Goto page Previous 1, 2, 3
Queequeg
Guest
Tue Dec 04, 2018 9:12 pm
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
A widzisz kolo pasowe ? Mozesz pokrecic kluczem.
Obrazowo to nie ma jak porownac
Są skutery z kopniakiem / kopką (taka korbka do odpalania nogą). Stawia na
tyle duży opór, że nogą (ciężarem ciała) odpalisz, ale z ręki może być
trudno (mówię o jednocylindrowych skuterach 50 cm3).
W swojej 125-ce kiedyś próbowałem kręcić wałem ręcznie (obracając koło
magnesowe ręką). Dać się da, chociaż stawia dużo większy opór niż 50 cm3.
W samochodzie czy motocyklu (oba 4-cyl 1300 cm3) zapomnij o kręceniu
wałem ręką (choć jak zawsze to kwestia dźwigni, grzechotką się da) :)
Quote:
https://www.youtube.com/watch?v=VkJ1a8T1_O8
Ten to brzmi jak helikopter :)
Quote:
Po cos daja te 700A akumulatory do diesli
W Dieslu i sprężanie większe, i świece żarowe...
Quote:
Ile taki rozrusznik prądu pobierze jakby kręcić go bez obciążenia?
Kilka A?
Raczej kilkadziesiat. Jak sie juz rozpedzi.
Kiedyś chciałem użyć rozrusznika z Hayabusy jako silnika ogólnego
przeznaczenia. Odpaliłem na wolnych obrotach, zobaczyłem, ile to ciągnie
prądu, i szybko wybiłem sobie ten pomysł z głowy. Już pomijając sam pobór
to przecież to w życiu nie odprowadzi tyle ciepła, ile tam się wydzieli.
Aż chciałem teraz sprawdzić, ale nie mogę go znaleźć (pewnie leży gdzieś
w piwnicy). Znalazłem za to sprężarkę od klaksonu. Wynik:
- wylot powietrza odetkany: 21 A - 22 A
- wylot powietrza zatkany: 28 A - 29 A
https://youtube.com/watch?v=w5-TtJfORhg
Bocznik 60 mV @ 100 A, miernik ustawiony na zakres 200 mV. Widać jak się
akumulator od razu rozładowuje (lub przewody grzeją, lub silnik grzeje)
Sam kompresor też momentalnie zrobił się ciepły, myślę że jakby ktoś
chciał trąbić np. przez minutę to by z dymem poszedł.
Zakładając 12 V (nie wiem ile było na akumulatorze podczas tego testu, ale
powiedzmy że 11 - 12 V) mamy ok. 250 W przy odetkanym wylocie i 350 W przy
zatkanym.
Nie mam jak sprawdzić bez części pompującej, bo to jest całość, jak ją
zdemontuję to wirnik wypadnie.
--
https://www.youtube.com/watch?v=9lSzL1DqQn0
gienek
Guest
Mon Jan 07, 2019 4:16 pm
"J.F." news:5c0640ed$0$516$65785112@news.neostrada.pl
Quote:
Regulator reguluje prad wzbudzenia, nie akumulatora.
To mnie zaskoczyłeś, myślałem, że regulator napięcia to coś na wzór typowego
szeregowego stabilizatora napięcia (jak typowy zasilacz stabilizowany)
tylko, że z elementem wykonawczym dużej mocy (jakiś mosfet na kilkadziesiąt
Amperów).
Jest gdzieś schemat jak jest realizowana ta regulacja? W prądnicach prądu
stałego jakie miały np fiaty 126p też to podobnie działało, regulator z
elektromagnesami regulował prąd wzbudzenia?
Czyli wyjście z prostownika trójfazowego alternatora jest wpięte na żywioł w
instalację pokładową, a reguluje się prąd uzwojenia wzbudzenia (a tam chodzą
mniejsza prądy, jakiej wielkości?). Nie ma po drodze od alternatora do
"magistrali" pokładowej 12V żadnego szeregowego elementu regulacyjnego?
Uzwojenie wzbudzenia odpowiada jak rozumiem magnesowi stałemu jaki byłby
użyty w prądniczce małe mocy (kilka Watów). I teraz im mocniejsze pole
wytwarza uzwojenie wzbudzenia tym wyższe napięcie generuje alternator?
