Goto page Previous 1, 2
pbs
Guest
Sat May 08, 2004 7:21 pm
Pablo C wrote:
(..)
Quote:
podłączam się bezpośrednio do wtryskiwaczy i przetwornika drogi. wtryski
sterowane są w układzie OC. więc wystarczy wyszukać masowy - sterujący
przewód i do niego się podpiąć PRZEZ REZYSTOR 1k JAK TYLKO SIĘ DA NAJBLIZEJ
WTRYSKU bo jak cos pójdzie nie tak to się zjara sterownik wtrysku i będzie
kłopot. sygnał wprowadzam na odwracające bufory ze szmitem (40106) i dzielę
napięcie.
Jak to się zjara sterownik wtrysku ?
Chodzi o to, żeby nasz mierniczek brał ze sterownika jak najmniej prądu ?
Quote:
kłopot stanowi przetwornik drogi. nie każdy samochód go ma a jest niezbędny
do obliczania niektórych istotnych parametrów: prędkość, dystans, średnie
zużycie, bieżące zużycie itd.
Jak działa taki przetwornik drogi ? Czy to jest jakieś coś, co podaje
impulsy 'w rytm' obrotów kół, że się tak zabawnie wyrażę ? I co zrobić,
jeśli tego nie ma ?
(..)
Quote:
dokładnie tak jest. ja przy ~200km/h na liczniku mam na kompie 186km/h.
kalibrację wykonuję w odniesieniu do dystansu bo inaczej się nie da i stąd
różnica wskazań. liczniki z zasady pokazują więcej żeby trochę skorygować
naszą wrodzoną potrzebę łamania przepisów.
Hmm.. Czyli bardziej wierzyć elektronice ?
Pozdrawiam
Przemek
pbs
Guest
Sat May 08, 2004 8:34 pm
Pablo C wrote:
(..)
Okej. Więc powiedz mi czy dobrze rozumuję:
- przejeżdżam sobie powiedzmy 100 km , czyli 100 000 metrów
- zliczam łączny czas otwarcia wtrysków , powiedzmy 1800 sekund
- patrzę, ile spaliłem paliwa, powiedzmy 6 l
- patrzę, ile otrzymałem impulsów z przetwornika drogi , powiedzmy 700 000
Wyliczam więc z tych danych
- ilość spalonego paliwa na 1 sekundę otwarcia wtrysków, czyli 6l /
1800, co daje mi jakieś 3,3 ml paliwa
- obliczam sobie ilość impulsów na metr drogi, wychodzi 7
Mam już dane do następnych obliczeń, zakładając rozdzielczość czasu 1 s:
- zliczam czas otwarcia wtrysków w czasie pomiaru, powiedzmy 0,4 s
- z tego wyliczam ilość paliwa spalonego w czasie pomiaru, czyli 0,4 *
3,3 daje jakieś 1,32 ml
- ilość impulsów drogi w tym czasie powiedzmy 135
- co daje przejechaną drogę w czasie pomiaru jakieś 19,3 metra, czyli
0,0193 km
- więc ilość spalonego paliwa to jakieś 0,00132 litra na 0,0193 km,
czyli 100 km /0,0193 km * 0,00132 litra , czyli spalanie chwilowe około
6,84 l / 100 km
Reszta, czyli jakieś średnie prędkości itp to same proste obliczenia ,
czy też może są gdzieś jakieś pułapki ? ;-)
Dobrze kombinuję ?
Hmm.
I jeszcze jedno - kiedyś jechałem jakimś bodajże pasatem z takim
wskaźnikiem, aktualizował dane na pewno częściej niż co 1 s. Jak
zmniejszyć czas pomiaru (przy wtrysku otwartym przez podane przez ciebie
800 ms) ?
Pozdrówka
Przemek
Pablo_C
Guest
Sat May 08, 2004 9:06 pm
Quote:
Jak to się zjara sterownik wtrysku ?
Chodzi o to, żeby nasz mierniczek brał ze sterownika jak najmniej prądu ?
nie chodzi o pobór prądu tylko o błąd podłączenia. np. jak zrobisz zwarcie
do +12 choćby przez przypadek to się może coś spalić. więc lepiej dmuchać na
zimne i dać rezystor. w końcu to NIC nie kosztuje.
