RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak zaprojektować elektroniczny zapłon w silniku Nysa Towos z programowalną charakterystyką?

Zaplon elektroniczny

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zaprojektować elektroniczny zapłon w silniku Nysa Towos z programowalną charakterystyką?

Goto page 1, 2  Next

Marcin Szczepaniak
Guest

Sun Oct 03, 2004 9:10 pm   



Witam!

Mam samochod z dosc wiekowym silnikiem - Nysa Towos. Czytalem ostatnio
o zaplonie elektronicznym - z elektrycznego punktu widzenia uklad nie
jest wybitnie skomplikowany - ot trzeba dostarczyc iskre w odpowiednim
momencie. Mozliwosc zrobienia 'fjuczeru' typu kilka iskier bardzo blisko
siebie podczas rozruchu brzmi zachecajaco - szczegolnie zima:) Z tego
co udalo mi sie wygooglac, caly bajer polega na zapisaniu w pamieci uC
wykresu obejmujacego 3 rzeczy: obroty, kat zaplony i otwarcie przepustnicy.
Z niego wylicza sie kat wyprzedzenia zaplonu i voila!

Tutaj problem:
- jakie sa metody zdejmowania tego typu charakterystyk z dowolnego
rodzaju silnika 4-suwowego ? (pytanie niezbyt zwiazane z elektronika)

I kolejno, coby kola nie wymyslac od nowa:
- czy sa jakies gotowe uklady elektronicznego zaplonu dla dowolnego
silnika z mozliwoscia zaprogramowania charakterystyki w epromie?


--
z powazaniem "Dyktator sam się wyłania i jeśli jest dobry,
Marcin Szczepaniak. to zakłada dynastię, a jeśli jest zły, to kończy
GSM: +48 661122042 jak Hitler, czy Stalin . selekcja naturalna!
W d***kracji selekcja jest niemożliwa." -- J.K.M.

Dariusz Zolna
Guest

Sun Oct 03, 2004 9:10 pm   



Użytkownik "Marcin Szczepaniak" napisał:
Quote:
wykresu obejmujacego 3 rzeczy: obroty, kat zaplony i otwarcie
przepustnicy.
Z niego wylicza sie kat wyprzedzenia zaplonu i voila!

Pod uwagę bierze się raczej warunki w jakich pracuje silnik:
1. Rozruch
2. Bieg jałowy
3. Przyśpieszanie
4. Jazda ze stałą prędkością
Dodatkowo KWZ koryguje się ze względu na temperaturę silnika.


Quote:
Tutaj problem:
- jakie sa metody zdejmowania tego typu charakterystyk z dowolnego
rodzaju silnika 4-suwowego ? (pytanie niezbyt zwiazane z elektronika)

Tzn. chodzi Ci o to jakie mają być KWZ dla poszczególnych stanów pracy
silnika? Dla większości silników można przyjąć podobne wartości, jako że
największe znaczenie ma tutaj ustawienie wałka/wałków rozrządu. Podejrzewam
że w silniki o jakim mówisz KWZ i manipulowanie nim nie ma przktycznie
żadnego znaczenia i można go ustawić na stałe.


Quote:
I kolejno, coby kola nie wymyslac od nowa:
- czy sa jakies gotowe uklady elektronicznego zaplonu dla dowolnego
silnika z mozliwoscia zaprogramowania charakterystyki w epromie?

Weź sterownik od Poloneza albo Cinquecento i powinno banglać.
W epromie zapisuje się mapy wtrysku, a nie KWZ, które to jest obliczane
algorytmicznie.

Darek Żołna

Tomek
Guest

Sun Oct 03, 2004 9:10 pm   



Kup sobie nowy akumulator. Do - 30 stopni powinien wystarczyć. A jak nie
zapali z aku to masz korbę. Tomek

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

AW
Guest

Sun Oct 03, 2004 9:10 pm   



Quote:
W silniku ktory ma Nysa kat wyprzedzenia zaplonu reguluje sie przekrecajac
kopulke rozdzielacza i przytwierdzajac ja na stale przy pomocy srumy M10.
Tak wiec zmiana kata wzgledem obrotow silnika nie jest tam
zaimplementowana.
Inna sprawa ze to silnik raczej niskoobrotowy.