Mateusz Viste
Guest
Mon Jan 07, 2019 4:51 pm
On Mon, 07 Jan 2019 16:16:19 +0100, gienek wrote:
Quote:
To mnie zaskoczyłeś, myślałem, że regulator napięcia to coś na wzór
typowego szeregowego stabilizatora napięcia (jak typowy zasilacz
stabilizowany)
Dla 100A to musiałby mieć spory radiator.
Na elektrodzie jest(był) o tym wątek:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1822679.html
Mateusz
J.F.
Guest
Mon Jan 07, 2019 6:38 pm
Użytkownik "gienek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:93KYD.23116$kE1.12858@usenetxs.com...
"J.F." news:5c0640ed$0$516$65785112@news.neostrada.pl
Quote:
Regulator reguluje prad wzbudzenia, nie akumulatora.
To mnie zaskoczyłeś, myślałem, że regulator napięcia to coś na wzór
typowego szeregowego stabilizatora napięcia (jak typowy zasilacz
stabilizowany)
W sumie, to az tak wiele sie nie rozni - zadanie podobne - jak za duze
napiecie, to stlumic wyjscie, jak za male, to otworzyc ... tylko ze
wyjscie na cewke.
Uwazaj na motocykle - tam jest calkiem inaczej - magnes staly,
uwojenia alternatora zwierane triakami do masy przy przekroczeniu
napiecia.
Quote:
Jest gdzieś schemat jak jest realizowana ta regulacja?
Chyba nie - od dluzszego czasu to jest jeden uklad scalony, a moze
hybrydowy - tak czy inaczej zamkniety.
Trzy koncowki wszystkiego.
google znajduje cos takiego - wyglada w miare poprawnie, tylko
dodatkowe funkcje
https://sailbook.pl/artykul/2394-regulator-napiecia-alternatora
czy
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1822679.html
Quote:
W prądnicach prądu stałego jakie miały np fiaty 126p też to podobnie
działało, regulator z elektromagnesami regulował prąd wzbudzenia?
Maluch mial chyba juz regulator elektroniczny.
Ale tak - tak samo, regulacja pradu czy napiecia wzbudzenia.
Tylko w Syrenie regulator mial trzy elektromagnesy, z czego jeden
grubym drutem, wiec musial sprawdzac prad..
Quote:
Czyli wyjście z prostownika trójfazowego alternatora jest wpięte na
żywioł w instalację pokładową, a reguluje się prąd uzwojenia
wzbudzenia (a tam chodzą mniejsza prądy, jakiej wielkości?). Nie ma
po drodze od alternatora do "magistrali" pokładowej 12V żadnego
szeregowego elementu regulacyjnego?
Zadnego.
Ale zwroc uwage jak sprytnie podlaczone to bylo kiedys
http://automatyka.ndl.pl/opel/podzespoly/alternator/alternatory.htm
Alternator mal pomocnicze diody sluzace do zasilania wzbudzenia i
regulatora.
Jak sie alternator nie krecil, to zasilanie szlo przez
lampke-kontrolke ladowania.
Regulator otwieral wzbudzenie na maksa, bo napiecie niskie, lampka sie
swiecila,
a jak silnik ruszal, to to pomocnicze napiecie wzrastalo do 14V i
lampka gasla.
A jak zgasiles silnik ... lampka nie miala zasilania, bo kluczyk ja
odcial,
regulator tez nie, i nie obciazal akumulatora na postoju.
W pradnicy trzeba bylo jakos ambitniej zrobic.
To bylo kiedys, bo teraz to napieciem rzadzi komputer :-P
Quote:
Uzwojenie wzbudzenia odpowiada jak rozumiem magnesowi stałemu jaki
byłby użyty w prądniczce małe mocy (kilka Watów). I teraz im
mocniejsze pole wytwarza uzwojenie wzbudzenia tym wyższe napięcie
generuje alternator?
Tak.
Z tym, ze altenator ma dosc duza impedancje uzwojen, wiec SEM generuje
duzą, a napiecie wyjsciowe pod obciazeniem te ~14V.
I mam jeszcze pewne watpliwosci, czy ten regulator pracuje liniowo,
czy impulsowo.
