Goto page 1, 2 Next
Guest
Mon Apr 26, 2004 11:51 am
Witam,
poszukuje jakiś uklad, ktory pozwoliłby mi zbadac niejako średni poziom sygnału
o przebiegu prostokątnym. Nie wiem czy to określenie oddaje to o co mi chodzi,
więc może wyjasnię:
wyobraźmy sobie, że mamy sygnał o przebiegu prostokatnym (a więc ma stan 0 i
1), sygnał ten ma zmienną częstotliwość oraz zmienny stosunek długości trwania
stanu 0 i 1 (czy to mozna nazwać wypełnieniemn?)
Teraz, jezeli w danym okresie t sygnał przybiera wartość 1 w okresie t1 i
wartość zero w okresie t0 (t=t0+t1) to wartość sygnału wyjsciowego z mojego
układu powinna przybierać wartośc o przebiegu t1/t
Wydaje mi się, że to chyba proste...no ale na elektronice sie niestety nie za
bardzo znam. Pomożecie?
Grzegorz
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy:
http://niusy.onet.pl
RoMan Mandziejewicz
Guest
Mon Apr 26, 2004 12:26 pm
Hello grzegorz,
Monday, April 26, 2004, 2:51:41 PM, you wrote:
Quote:
poszukuje jakiś uklad, ktory pozwoliłby mi zbadac niejako średni poziom sygnału
o przebiegu prostokątnym. Nie wiem czy to określenie oddaje to o co mi chodzi,
więc może wyjasnię:
[...]
Quote:
Wydaje mi się, że to chyba proste...no ale na elektronice sie niestety nie za
bardzo znam.
Zdecydowanie się nie znasz... W zależnosci od tego, jaką dokładność
potrzebujesz: od prostego układu całkującego RC, po układy z
kluczowaniem źródeł prądowych i integratorami.
Quote:
Pomożecie?
Już jeden takie pytania zadawał...
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Guest
Mon Apr 26, 2004 1:39 pm
Quote:
Zdecydowanie się nie znasz... W zależnosci od tego, jaką dokładność
potrzebujesz: od prostego układu całkującego RC, po układy z
kluczowaniem źródeł prądowych i integratorami.
Stąd wlasnie zadaje pytanie tutaj, gdybym wiedział to bym nie pytał przecież.
Co masz na myśli przez dokladność, jak okreslić w tym przypadku dokladność?
Dodam, że sygnał ma czestotliwość maks koło 150-200hz, zaś 'wypełnienie' (czy
to właściwe określenie tego, co szukam?) waha się od 0-25%.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy:
http://niusy.onet.pl
ammpp
Guest
Mon Apr 26, 2004 2:52 pm
Quote:
Stąd wlasnie zadaje pytanie tutaj, gdybym wiedział to bym nie pytał
przecież.
Co masz na myśli przez dokladność, jak okreslić w tym przypadku
dokladność?
Dodam, że sygnał ma czestotliwość maks koło 150-200hz, zaś 'wypełnienie'
(czy
to właściwe określenie tego, co szukam?) waha się od 0-25%.
A więc poprzez "dokładność" kolega zapewne miał na myśli bezwładność tego
układu całkującego, czyli czas, w jakim jest on w stanie zareagować na
zmiany wypełnienia przebiegu wejściowego.
Pytanie więc - jak szybko zmienia się to wypełnienie i jak szybko chcesz
mieć reakcję na te zmiany.
Adam
Mariusz Księżak
Guest
Mon Apr 26, 2004 3:10 pm
Użytkownik <grzegorz_skrzypczyk@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
Quote:
Dodam, że sygnał ma czestotliwość maks koło 150-200hz, zaś 'wypełnienie'
(czy
to właściwe określenie tego, co szukam?) waha się od 0-25%.
Witam ...
chyba najprościej zastosować demodulator PWM
P.S. Więcej danych poproszę ... do czego ten układ ? ma mieć wyjście
analogowe, cyfrowe ...
RoMan Mandziejewicz
Guest
Mon Apr 26, 2004 4:03 pm
Hello grzegorz,
Monday, April 26, 2004, 4:39:30 PM, you wrote:
Quote:
Zdecydowanie się nie znasz... W zależnosci od tego, jaką dokładność
potrzebujesz: od prostego układu całkującego RC, po układy z
kluczowaniem źródeł prądowych i integratorami.
Stąd wlasnie zadaje pytanie tutaj, gdybym wiedział to bym nie pytał przecież.
Co masz na myśli przez dokladność, jak okreslić w tym przypadku dokladność?
Dodam, że sygnał ma czestotliwość maks koło 150-200hz, zaś 'wypełnienie' (czy
to właściwe określenie tego, co szukam?) waha się od 0-25%.
Z jaką dokładnością chcesz określić wypełnienie oraz z jakiego źródła
pobierasz sygnał (TTL, CMOS?).
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Guest
Wed Apr 28, 2004 6:35 am
Quote:
Z jaką dokładnością chcesz określić wypełnienie oraz z jakiego źródła
pobierasz sygnał (TTL, CMOS?).