I tu się kolega myli (na 99%), nawet Junak miał regulację kąta wyprzedzenia
zapłonu.
Z tym że regulacja ta jest mechaniczna. Krzywka sterująca stykami
przerywacza nie jest osadzona na sztywno na osi, lecz zamocowana za
posrednictwem sprężyny. W miarę wzrostu obrotów kąt wyprzedzenia się
zwiększa.
Myślę, że Nysa też ma taki "ficzer".

AW

AW
Guest

Sun Oct 03, 2004 9:10 pm   



Quote:
W silniku ktory ma Nysa kat wyprzedzenia zaplonu reguluje sie przekrecajac
kopulke rozdzielacza i przytwierdzajac ja na stale przy pomocy srumy M10.
Tak wiec zmiana kata wzgledem obrotow silnika nie jest tam
zaimplementowana.
Inna sprawa ze to silnik raczej niskoobrotowy.


I tu się kolega myli (na 99%), nawet Junak miał regulację kąta wyprzedzenia
zapłonu.
Z tym że regulacja ta jest mechaniczna. Krzywka sterująca stykami
przerywacza nie jest osadzona na sztywno na osi, lecz zamocowana za
posrednictwem sprężyny. W miarę wzrostu obrotów kąt wyprzedzenia się
zwiększa.
Myślę, że Nysa też ma taki "ficzer".

AW

J.F.
Guest

Sun Oct 03, 2004 9:10 pm   



On Sun, 3 Oct 2004 20:24:35 +0000 (UTC), Piotrek Sz. wrote:
Quote:
Marcin Szczepaniak <szczepan@IHATESPAM.sieradz.info> napisał(a):
Mozliwosc zrobienia 'fjuczeru' typu kilka iskier bardzo blisko
siebie podczas rozruchu brzmi zachecajaco - szczegolnie zima:)

Taaa - fjuczer opisuja, ale mowiac szczerze - cewke trzeba wlaczyc na
pewnien czas zeby prad narosl, dopiero wtedy mozna iskre robic.
Czy zdazymy tych kilka impulsow dac ?
Hm, jesli zdazamy przy 6000rpm dac potzebne iskry, to moze i
faktycznie zdazymy przy 300rpm dac kilka .. ale mowiac szczerze to mam
wrazenie ze autorzy fjuczera nigdy go nie sprawdzili ..

Quote:
Z tego co udalo mi sie wygooglac, caly bajer polega na zapisaniu w pamieci uC
wykresu obejmujacego 3 rzeczy: obroty, kat zaplony i otwarcie przepustnicy.
Z niego wylicza sie kat wyprzedzenia zaplonu i voila!

Hm, mechaniczne rozwiazania ktore znam bazuja na podcisnieniu w
kolektorze, a nie otwarciu przepustnicy.

Quote:
To kolega słyszał dzwon tylko dzwonnice pomylił Smile
Kolega ma na myśli nie zapłon elektroniczny tylko elektroniczne sterowanie
zapłonem,a to są jakże odległe od siebie sprawy.
"Zapłon elektroniczny" to inaczej elektroniczne sterowanie cewką zapłonową
czyli wytwarzaniem iskry i nic pozatym.Natomiast gdyby ta Nysa miała(a może ma
? silnik z przynajmniej jednopunktowym wtryskiem paliwa co co innego.

Ale po co takie komplikacje ? Nie mozna ambitnie podejsc do sterowania
zaplonem w starszym silniku ?

P.S. Mam forda rocznik 86, i za "zaplon" robi tam tajemniczy modul,
do ktorego m.in. dochodzi wezyk podcisnienia. No i teraz pytanie -
jak elektronika oblicza _WYPRZEDZENIE_ zaplonu ?
Procesorkiem ? w 1986 ?
hm, no chyba ze zaplon jest wyprzedzony na "przerywaczu" maksymalnie,
a tu jest _opozniany_ w zaleznosci od cisnienia [i obrotow] ..

PPS. A moze taki modulik od poldka, forda czy pewnie dowolnego auta ?

PPPS. Link do takiego pomyslu [w motocyklu] sie przewinal gdzies w
ostatnim roku. Polska strona o ile dobrze pamietam [tzn raczej po
polsku, niekoniecznie .pl]

J.

Piotrek Sz.
Guest

Sun Oct 03, 2004 9:24 pm   



Marcin Szczepaniak <szczepan@IHATESPAM.sieradz.info> napisał(a):

Quote:

Witam!

