RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak zabezpieczyć licznik rowerowy LCD przed wygasaniem w słońcu i zbudować stabilizator z dynama?

Wyświetlacze LCD i mała modyfikacja 'elektryki' w rowerze.

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zabezpieczyć licznik rowerowy LCD przed wygasaniem w słońcu i zbudować stabilizator z dynama?

Goto page 1, 2  Next

Sqeeb
Guest

Tue May 08, 2007 4:10 pm   



Witam.

Zaczne od ważniejszej dla mnie sprawy - czy wyświetlacze LCD(konkretnie
chodzi tu o liczniki rowerowe) mają tendencję do 'wygasania' pod wpływem
ostrego słońca? Chodzi mi o to, że jeżdżąc często po słońcu wyświetlacz
zaczyna coraz słabiej wyświetlać i zostaje mu tak 'dożywotnio'. Jeżeli
tak, to czy da się coś z tym zrobić(pomijając unikanie słońca)?

To było po uno.

A po secundo - mógłby ktoś polecić jakiś stabilizator, który z AC o wartości...
cho...ra wie jakiej(dynamo rowerowe) zrobi 1.5V? Znalazłem gdzieś cuś o LM317
i chyba LM317L(mogłem się pomylić z którąś cyferką), ale tam Vin było >= 28V
więc nie sądze żeby mi się to przydało. Chyba żebym coś pokręcił znowu...
Bo tak sobie myśle... Denerwująca jest wymiana baterii co jakiś czas jak się
często jeździ po zmroku, ale denerwujące też jest przygasanie światła jeżdżąc
na dynamie(jak np. czekam na jakimś skrzyżowaniu). I tak mnie naszło, żeby
wsadzić w 'światełko rowerowe' akumulatorek li-ion, który byłby z kolei
ładowany z dynama. Ktoś mi zaraz zwróci uwage, że tam z reguły są 2 baterie,
tylko że ja chce do dynama podłączyć 2 stabilizatory, z jednego będe brał 1.5V
do licznika, a z 2 na raz będe miał 3V dla światła.

Tylko prosze, nie piszcie mi że mnie porąbało ;-)

Z góry dzięki.

Pozdrawiam,
Sqeeb

Waldemar
Guest

Tue May 08, 2007 4:20 pm   



Sqeeb schrieb:
Quote:
Witam.

Zaczne od ważniejszej dla mnie sprawy - czy wyświetlacze LCD(konkretnie
chodzi tu o liczniki rowerowe) mają tendencję do 'wygasania' pod wpływem
ostrego słońca? Chodzi mi o to, że jeżdżąc często po słońcu wyświetlacz
zaczyna coraz słabiej wyświetlać i zostaje mu tak 'dożywotnio'. Jeżeli
tak, to czy da się coś z tym zrobić(pomijając unikanie słońca)?

To było po uno.

A po secundo - mógłby ktoś polecić jakiś stabilizator, który z AC o wartości...
cho...ra wie jakiej(dynamo rowerowe) zrobi 1.5V? Znalazłem gdzieś cuś o LM317
i chyba LM317L(mogłem się pomylić z którąś cyferką), ale tam Vin było >= 28V
więc nie sądze żeby mi się to przydało. Chyba żebym coś pokręcił znowu...
Bo tak sobie myśle... Denerwująca jest wymiana baterii co jakiś czas jak się
często jeździ po zmroku, ale denerwujące też jest przygasanie światła jeżdżąc
na dynamie(jak np. czekam na jakimś skrzyżowaniu). I tak mnie naszło, żeby
wsadzić w 'światełko rowerowe' akumulatorek li-ion, który byłby z kolei
ładowany z dynama. Ktoś mi zaraz zwróci uwage, że tam z reguły są 2 baterie,
tylko że ja chce do dynama podłączyć 2 stabilizatory, z jednego będe brał 1.5V
do licznika, a z 2 na raz będe miał 3V dla światła.