Quote:
Jak działa taki przetwornik drogi ? Czy to jest jakieś coś, co podaje
impulsy 'w rytm' obrotów kół, że się tak zabawnie wyrażę ? I co zrobić,
jeśli tego nie ma ?
zazwyczaj hallotron. to taki "tranzystor", którego baza reaguje na pole
magnetyczne. jak nie ma to w aukcji podaję, gdzie kupić.
Quote:
Hmm.. Czyli bardziej wierzyć elektronice ?
wskazania licznika kilometrów też są zależne od wielu czynników. np. od
stopnia zużycia opon, temperatury powietrza. w końcu ciśnienie w oponach
zależy właśnie od temperatury a od niego średnica kół.
pozdrawiam
PC
Pablo_C
Guest
Sat May 08, 2004 9:25 pm
Quote:
Okej. Więc powiedz mi czy dobrze rozumuję:
- przejeżdżam sobie powiedzmy 100 km , czyli 100 000 metrów
- zliczam łączny czas otwarcia wtrysków , powiedzmy 1800 sekund
- patrzę, ile spaliłem paliwa, powiedzmy 6 l
- patrzę, ile otrzymałem impulsów z przetwornika drogi , powiedzmy 700 000
Wyliczam więc z tych danych
- ilość spalonego paliwa na 1 sekundę otwarcia wtrysków, czyli 6l /
1800, co daje mi jakieś 3,3 ml paliwa
stała wtrysku = 6 litrów / 700 000 ms
Quote:
- obliczam sobie ilość impulsów na metr drogi, wychodzi 7
Mam już dane do następnych obliczeń, zakładając rozdzielczość czasu 1 s:
- zliczam czas otwarcia wtrysków w czasie pomiaru, powiedzmy 0,4 s
- z tego wyliczam ilość paliwa spalonego w czasie pomiaru, czyli 0,4 *
3,3 daje jakieś 1,32 ml
- ilość impulsów drogi w tym czasie powiedzmy 135
- co daje przejechaną drogę w czasie pomiaru jakieś 19,3 metra, czyli
0,0193 km
- więc ilość spalonego paliwa to jakieś 0,00132 litra na 0,0193 km,
czyli 100 km /0,0193 km * 0,00132 litra , czyli spalanie chwilowe około
6,84 l / 100 km
dokładnie tak.
Quote:
Reszta, czyli jakieś średnie prędkości itp to same proste obliczenia ,
czy też może są gdzieś jakieś pułapki ? ;-)
Dobrze kombinuję ?
dobrze
Quote:
Hmm.
I jeszcze jedno - kiedyś jechałem jakimś bodajże pasatem z takim
wskaźnikiem, aktualizował dane na pewno częściej niż co 1 s.
wydaje Ci się.
Quote:
Jak zmniejszyć czas pomiaru (przy wtrysku otwartym przez podane przez
ciebie 800 ms) ?
nie ma sensu.
1s to czas nieosiągalny nawet dla toyoty. tam odświeżanie jest co 3 sekundy
i dodatkowo nie uwzględnia pewnego faktu. mianowicie wtryski nie dają
pewnych dwóch stanów

czyli, że jest wtrysk i go nie ma. są też stany
nieustalone

ale producenci samochodów poszli na łatwiznę i zignorowali
kilka istotnych cech systemów wtryskowych. nie wiem czy wiesz ale w czasie
hamowania silnikiem, gdy obroty silnika utrzymują się powyżej 1.500 obr/min
czas wtrysku wynosi 0ms/sek? właśnie!! absolutnie ZERO=NIC!! dlatego
bezsensem jest wrzucać luz jadąc z górki. mało kto o tym wie. poza tym ze
wskazań komputera wynika, że korzystnie jest dać gaz do dechy i rozpędzić
się do 150km/h a potem hamować sinikiem na V biegu do 40km/h niż jechać cały
czas na IV 60km/h. teraz ciekawostka !!! w chwili gdy sterownik odłącza
wtrysk występuje stan nieustalony i pojawia się masa na wtrysku na stałe.
czyli dla Ciebie wtrysk trwa 1000ms/sek.