Mam samochod z dosc wiekowym silnikiem - Nysa Towos. Czytalem ostatnio
o zaplonie elektronicznym - z elektrycznego punktu widzenia uklad nie
jest wybitnie skomplikowany - ot trzeba dostarczyc iskre w odpowiednim
momencie. Mozliwosc zrobienia 'fjuczeru' typu kilka iskier bardzo blisko
siebie podczas rozruchu brzmi zachecajaco - szczegolnie zima:) Z tego
co udalo mi sie wygooglac, caly bajer polega na zapisaniu w pamieci uC
wykresu obejmujacego 3 rzeczy: obroty, kat zaplony i otwarcie przepustnicy.
Z niego wylicza sie kat wyprzedzenia zaplonu i voila!

...

Witam.
To kolega słyszał dzwon tylko dzwonnice pomylił Smile
Kolega ma na myśli nie zapłon elektroniczny tylko elektroniczne sterowanie
zapłonem,a to są jakże odległe od siebie sprawy.
"Zapłon elektroniczny" to inaczej elektroniczne sterowanie cewką zapłonową
czyli wytwarzaniem iskry i nic pozatym.Natomiast gdyby ta Nysa miała(a może ma
? silnik z przynajmniej jednopunktowym wtryskiem paliwa co co innego.

Pzdr.
Piotrek Sz.



--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

Piotrek Sz.
Guest

Sun Oct 03, 2004 9:27 pm   



Quote:
Witam.
To kolega słyszał dzwon tylko dzwonnice pomylił Smile
Kolega ma na myśli nie zapłon elektroniczny tylko elektroniczne sterowanie
zapłonem ...

Ma być oczywiście "elektroniczne sterowanie
silnikiem ... :(

P.Sz.



--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

Marcin Szczepaniak
Guest

Sun Oct 03, 2004 9:44 pm   



At Sun, 3 Oct 2004 20:24:35 +0000 (UTC) Piotrek Sz. wrote:

Quote:
Mam samochod z dosc wiekowym silnikiem - Nysa Towos. Czytalem ostatnio
o zaplonie elektronicznym - z elektrycznego punktu widzenia uklad nie
jest wybitnie skomplikowany - ot trzeba dostarczyc iskre w odpowiednim
momencie. Mozliwosc zrobienia 'fjuczeru' typu kilka iskier bardzo blisko
siebie podczas rozruchu brzmi zachecajaco - szczegolnie zima:) Z tego
co udalo mi sie wygooglac, caly bajer polega na zapisaniu w pamieci uC
wykresu obejmujacego 3 rzeczy: obroty, kat zaplony i otwarcie przepustnicy.
Z niego wylicza sie kat wyprzedzenia zaplonu i voila!

..
Witam.
To kolega słyszał dzwon tylko dzwonnice pomylił Smile
Kolega ma na myśli nie zapłon elektroniczny tylko elektroniczne sterowanie
zapłonem,a to są jakże odległe od siebie sprawy.
"Zapłon elektroniczny" to inaczej elektroniczne sterowanie cewką zapłonową
czyli wytwarzaniem iskry i nic pozatym.Natomiast gdyby ta Nysa miała(a może ma
? silnik z przynajmniej jednopunktowym wtryskiem paliwa co co innego.

Przyznaje racje - dokladnie o to mi chodzilo - na mysli mialem jedno,
nieswiadomie pisalem o 2gim:)
W silniku ktory ma Nysa kat wyprzedzenia zaplonu reguluje sie przekrecajac
kopulke rozdzielacza i przytwierdzajac ja na stale przy pomocy srumy M10.
Tak wiec zmiana kata wzgledem obrotow silnika nie jest tam zaimplementowana.
Inna sprawa ze to silnik raczej niskoobrotowy.



--
z powazaniem Osoba godna pije do dna
Marcin Szczepaniak. -- Fuzzy
GSM: +48 661122042

Marcin Szczepaniak
Guest

Sun Oct 03, 2004 9:46 pm   



Quote:
I kolejno, coby kola nie wymyslac od nowa:
- czy sa jakies gotowe uklady elektronicznego zaplonu dla dowolnego
silnika z mozliwoscia zaprogramowania charakterystyki w epromie?

Weź sterownik od Poloneza albo Cinquecento i powinno banglać.
W epromie zapisuje się mapy wtrysku, a nie KWZ, które to jest obliczane
algorytmicznie.

