RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak zapobiec resetowaniu GPS w samochodzie podczas uruchamiania silnika diesla?

Reset GPS

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zapobiec resetowaniu GPS w samochodzie podczas uruchamiania silnika diesla?

Goto page 1, 2  Next

lonia80
Guest

Tue Dec 11, 2007 11:36 pm   



Proszę o pomoc, mam taki problem: kupiłem do samochodu GPS który nie ma
własnej baterii tylko jest podłączany pod gniazdo zapalniczki. Kiedy włączę
go na postoju wszystko jest OK ale gdy uruchamiam silnik (diesel) urządzenie
się resetuje. Domyślam się że chodzi tu o spadek napięcia ( gniazdo jest
podłączone bezpośrednio do akumulatora). Jak można temu zaradzić? Jakiś
kondensator ?
lonia80

Tomasz Wójtowicz
Guest

Wed Dec 12, 2007 1:49 am   



lonia80 pisze:
Quote:
Proszę o pomoc, mam taki problem: kupiłem do samochodu GPS który nie ma
własnej baterii tylko jest podłączany pod gniazdo zapalniczki. Kiedy włączę
go na postoju wszystko jest OK ale gdy uruchamiam silnik (diesel) urządzenie
się resetuje. Domyślam się że chodzi tu o spadek napięcia ( gniazdo jest
podłączone bezpośrednio do akumulatora). Jak można temu zaradzić? Jakiś
kondensator ?

Kondensator odpowiednio duży powinien załatwić sprawę. Ale potrzebujesz
jeszcze diody, żeby rozrusznik nie rozładował ci kondensatora. Coś takiego:


od zapalniczki: (+) ----|>|---+----- do GPS
|
-----
-----
|
(-) ----------+-----

Pojemność kondensatora obliczysz, jeśli będziesz znać pobór prądu przez
GPS i czas kręcenia. Np. Podtrzymanie prądu 100mA przez 3s to ładunek
300mC, przy napięciu 12V daje to pojemność 25 mF, kurcze, dużo. Przy
takich pojemnościach możesz potrzebować układu łagodnego ładowania, żeby
wpięcie pustego kondensatora nie spowodowało przepłynięcia takiego
prądu, że spali się dioda. W najprostszej wersji, dławik wystarczy do
ograniczenia prądu ładowania wstępnego, ale wtedy przydałby się warystor
równolegle do kondensatora, gdyż może powstać przepięcie na dławiku.

Greg(G.Kasprowicz)
Guest

Wed Dec 12, 2007 9:39 am   



Quote:
Proszę o pomoc, mam taki problem: kupiłem do samochodu GPS który nie ma
własnej baterii tylko jest podłączany pod gniazdo zapalniczki. Kiedy
włączę go na postoju wszystko jest OK ale gdy uruchamiam silnik (diesel)
urządzenie się resetuje. Domyślam się że chodzi tu o spadek napięcia (
gniazdo jest podłączone bezpośrednio do akumulatora). Jak można temu
zaradzić? Jakiś kondensator ?

Kondensator odpowiednio duży powinien załatwić sprawę. Ale potrzebujesz
jeszcze diody, żeby rozrusznik nie rozładował ci kondensatora. Coś
takiego:


od zapalniczki: (+) ----|>|---+----- do GPS
|
-----
-----
|
(-) ----------+-----

Pojemność kondensatora obliczysz, jeśli będziesz znać pobór prądu przez
GPS i czas kręcenia. Np. Podtrzymanie prądu 100mA przez 3s to ładunek
300mC, przy napięciu 12V daje to pojemność 25 mF, kurcze, dużo. Przy
takich pojemnościach możesz potrzebować układu łagodnego ładowania, żeby
wpięcie pustego kondensatora nie spowodowało przepłynięcia takiego prądu,
że spali się dioda. W najprostszej wersji, dławik wystarczy do
ograniczenia prądu ładowania wstępnego, ale wtedy przydałby się warystor
równolegle do kondensatora, gdyż może powstać przepięcie na dławiku.

kondensator ZA dioda:)


