RTV forum PL | NewsGroups PL

Jakie zabezpieczenie przed przepięciami wybrać do silnika 230V 100-200W?

Co lepiej chroni przed przepieciami?

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jakie zabezpieczenie przed przepięciami wybrać do silnika 230V 100-200W?

Goto page 1, 2  Next

T.M.F.
Guest

Wed May 20, 2009 7:19 pm   



Witam!
Mam takie oto byc moze banalne pytanie. Jest sobie silnik 230V, mocy
niewielkiej, 100-200W, wlaczany triakiem. Dziala super. Z tym, ze w
momencie wylaczania indukuje sie przepiecie, ktore mi uwala co jakis
czas triaka. Dalem warystor, problem sie zmniejszyl, ale okazyjnie (raz
na kilka miesiecy) triak nadal ulega uszkodzeniu. Pomyslalem wiec o
dwukierunkowej diodzie zabezpieczajacej na nap. ok. 350V, w sumie czas
przelaczania ma rzedu ps. Czy to bedzie lepsze? Ew. jak sobie z tym
inaczej poradzic?

Jacek \"Plumpi\"
Guest

Wed May 20, 2009 8:01 pm   



Użytkownik "T.M.F." <tfrancuz@nospam.mp.pl> napisał w wiadomości
news:gv1hnb$n9u$1@atlantis.news.neostrada.pl...

Quote:
Witam!
Mam takie oto byc moze banalne pytanie. Jest sobie silnik 230V, mocy
niewielkiej, 100-200W, wlaczany triakiem. Dziala super. Z tym, ze w
momencie wylaczania indukuje sie przepiecie, ktore mi uwala co jakis czas
triaka. Dalem warystor, problem sie zmniejszyl, ale okazyjnie (raz na
kilka miesiecy) triak nadal ulega uszkodzeniu. Pomyslalem wiec o
dwukierunkowej diodzie zabezpieczajacej na nap. ok. 350V, w sumie czas
przelaczania ma rzedu ps. Czy to bedzie lepsze? Ew. jak sobie z tym
inaczej poradzic?

A filtr LC na wyjściu układu sterującego dałeś ?

p
Guest

Wed May 20, 2009 8:06 pm   



Użytkownik "T.M.F." <tfrancuz@nospam.mp.pl> napisał w wiadomości
news:gv1hnb$n9u$1@atlantis.news.neostrada.pl...
Quote:
na kilka miesiecy) triak nadal ulega uszkodzeniu. Pomyslalem wiec o
dwukierunkowej diodzie zabezpieczajacej na nap. ok. 350V, w sumie czas

Triak jak i tyrystor przy przepięciu się załączy, chyba, ze uwalisz bramkę
Warystory, transile są mu zbędne
Tobie potrzebny mały opornik między bramką a katodą, ewentualnie kondensator
blisko obudowy.

p
Guest

Wed May 20, 2009 8:08 pm   



I dodatkowo szeregowa indukcyjność w obwodzie anody dla ograniczenia prądu
załączania

T.M.F.
Guest

Wed May 20, 2009 10:44 pm   



p pisze:
Quote:

Użytkownik "T.M.F." <tfrancuz@nospam.mp.pl> napisał w wiadomości
news:gv1hnb$n9u$1@atlantis.news.neostrada.pl...
na kilka miesiecy) triak nadal ulega uszkodzeniu. Pomyslalem wiec o
dwukierunkowej diodzie zabezpieczajacej na nap. ok. 350V, w sumie czas

Triak jak i tyrystor przy przepięciu się załączy, chyba, ze uwalisz bramkę
Warystory, transile są mu zbędne
Tobie potrzebny mały opornik między bramką a katodą, ewentualnie
kondensator blisko obudowy.


Rezystor oczywiscie jest, jak inaczej bym wysterowal bramke?
Tu masz schemat:
http://idom.wizzard.one.pl/index.php?co=st_zaluzji

Bez warystora triak pada za kazdym razem, kiedy silnik jest wylaczany
przez krancowke - jak sadze wtedy indukuje sie przepiecie w drugim
uzwojeniu silnika (to jest silnik rolety ze zmiana kierunku, ma N i L1,
L2 do wyboru kierunku), ktore uwala wylaczonego triaka. Warystor spisuje
sie niezle, ale po kilku miesiacach (starzenie sie warystora? albo
chinskie badziewie) w koncu szlag ktorys z triakow trafia. Stad tez
kombinuje nad jakims szybszym zabezpieczeniem. Jak widac niestety nie ma
tam filtra LC, ale tez nie mam go jak wlozyc ze wzgledu na miejsce.
Kondensator jest w samym silniku.
Jesli to w czyms pomoze - triak uwala sie na zwarcie.