Jako ze napisalem nie to o czym myslalem w poprzednim poscie - chodzilo
mi o elektroniczne sterowanie cewka zaplonowa. W moim silniku zmiana kata
o kilka stopni ma znaczenie (sprawdzone doswiadczalnie).

--
z powazaniem "If a person can.t communicate,
Marcin Szczepaniak the very least he can do is to shut up."
GSM: +48 661122042 -- Tom Lehrer

Patryk Sielski
Guest

Sun Oct 03, 2004 10:08 pm   



Marcin Szczepaniak <szczepan@ihatespam.sieradz.info> pisze:
Quote:
Tutaj problem:
- jakie sa metody zdejmowania tego typu charakterystyk z dowolnego
rodzaju silnika 4-suwowego ? (pytanie niezbyt zwiazane z elektronika)

Zagadnienie obszerne: Generalnie: moment zapłonu jak najwcześniej,
byle nie za blisko spalania stukowego.

Quote:
I kolejno, coby kola nie wymyslac od nowa:
- czy sa jakies gotowe uklady elektronicznego zaplonu dla dowolnego
silnika z mozliwoscia zaprogramowania charakterystyki w epromie?

Fabrycznych nie ma.
http://home.elka.pw.edu/~psielski/varan
Niestety, jeszcze nie gotowy

A do czego dążysz? Żeby łatwiej w zimie odpalać? Mam na to kilka
łatwych i pewnych patentów.

--
-= Patryk Krzysztof Sielski | GG: 3189324
-= Administracja Sieci UstroNET | MZ ETZ251e | (602) 643804
Sam już nie wiem na którym jestem semestrze

Marcin Szczepaniak
Guest

Mon Oct 04, 2004 7:29 am   



At Sun, 3 Oct 2004 22:56:06 +0200 AW wrote:

Quote:
I tu się kolega myli (na 99%), nawet Junak miał regulację kąta wyprzedzenia
zapłonu.
Z tym że regulacja ta jest mechaniczna. Krzywka sterująca stykami
przerywacza nie jest osadzona na sztywno na osi, lecz zamocowana za
posrednictwem sprężyny. W miarę wzrostu obrotów kąt wyprzedzenia się
zwiększa.
Myślę, że Nysa też ma taki "ficzer".

Az sprawdze !

--
z powazaniem "Research is to see what everybody else has seen,
Marcin Szczepaniak and to think what nobody else has thought."
GSM: +48 661122042 -- Albert Szent-Gyoergi

Marcin Szczepaniak
Guest

Mon Oct 04, 2004 7:31 am   



At Sun, 3 Oct 2004 21:08:20 +0000 (UTC) Patryk Sielski wrote:

Quote:
Fabrycznych nie ma.
http://home.elka.pw.edu/~psielski/varan
Niestety, jeszcze nie gotowy

A do czego dążysz? Żeby łatwiej w zimie odpalać? Mam na to kilka
łatwych i pewnych patentów.
Z dobrym aku pali bez zarzutu.

Zastanawiam sie czy nie da sie poprawic ekonomiki silniki
w ten sposob.

--
z powazaniem Man is the best computer
Marcin Szczepaniak we can put aboard a spacecraft, and the only
GSM: +48 661122042 that can be produced with unskilled labor.
-- Werner von Braun

Patryk Sielski
Guest

Mon Oct 04, 2004 8:12 am   



Marcin Szczepaniak <szczepan@ihatespam.sieradz.info> pisze:
Quote:
Fabrycznych nie ma.
http://home.elka.pw.edu/~psielski/varan
Niestety, jeszcze nie gotowy

A do czego dążysz? Żeby łatwiej w zimie odpalać? Mam na to kilka
łatwych i pewnych patentów.
Z dobrym aku pali bez zarzutu.
Zastanawiam sie czy nie da sie poprawic ekonomiki silniki
w ten sposob.

Da radę.