Tylko prosze, nie piszcie mi że mnie porąbało Wink

porąbało cię Wink
1. Li/Ion ma napięcie znamionowe ok 4V.
2. Dynamo daje napięcie rzędu 6V zmiennego przy ok. 20km/h. Lampy
rowerowe są na ogół na 6V.

Masz w liczniku jedną czy dwie baterie? Litowa czy srebrowa? Zresztą nie
wiem po co się babrać w jakieś mordercze okablowanie. Mi bateria w
liczniku starcza na jakieś 2 lata, opłaca się robienie jakieś tam
prowizorki?
Jako lampy zainstaluj sobie takie z światłem stałym doładowywanym z
dynama. Zdrowiej Wink
Jak chcesz to samemu dziergać, to masz niezły projekt przy twojej nikłej
wiedzy elektronicznej. Nie to, że da się zrobić prosto (bo się da), ale
prosto i z komfortem to już trochę bardziej skomplikowanie i przy
obecnych cenach lampek raczej nieopłacalne.

Waldek

Marek Lewandowski
Guest

Tue May 08, 2007 4:23 pm   



On May 8, 5:10 pm, Sqeeb <s...@o2.pl> wrote:

Quote:
Zaczne od ważniejszej dla mnie sprawy - czy wyświetlacze LCD(konkretnie
chodzi tu o liczniki rowerowe) mają tendencję do 'wygasania' pod wpływem
ostrego słońca? Chodzi mi o to, że jeżdżąc często po słońcu wyświetlacz
zaczyna coraz słabiej wyświetlać i zostaje mu tak 'dożywotnio'. Jeżeli
tak, to czy da się coś z tym zrobić(pomijając unikanie słońca)?

podejrzewam, że niewiele zwalczysz, chodzą tu procesy starzenia na
kilku poziomach:\
- pod wpływem temperatury, powietrza, nieświeżego oddechu Wink i
cholerawieczegojeszcze degraduje się guma przewodząca łącząca LCD z
płytką elektroniki (w układach z taśmą przewodzącą szlag trafia taśmę,
względnie klej, którym jest połączana). Proces zachodzi i tyle, nic mu
nie zrobisz.
- pod wpływem UV, temperatury i - w tanich (złej jakości) przypadkach
- również powietrza, zachodzi degradacja samego ciekłego kryształu.
Też niewiele zrobisz, nie wiem, czy toto bardzo na UV jest wrażliwe,
może zwalczyłbyś co filtrem UV, ale chyba nie w znaczącym stopniu
- polaryzatory w LCD są z tworzywa sztucznego, też je pod wpływem UV
szlag może trafiać.

Jedyne, co możesz sensownie ograniczyć - to wpływ UV.

Quote:
A po secundo - mógłby ktoś polecić jakiś stabilizator, który z AC o wartości...
cho...ra wie jakiej(dynamo rowerowe) zrobi 1.5V?

ni ma dużego sensu.

Quote:
Bo tak sobie myśle... Denerwująca jest wymiana baterii co jakiś czas jak się
często jeździ po zmroku, ale denerwujące też jest przygasanie światła jeżdżąc
na dynamie(jak np. czekam na jakimś skrzyżowaniu). I tak mnie naszło, żeby
wsadzić w 'światełko rowerowe' akumulatorek li-ion, który byłby z kolei
ładowany z dynama. Ktoś mi zaraz zwróci uwage, że tam z reguły są 2 baterie,
tylko że ja chce do dynama podłączyć 2 stabilizatory, z jednego będe brał 1.5V
do licznika, a z 2 na raz będe miał 3V dla światła.

dyskusji jest w archiwum w kij.
Rozwiązanie problemu: kup lampę na accu NiCd, olej ładowanie z dynama
- nie jest warte świeczki, chyba, że masz lekkobieżne dynamo w piaście
i jeździsz 24h na dobę (w dzień byś ładował accu na noc). Rozwiązuje
Ci to problem zasilania licznika, bo podprowadzasz prąd z lampy. Przy
typowym poborze mocy przez taki licznik możesz totalnie olać warunki
pracy accu i podprowadzić zasilanie po prostu z jednej z cel. W nocy
lampa będzie ciągnęła wielokrotność tego, co licznik na podświetleniu,
a w dzień nie używasz podświetlenia. Jak co ładowanie wyjmiesz accu z
lampy i przemieszasz, żeby inna cela była ,,ta od licznika'' to nic im
nie będzie.

