RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak zbudować komputerek pokładowy do auta z pomiarem chwilowego zużycia paliwa?

Komputerek pokładowy .. jak zrobić ?

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zbudować komputerek pokładowy do auta z pomiarem chwilowego zużycia paliwa?

Goto page 1, 2  Next

pbs
Guest

Fri May 07, 2004 10:46 am   



Witam!
Chciałbym sobie zrobić komputerek pokładowy do samochodu Smile
W związku z tym interesuje mnie, jak wykonywany jest pomiar chwilowego
zużycia paliwa ? Jak się powinno to liczyć ? Czy wystarczy znać np.
ilość paliwa spalonego przez samochdód na danym odcinku i czas
otwierania wtryskiwaczy, czy coś więcej ?
Czy dla samochodów z jednopunktowym wtryskiem jest inaczej, niż dla
wielopunktów ?

Pozdrawiam
Przemek

Guest

Fri May 07, 2004 11:04 am   



Quote:
Witam!
Chciałbym sobie zrobić komputerek pokładowy do samochodu Smile
W związku z tym interesuje mnie, jak wykonywany jest pomiar chwilowego
zużycia paliwa ? Jak się powinno to liczyć ? Czy wystarczy znać np.
ilość paliwa spalonego przez samochdód na danym odcinku i czas
otwierania wtryskiwaczy, czy coś więcej ?
Czy dla samochodów z jednopunktowym wtryskiem jest inaczej, niż dla
wielopunktów ?

Pozdrawiam
Przemek

Też kiedyś się do tego przymierzałem, ale w końcu zmieniłem samochód Smile.
Zakładając, że ciśnienie na pompie wtryskowej jest stałe, powinien wystarczyć
czas otwarcia wtryskiwaczy. Problem z wyskalowaniem. Ja zamierzałem zrobić to
tak, żeby zliczyć łączny czas otwarcia wtryskiwaczy podczas np. spalania 10
litrów paliwa. Teraz trzeba to odnieść do pokonanej drogi, żeby uzyskać zużycie
w l/100km. Pojawi się więc problem czujnika prędkości. Jeśli samochód ma zapłon
elektroniczny, to ma na ogół jakiś czujnik w skrzyni biegów. Wystarczy się do
niego podpiąć i podobnie jak w powyższym przypadku - wyskalować.
Pozdr
eol

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

pbs
Guest

Fri May 07, 2004 11:12 am   



eolWYTNIJTO@autograf.pl wrote:
(..)
Quote:
Też kiedyś się do tego przymierzałem, ale w końcu zmieniłem samochód Smile.
Zakładając, że ciśnienie na pompie wtryskowej jest stałe, powinien wystarczyć
czas otwarcia wtryskiwaczy. Problem z wyskalowaniem. Ja zamierzałem zrobić to

Hmm.. A skąd mam wiedzieć, czy jest stałe ciśnienie ?

Quote:
tak, żeby zliczyć łączny czas otwarcia wtryskiwaczy podczas np. spalania 10
litrów paliwa. Teraz trzeba to odnieść do pokonanej drogi, żeby uzyskać zużycie
w l/100km. Pojawi się więc problem czujnika prędkości. Jeśli samochód ma zapłon
elektroniczny, to ma na ogół jakiś czujnik w skrzyni biegów. Wystarczy się do
niego podpiąć i podobnie jak w powyższym przypadku - wyskalować.
Pozdr
eol


Czyli generalizując - samo zużycie chwilowe można zrealizować opierając
się li tylko na czasie otwarcia wtryskiwaczy ?
Po co czujnik pokonanej drogi ?
Trochę tego nie rozumiem Smile
Jakbyś mógł jakiś dłuższy wywód napisać, byloby miło :)

Pozdrawiam
Przemek

VSS
Guest

Fri May 07, 2004 11:26 am   



In news:c7fujo$257$1@nemesis.news.tpi.pl,
pbs <pbs@linux.net.pl> napisał (a):
Quote:
Po co czujnik pokonanej drogi ?

bo jak będziesz stał 5h w korku a spalisz 15 litrów beznyny to twój wynik
będzie bez sensu jezeli będziesz chciał liczyc zuzycie na 100km

--
VSS http://www.lasershow.pl
Progressive & Minimal Trance http://www.uridium.prv.pl/

RoMan Mandziejewicz
Guest

Fri May 07, 2004 11:28 am   



Hello pbs,

Friday, May 7, 2004, 1:46:49 PM, you wrote:

Quote:
Chciałbym sobie zrobić komputerek pokładowy do samochodu Smile

Temat był maglowany może tydzień temu. Poszukaj.