Prad tam jednak kilka A, radiatora nie ma.
Z pomiarow na stole mi wychodzi ze liniowo, ale byc moze z cewka
wzbudzenia wychodzi impulsowo.
J.
Piotr Wyderski
Guest
Mon Jan 07, 2019 10:40 pm
gienek wrote:
Quote:
Jaka jest obecnie w wieku 21 przyjęta "naukowo-praktyczna" wersja co do
tętnień prądu ładującego tradycyjny samochodowy akumulator ołowiowy?
Wiele mądrych słów można na ten temat napisać, ale w sumie po co Ci to?
Akumulator ołowiowy to stosunkowo prymitywna konstrukcja i potrafi sporo
znieść. Cały XX wiek ludzie to ładowali barbarzyńskimi środkami w rodzaju
prostownika selenowego podpiętego wprost do transformatora, a mimo tego
cywilizacja nie upadła. Po co więc chcesz go dziś dopieszczać?
W samochodzie akumulator doznaje takich zmian temperatury i wstrząsów
mechanicznych, że rozważanie strony elektrycznej nie ma sensu.
Wprowadź zabezpieczenie przed gazowaniem, bo do akumulatora
hermetycznego wody nie dolejesz, i zapomnij o sprawie.
Pozdrawiam, Piotr
Piotr Wyderski
Guest
Mon Jan 07, 2019 10:52 pm
J.F. wrote:
Quote:
Jeszcze jest wersja, ze klemy wystarczylo przeczyscic, ale takie rzeczy
to tylko w fiatach ...
Średnio brudne klemy to się powinny wspawać w doprowadzenia i przestać
być brudne. Słynny radziecki LED opanował to do perfekcji:
https://imgur.com/gallery/YegLM
Pozdrawiam, Piotr
J.F.
Guest
Tue Jan 08, 2019 1:34 am
Dnia Mon, 7 Jan 2019 22:40:38 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
Quote:
gienek wrote:
Jaka jest obecnie w wieku 21 przyjęta "naukowo-praktyczna" wersja co do
tętnień prądu ładującego tradycyjny samochodowy akumulator ołowiowy?
Wiele mądrych słów można na ten temat napisać, ale w sumie po co Ci to?
Akumulator ołowiowy to stosunkowo prymitywna konstrukcja i potrafi sporo
znieść. Cały XX wiek ludzie to ładowali barbarzyńskimi środkami w rodzaju
prostownika selenowego podpiętego wprost do transformatora, a mimo tego
cywilizacja nie upadła. Po co więc chcesz go dziś dopieszczać?
Ale wiesz - rozruchowe to ladowali raz na pol roku.
A trakcyjne ... te chyba faktycznie odporne.
Tym niemniej ... a moze i z nich da sie wiecej wycisnac ...
Quote:
W samochodzie akumulator doznaje takich zmian temperatury i wstrząsów
mechanicznych, że rozważanie strony elektrycznej nie ma sensu.
Ale tak z ciekawosci - lepszy prad pulsujacy, czy staly ? :-)
Quote:
Wprowadź zabezpieczenie przed gazowaniem, bo do akumulatora
hermetycznego wody nie dolejesz, i zapomnij o sprawie.
Przeciez samochodowy nie jest hermetyczny.
A tak swoja droga - dawniej trzeba bylo sprawdzac poziom elektrolitu,
wody dolewac, teraz nikt tego nie robi, czesto sie nawet nie da.
Precyzyjniejsze regulatory napiecia i nie trzeba, czy np aku
wychwytuje troche wilgoci z powietrza ?
J.
Piotr Wyderski
Guest
Tue Jan 08, 2019 9:57 am
J.F. wrote:
Quote:
Tym niemniej ... a moze i z nich da sie wiecej wycisnac ...
Ale co to znaczy "więcej wycisnąć"? Chcesz dużego stosunku pojemności do
masy, to się już na starcie nie pchaj w akumulatory ołowiowe.
Akumulatory ołowiowe są tanie, proste i stosunkowo odporne na
przeciążenia, na tym ich zalety się kończą.
Quote:
Ale tak z ciekawosci - lepszy prad pulsujacy, czy staly ?
