Goto page Previous 1, 2, 3 Next
4CX250
Guest
Mon Dec 27, 2010 1:01 pm
Użytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisał w wiadomości
news:if9ua1$1l8$1@mx1.internetia.pl...
Quote:
Raczej bym to określił "ładowania cały czas tym samym prądem" (bo
ogranicza go ograniczenie prądowe i termiczne", ale przez dłuższy czas.
Niby taki LM ma zabezpieczenie termiczne, ale długa praca takiego LM z
ograniczeniem prądu tylko na skutek ograniczenia jego temperatury (czasem
pracuje bez radiatora w okolicy ~125'C) kończy się jego szybkim
zniszczeniem.
Tak czy siak wyskoczy :)
Marek
4CX250
Guest
Mon Dec 27, 2010 1:02 pm
Użytkownik "Michoo" <michoo_news@vp.pl> napisał w wiadomości
news:if9tt1$vht$1@news.onet.pl...
Quote:
W dniu 27.12.2010 11:58, 4CX250 pisze:
Są UPSy które mają jakiś rozbudowany układ ładowania z ustawianym
napięciem ale także z ogranicznikiem prądu ale też sa takie w których
ładowanie odbywa się czymś na podobieństwo zwykłego LM317 ustawionym
peerkiem w zakresie na 13,5-13,8V.
Czyli ładuje się stałym napięciem? Przy oporach wewnętrznych typowych
ogniw oznaczałoby to setki amperów.
Nie.
Marek
Michoo
Guest
Mon Dec 27, 2010 1:08 pm
W dniu 27.12.2010 13:02, 4CX250 pisze:
Quote:
Użytkownik "Michoo" <michoo_news@vp.pl> napisał w wiadomości
news:if9tt1$vht$1@news.onet.pl...
W dniu 27.12.2010 11:58, 4CX250 pisze:
Są UPSy które mają jakiś rozbudowany układ ładowania z ustawianym
napięciem ale także z ogranicznikiem prądu ale też sa takie w których
ładowanie odbywa się czymś na podobieństwo zwykłego LM317 ustawionym
peerkiem w zakresie na 13,5-13,8V.
Czyli ładuje się stałym napięciem? Przy oporach wewnętrznych typowych
ogniw oznaczałoby to setki amperów.
Nie.
No to co się stanie LM jeżeli prąd ładowania będzie dokładnie taki sam?
Musiałby być chyba bardzo kiepsko chłodzony, żeby coś odczuć po
wydłużonym czasie...
--
Pozdrawiam
Michoo
BartekK
Guest
Mon Dec 27, 2010 1:23 pm
W dniu 2010-12-27 13:08, Michoo pisze:
Quote:
W dniu 27.12.2010 13:02, 4CX250 pisze:
Użytkownik "Michoo" <michoo_news@vp.pl> napisał w wiadomości
news:if9tt1$vht$1@news.onet.pl...
W dniu 27.12.2010 11:58, 4CX250 pisze:
Są UPSy które mają jakiś rozbudowany układ ładowania z ustawianym
napięciem ale także z ogranicznikiem prądu ale też sa takie w których
ładowanie odbywa się czymś na podobieństwo zwykłego LM317 ustawionym
peerkiem w zakresie na 13,5-13,8V.
Czyli ładuje się stałym napięciem? Przy oporach wewnętrznych typowych
ogniw oznaczałoby to setki amperów.
Nie.
No to co się stanie LM jeżeli prąd ładowania będzie dokładnie taki sam?
Musiałby być chyba bardzo kiepsko chłodzony, żeby coś odczuć po
wydłużonym czasie...
On jest przeważnie bardzo kiepsko (wcale?) chłodzony, i ogranicza prąd
(wyłącza się) z przegrzania, pracuje jak bezpiecznik PTC ;)
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098
http://drut.org/
|
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
Michoo
Guest
Mon Dec 27, 2010 2:12 pm
W dniu 27.12.2010 13:23, BartekK pisze:
Quote:
On jest przeważnie bardzo kiepsko (wcale?) chłodzony, i ogranicza prąd
(wyłącza się) z przegrzania, pracuje jak bezpiecznik PTC
No dobra, zapomniałem, że Chińczycy robią taką jakość jaką importer
chce. A importer jak może to skąpi w sprzęcie za 500 zł 1 zł na radiator.
