RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak zbudować układ do pomiaru średniego poziomu sygnału prostokątnego?

sygnał o przebiegu prostokoątnym

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zbudować układ do pomiaru średniego poziomu sygnału prostokątnego?

Goto page 1, 2  Next

Guest

Mon Apr 26, 2004 11:51 am   



Witam,

poszukuje jakiś uklad, ktory pozwoliłby mi zbadac niejako średni poziom sygnału
o przebiegu prostokątnym. Nie wiem czy to określenie oddaje to o co mi chodzi,
więc może wyjasnię:

wyobraźmy sobie, że mamy sygnał o przebiegu prostokatnym (a więc ma stan 0 i
1), sygnał ten ma zmienną częstotliwość oraz zmienny stosunek długości trwania
stanu 0 i 1 (czy to mozna nazwać wypełnieniemn?)

Teraz, jezeli w danym okresie t sygnał przybiera wartość 1 w okresie t1 i
wartość zero w okresie t0 (t=t0+t1) to wartość sygnału wyjsciowego z mojego
układu powinna przybierać wartośc o przebiegu t1/t

Wydaje mi się, że to chyba proste...no ale na elektronice sie niestety nie za
bardzo znam. Pomożecie?

Grzegorz

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

RoMan Mandziejewicz
Guest

Mon Apr 26, 2004 12:26 pm   



Hello grzegorz,

Monday, April 26, 2004, 2:51:41 PM, you wrote:

Quote:
poszukuje jakiś uklad, ktory pozwoliłby mi zbadac niejako średni poziom sygnału
o przebiegu prostokątnym. Nie wiem czy to określenie oddaje to o co mi chodzi,
więc może wyjasnię:

[...]

Quote:
Wydaje mi się, że to chyba proste...no ale na elektronice sie niestety nie za
bardzo znam.

Zdecydowanie się nie znasz... W zależnosci od tego, jaką dokładność
potrzebujesz: od prostego układu całkującego RC, po układy z
kluczowaniem źródeł prądowych i integratorami.

Quote:
Pomożecie?

Już jeden takie pytania zadawał...

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

Guest

Mon Apr 26, 2004 1:39 pm   



Quote:
Zdecydowanie się nie znasz... W zależnosci od tego, jaką dokładność
potrzebujesz: od prostego układu całkującego RC, po układy z
kluczowaniem źródeł prądowych i integratorami.

Stąd wlasnie zadaje pytanie tutaj, gdybym wiedział to bym nie pytał przecież.
Co masz na myśli przez dokladność, jak okreslić w tym przypadku dokladność?
Dodam, że sygnał ma czestotliwość maks koło 150-200hz, zaś 'wypełnienie' (czy
to właściwe określenie tego, co szukam?) waha się od 0-25%.

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

ammpp
Guest

Mon Apr 26, 2004 2:52 pm   



Quote:
Stąd wlasnie zadaje pytanie tutaj, gdybym wiedział to bym nie pytał
przecież.
Co masz na myśli przez dokladność, jak okreslić w tym przypadku
dokladność?
Dodam, że sygnał ma czestotliwość maks koło 150-200hz, zaś 'wypełnienie'
(czy
to właściwe określenie tego, co szukam?) waha się od 0-25%.

A więc poprzez "dokładność" kolega zapewne miał na myśli bezwładność tego
układu całkującego, czyli czas, w jakim jest on w stanie zareagować na
zmiany wypełnienia przebiegu wejściowego.
Pytanie więc - jak szybko zmienia się to wypełnienie i jak szybko chcesz
mieć reakcję na te zmiany.

Adam

Mariusz Księżak
Guest

Mon Apr 26, 2004 3:10 pm   



Użytkownik <grzegorz_skrzypczyk@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
Quote:
Dodam, że sygnał ma czestotliwość maks koło 150-200hz, zaś 'wypełnienie'
(czy
to właściwe określenie tego, co szukam?) waha się od 0-25%.

Witam ...
chyba najprościej zastosować demodulator PWM

P.S. Więcej danych poproszę ... do czego ten układ ? ma mieć wyjście
analogowe, cyfrowe ...

RoMan Mandziejewicz
Guest

Mon Apr 26, 2004 4:03 pm   



Hello grzegorz,

Monday, April 26, 2004, 4:39:30 PM, you wrote:

Quote:
Zdecydowanie się nie znasz... W zależnosci od tego, jaką dokładność
potrzebujesz: od prostego układu całkującego RC, po układy z
kluczowaniem źródeł prądowych i integratorami.
Stąd wlasnie zadaje pytanie tutaj, gdybym wiedział to bym nie pytał przecież.
Co masz na myśli przez dokladność, jak okreslić w tym przypadku dokladność?
Dodam, że sygnał ma czestotliwość maks koło 150-200hz, zaś 'wypełnienie' (czy
to właściwe określenie tego, co szukam?) waha się od 0-25%.

Z jaką dokładnością chcesz określić wypełnienie oraz z jakiego źródła
pobierasz sygnał (TTL, CMOS?).