Konop
Guest

Wed May 20, 2009 11:10 pm   



Quote:
Rezystor oczywiscie jest, jak inaczej bym wysterowal bramke?
Tu masz schemat:
http://idom.wizzard.one.pl/index.php?co=st_zaluzji

Bez warystora triak pada za kazdym razem, kiedy silnik jest wylaczany
przez krancowke - jak sadze wtedy indukuje sie przepiecie w drugim
uzwojeniu silnika (to jest silnik rolety ze zmiana kierunku, ma N i L1,
L2 do wyboru kierunku), ktore uwala wylaczonego triaka. Warystor spisuje
sie niezle, ale po kilku miesiacach (starzenie sie warystora? albo
chinskie badziewie) w koncu szlag ktorys z triakow trafia. Stad tez
kombinuje nad jakims szybszym zabezpieczeniem. Jak widac niestety nie ma
tam filtra LC, ale tez nie mam go jak wlozyc ze wzgledu na miejsce.
Kondensator jest w samym silniku.
Jesli to w czyms pomoze - triak uwala sie na zwarcie.

Tak pozwolę sobie tu napisać Smile. Jakiś czas temu zainteresowałem się tym
projektem i muszę przyznać, że bardzo mi się podoba i bardzo doceniam
włożoną w niego pracę! Mam jednak małą uwagę - czy to dobry pomysł, aby
obudowa triaka znajdowała się tuż nad optotriakiem, a konkretnie - nad
jego wyprowadzeniami od strony "pierwotenj" (nieskonapięciowej)??
Rozumiem, że z braku miejsca, ale jak to się przekłada na
bezpieczeństwo?? Czy przebicie w tym miejscu spowoduje upalenie całego
systemu??

Pozdrawiam
Konop

u
Guest

Wed May 20, 2009 11:12 pm   



Użytkownik "T.M.F." <tfrancuz@nospam.mp.pl> napisał w wiadomości
news:gv1u4t$ppp$1@nemesis.news.neostrada.pl...
Quote:
Rezystor oczywiscie jest, jak inaczej bym wysterowal bramke?

Równoległy rezystor - zmniejszajacy efekt Millera
Quote:

R5,R6 zmniejszyć do kilku omów i równolegle do tego kondensator, tak z 1uF

Quote:
Bez warystora triak pada za kazdym razem, kiedy silnik jest wylaczany
przez krancowke - jak sadze wtedy indukuje sie przepiecie w drugim
uzwojeniu silnika (to jest silnik rolety ze zmiana kierunku, ma N i L1, L2
do wyboru kierunku), ktore uwala wylaczonego triaka.

Mechanizm jest bardziej skomplikowany. One wielokrotnie się włączają i
wyłączają



Quote:
Warystor spisuje

To popróbuj z transilami 1,5KE 350CA, albo z P6KE400CA, może włączonymi
między bramkę a katodę

Transil jest znacznie szybszy i bardziej stromy od triaka czy warystora

T.M.F.
Guest

Wed May 20, 2009 11:15 pm   



Quote:
Tak pozwolę sobie tu napisać Smile. Jakiś czas temu zainteresowałem się tym
projektem i muszę przyznać, że bardzo mi się podoba i bardzo doceniam
włożoną w niego pracę! Mam jednak małą uwagę - czy to dobry pomysł, aby
obudowa triaka znajdowała się tuż nad optotriakiem, a konkretnie - nad
jego wyprowadzeniami od strony "pierwotenj" (nieskonapięciowej)??
Rozumiem, że z braku miejsca, ale jak to się przekłada na
bezpieczeństwo?? Czy przebicie w tym miejscu spowoduje upalenie całego
systemu??

Zawsze mozesz zastosowac triak z izolowanym podlozem. IMHO nic sie nie
powinno stac, w koncu obudowa optotriaka ma wytrzymac tyle ile pisza w
datasheecie, czyli kolo 6kV. Na zdjeciu t tak wyglada nieciekawie, ale w
rzeczywistosci tam jest co najmniej 5mm odstepu.