PAndy
Guest

Wed Dec 12, 2007 10:37 am   



"lonia80" <lonia80@prosat.net.pl> wrote in message
news:fjn3dk$2d0s$1@opal.icpnet.pl...
kazde z zaproponowanych rozwiazan ma swoje wady i zalety, mozesz po
prostu przerobic instalacje tak by na gniazdku zapalniczki napiecie bylo
caly czas (np dociagajc dodtakowy przewod z oprawka bezpiecznika np 1A
na przewodzie bezposrednio z obwodu zasilanego caly czas czy np zacisku
akumulatora)

Marek Lewandowski
Guest

Wed Dec 12, 2007 10:41 am   



On Dec 12, 9:39 am, "Greg\(G.Kasprowicz\)"
<Grzegorz.Kasprowicz_usun...@CERN.CH> wrote:

Quote:
kondensator ZA dioda:)

obejrzyj w czcionce proporcjonalnej i sie zgadza...

--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery: http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog: http://lockaphoto.stufftoread.com

Marek Lewandowski
Guest

Wed Dec 12, 2007 10:41 am   



On Dec 12, 1:49 am, Tomasz Wójtowicz <so...@too.much.spam> wrote:

Quote:
Pojemność kondensatora obliczysz, jeśli będziesz znać pobór prądu przez
GPS i czas kręcenia. Np. Podtrzymanie prądu 100mA przez 3s to ładunek
300mC, przy napięciu 12V daje to pojemność 25 mF, kurcze, dużo.

latwiej podeprzec akumulatorkiem do plyty glownej po stronie 5V.
Wiekszosc GPSow pojedzie jeszcze przy 3.6V

http://img204.imageshack.us/img204/8862/schematwl8.gif
(uwaga, na schemacie jest nagryzdane 470 Ohm, tam raczej powinno byc
120-180 ohm, schemat oryginalnie byl dla wiekszego napiecia na
wejsciu).

To rozwiazanie ma z kolei te wade, ze jesli nie wylaczysz GPSa, to
rozladuje Ci akumulatorek do zera.

--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery: http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog: http://lockaphoto.stufftoread.com

Tomasz Wójtowicz
Guest

Wed Dec 12, 2007 12:19 pm   



Adam Wysocki pisze:
Quote:
Spinacz biurowy, Tomasz Wójtowicz <sorry@too.much.spam>!

Pojemność kondensatora obliczysz, jeśli będziesz znać pobór prądu przez
GPS i czas kręcenia. Np. Podtrzymanie prądu 100mA przez 3s to ładunek
300mC, przy napięciu 12V daje to pojemność 25 mF, kurcze, dużo.

Czy ja wiem... Podczas rozruchu napięcie nie jest odcinane, raczej są
zakłócenia, poza tym rozruch raczej nie trwa 3s. Ja bym dał na oko
4700uF i równolegle ze 100nF, no i oczywiście tak jak napisałeś diodę.

Mój woltomierz przez chwilę pokazuje 3V w czasie kręcenia w Dieslu. Tak

więc napięcie spada dramatycznie. Oczywiście po chwili rozrusznik się
rozkręci i SEM wzrośnie, wtedy już jest 10,5V. Normalne napięcie aku
przed rozruchem wynosi 12,6V, a po odpaleniu podskakuje do 14,7V, ale
potem stopniowo schodzi do prawidłowego.

Ale jednak te 3V przez chwilę to jest prawie jak odcięcie.

Tomasz Wójtowicz
Guest

Wed Dec 12, 2007 12:22 pm   



PAndy pisze:
Quote:

"lonia80" <lonia80@prosat.net.pl> wrote in message
news:fjn3dk$2d0s$1@opal.icpnet.pl...
kazde z zaproponowanych rozwiazan ma swoje wady i zalety, mozesz po
prostu przerobic instalacje tak by na gniazdku zapalniczki napiecie bylo
caly czas (np dociagajc dodtakowy przewod z oprawka bezpiecznika np 1A
--^^^^^^^^^

Rozumiem że z elektrowni atomowej w bagażniku? W jaki sposób rozwiążesz
problem spadania napięcia w czasie rozruchu?

Adam Wysocki
Guest

Wed Dec 12, 2007 12:43 pm   



Spinacz biurowy, "Greg\(G.Kasprowicz\)" <Grzegorz.Kasprowicz_usunto_@cern.ch>!