Niemniej przy wstawianiu większego akumulatora można za 5 zł w detalu
radiatorek kupić ;)
--
Pozdrawiam
Michoo
RoMan Mandziejewicz
Guest
Mon Dec 27, 2010 5:31 pm
Hello 4CX250,
Monday, December 27, 2010, 12:32:24 PM, you wrote:
Quote:
W tych drugich nic się nie stanie - działanie takiej "ładowarki" jest
oparte o normalne ograniczenie prądowe jest realizowane albo na szeregowym
rezystorze ok. 1R włączonym w układ albo po prostu na wewnętrznym
ograniczeniu samego układu - zależnym od jego temperatury.
Stanie się jak najbardziej. Już wymieniałem w elektromanie takiego LMa co
własnie z portek wyskoczył po próbach ładowania większego zewnętrznego
akumulatora.
Po prostu radiator na nim założony nie wystarcza do odprowadzenia ciepła z
ładowania większym prądem ponadnorlatywnego akumulatora.
Straszne bzdury piszesz. Rezystancja wewnętrzna akumulatora jest tak
mała, że nie ma istotnej zależności pomiędzy działaniem ograniczenia
prądowego od pojemności akumulatora.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
RoMan Mandziejewicz
Guest
Mon Dec 27, 2010 5:32 pm
Hello VSS,
Monday, December 27, 2010, 12:53:40 PM, you wrote:
Quote:
W wiadomości:328671583.20101227121837@pik-net.pl,
RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> nastukał:
Hello VSS,
Monday, December 27, 2010, 11:09:00 AM, you wrote:
Skąd taki dziki pomysł? Układ ładowania nie pyta akumulatora o
pojemność - ładuje takim prądem, jakim może a nie czyta nalepek na
akumulatorach.
A opornośc wewnatrzna akumulatora? Jak będzie 2x wiecej aku to
oporność zmiejszy się i wtedy może nastapic kryzys.
Oporność wewnętrzna akumulatora ma się nijak do oporności wyjściowej
ładowarki - ładowarka to źródło prądowe a nie napięciowe.
Czyli twierdzisz, że bez żenady można np. do UPSa który miał dwa aku
7Ah podłączyć ich 4 albo 6 i nic się nie stanie ?
Jeśli je podłączysz poprawnie - nic się nie stanie. Tylko po co dawać
wielokrotność akumulatorów, skoro mozna dać po prostu większe?
aby miesciły się w obudowie, w moim ups 700 jest miejsce na dwa kolejne aku
7Ah, jednego 17Ah nie wsadzę. stawianie aku obok ups'a lekko tchnie biedą.
Wstaw dwa 12Ah zamiast dwóch 7Ah - mają odpowiednie wymiary.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
RoMan Mandziejewicz
Guest
Mon Dec 27, 2010 5:33 pm
Hello 4CX250,
Monday, December 27, 2010, 1:02:04 PM, you wrote:
Quote:
Użytkownik "Michoo" <michoo_news@vp.pl> napisał w wiadomości
news:if9tt1$vht$1@news.onet.pl...
W dniu 27.12.2010 11:58, 4CX250 pisze:
Są UPSy które mają jakiś rozbudowany układ ładowania z ustawianym
napięciem ale także z ogranicznikiem prądu ale też sa takie w których
ładowanie odbywa się czymś na podobieństwo zwykłego LM317 ustawionym
peerkiem w zakresie na 13,5-13,8V.
Czyli ładuje się stałym napięciem? Przy oporach wewnętrznych typowych
ogniw oznaczałoby to setki amperów.
Nie.
Bo?
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
RoMan Mandziejewicz
Guest
Mon Dec 27, 2010 5:34 pm
Hello BartekK,
Monday, December 27, 2010, 1:23:38 PM, you wrote:
[...]