--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery: http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog: http://lockaphoto.stufftoread.com

Quote:

Tylko prosze, nie piszcie mi że mnie porąbało ;-)

Z góry dzięki.

Pozdrawiam,
Sqeeb


Sqeeb
Guest

Tue May 08, 2007 4:40 pm   



On 8 May 2007 08:23:21 -0700
Marek Lewandowski <locust@poczta.onet.pl> wrote:

Quote:
podejrzewam, że niewiele zwalczysz, chodzą tu procesy starzenia na
kilku poziomach:\

[ciach]

Quote:
szlag może trafiać.

Jedyne, co możesz sensownie ograniczyć - to wpływ UV.

Czyli na wiosne jeździć spokojnie, latem tylko pod wieczór a w dzień bez licznika
i analogicznie na jesieni, dobrze prawie?

Quote:
A po secundo - mógłby ktoś polecić jakiś stabilizator, który z AC o wartości...
cho...ra wie jakiej(dynamo rowerowe) zrobi 1.5V?

ni ma dużego sensu.

W sumie to coś w tym(że nie ma sensu) jest.


Quote:
dyskusji jest w archiwum w kij.

wybacz, nie chciało mi się.

Tak teraz se sobie myśle, że lepiej chyba zostawić licznik tak jak jest,
a do światła kupić 2 aku NiMH 1800/2200mAh i podładować co jakiś czas.
Te NiMH to się łąduje tylko jak padną zupełnie, rajt?


Pozdrawiam,
Sqeeb

Sqeeb
Guest

Tue May 08, 2007 4:44 pm   



On Tue, 08 May 2007 17:20:11 +0200
Waldemar <waldemar@zedat.fu-berlin.de> wrote:

Quote:
porąbało cię Wink

Od przedszkola mi to powtarzają ;-]

Quote:
1. Li/Ion ma napięcie znamionowe ok 4V.

+/-, dałoby rade.

Quote:
2. Dynamo daje napięcie rzędu 6V zmiennego przy ok. 20km/h. Lampy
rowerowe są na ogół na 6V.

A jakbyś miał szczelać, to jakie [napięcie] by było przy prędkościach podróżnych
40-45km/h?

Quote:
Masz w liczniku jedną czy dwie baterie? Litowa czy srebrowa? Zresztą nie
wiem po co się babrać w jakieś mordercze okablowanie. Mi bateria w
liczniku starcza na jakieś 2 lata, opłaca się robienie jakieś tam
prowizorki?

No w sumiee... To masz waćpan racje.

Quote:
[ciach]
Jak chcesz to samemu dziergać, to masz niezły projekt przy twojej nikłej
wiedzy elektronicznej. Nie to, że da się zrobić prosto (bo się da), ale
prosto i z komfortem to już trochę bardziej skomplikowanie i przy
obecnych cenach lampek raczej nieopłacalne.

I tu waćpan w sumie też ma rację.
Cieszcie się że nie zabłysnąłem z swoim innym pomysłem z dżipiesem,
ale to dopiero jak kupie sobie moto ;->



Pozdrawiam,
Sqeeb

Marek Lewandowski
Guest

Tue May 08, 2007 5:10 pm   



On May 8, 5:40 pm, Sqeeb <s...@o2.pl> wrote:

Quote:
Jedyne, co możesz sensownie ograniczyć - to wpływ UV.

Czyli na wiosne jeździć spokojnie, latem tylko pod wieczór a w dzień bez
licznika i analogicznie na jesieni, dobrze prawie?

albo po prostu jeździć, a licznik kupić za dwa lata nowy...