Quote:
kondensator ZA dioda:)

Przecież właśnie tak napisał :)

--
[[:pl:user:gophi]]

Adam Wysocki
Guest

Wed Dec 12, 2007 12:43 pm   



Spinacz biurowy, Tomasz Wójtowicz <sorry@too.much.spam>!

Quote:
Pojemność kondensatora obliczysz, jeśli będziesz znać pobór prądu przez
GPS i czas kręcenia. Np. Podtrzymanie prądu 100mA przez 3s to ładunek
300mC, przy napięciu 12V daje to pojemność 25 mF, kurcze, dużo.

Czy ja wiem... Podczas rozruchu napięcie nie jest odcinane, raczej są
zakłócenia, poza tym rozruch raczej nie trwa 3s. Ja bym dał na oko
4700uF i równolegle ze 100nF, no i oczywiście tak jak napisałeś diodę.

--
[[:pl:user:gophi]]

MAc
Guest

Wed Dec 12, 2007 2:21 pm   



Tomasz Wójtowicz pisze:
-^^^^^^^^^
Quote:
Rozumiem że z elektrowni atomowej w bagażniku? W jaki sposób rozwiążesz
problem spadania napięcia w czasie rozruchu?

Zakładasz, że to spadek a nie odcięcie zasilania? U mnie w chwili
rozruchu jest odcinane. (prawie wszystko, łącznie z radiem))

MAc

MuNiO
Guest

Wed Dec 12, 2007 2:46 pm   



Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <sorry@too.much.spam> napisał w wiadomości

Quote:
Rozumiem że z elektrowni atomowej w bagażniku? W jaki sposób rozwiążesz
problem spadania napięcia w czasie rozruchu?

Wlaczac GPS po rozruchu silnika - wiele osob tak robi. Nie widze problemu

PAndy
Guest

Wed Dec 12, 2007 2:55 pm   



"Tomasz Wójtowicz" <sorry@too.much.spam> wrote in message
news:fjogka$hga$2@nemesis.news.tpi.pl...

Quote:
Rozumiem że z elektrowni atomowej w bagażniku? W jaki sposób
rozwiążesz problem spadania napięcia w czasie rozruchu?

spadania ponizej 4V? na klemie? zmien akumulator jak najszybciej... imo
jak napiecie spada ponizej 9V to juz jest klopot

a z ta elektrownia atomowa to rozumiem ze to taka figura
zaczepno-obronna?

PAndy
Guest

Wed Dec 12, 2007 2:56 pm   



"Tomasz Wójtowicz" <sorry@too.much.spam> wrote in message
news:fjogf8$hga$1@nemesis.news.tpi.pl...

Quote:
Mój woltomierz przez chwilę pokazuje 3V w czasie kręcenia w Dieslu.
Tak więc napięcie spada dramatycznie. Oczywiście po chwili rozrusznik
się rozkręci i SEM wzrośnie, wtedy już jest 10,5V. Normalne napięcie
aku przed rozruchem wynosi 12,6V, a po odpaleniu podskakuje do 14,7V,
ale potem stopniowo schodzi do prawidłowego.

Ale jednak te 3V przez chwilę to jest prawie jak odcięcie.

akumulator zdycha... zmien go

Tomasz Wójtowicz
Guest

Wed Dec 12, 2007 3:07 pm   



PAndy pisze:

Quote:
spadania ponizej 4V? na klemie? zmien akumulator jak najszybciej... imo
jak napiecie spada ponizej 9V to juz jest klopot

Zdajesz sobie sprawę, że rozrusznik pobiera średnio 200A, a w szpilce
nawet 1kA? A akumulatorowi daleko do idealnego źródła napięciowego, więc
mnie osobiście spadek do 3V w chwili załączenia rozrusznika nie dziwi. A
te 3V jest zmierzone akurat w gnieździe zapalniczki.

Quote:

a z ta elektrownia atomowa to rozumiem ze to taka figura zaczepno-obronna?

Niektórzy wożą butlę z gazem w miejscu koła zapasowego, ja pracuję nad
miniaturowym reaktorem Wink

Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zapobiec resetowaniu GPS w samochodzie podczas uruchamiania silnika diesla?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map