Goto page 1, 2, 3 Next
Guest
Wed Jul 20, 2011 5:48 am
Czesc,
potrzebuje wczytywac bity (jeden po drugim) 9600 bps do komputera PC z
windows xp. Kiedys byly programy pod DOS/Win 3.1 obslugujace taka
transmisje z wykorzystaniem linii sterujacych portu RS-232. W win xp
jest gorzej, bo to system pilnuje, aby programista sam nie grzebal.
Czy jest jakis sposob, aby wczytywac takie bity z wykorzystaniem tych
linii sterujacych (lub linii centronics).
A moze jest jakis chip z USB (np. FTDI), ktory mozna byloby
wykorzsytac do zczytywanie tych bitow (stanu linii)?
Na poczatek potrzebuje aby bity wyswietlaly sie na ekranie...a potem
chcialbym je rozkodowywac (ramki).
Macie pomysly, wiedze, moze jakis kod w C lub (do wyswietlania gotowy
program) pod Windows xp by sie znalazl?
--
ThinkXtra
J.F
Guest
Wed Jul 20, 2011 8:33 am
Użytkownik napisał w wiadomości
Quote:
potrzebuje wczytywac bity (jeden po drugim) 9600 bps do komputera PC
z
windows xp. Kiedys byly programy pod DOS/Win 3.1 obslugujace taka
transmisje z wykorzystaniem linii sterujacych portu RS-232. W win xp
jest gorzej, bo to system pilnuje, aby programista sam nie grzebal.
A moze jest jakis chip z USB (np. FTDI), ktory mozna byloby
wykorzsytac do zczytywanie tych bitow (stanu linii)?
I cala masa prockow z usb, na ktorych mozesz zrobic "front end"
Quote:
Macie pomysly, wiedze, moze jakis kod w C lub (do wyswietlania gotowy
program) pod Windows xp by sie znalazl?
9600 .. mozesz sprawdzic jakie mozliwosci daje windows programiscie.
Byc moze komunikaty nadchodza wystarczajaco szybko, zeby zlapac
dokladny czas zdarzenia i zdazyc obsluzyc pojedyncze bity.
Ale port RS-232 to rzecz w zaniku, a na konwerterze USB 9600 to za
szybko - normalnie jest obslugiwany co 1ms, moze Adam potrafi
przyspieszyc.
A na centronicsie .. niby sa jakies tryby wejsciowe, nawet chyba z
DMA, po dolozeniu jednego pomocniczego generatora mozna by chyba
100kHz osiagnac bez problemow, tylko najpierw trzeba PnP poudawac, a
zaraz potem pewnie driver napisac wlasny
No i Centronics tez w zaniku, wiec znow wracamy do procka z USB.
Tak tak - jedyne dostepne wejscie wspolczesnego peceta to audio. Jesli
bity sie zmieniaja .. to czemu nie ?
J.
Waldemar Krzok
Guest
Wed Jul 20, 2011 8:53 am
Am 20.07.2011 10:33, schrieb J.F:
Quote:
Użytkownik napisał w wiadomości
potrzebuje wczytywac bity (jeden po drugim) 9600 bps do komputera PC z
windows xp. Kiedys byly programy pod DOS/Win 3.1 obslugujace taka
transmisje z wykorzystaniem linii sterujacych portu RS-232. W win xp
jest gorzej, bo to system pilnuje, aby programista sam nie grzebal.
A moze jest jakis chip z USB (np. FTDI), ktory mozna byloby
wykorzsytac do zczytywanie tych bitow (stanu linii)?
I cala masa prockow z usb, na ktorych mozesz zrobic "front end"
Macie pomysly, wiedze, moze jakis kod w C lub (do wyswietlania gotowy
program) pod Windows xp by sie znalazl?
9600 .. mozesz sprawdzic jakie mozliwosci daje windows programiscie. Byc
moze komunikaty nadchodza wystarczajaco szybko, zeby zlapac dokladny
czas zdarzenia i zdazyc obsluzyc pojedyncze bity.