--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

Guest

Wed Apr 28, 2004 6:35 am   



Quote:
Z jaką dokładnością chcesz określić wypełnienie oraz z jakiego źródła
pobierasz sygnał (TTL, CMOS?).

Chodzi mi konkretnie o szacowanie ilości paliwa zużywanego przez silnik poprzez
analizę sygnałów sterujących wtryskiwaczami paliwa zamiast używania
przepływomierzy. Wyobrażam sobie, że albo musiałbym jakoś wpiąć się w obwód
wtryskiwacza ewentualnie dokonać odczytu sygnałow metodą indukcyjną.

Stąd właśnie potrzebny jest mi jakiś układ, ktory pozwoliłby mi przekształcić
wypełnienie przebiegu prostokatnego wysyłanego do wtryskiwacza w poziom
napięcią. Następnie sygnał trafiałby do przetwornika A/C. Potrzebny byłby też
układ wyliczający prędkość samochodu oraz prosty mikrokontroler do przeliczenia
tego wszystkiego.

Grzegorz

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

RoMan Mandziejewicz
Guest

Wed Apr 28, 2004 7:29 am   



Hello grzegorz,

Wednesday, April 28, 2004, 9:35:35 AM, you wrote:

Quote:
Z jaką dokładnością chcesz określić wypełnienie oraz z jakiego źródła
pobierasz sygnał (TTL, CMOS?).
Chodzi mi konkretnie o szacowanie ilości paliwa zużywanego przez silnik poprzez
analizę sygnałów sterujących wtryskiwaczami paliwa zamiast używania
przepływomierzy. Wyobrażam sobie, że albo musiałbym jakoś wpiąć się w obwód
wtryskiwacza ewentualnie dokonać odczytu sygnałow metodą indukcyjną.
Stąd właśnie potrzebny jest mi jakiś układ, ktory pozwoliłby mi przekształcić
wypełnienie przebiegu prostokatnego wysyłanego do wtryskiwacza w poziom
napięcią. Następnie sygnał trafiałby do przetwornika A/C. Potrzebny byłby też
układ wyliczający prędkość samochodu oraz prosty mikrokontroler do przeliczenia
tego wszystkiego.

Nie chciałbym Cię obrazić ale zabierasz się do tego od d**y strony.
Problem jest banalnie prosty: ilość pobranego paliwa jest w dużym
przybliżeniu (ale wystarczającym dla pomiaru zużycia!) proporcjonalna
do łącznego _CZASU_ otwarcia wtryskiwaczy. Na prostym mikrokontrolerze
z wbudowanym timerem liczysz czas otwarcia wtryskiwacza i dzielisz go
przez przebytą drogę (np. liczbę impulsów z prędkościomierze
'elektronicznego'). Czyli układ musi ieć bramkowany timer do liczenia
czasu i najzwyklejszy w świecie licznik do liczenia drogi.

Uprzedzam - takie urządzenie już istnieje - sprzedaje to KEL - malutka
firemka z Opola.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

Guest

Wed Apr 28, 2004 9:17 am   



Quote:
Uprzedzam - takie urządzenie już istnieje - sprzedaje to KEL - malutka
firemka z Opola.

No szkoda tylko, ze ich strona nie zawiera niczego oprócz stat4u, ponadto
szukałem długo przez google i nigdy mi sie to nie pojawiło.

Ale w gruncie rzeczy chyba masz rację, metoda proponowana przez Ciebie istotnie
jest prostsza. Zastanawia mnie tylko jedna rzecz, na ile liniowa okaże się
zależność pomiedzy ilością dostarczanego paliwa a czasem otwarcia wtryskiwacza?
wydaje mi się, że muszę też uwzględnić częstotliwość. Bo sadzę, że ilośc paliwa
dostarczona przy otwarciu wtryskiwacza przez 1 sek rożni się znacznie od
otwarcia 1000*1 milisekunda. Czy na dłuzszą metę nie okaże się łatwiej to
zamodelować za pomocą układu analogowego?

Grzegorz

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Roman
Guest

Wed Apr 28, 2004 12:04 pm   



<grzegorz_skrzypczykWYTNIJTO@poczta.onet.pl> wrote in message
news:5b2d.00000604.408f84cf@newsgate.onet.pl...
Quote:
Bo sadzę, że ilośc paliwa
dostarczona przy otwarciu wtryskiwacza przez 1 sek rożni się znacznie od
otwarcia 1000*1 milisekunda. Czy na dłuzszą metę nie okaże się łatwiej to
zamodelować za pomocą układu analogowego?

A w jakiej postaci układ ma "wypluwać" wynik ?
Jeśli analogowo (wskaźnik wychyłowy np.), to może lepiej cały tor zrobić
analogowo.
Jeśli zaś cyfrowo (wyświetlacz LCD ?) to techniki cyfrowe w całym torze
pomiarowym są lepsze, zresztą poprawki do modelu łatwiej wnieść cyfrowo
(jakaś aproksymacja/poprawka nieliniowa przy najkrótszych impulsach).