Quote:
Tak teraz se sobie myśle, że lepiej chyba zostawić licznik tak jak jest,
a do światła kupić 2 aku NiMH 1800/2200mAh i podładować co jakiś czas.

może być. U dziewczyny siedzi taka prosta lampa Sigmy z 5 accu,
żarówkę wsadziliśmy normalną, ładuje je w zimie raz na dwa tygodnie
(rowerem jeździ do pracy, więc nie jest ta lampa na długo włączana)

Quote:
Te NiMH to się łąduje tylko jak padną zupełnie, rajt?

nimi się zwyczajnie nie przejmuje. Możesz dwie książki napisać, ale
powiedz mi: Jeśli accu wytrzymują 1000 cykli eksploatowane dobrze, a
300 cykli jechane po dupie, to zakładając, że ładujesz co drugi dzień
to to albo wymiana co 6 lat, albo co 2 lata. Sądzisz, że tyle czasu
lampa wytrzyma? ;-P
Ładuj jak zdechną, ładowarką, jaką masz pod ręką, tylko nie kupuj
2500mAh, a raczej zwyczajne NiCd - 800-1000mAh to dla nich typowe, a
są jeszcze cięższe do zaj..ania niż NiMh.

--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery: http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog: http://lockaphoto.stufftoread.com

Padre_peper
Guest

Tue May 08, 2007 6:29 pm   



Sqeeb napisał(a):

Quote:
I tu waćpan w sumie też ma rację.
Cieszcie się że nie zabłysnąłem z swoim innym pomysłem z dżipiesem,
ale to dopiero jak kupie sobie moto ;-
No nie powiesz chyba że planujesz zakładać do motocykla dynamo, żeby

ładować akumulatory w GPSie Smile

Padre_peper
Guest

Tue May 08, 2007 6:39 pm   



tylko nie kupuj
Quote:
2500mAh, a raczej zwyczajne NiCd - 800-1000mAh to dla nich typowe, a
są jeszcze cięższe do zaj..ania niż NiMh.

Oj bardzo się nie zgodzę, NiCd duzo szybciej traca pojemność a jedno co
trzyma ich produkcję to możliwośc pracy w niskich temperaturach.

Sqeeb
Guest

Tue May 08, 2007 7:24 pm   



On Tue, 08 May 2007 19:29:49 +0200
Padre_peper <Padre@no.net> wrote:


Quote:
I tu waćpan w sumie też ma rację.
Cieszcie się że nie zabłysnąłem z swoim innym pomysłem z dżipiesem,
ale to dopiero jak kupie sobie moto ;-

No nie powiesz chyba że planujesz zakładać do motocykla dynamo, żeby
ładować akumulatory w GPSie Smile

Blisko ;->

Miałem koncepcje(na obecna chwile to skrajnie anty, głównie z powodu tego
'starzenia' się LCD'ków), coby zakupic jakiegoś garmina(takiego jak używają
baloniarze), uC, LCD i troche etcetery i zmontować układ, który pokazywałby
prędkość w km/h i m/s, przyśpieszenie/opóźnienie oraz date i godzine Wink
Troche teorii mam ale wiecie jak sie ma teoria do rzeczywistości.

Programować potrafie, ale podłączyć LCD albo zaprogramować uC to dla mnie
troche taka bajka(chodź pi*oko wiem jak to się robi).


Pozdrawiam,
Sqeeb

Sqeeb
Guest

Tue May 08, 2007 7:25 pm   



On Tue, 08 May 2007 19:39:09 +0200
Padre_peper <Padre@no.net> wrote:

Quote:
tylko nie kupuj
2500mAh, a raczej zwyczajne NiCd - 800-1000mAh to dla nich typowe, a
są jeszcze cięższe do zaj..ania niż NiMh.

Oj bardzo się nie zgodzę, NiCd duzo szybciej traca pojemność a jedno co
trzyma ich produkcję to możliwośc pracy w niskich temperaturach.

Polemizujcie, polemizujcie. Żebym nie musiał 2 razy kupować ;-]


Pozdrawiam,
Sqeeb

Marek Lewandowski
Guest

Tue May 08, 2007 8:19 pm   



Padre_peper wrote:

Quote:
2500mAh, a raczej zwyczajne NiCd - 800-1000mAh to dla nich typowe, a
są jeszcze cięższe do zaj..ania niż NiMh.