[...]

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

Konop
Guest

Fri May 07, 2004 12:38 pm   



Quote:
Hmm.. A skąd mam wiedzieć, czy jest stałe ciśnienie ?

Tego poszukaj w opisie silnika na jakiejś nieco bardziej wyspecjalizowanej
stronie. Albo spytaj na jakiejś grupie motoryzacyjnej. Wydaje mi się, że
wszystkie układy wtryskowe mają stałe ciśnienie paliwa, ale pewny nie
jestem.... Popytaj bardziej zorientowanych. A jaki masz samochód?? Ja gdzieś
miałem opisy układów wtryskowych do samochodów marki Skoda (Felicia i
Fabia - silniki 1,3 i 1,6 -Volkswagenowski)... .

Quote:
Czyli generalizując - samo zużycie chwilowe można zrealizować opierając
się li tylko na czasie otwarcia wtryskiwaczy ?

Jeśli masz stałe ciśnienie przed wtryskiwaczem, to tak Smile... .

Quote:
Po co czujnik pokonanej drogi ?

Bo zużycie podajesz w litrach na 100km... . Jeśli więc zużyjesz 1 litr i
przejedziesz 10km, to masz 10 litrów na 100km, a jeśli zużyjesz 1 litr, ale
przejedziesz 20km, to już masz tylko 5 litrów na 100km Smile...
W Skodzie Felicii (opcjonalny Sad) komputer pokładowy wyświetla albo zużycie
na 100km, albo na godzinę, w zależności od średniej prędkości. Ta druga
opcja jest bardzo przydatna, bo jeśli stoisz w korku, przejechana droga jest
mała, a wynik (baardzo duży) nic nie mówi.... warto rozpatrzyć taką opcję
przy samodzielnej budowie komputerka pokładowego Smile... . Jak chcesz, to
gdzieś w necie widziałem jakiś prosty opis tego komputerka do Felicii, mogę
poszukać i Ci podesłać...

Quote:
Trochę tego nie rozumiem Smile
Jakbyś mógł jakiś dłuższy wywód napisać, byloby miło Smile

Mam nadzieję, że mój Ci wystarczy Very HappyVery Happy... a jak nie... to się jeszcze
bardziej rozpiszemy Very HappyVery Happy....

Pozrawiam
Konop


-----------------------------------------------------------
ZABEZPIECZENIE ANTYSPAMOWE
Aby wysłać do mnie e-mail:
-usuń z mojego adresu "13"
-wstaw w to miejsce "po"
-wyślij Smile

Pablo C
Guest

Fri May 07, 2004 1:29 pm   



ja zrobiłem komputerek i juz o nim kiedyś pisałem. ma kilkanaście dość
przydatnych funkcji (np. dwa termometry) poza tym jest uniwersalny bo ma
moduł kalibracji i można go dostosować do każdego samochodu z wtryskiem
sterowanym elektronicznie. okazało się również, że z dość dobrym
przybliżeniem współpracuje z tradycyjnymi instalacjami gazowymi (poniżej
litra na 1000km). teraz robię nową wersję. będzie w niej m.in. pomiar
przyspieszenia od 0 do 100, sygnalizacja akustyczna przekroczenia ustawionej
prędkosci, może sygnalizacja konieczności włączenia świateł w zimie i inne.

pozdrawiam
PC

arkosss
Guest

Fri May 07, 2004 7:01 pm   



a udostepniasz ten komp. za free ?? schemat i program ?