Roman
(nie mylić z RoManem)

J.F.
Guest

Wed Apr 28, 2004 1:35 pm   



On Wed, 28 Apr 2004 15:04:39 +0200, Roman wrote:
Quote:
grzegorz_skrzypczykWYTNIJTO@poczta.onet.pl> wrote in message
Bo sadzę, że ilośc paliwa
dostarczona przy otwarciu wtryskiwacza przez 1 sek rożni się znacznie od
otwarcia 1000*1 milisekunda. Czy na dłuzszą metę nie okaże się łatwiej to
zamodelować za pomocą układu analogowego?

A w jakiej postaci układ ma "wypluwać" wynik ?
Jeśli analogowo (wskaźnik wychyłowy np.), to może lepiej cały tor zrobić
analogowo.

Eee - nie lepiej :-)

J.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Wed Apr 28, 2004 2:54 pm   



Hello grzegorz,

Wednesday, April 28, 2004, 12:17:53 PM, you wrote:

Quote:
Uprzedzam - takie urządzenie już istnieje - sprzedaje to KEL - malutka
firemka z Opola.
No szkoda tylko, ze ich strona nie zawiera niczego oprócz stat4u, ponadto
szukałem długo przez google i nigdy mi sie to nie pojawiło.

Może Kuryłowicz pojechał dorabiać na Zachód...

Quote:
Ale w gruncie rzeczy chyba masz rację, metoda proponowana przez Ciebie istotnie
jest prostsza. Zastanawia mnie tylko jedna rzecz, na ile liniowa okaże się
zależność pomiedzy ilością dostarczanego paliwa a czasem otwarcia wtryskiwacza?

Wystarczająco liniowa do tego celu.

Quote:
wydaje mi się, że muszę też uwzględnić częstotliwość. Bo sadzę, że ilośc paliwa
dostarczona przy otwarciu wtryskiwacza przez 1 sek rożni się znacznie od
otwarcia 1000*1 milisekunda.

Tyle, że zakres zmian jest 1:10 a nie 1:1000. Oczywiście dodatkowo
jest stan, gdy w ogóle nie ma impulsów (hamowanie silnikiem i odcięcie
paliwa przy przekroczeniu obrotów)

Quote:
Czy na dłuzszą metę nie okaże się łatwiej to
zamodelować za pomocą układu analogowego?

Zdecydowanie nie. Mówi Ci to człowiek starej daty, wychowany jeszcze
na lampach i tranzystorach serii TG, nie cierpiący mikrokontrolerów.
Zdecydowanie najprościej jest to zrobić właśnie w ten sposób.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

Roman
Guest

Thu Apr 29, 2004 6:42 am   



"J.F." <jfox_nospam@poczta.onet.pl> wrote in message
news:fkdv80ts3nj7nc6627spmeilobi6oq0364@4ax.com...
Quote:
Jeśli analogowo (wskaźnik wychyłowy np.), to może lepiej cały tor zrobić
analogowo.

Eee - nie lepiej Smile

Czemu nie ? Jeśli Grzegorz chciałby mieć tylko wskaźniczek wychyłowy
analogowy to cały układ sprowadziłby się w skrajnie uproszczonym przypadku
(pomiar chwilowego, bezwzględnego zużycia paliwa) do: jednego opornika i
owego wskaźnika Smile))
(pomiar średniego napięcia na wtryskiwaczu)

Roman

jerry1111
Guest

Thu Apr 29, 2004 6:47 am   



On 28 Apr 2004 09:35:35 +0200,
grzegorz_skrzypczykWYTNIJTO@poczta.onet.pl wrote:

Quote:
Z jaką dokładnością chcesz określić wypełnienie oraz z jakiego źródła
pobierasz sygnał (TTL, CMOS?).

Chodzi mi konkretnie o szacowanie ilości paliwa zużywanego przez silnik poprzez
analizę sygnałów sterujących wtryskiwaczami paliwa zamiast używania

No to nie musisz sprawdzac wypelnienia. Starczy sprawdzanie
sumoarycznego czasu otwarcia wtryskiwaczy w czasie np: 1s
Przeciez cisnienie w listwie wtryskowej jest 3.14*drzwi stale...

Potem tylko uwzglednic sygnal predkosci.


--
Jerry

RoMan Mandziejewicz
Guest

Thu Apr 29, 2004 7:07 am   



Hello Roman,

Thursday, April 29, 2004, 9:42:31 AM, you wrote:

Quote:
Jeśli analogowo (wskaźnik wychyłowy np.), to może lepiej cały tor zrobić
analogowo.
Eee - nie lepiej Smile
Czemu nie ? Jeśli Grzegorz chciałby mieć tylko wskaźniczek wychyłowy
analogowy to cały układ sprowadziłby się w skrajnie uproszczonym przypadku
(pomiar chwilowego, bezwzględnego zużycia paliwa) do: jednego opornika i
owego wskaźnika Smile))
(pomiar średniego napięcia na wtryskiwaczu)

I miałby zużycie np. w l/h a nie na 100 km.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zbudować układ do pomiaru średniego poziomu sygnału prostokątnego?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map