Nie interesuje mnie to -- po najechaniu na nieciągłość w dziurze
w postaci kawałka asfaltu konstrukcja akumulatora dozna większego
uszczerbku niż przez cały okres nieoptymalnego ładowania.
Quote:
Przeciez samochodowy nie jest hermetyczny.
Pisałem ogólnie o ołowiowych, bo proces ładowania jest jednakowy.
Pozdrawiam, Piotr
J.F.
Guest
Tue Jan 08, 2019 11:27 am
Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:q11olh$os$1@node2.news.atman.pl...
Quote:
J.F. wrote:
Tym niemniej ... a moze i z nich da sie wiecej wycisnac ...
Ale co to znaczy "więcej wycisnąć"? Chcesz dużego stosunku pojemności
do masy, to się już na starcie nie pchaj w akumulatory ołowiowe.
Akumulatory ołowiowe są tanie, proste i stosunkowo odporne na
przeciążenia, na tym ich zalety się kończą.
Ale moze na masie mi nie zalezy, a moge przedluzyc zywotnosc 1.5
raza.
Quote:
Ale tak z ciekawosci - lepszy prad pulsujacy, czy staly ?
Nie interesuje mnie to -- po najechaniu na nieciągłość w dziurze
w postaci kawałka asfaltu konstrukcja akumulatora dozna większego
uszczerbku niż przez cały okres nieoptymalnego ładowania.
Mam watpliwosci. Ja z Wroclawia ... dziury jakos malo akumulatorowi
szkodzily
Fakt, ze na ladowanie w samochodzie wplywu i tak nie mam.
Ale powiedzmy, ze zapomne swiatel i trzeba bedzie naladowac - jak
lepiej ?
Albo melexa sobie kupie i bede ladowal dwa razy dziennie.
J.
Mateusz Viste
Guest
Tue Jan 08, 2019 1:17 pm
On Mon, 07 Jan 2019 22:52:02 +0100, Piotr Wyderski wrote:
Quote:
Średnio brudne klemy to się powinny wspawać w doprowadzenia i przestać
być brudne. Słynny radziecki LED opanował to do perfekcji:
https://imgur.com/gallery/YegLM
Fajne, ale to chyba nie w samochodzie taka technologia? :)
Mateusz
gienek
Guest
Fri Jan 11, 2019 3:25 pm
"Piotr Wyderski" news:q10h0m$sas$1@node2.news.atman.pl
Quote:
Wiele mądrych słów można na ten temat napisać, ale w sumie po co Ci to?
Żeby wiedzieć, jako ciekawostka, rozwiać pewne wątpliwości aby lepiej poczuć
temat, a nie wieczne macanie po ciemku. Lubię coś wiedzieć niż nie wiedzieć
w tematach, z którymi czasami mam styczność, tak aby coś nie było czarną
skrzynką, coś tam to robi, ale co to nikt nie wie lub nie chce powiedzieć.
Nie wszystko przecież trzeba na kasę przeliczać. Z puntu zysku szkoda sobie
czymkolowiek d... zawracać ze starych rzeczy. Czy to dziś norma, że lepiej
nic nie wiedzieć? Każde dziś pytanie można zbyć "po co ci to wiedzieć". Albo
po co w ogóle się życiem przejmować skoro i tak wszyscy umrzemy, olać całe
życie...
Przypomina mi to słynne "lepiej się tego nie dotykaj, zostaw fachowcom", a
fachowców dziś tyle we wszelakich branżach co kot napłakał.
Na lampach elektronowych też lepiej się nie znać, bo to już stare...
A ktoś ma po prostu chęć z ciekawości życia posłuchać, poczytać innych co
mają na dany temat do powiedzenia. Coś nas interesuje, mamy chęc poznania
ucząc się na doświadczeniu innych, bez potrzeby odkrywania rzeczy odkrytych
od nowa, pytamy więc, a być może ktoś lepiej siedzący w temacie przypadkiem
wskaże interesujące opracowanie. Człowiek niewiedzący poczyta i będzie miał
satysfakcję, że się czegoś nowego dowiedział i została zaspokojona
ciekawość. A dziś o cokolwiek zapytać, to strata czasu...
Goto page Previous 1, 2, 3