T.M.F.
Guest

Wed May 20, 2009 11:21 pm   



Ok, sprobuje zrobic jak piszesz.

u
Guest

Wed May 20, 2009 11:26 pm   



Użytkownik "u" <$@qr.st> napisał w wiadomości
news:gv1v9s$a0m$1@news.wp.pl...

Quote:
między bramkę a katodę

miało być bramkę a anodę

entroper
Guest

Thu May 21, 2009 1:34 pm   



Użytkownik "T.M.F." <tfrancuz@nospam.mp.pl> napisał w wiadomości
news:gv1u4t$ppp$1@nemesis.news.neostrada.pl...

Quote:
Bez warystora triak pada za kazdym razem, kiedy silnik jest wylaczany
przez krancowke - jak sadze wtedy indukuje sie przepiecie w drugim
uzwojeniu silnika (to jest silnik rolety ze zmiana kierunku, ma N i L1,
L2 do wyboru kierunku), ktore uwala wylaczonego triaka.

Jeśli to ten sam problem, który jakiś czas temu się tu przewijał, to, jak
widzę, nie skorzystałeś z rady zastosowania gasika RC...

e.

Jarek
Guest

Thu May 21, 2009 3:20 pm   



Użytkownik "T.M.F." <tfrancuz@nospam.mp.pl> napisał w wiadomości
news:gv1hnb$n9u$1@atlantis.news.neostrada.pl...
Quote:
Witam!
Mam takie oto byc moze banalne pytanie. Jest sobie silnik 230V, mocy
niewielkiej, 100-200W, wlaczany triakiem. Dziala super. Z tym, ze w
momencie wylaczania indukuje sie przepiecie, ktore mi uwala co jakis czas
triaka. Dalem warystor, problem sie zmniejszyl, ale okazyjnie (raz na
kilka miesiecy) triak nadal ulega uszkodzeniu. Pomyslalem wiec o
dwukierunkowej diodzie zabezpieczajacej na nap. ok. 350V, w sumie czas
przelaczania ma rzedu ps. Czy to bedzie lepsze? Ew. jak sobie z tym
inaczej poradzic?

Witam

Polecam wypróbowanie traików w wersji SnubberLess np BTA08-800BW produkcji
ST
Literka "W" oznacza wersję SnubberLess (wersja dla obciążeń indukcyjnych)

Lub zastosowanie gasika RC np 22Ohm+100nF

JarekC

T.M.F.
Guest

Thu May 21, 2009 4:00 pm   



Quote:
Bez warystora triak pada za kazdym razem, kiedy silnik jest wylaczany
przez krancowke - jak sadze wtedy indukuje sie przepiecie w drugim
uzwojeniu silnika (to jest silnik rolety ze zmiana kierunku, ma N i L1,
L2 do wyboru kierunku), ktore uwala wylaczonego triaka.

Jeśli to ten sam problem, który jakiś czas temu się tu przewijał, to, jak
widzę, nie skorzystałeś z rady zastosowania gasika RC...

Podobny. Chetnie bym zastosowal gasik, ale to wymaga odpowiedniego
kondensatora klasy X2, ktory zjamuje miejsce. A miejsca nie ma. Dlatego
w pierwszej kolejnosci chce wyporobowac rozwiazania zajmujace malo miejsca.

T.M.F.
Guest

Thu May 21, 2009 4:01 pm   



Quote:
Polecam wypróbowanie traików w wersji SnubberLess np BTA08-800BW produkcji
ST
Literka "W" oznacza wersję SnubberLess (wersja dla obciążeń indukcyjnych)

Gdzie je mozna kupic?

J.F.
Guest

Thu May 21, 2009 4:24 pm   



Użytkownik "T.M.F." <tfrancuz@nospam.mp.pl> napisał w wiadomości
news:gv1hnb$n9u$1@atlantis.news.neostrada.pl...
Quote:
Mam takie oto byc moze banalne pytanie. Jest sobie silnik 230V,
mocy niewielkiej, 100-200W, wlaczany triakiem. Dziala super. Z
tym, ze w momencie wylaczania indukuje sie przepiecie, ktore mi
uwala co jakis czas triaka.

Na pewno przy wylaczaniu ? Triak sie wylacza jak juz prad nie
plynie, dalej to tylko jakies rezonanse moga napiecie podniesc ..

J.

Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jakie zabezpieczenie przed przepięciami wybrać do silnika 230V 100-200W?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map