pozdrawiam
Arkos


Użytkownik "Pablo C" <pch@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:c7g6hc$84d$1@atlantis.news.tpi.pl...
Quote:
ja zrobiłem komputerek i juz o nim kiedyś pisałem. ma kilkanaście dość
przydatnych funkcji (np. dwa termometry) poza tym jest uniwersalny bo ma
moduł kalibracji i można go dostosować do każdego samochodu z wtryskiem
sterowanym elektronicznie. okazało się również, że z dość dobrym
przybliżeniem współpracuje z tradycyjnymi instalacjami gazowymi (poniżej
litra na 1000km). teraz robię nową wersję. będzie w niej m.in. pomiar
przyspieszenia od 0 do 100, sygnalizacja akustyczna przekroczenia
ustawionej
prędkosci, może sygnalizacja konieczności włączenia świateł w zimie i
inne.

pozdrawiam
PC



Pablo_C
Guest

Fri May 07, 2004 7:54 pm   



Quote:
a udostepniasz ten komp. za free ?? schemat i program ?

póki co nie. ale chętnie pomogę :-)

PC

Pablo_C
Guest

Fri May 07, 2004 8:08 pm   



zauważyłem, że chwilowo nie mam konkurencji i komputerek bardzo dobrze się
sprzedaje. więc sam rozumiesz ...
ale mogę pomóc bo to jak działa to żadna tajemnica. schemat w zasadzie nie
jest potrzebny bo chyba każdy wie jak działa procek. mój jest na 89s8252 lub
89s53 zależy od wersji. wykorzystuję 3 wejścia przerwaniowe. jedno bramkuje
timer0 liczący czas wtrysku, drugie liczy impulsy drogi oraz startuje i
zatrzymuje timer1 liczący czas między tymi impulsami a trzecie sprawdza stan
wyjścia zegarka pcf8583. wykorzystałem go m.in. do odmierzania czasu
odświeżania danych. reszta zależy od inwencji: wyświetlacz, dodatkowe
funkcje jak komunikacja do pocketPC. ja zrobiłem zwykłego rs-a w
podczerwieni - nie mylić z irdą. podobnie funkcje. to pełna improwizacja.
najważniejszy jest sposób zliczania paliwa i drogi. jak kogoś zainteresuje
to mogę opisać.

pozdrawiam
PC

pbs
Guest

Fri May 07, 2004 9:51 pm   



Pablo C wrote:
Quote:
ja zrobiłem komputerek i juz o nim kiedyś pisałem. ma kilkanaście dość
(..)

Udostępnij wszelkie materiały :)

Przemek

Pablo C
Guest

Sat May 08, 2004 8:41 am   



Quote:

w aktualnej wersji dodałem jeszcze zużycie w litrach na godzinę, gdy
prędkość jest mniejsza niż 5km/h oraz sygnalizację rezerwy w zbiorniku. mam
też wersję dedykowaną do gazu. wtedy zlicza dane tylko wtedy gdy jedzie na
gazie.

Quote:
Opisz. Dodatkowo - czy dysponujesz informacjami, gdzie szukać
odpowiednich kabelków w samochodzie ? Problem w tym,że o ile o
elektronice mam jeszcze jako-takie pojęcie, tak o samochodach prawie
żadne Smile

podłączam się bezpośrednio do wtryskiwaczy i przetwornika drogi. wtryski
sterowane są w układzie OC. więc wystarczy wyszukać masowy - sterujący
przewód i do niego się podpiąć PRZEZ REZYSTOR 1k JAK TYLKO SIĘ DA NAJBLIZEJ
WTRYSKU bo jak cos pójdzie nie tak to się zjara sterownik wtrysku i będzie
kłopot. sygnał wprowadzam na odwracające bufory ze szmitem (40106) i dzielę
napięcie.
kłopot stanowi przetwornik drogi. nie każdy samochód go ma a jest niezbędny
do obliczania niektórych istotnych parametrów: prędkość, dystans, średnie
zużycie, bieżące zużycie itd.