tu musisz pokombinować
PC
Pablo_C
Guest
Sun May 09, 2004 6:59 am
Quote:
Pablo_C wrote:
Okej. Więc powiedz mi czy dobrze rozumuję:
- przejeżdżam sobie powiedzmy 100 km , czyli 100 000 metrów
- zliczam łączny czas otwarcia wtrysków , powiedzmy 1800 sekund
- patrzę, ile spaliłem paliwa, powiedzmy 6 l
- patrzę, ile otrzymałem impulsów z przetwornika drogi , powiedzmy 700
000
Wyliczam więc z tych danych
- ilość spalonego paliwa na 1 sekundę otwarcia wtrysków, czyli 6l /
1800, co daje mi jakieś 3,3 ml paliwa
stała wtrysku = 6 litrów / 700 000 ms
skąd te 700 000 ms ? czyli 700 sekund ? nie rozumiem tego, i po co to w
ogóle
oops. miało być 1 800 000ms (czyli 1 800 sek) z Twojego przykładu
Quote:
(..)
Hmm.
I jeszcze jedno - kiedyś jechałem jakimś bodajże pasatem z takim
wskaźnikiem, aktualizował dane na pewno częściej niż co 1 s.
wydaje Ci się.
Nie wydaje mi się. Wyświetlanie było płynne, że tak powiem cyferki na
wyświetlaczu latały jak oszalałe, szczególnie te na 2 miejscu po
przecinku
(..)
no chyba. że tak. ale to przesada. jedna sekunda to jest aż nadto. ale nic
nie stoi na przeszkodzie, żeby zrobić tak Ty chcesz. muszisz odświeżać dane
co np 100ms i będzie po Twojemu. potrzeba do tego wykorzystać kolejny timer
albo sygnał z zewnątrz - ja tak robię ale co 1 sek.
Quote:
1s to czas nieosiągalny nawet dla toyoty. tam odświeżanie jest co 3
sekundy
i dodatkowo nie uwzględnia pewnego faktu. mianowicie wtryski nie dają
pewnych dwóch stanów

czyli, że jest wtrysk i go nie ma. są też stany
nieustalone

ale producenci samochodów poszli na łatwiznę i
zignorowali
kilka istotnych cech systemów wtryskowych. nie wiem czy wiesz ale w
czasie
hamowania silnikiem, gdy obroty silnika utrzymują się powyżej 1.500
obr/min
czas wtrysku wynosi 0ms/sek? właśnie!! absolutnie ZERO=NIC!! dlatego
Wiem o tym. To znaczy tak: w instrukcji do mojego auta napisano, że
hamując silnikiem oszczędza się najwięcej paliwa. Nie pisali nic o
wielkości obrotów itp :)
bezsensem jest wrzucać luz jadąc z górki. mało kto o tym wie. poza tym
ze
wskazań komputera wynika, że korzystnie jest dać gaz do dechy i
rozpędzić
się do 150km/h a potem hamować sinikiem na V biegu do 40km/h niż jechać
cały
czas na IV 60km/h. teraz ciekawostka !!! w chwili gdy sterownik odłącza
wtrysk występuje stan nieustalony i pojawia się masa na wtrysku na
stałe.
czyli dla Ciebie wtrysk trwa 1000ms/sek.
tu musisz pokombinować ;-)
Jakaś podpowiedź ?
ja liczę czas kiedy nie ma wtrysku i odejmuję go od pełnej sekundy. problem
z błędnymi odczytami dotyczy wyłącznie momentu uruchomienia silnika
(pierwsza sekunda jego pracy), wyłączenia silnika (ostatnia sekunda pracy) i
każdej pierwszej sekundy załączenia wtrysku po hamowaniu silnikiem. dlatego
sekundy bo ja odświeżam co sekundę i każdy pierwszy lub ostatni odczyt jest
krytyczny. ja robię to tak, że pamiętam poprzednią sekundę i eliminuję
niepewne dane.
Quote:
I jeszcze jedno. Ponawiam pytanie, które pozostało bez odpowiedzi - czy
ilość otwarć wtrysku (-ów) na minutę jest rowna prędkości obrotowej
silnika ?
w silniku benzynowym tak chyba, że hamujesz silnikiem to wtrysków nie ma. w
dieslach common rail są przedwtryski (od 3 do 5 zależy od generacji
silnika).