--
-= Patryk Krzysztof Sielski | GG: 3189324
-= Administracja Sieci UstroNET | MZ ETZ251e | (602) 643804
Sam już nie wiem na którym jestem semestrze

BartekK
Guest

Mon Oct 04, 2004 8:36 am   



1. potrzebujesz modul "elektronicznego przerywacza". Moze on dzialac
jako "wzmacniacz" iskry sterowany przerywaczem mechanicznym (orginalnie
podpinanym pod cewke z kondensatorem), albo oddzielny modol zaplonowy,
sterowany:
a) czujnikiem obrotow na wale/kole pasowym (np 126p EL,
calkiemcienko itp wiele zachodnich)
b) czujnikiem obrotow w aparacie zaplonowym (np polonez starszy)

2. sterowanie takiego modulu z twojego przerywacza - mechanicznego, z
mloteczkiem, kowadelkiem i calym tym szajsem - jest bezsensowne,
poniewaz jego precyzja jest +/- 10st (o obrot to daje impuls gdzie
indziej, co tydzien jest przesuniety o troche... ogolny rozjazd).

3. sterowanie modulu z "wlasnorobki" czujnika - marne szanse na
sensowna zywotnosc...

poniewaz modyfikacja kata wyprzedzenia zaplonu MUSI byc (inaczej to bys
nie pojechal zbytnio...) - twoj aparat ma (na 99%) system ciezarkow -
im szybciej ci sie kreci silnik, tym sila odsrodkowa mocniej dziala na
ciezarki, ciezarki odchylajac sie, powoduja obrot gornej czesci aparatu
o delta-fi i zwiekszenie wyprzedzenia kata (obraca sie oska z krzywka,
na ktorej sie opiera przerywacz, a razem z tym obraca sie tez palec
rozdzielacza, wiec modyfikowany zaplon dalej trafia w odpowiednie
swiece).
Dzieki temu - im wieksze obroty, tym wieksze wyprzedzenie zaplonu (w
stopniach obrotu walu, bo faktycznie liczy sie wyprzedzenie w
milisekundach).

Inna metoda (przewaznie stosowana rownoczesnie z poprzednia) - to
doprowadzenie werzyka z podcisnieniem z kolektora dolotowego (spod
gaznika) do membrany z wajcha, ktora modyfikuje polorzenie wnetrznosci
aparatu czyli modyfikuje (zmniejsza) wyprzedzenie jesli mocno
"cisniesz" (eliminujac spalanie stukowe pod obciazeniem). Tak jest np w
polonezach starych...

przy zaplonie elektronicznym - tzn z indukcyjnym czujnikiem obrotu walu
(gdzie "znacznik" na wale jest na stale, przewaznie na kole pasowym) -
modyfikacja wyprzedzenia zaplonu musi zajmowac sie elektronika. Tzn
modyfikowac wyprzedzenie wzgledem obrotow (czyli czestotliwosci
impulsow) oraz jesli to mozliwe - wzgledem obciazenia silnika (czyli
podcisnienia w kanale dolotowym). W prostych rozwiazaniach (jak zaplon
w 126p EL/ELX) czujnik podcisnienia jest 2-polorzeniowy (jest
podcisnienie/niema) i to wystarcza.
Co do czujnika na wale - przewaznie kolo pasowe ma specjalne
"wypustki" - i to wcale nie 1 na 1zaplon... Przewaznie jest tak, ze
impuls z 1go znacznika wyzwala licznik, drugi zatrzymuje - i mamy
obroty (tzn czas wykonania np. 1/10 obrotu) - wiec wiemy jak szybko sie
kreci, i jak dlugo od 3go znacznika mamy poczekac do dania zaplonu....

jesli mialbys wkladac elektronike - to rozejrzyj sie po szrotach
wysypiskach za kompletna elektronika, koniecznie z silnika
4cylindrowego - bo jesli wezmiesz z takiego 2cyl malucha, to wszystko
super... ale ilosc imp. na obrot walu jest 2 mniejsza, wiec 2x szybciej
zmienia sie charakterystyka modyfikacji kata zaplonu... Pozostaje
jeszcze sprawa przymocowania kola pasowego z czujnikami (chocby samego
kola "na dokladke" bo zamiana istniejacego jest bezsensowna)

wg mnie - roznica w spalaniu bedzie niewarta tych kombinacji i
kosztow...takie rzeczy sie robi, ale w sporcie, gdzie koszty nie sa tak
wazne


--
Bartlomiej Kuzniewski tel +48 696 455098
sibi@sibi.cfu.com.pl GG# 23319
[sprawdz moje aukcje!
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 ]

Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zaprojektować elektroniczny zapłon w silniku Nysa Towos z programowalną charakterystyką?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map