Quote:
On jest przeważnie bardzo kiepsko (wcale?) chłodzony, i ogranicza prąd
(wyłącza się) z przegrzania, pracuje jak bezpiecznik PTC
To wytłumacz mi, dlaczego moje stare Backi nie mają takich problemów z
wielkimi akumulatorami?
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Pszemol
Guest
Mon Dec 27, 2010 5:57 pm
"Michoo" <michoo_news@vp.pl> wrote in message
news:ifa3bu$icf$1@news.onet.pl...
Quote:
W dniu 27.12.2010 13:23, BartekK pisze:
On jest przeważnie bardzo kiepsko (wcale?) chłodzony, i ogranicza prąd
(wyłącza się) z przegrzania, pracuje jak bezpiecznik PTC
No dobra, zapomniałem, że Chińczycy robią taką jakość jaką importer chce.
A importer jak może to skąpi w sprzęcie za 500 zł 1 zł na radiator.
Niemniej przy wstawianiu większego akumulatora można za 5 zł
w detalu radiatorek kupić
Nie widzę na płytce żadnego LM317...
W obudowie TO220 jest tam TL780-15C, co trochę dziwi, bo 15V to dużo.
Ciężko będzie nasunąć na niego jakiś radiator bo jest mocno upchany
między inne komponenty, kable z quick-connectors.
Pozostałoby go wylutować i przedłużyć druciki montując go
z radiatorem w innym miejscu obudowy, ale nie wiem czy warto,
bo UPS naładował większą baterię 7,2Ah bez większych problemów.
Fakt, był ciepły, ale nie widziałem dymu ;-)
Oprócz niego, w TO220 są tam dwa MOSFETy IRF1010E na solidnych
bloczkach aluminiowych (każdy na swoim), domyślam się że to klucze
przetwornicy są bo obok trafa są, i jeden MOSFET bez radiatora IRFZ46N.
Swoją drogą, jak się przyglądam z bliska tej płytce wyjętej z obudowy
to widzę tam na warstwie sitodruku napisy sugerujące że ta sama płytka
używana jest w 350VA i 500VA... Jest np. napis, że w modelu 350VA
jest wlutowany jeden bezpiecznik 40A/32V a w modelu 500VA jest tam
dwa wlutowane równolegle 30A/32V (takie samochodowe). Oprócz tego
na 28-pinowej kostce sterownika Motoroli jest napis BE350U/BE500U. Ktoś się
orientuje jakie inne komponenty ulegają zmianie pomiędzy 3500VA a 500VA?
p.s. płytka jest z 2002 roku... ale ten czas leci!
Pszemol
Guest
Mon Dec 27, 2010 6:17 pm
"RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl> wrote in message
Quote:
Jeśli je podłączysz poprawnie - nic się nie stanie. Tylko po co dawać
wielokrotność akumulatorów, skoro mozna dać po prostu większe?
Co to znaczy "poprawnie"? :-)
Quote:
aby miesciły się w obudowie, w moim ups 700 jest miejsce na dwa kolejne
aku
7Ah, jednego 17Ah nie wsadzę. stawianie aku obok ups'a lekko tchnie
biedą.
Wstaw dwa 12Ah zamiast dwóch 7Ah - mają odpowiednie wymiary.
Dwa 12Ah zamiast dwóch 7Ah?? Większe aku ma ten sam rozmiar co mniejszy?
Mój aku 7,2Ah ma wymiary w calach 4x2,5x6". Robią 12Ah w takich rozmiarach?
ToMasz
Guest
Mon Dec 27, 2010 7:45 pm
do twórcy wątku. ja mam smart1000 i zamiast 2x12Ah mam 2x20Ah już drugi
raz. tzn tandetne akumulatory padają po 2- 3 latach. szczerze odracam
vipowy i inne wynazaki
Quote:
RoMan Mandziejewicz pisze:
Jakie w tym ryzyko? Używałem przez lata starego BackUPS 400 z
akumulatorem samochodowym 72Ah,
ja chce wstawić do (mechanicznie to ponad) ups apc 1000, 2x34Ah - teraz
na promocji w norauto. pociagnie bez przeróbek? obciążenie to zwykły
komp - maks400W i czasami ( raz w roku) piec CO na gaz, ale elektronika
i pompa wody na prąd - razem tak ze 100W
ToMasz
PS
jak bym sie zdecydował jednak akumulatory trzymac w piwnicy, i pociagnąć
kabelki na te 24V to jakie by musiały być grube, zeby mu krzywdy przy
200, maks 300W nie zrobić?