PC
pbs
Guest
Sun May 09, 2004 8:13 am
Pablo_C wrote:
Quote:
Okej. Więc powiedz mi czy dobrze rozumuję:
- przejeżdżam sobie powiedzmy 100 km , czyli 100 000 metrów
- zliczam łączny czas otwarcia wtrysków , powiedzmy 1800 sekund
- patrzę, ile spaliłem paliwa, powiedzmy 6 l
- patrzę, ile otrzymałem impulsów z przetwornika drogi , powiedzmy 700 000
Wyliczam więc z tych danych
- ilość spalonego paliwa na 1 sekundę otwarcia wtrysków, czyli 6l /
1800, co daje mi jakieś 3,3 ml paliwa
stała wtrysku = 6 litrów / 700 000 ms
skąd te 700 000 ms ? czyli 700 sekund ? nie rozumiem tego, i po co to w
ogóle
(..)
Quote:
Hmm.
I jeszcze jedno - kiedyś jechałem jakimś bodajże pasatem z takim
wskaźnikiem, aktualizował dane na pewno częściej niż co 1 s.
wydaje Ci się.
Nie wydaje mi się. Wyświetlanie było płynne, że tak powiem cyferki na
wyświetlaczu latały jak oszalałe, szczególnie te na 2 miejscu po
przecinku
(..)
Quote:
1s to czas nieosiągalny nawet dla toyoty. tam odświeżanie jest co 3 sekundy
i dodatkowo nie uwzględnia pewnego faktu. mianowicie wtryski nie dają
pewnych dwóch stanów

czyli, że jest wtrysk i go nie ma. są też stany
nieustalone

ale producenci samochodów poszli na łatwiznę i zignorowali
kilka istotnych cech systemów wtryskowych. nie wiem czy wiesz ale w czasie
hamowania silnikiem, gdy obroty silnika utrzymują się powyżej 1.500 obr/min
czas wtrysku wynosi 0ms/sek? właśnie!! absolutnie ZERO=NIC!! dlatego
Wiem o tym. To znaczy tak: w instrukcji do mojego auta napisano, że
hamując silnikiem oszczędza się najwięcej paliwa. Nie pisali nic o
wielkości obrotów itp :)
Quote:
bezsensem jest wrzucać luz jadąc z górki. mało kto o tym wie. poza tym ze
wskazań komputera wynika, że korzystnie jest dać gaz do dechy i rozpędzić
się do 150km/h a potem hamować sinikiem na V biegu do 40km/h niż jechać cały
czas na IV 60km/h. teraz ciekawostka !!! w chwili gdy sterownik odłącza
wtrysk występuje stan nieustalony i pojawia się masa na wtrysku na stałe.
czyli dla Ciebie wtrysk trwa 1000ms/sek.
tu musisz pokombinować
Jakaś podpowiedź ? :)
I jeszcze jedno. Ponawiam pytanie, które pozostało bez odpowiedzi - czy
ilość otwarć wtrysku (-ów) na minutę jest rowna prędkości obrotowej
silnika ?
Dzięki i pozdrawiam
Przemek
Shwarzglaas
Guest
Sun May 09, 2004 5:16 pm
Quote:
Wiem o tym. To znaczy tak: w instrukcji do mojego auta napisano, że
hamując silnikiem oszczędza się najwięcej paliwa. Nie pisali nic o
wielkości obrotów itp :)
bezsensem jest wrzucać luz jadąc z górki. mało kto o tym wie. poza tym ze
wskazań komputera wynika, że korzystnie jest dać gaz do dechy i rozpędzić
się do 150km/h a potem hamować sinikiem na V biegu do 40km/h niż jechać cały
czas na IV 60km/h. teraz ciekawostka !!! w chwili gdy sterownik odłącza
wtrysk występuje stan nieustalony i pojawia się masa na wtrysku na stałe.
czyli dla Ciebie wtrysk trwa 1000ms/sek.
Przy wyzszych predkosciach i wyzszych gorkach mozna nawet spowodowac
przeplyw paliwa w odwrotnym kierunku - do zbiornika
Czyli jednym slowem odzysk pewnej czesci energii i paliwa!
Heh, optymisci......
Goto page Previous 1, 2