Chodzi mi konkretnie o szacowanie ilości paliwa zużywanego przez silnik poprzez
analizę sygnałów sterujących wtryskiwaczami paliwa zamiast używania
przepływomierzy. Wyobrażam sobie, że albo musiałbym jakoś wpiąć się w obwód
wtryskiwacza ewentualnie dokonać odczytu sygnałow metodą indukcyjną.
Stąd właśnie potrzebny jest mi jakiś układ, ktory pozwoliłby mi przekształcić
wypełnienie przebiegu prostokatnego wysyłanego do wtryskiwacza w poziom
napięcią. Następnie sygnał trafiałby do przetwornika A/C. Potrzebny byłby też
układ wyliczający prędkość samochodu oraz prosty mikrokontroler do przeliczenia
tego wszystkiego.
Grzegorz
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy:
http://niusy.onet.pl
RoMan Mandziejewicz
Guest
Wed Apr 28, 2004 7:29 am
Hello grzegorz,
Wednesday, April 28, 2004, 9:35:35 AM, you wrote:
Quote:
Z jaką dokładnością chcesz określić wypełnienie oraz z jakiego źródła
pobierasz sygnał (TTL, CMOS?).
Chodzi mi konkretnie o szacowanie ilości paliwa zużywanego przez silnik poprzez
analizę sygnałów sterujących wtryskiwaczami paliwa zamiast używania
przepływomierzy. Wyobrażam sobie, że albo musiałbym jakoś wpiąć się w obwód
wtryskiwacza ewentualnie dokonać odczytu sygnałow metodą indukcyjną.
Stąd właśnie potrzebny jest mi jakiś układ, ktory pozwoliłby mi przekształcić
wypełnienie przebiegu prostokatnego wysyłanego do wtryskiwacza w poziom
napięcią. Następnie sygnał trafiałby do przetwornika A/C. Potrzebny byłby też
układ wyliczający prędkość samochodu oraz prosty mikrokontroler do przeliczenia
tego wszystkiego.
Nie chciałbym Cię obrazić ale zabierasz się do tego od d**y strony.
Problem jest banalnie prosty: ilość pobranego paliwa jest w dużym
przybliżeniu (ale wystarczającym dla pomiaru zużycia!) proporcjonalna
do łącznego _CZASU_ otwarcia wtryskiwaczy. Na prostym mikrokontrolerze
z wbudowanym timerem liczysz czas otwarcia wtryskiwacza i dzielisz go
przez przebytą drogę (np. liczbę impulsów z prędkościomierze
'elektronicznego'). Czyli układ musi ieć bramkowany timer do liczenia
czasu i najzwyklejszy w świecie licznik do liczenia drogi.
Uprzedzam - takie urządzenie już istnieje - sprzedaje to KEL - malutka
firemka z Opola.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Guest
Wed Apr 28, 2004 9:17 am
Quote:
Uprzedzam - takie urządzenie już istnieje - sprzedaje to KEL - malutka
firemka z Opola.
No szkoda tylko, ze ich strona nie zawiera niczego oprócz stat4u, ponadto
szukałem długo przez google i nigdy mi sie to nie pojawiło.
Ale w gruncie rzeczy chyba masz rację, metoda proponowana przez Ciebie istotnie
jest prostsza. Zastanawia mnie tylko jedna rzecz, na ile liniowa okaże się
zależność pomiedzy ilością dostarczanego paliwa a czasem otwarcia wtryskiwacza?
wydaje mi się, że muszę też uwzględnić częstotliwość. Bo sadzę, że ilośc paliwa
dostarczona przy otwarciu wtryskiwacza przez 1 sek rożni się znacznie od
otwarcia 1000*1 milisekunda. Czy na dłuzszą metę nie okaże się łatwiej to
zamodelować za pomocą układu analogowego?
Grzegorz
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy:
http://niusy.onet.pl
Roman
Guest
Wed Apr 28, 2004 12:04 pm
<grzegorz_skrzypczykWYTNIJTO@poczta.onet.pl> wrote in message
news:5b2d.00000604.408f84cf@newsgate.onet.pl...
Quote:
Bo sadzę, że ilośc paliwa
dostarczona przy otwarciu wtryskiwacza przez 1 sek rożni się znacznie od
otwarcia 1000*1 milisekunda. Czy na dłuzszą metę nie okaże się łatwiej to
zamodelować za pomocą układu analogowego?
A w jakiej postaci układ ma "wypluwać" wynik ?
Jeśli analogowo (wskaźnik wychyłowy np.), to może lepiej cały tor zrobić
analogowo.
Jeśli zaś cyfrowo (wyświetlacz LCD ?) to techniki cyfrowe w całym torze
pomiarowym są lepsze, zresztą poprawki do modelu łatwiej wnieść cyfrowo
(jakaś aproksymacja/poprawka nieliniowa przy najkrótszych impulsach).