Quote:
Przy okazji - zauważyłem, że przy teście mojej wbudowanej w samochodzie
elektroniki pokazuje ona, że jadę np. 75 km/h, natomiast prędkościomierz
pokazuje 80 km/h. Który z tych pomiarów będzie bliżej prawdy ?

dokładnie tak jest. ja przy ~200km/h na liczniku mam na kompie 186km/h.
kalibrację wykonuję w odniesieniu do dystansu bo inaczej się nie da i stąd
różnica wskazań. liczniki z zasady pokazują więcej żeby trochę skorygować
naszą wrodzoną potrzebę łamania przepisów.

pozdrawiam
PC

Pablo C
Guest

Sat May 08, 2004 8:49 am   



Quote:
No to fajnie - więc pytania mam następujące:
1. czy potrzebuję tylko impulsów ze sterowania jakiegoś wtryskiwaczy i
jakiegoś czujnika prędkości , czy coś więcej ?

żeby liczyć paliwo to tylko sygnał z wtrysków. ale nie impulsy tylko ich
czas trwania. wtedy mozesz liczyć ile zużyłeś, ile Ci zostało ewentualnie
ile zużywasz na godzinę. reszta parametrów jest nieosiągalna.

Quote:
2. jaki jest (mniej więcej) czas otwarcia wtrysku i ile tych otwarć jest
(tyle co obrotów silnika?)

na wolnych obrotach ~10ms a max ~800ms na każdą sekundę pracy silnika. ale
to zalezy od samochodu. ja badam tylko jeden wtrysk. do kalibracji nie jest
wymagana ilość cylindrów.

Quote:
3. skąd brać informacje o prędkości i przejechanych kilometrach (czy te
wyliczać na podstawie prędkości i czasu) oraz o czasie otwarcia
wtryskiwaczy - chodzi mi o to jakie rozwiązania stosuje się w
samochodach i gdzie szukać informacji (schematu) do własnego samochodu
(astra II)

do tego potrzebny jest przetwornik drogi. Twoja astra chyba ma. większość
samochodów z wielopunktowym wtryskiem wymaga informacji o prędkości do
obliczania parametrów wtrysków. mozna też wykorzystać czujnik abs-u.
inrofmacji poszukaj na forum www.autokacik.pl jest tam kącik astry.

pozdrawiam
PC

pbs
Guest

Sat May 08, 2004 9:38 am   



Pablo_C wrote:
Quote:
zauważyłem, że chwilowo nie mam konkurencji i komputerek bardzo dobrze się
sprzedaje. więc sam rozumiesz ...
(..)

Pokaż fotkę, podaj cenę ;-)

Quote:
podczerwieni - nie mylić z irdą. podobnie funkcje. to pełna improwizacja.
najważniejszy jest sposób zliczania paliwa i drogi. jak kogoś zainteresuje
to mogę opisać.

Opisz. Dodatkowo - czy dysponujesz informacjami, gdzie szukać

odpowiednich kabelków w samochodzie ? Problem w tym,że o ile o
elektronice mam jeszcze jako-takie pojęcie, tak o samochodach prawie
żadne :)

Przy okazji - zauważyłem, że przy teście mojej wbudowanej w samochodzie
elektroniki pokazuje ona, że jadę np. 75 km/h, natomiast prędkościomierz
pokazuje 80 km/h. Który z tych pomiarów będzie bliżej prawdy ?

pbs
Guest

Sat May 08, 2004 10:17 am   



Pablo_C wrote:
Quote:
zauważyłem, że chwilowo nie mam konkurencji i komputerek bardzo dobrze się
sprzedaje. więc sam rozumiesz ...
ale mogę pomóc bo to jak działa to żadna tajemnica. schemat w zasadzie nie

No to fajnie - więc pytania mam następujące:
1. czy potrzebuję tylko impulsów ze sterowania jakiegoś wtryskiwaczy i
jakiegoś czujnika prędkości , czy coś więcej ?
2. jaki jest (mniej więcej) czas otwarcia wtrysku i ile tych otwarć jest
(tyle co obrotów silnika?)
3. skąd brać informacje o prędkości i przejechanych kilometrach (czy te
wyliczać na podstawie prędkości i czasu) oraz o czasie otwarcia
wtryskiwaczy - chodzi mi o to jakie rozwiązania stosuje się w
samochodach i gdzie szukać informacji (schematu) do własnego samochodu
(astra II)

Pozdrawiam
Przemek

Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zbudować komputerek pokładowy do auta z pomiarem chwilowego zużycia paliwa?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map