RoMan Mandziejewicz
Guest
Mon Dec 27, 2010 7:54 pm
Hello ToMasz,
Monday, December 27, 2010, 7:45:31 PM, you wrote:
Quote:
do twórcy wątku. ja mam smart1000 i zamiast 2x12Ah mam 2x20Ah już drugi
raz. tzn tandetne akumulatory padają po 2- 3 latach. szczerze odracam
vipowy i inne wynazaki
Jakie w tym ryzyko? Używałem przez lata starego BackUPS 400 z
akumulatorem samochodowym 72Ah,
ja chce wstawić do (mechanicznie to ponad) ups apc 1000, 2x34Ah - teraz
na promocji w norauto. pociagnie bez przeróbek? obciążenie to zwykły
komp - maks400W i czasami ( raz w roku) piec CO na gaz, ale elektronika
i pompa wody na prąd - razem tak ze 100W
Nie mam doświadczenia, jak reagują Smarty na większe akumulatory - nie
wiem, czy nie są "za mądre"...
Quote:
PS
jak bym sie zdecydował jednak akumulatory trzymac w piwnicy, i pociagnąć
kabelki na te 24V to jakie by musiały być grube, zeby mu krzywdy przy
200, maks 300W nie zrobić?
To bardzo zły pomysł. Lepiej w piwnicy zostaw całego UPSa z
akumulatorami a ciągnij 230V tam i z powrotem.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Pszemol
Guest
Mon Dec 27, 2010 8:24 pm
"RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl> wrote in message
news:1378062189.20101227195403@pik-net.pl...
Quote:
PS
jak bym sie zdecydował jednak akumulatory trzymac w piwnicy, i pociagnąć
kabelki na te 24V to jakie by musiały być grube, zeby mu krzywdy przy
200, maks 300W nie zrobić?
To bardzo zły pomysł. Lepiej w piwnicy zostaw całego UPSa z
akumulatorami a ciągnij 230V tam i z powrotem.
Zgadzam się w 100% - lepiej ciągnąć kablami te 300W ~= 460VA
czyli jakieś 2A niż 20A lub więcej na 24Voltach. Straty mniejsze!
BartekK
Guest
Mon Dec 27, 2010 8:31 pm
W dniu 2010-12-27 17:34, RoMan Mandziejewicz pisze:
Quote:
Hello BartekK,
Monday, December 27, 2010, 1:23:38 PM, you wrote:
On jest przeważnie bardzo kiepsko (wcale?) chłodzony, i ogranicza prąd
(wyłącza się) z przegrzania, pracuje jak bezpiecznik PTC ;)
To wytłumacz mi, dlaczego moje stare Backi nie mają takich problemów z
wielkimi akumulatorami?
Po pierwsze nie twierdzę że to _musi_ wygenerować problem, zwłaszcza w
jakimś lepszym upsie, wręcz sam raczej nie spotkałem się z problemem z
większymi aku, a stosowałem przeróżne, włącznie z 2x 100Ah do upsa który
miał fabrycznie 2x 12Ah (smart1000inet).
Po drugie Back to się domyślam że chodzi o APC Back Ups, a te (choć z
najtańszej serii apc) to jednak porządne sprzęty przez inżynierów
projektowane, a nie ever/pentagram/noname projektowane przez chińskich
księgowych.
Po trzecie - pisałem tylko o mechanizmie ewentualnego uszkadzenia się
układu ładowania zrobionego w prehistoryczny sposób na LM317. I dążyłem
do tego, by wykazać że "większy aku nie spowoduje ustawienia 100A prądu
ładowania"...
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098
http://drut.org/
|
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
Goto page Previous 1, 2, 3 Next