatora.

http://motogof.tumblr.com/post/44562175511/

Nie wklejam linku do samego zdjecia, bo ciezko mi go teraz
wyciagnac (pisze z telefonu). Jestem prawie pewien (prawie, bo nie
rozbieralem tego), ze tak samo jest w GSX750F. Wiem tez ze Honda
CBR ma regulator dzialajacy na tej samej zasadzie, wiec pewnie
alternator tez jest podobny - na pewno nie ma uzwojenia wzbudzenia.

W chinskich skuterach jest podobnie pod wzgledem budowy, ale:

1. Moc jest duzo mniejsza
2. Stojan jest chlodzony powietrzem
3. Pradnica nie jest trojfazowa - jest kilka uzwojen do roznych
rzeczy (wiem ze osobne jest do lampy a osobne do zaplonu)
4. Nie wiem jak w nich dziala regulator
5. Kolo magnesowe pelni tez role kola zamachowego, przy malym
jednocylindrowym silniku ma to znaczenie

Przy czym nie mam pojecia jak jest w enduro, czy innych typach
motocykli. Moze jest gdzies pradnica z osobnym uzwojeniem
wzbudzenia.

Pozdr.

--
"Project Manager to człowiek, który myśli, że jak weźmie
dziewięć kobiet, to urodzą dziecko w miesiąc."

Anerys
Guest

Sun Mar 10, 2013 4:50 am   



Użytkownik "Jakub Rakus" <szczur01@op.pl> napisał w wiadomości
news:khg3ia$oof$1@node1.news.atman.pl...
Quote:
Hmm, to może jakiś "wspomagacz" w postaci dodatkowego silniczka, który
najpierw pomoże rozkręcić się wirnikowi alternatora, a potem zostanie
odłączony (mechanicznie - sprzęgłem). Albo spróbować w trakcie rozruchu
zasilić alternator żeby popracował trochę jako silnik. Takie luźne
pomysły.

Pomyślałem też (czy pasuje to do potrzeby?) o czyms w rodzaju sprzęga
hydraulicznego - które póki wirnik się nie rozkręci, to przyjmie na siebie
część energii, a jak obroty podejdą do wymaganych, to dodatkowe sprzęgło
zasprzęgli na sztywno - i można by rozpocząć pomiar...? Może to, co
napisałem, dało by się w pomyśle skleić w jakąś sensowną całość?

--
Pod żadnym pozorem nie zezwalam na wysyłanie mi jakichkolwiek reklam,
ogłoszeń, mailingów, itd., ani nawet zapytań o możliwość ich wysyłki.
Nie przyjmuję ŻADNYCH tłumaczeń, że mój adres e-mail jest ogólnodostępny
i nie został ukryty. Wszelkie próby takich wysyłek potraktuję jako stalking.

PeJot
Guest

Sun Mar 10, 2013 8:09 am   



W dniu 2013-03-09 21:42, Adam Wysocki pisze:
Quote:

Nie wiem czy w kazdym motocyklu tak jest. Na pewno jest tak
w GSX1300R, bo w nim go rozbieralem. Jest pradnica trojfazowa
i regulator tyrystorowy, ktory gdy napiecie za bardzo wzrosnie,
zwiera je do masy. Dzieki temu wiekszosc energii wytraca sie w
zwojach. Byla tu kiedys o tym dyskusja, RoMan mowil, ze to sie
nazywa crow-bar. Sama pradnica ma 400W, na wolnych obrotach daje
ok. 20V, po dodaniu gazu napiecie szybko wzrasta.

A jak z wymiarami takich gotowców ? Jaką to miewa średnicę wirnika ? Im
mniejsza tym mniejszy moment bezwładności.


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

PeJot
Guest

Sun Mar 10, 2013 8:10 am   



W dniu 2013-03-10 04:50, Anerys pisze:

Quote:
Pomyślałem też (czy pasuje to do potrzeby?) o czyms w rodzaju sprzęga
hydraulicznego - które póki wirnik się nie rozkręci, to przyjmie na
siebie część energii, a jak obroty podejdą do wymaganych, to dodatkowe
sprzęgło zasprzęgli na sztywno - i można by rozpocząć pomiar...? Może
to, co napisałem, dało by się w pomyśle skleić w jakąś sensowną całość?

To nie jest rozwiązanie, tylko wydłuża rozruch maszyny.


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Anerys
Guest

Sun Mar 10, 2013 12:13 pm   



Użytkownik "PeJot" <PeJot_slepy-adres@mm.pl> napisał w wiadomości
news:khhbl8$4tb$2@node2.news.atman.pl...
Quote:
Pomyślałem też (czy pasuje to do potrzeby?) o czyms w rodzaju sprzęga
hydraulicznego - które póki wirnik się nie rozkręci, to przyjmie na
siebie część energii, a jak obroty podejdą do wymaganych, to dodatkowe
sprzęgło zasprzęgli na sztywno - i można by rozpocząć pomiar...? Może
to, co napisałem, dało by się w pomyśle skleić w jakąś sensowną całość?

To nie jest rozwiązanie, tylko wydłuża rozruch maszyny.

No tak... ale gdyby z kilku sugestii skleić jakąś całość? Coś, żeby sprzęgło
przejęło część niszącej energii... Cóż, nic za darmo Albo po prostu
mocniejsze materiały, które nie ulegają tak łatwo destrukcji?
Dobra, spadam, bo nic specjalnego nie wymyślę.

--
Pod żadnym pozorem nie zezwalam na wysyłanie mi jakichkolwiek reklam,
ogłoszeń, mailingów, itd., ani nawet zapytań o możliwość ich wysyłki.
Nie przyjmuję ŻADNYCH tłumaczeń, że mój adres e-mail jest ogólnodostępny
i nie został ukryty. Wszelkie próby takich wysyłek potraktuję jako stalking.

Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Poszukuję małej prądnicy lub alternatora do testów z mocą kilkuset watów

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map