Oj bardzo się nie zgodzę, NiCd duzo szybciej traca pojemność a jedno co
trzyma ich produkcję to możliwośc pracy w niskich temperaturach.

1. coś była mowa o jeżdżeniu w zimie.
2. Accu NiCd żyją tak i dwa razy tyle cykli, co NiMh.
3. Tracenie pojemności? Chyba jak ich nie rozładowujesz, a w lampie będą
eksploatowane do zera.


--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery: http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog: http://lockaphoto.stufftoread.com

Jeffrey
Guest

Tue May 08, 2007 8:24 pm   



Sqeeb wrote:
Quote:

Polemizujcie, polemizujcie. Żebym nie musiał 2 razy kupować ;-]


mój kumpel zamontował aku kwasowy żelowy 12V 9Ah taki do UPSów i
halogen 50W z przodu co kilka godzin świecenia doładowuje i tyle
ma to swoje plusy bo naprawdę świeci, a jak z przeciwka coś nie zmieni
świateł na mijania to halogen do góry.

Jeffrey

Guest

Tue May 08, 2007 8:41 pm   



Jeffrey <spass.wyciep@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:


Sqeeb wrote:

Polemizujcie, polemizujcie. Żebym nie musiał 2 razy kupować ;-]


mój kumpel zamontował aku kwasowy żelowy 12V 9Ah taki do UPSów i
halogen 50W z przodu co kilka godzin świecenia doładowuje i tyle
^^^^^^^^^^^^^^^

Zgadza, się max 2h, to już kilka Wink

Jeffrey
Guest

Tue May 08, 2007 8:56 pm   



Użytkownik wrote:
Quote:
Jeffrey <spass.wyciep@poczta.onet.pl> wrote:


Sqeeb wrote:

Polemizujcie, polemizujcie. Żebym nie musiał 2 razy kupować ;-]


mój kumpel zamontował aku kwasowy żelowy 12V 9Ah taki do UPSów i
halogen 50W z przodu co kilka godzin świecenia doładowuje i tyle
^^^^^^^^^^^^^^^
Zgadza, się max 2h, to już kilka Wink

aaale szczegół, czepiasz się - może ma halogen 30W
nie zmienia to jednak faktu że pojemność takiego akku jest
kilkakrotnie większa niż kilku akku typu paluszek
( co prawda ciężar również ale chyba w granicach tolerancji)

Jeffrey

J.F.
Guest

Tue May 08, 2007 10:04 pm   



On 8 May 2007 08:23:21 -0700, Marek Lewandowski wrote:
Quote:
On May 8, 5:10 pm, Sqeeb <s...@o2.pl> wrote:
Zaczne od ważniejszej dla mnie sprawy - czy wyświetlacze LCD(konkretnie
chodzi tu o liczniki rowerowe) mają tendencję do 'wygasania' pod wpływem
ostrego słońca? Chodzi mi o to, że jeżdżąc często po słońcu wyświetlacz
zaczyna coraz słabiej wyświetlać i zostaje mu tak 'dożywotnio'. Jeżeli
tak, to czy da się coś z tym zrobić(pomijając unikanie słońca)?

podejrzewam, że niewiele zwalczysz, chodzą tu procesy starzenia na
kilku poziomach:\

Zegarki jakos sa odporne na starzenie :-)

Quote:
- pod wpływem UV, temperatury i - w tanich (złej jakości) przypadkach
- również powietrza, zachodzi degradacja samego ciekłego kryształu.

One sa hermetyczne chyba ?

Jesli mam strzelac - albo temperatura albo UV. Raczej UV.
Filtr fotograficzny to chyba dobra rada .. drozszy od licznika ?

Quote:
Jedyne, co możesz sensownie ograniczyć - to wpływ UV.

No, jakas oslona z ciemnego plastiku moze temperature ograniczyc :-)

J.

Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zabezpieczyć licznik rowerowy LCD przed wygasaniem w słońcu i zbudować stabilizator z dynama?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map