Roman
(nie mylić z RoManem)
J.F.
Guest
Wed Apr 28, 2004 1:35 pm
On Wed, 28 Apr 2004 15:04:39 +0200, Roman wrote:
Quote:
grzegorz_skrzypczykWYTNIJTO@poczta.onet.pl> wrote in message
Bo sadzę, że ilośc paliwa
dostarczona przy otwarciu wtryskiwacza przez 1 sek rożni się znacznie od
otwarcia 1000*1 milisekunda. Czy na dłuzszą metę nie okaże się łatwiej to
zamodelować za pomocą układu analogowego?
A w jakiej postaci układ ma "wypluwać" wynik ?
Jeśli analogowo (wskaźnik wychyłowy np.), to może lepiej cały tor zrobić
analogowo.
Eee - nie lepiej :-)
J.
RoMan Mandziejewicz
Guest
Wed Apr 28, 2004 2:54 pm
Hello grzegorz,
Wednesday, April 28, 2004, 12:17:53 PM, you wrote:
Quote:
Uprzedzam - takie urządzenie już istnieje - sprzedaje to KEL - malutka
firemka z Opola.
No szkoda tylko, ze ich strona nie zawiera niczego oprócz stat4u, ponadto
szukałem długo przez google i nigdy mi sie to nie pojawiło.
Może Kuryłowicz pojechał dorabiać na Zachód...
Quote:
Ale w gruncie rzeczy chyba masz rację, metoda proponowana przez Ciebie istotnie
jest prostsza. Zastanawia mnie tylko jedna rzecz, na ile liniowa okaże się
zależność pomiedzy ilością dostarczanego paliwa a czasem otwarcia wtryskiwacza?
Wystarczająco liniowa do tego celu.
Quote:
wydaje mi się, że muszę też uwzględnić częstotliwość. Bo sadzę, że ilośc paliwa
dostarczona przy otwarciu wtryskiwacza przez 1 sek rożni się znacznie od
otwarcia 1000*1 milisekunda.
Tyle, że zakres zmian jest 1:10 a nie 1:1000. Oczywiście dodatkowo
jest stan, gdy w ogóle nie ma impulsów (hamowanie silnikiem i odcięcie
paliwa przy przekroczeniu obrotów)
Quote:
Czy na dłuzszą metę nie okaże się łatwiej to
zamodelować za pomocą układu analogowego?
Zdecydowanie nie. Mówi Ci to człowiek starej daty, wychowany jeszcze
na lampach i tranzystorach serii TG, nie cierpiący mikrokontrolerów.
Zdecydowanie najprościej jest to zrobić właśnie w ten sposób.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Roman
Guest
Thu Apr 29, 2004 6:42 am
"J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> wrote in message
news:fkdv80ts3nj7nc6627spmeilobi6oq0364@4ax.com...
Quote:
Jeśli analogowo (wskaźnik wychyłowy np.), to może lepiej cały tor zrobić
analogowo.
Eee - nie lepiej
Czemu nie ? Jeśli Grzegorz chciałby mieć tylko wskaźniczek wychyłowy
analogowy to cały układ sprowadziłby się w skrajnie uproszczonym przypadku
(pomiar chwilowego, bezwzględnego zużycia paliwa) do: jednego opornika i
owego wskaźnika

))
(pomiar średniego napięcia na wtryskiwaczu)
Roman
jerry1111
Guest
Thu Apr 29, 2004 6:47 am
On 28 Apr 2004 09:35:35 +0200,
grzegorz_skrzypczykWYTNIJTO@poczta.onet.pl wrote:
Quote:
Z jaką dokładnością chcesz określić wypełnienie oraz z jakiego źródła
pobierasz sygnał (TTL, CMOS?).
Chodzi mi konkretnie o szacowanie ilości paliwa zużywanego przez silnik poprzez
analizę sygnałów sterujących wtryskiwaczami paliwa zamiast używania
No to nie musisz sprawdzac wypelnienia. Starczy sprawdzanie
sumoarycznego czasu otwarcia wtryskiwaczy w czasie np: 1s
Przeciez cisnienie w listwie wtryskowej jest 3.14*drzwi stale...
Potem tylko uwzglednic sygnal predkosci.
--
Jerry
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Apr 29, 2004 7:07 am
Hello Roman,
Thursday, April 29, 2004, 9:42:31 AM, you wrote:
Quote:
Jeśli analogowo (wskaźnik wychyłowy np.), to może lepiej cały tor zrobić
analogowo.
Eee - nie lepiej
Czemu nie ? Jeśli Grzegorz chciałby mieć tylko wskaźniczek wychyłowy
analogowy to cały układ sprowadziłby się w skrajnie uproszczonym przypadku
(pomiar chwilowego, bezwzględnego zużycia paliwa) do: jednego opornika i
owego wskaźnika

))
(pomiar średniego napięcia na wtryskiwaczu)
I miałby zużycie np. w l/h a nie na 100 km.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Goto page 1, 2 Next