Ale port RS-232 to rzecz w zaniku, a na konwerterze USB 9600 to za
szybko - normalnie jest obslugiwany co 1ms, moze Adam potrafi przyspieszyc.
A na centronicsie .. niby sa jakies tryby wejsciowe, nawet chyba z DMA,
po dolozeniu jednego pomocniczego generatora mozna by chyba 100kHz
osiagnac bez problemow, tylko najpierw trzeba PnP poudawac, a zaraz
potem pewnie driver napisac wlasny
No i Centronics tez w zaniku, wiec znow wracamy do procka z USB.
Tak tak - jedyne dostepne wejscie wspolczesnego peceta to audio. Jesli
bity sie zmieniaja .. to czemu nie ?
Na 9600 bps audio nie pociągnie.
Ale poza tym da się toto zrobić na wszystkim:
RS232 lub Centronics: potrzeba drivera, który przemapuje hardware na
message. Jest tego trochę w sieci, trzeba poszukać. Dla programu jest to
przezroczyste, robisz tak, jak w Win 3.1 i wcześniej.
FT232R: tyż się da. Tryb bit bang.
Game port (jeszcze są też takie na USB): odpytujesz guziki i masz
gotowe. Lub: Bierzesz dowolny manipulator, może być ze zwalonymi
potencjometrami i robisz jak wyżej z guzikami. Czy osiągniesz 9600 nie wiem.
Waldek
--
My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný.
Cezar
Guest
Wed Jul 20, 2011 9:25 am
Quote:
Na 9600 bps audio nie pociągnie.
troche off-topic ale zobacz:
drivers/net/hamradio/soundmodem/sm_fsk9600.c
c.
Guest
Wed Jul 20, 2011 10:04 am
On Wed, 20 Jul 2011 10:25:42 +0100, Cezar <cezar91@BEZtlen.pl> wrote:
Quote:
Na 9600 bps audio nie pociągnie.
troche off-topic ale zobacz:
drivers/net/hamradio/soundmodem/sm_fsk9600.c
wiem, ze takie cos jest, ale ja wlasnie ide z kierunku modem
(chip)....bity w nrzi....bit-staffing..i ramki HDLC i dekodowanie
ramek i komunikatow. Ma to na koncu byc w malym procku, ale nauke chce
robic w PC etapami.
Na poczatek potrzebuje pouczyc sie co wychodzi z modemu (ogladac zywe
bity), rozkodowywac nrzi itd. Wlasnie w takim celu potrzebne mi sa
bity (zywe) w PC.
--
ThinkXtra
Michoo
Guest
Wed Jul 20, 2011 10:49 am
W dniu 20.07.2011 12:04, adresss@poczta.pl pisze:
Quote:
Na poczatek potrzebuje pouczyc sie co wychodzi z modemu (ogladac zywe
bity), rozkodowywac nrzi itd. Wlasnie w takim celu potrzebne mi sa
bity (zywe) w PC.
To może na początek jakiś prosty analizator stanów logicznych?
--
Pozdrawiam
Michoo
Michoo
Guest
Wed Jul 20, 2011 10:58 am
W dniu 20.07.2011 10:53, Waldemar Krzok pisze:
Quote:
Am 20.07.2011 10:33, schrieb J.F:
Tak tak - jedyne dostepne wejscie wspolczesnego peceta to audio. Jesli
bity sie zmieniaja .. to czemu nie ?
Na 9600 bps audio nie pociągnie.
Audio ma 44khz, czyli ponad 4 próbki/bit - myślisz, że antyaliasing
spowoduje za duże zakłócenia?
Quote:
Ale poza tym da się toto zrobić na wszystkim:
RS232 lub Centronics: potrzeba drivera, który przemapuje hardware na
message. Jest tego trochę w sieci, trzeba poszukać. Dla programu jest to
przezroczyste, robisz tak, jak w Win 3.1 i wcześniej.
Tylko niestety to nie działa - kernel nie jest tworem RT i może [*] się
pojawiać utrata bitów.
Quote:
FT232R: tyż się da. Tryb bit bang.
To już prędzej - jest synchronizowane zewnętrznym zegarem.
[*] i będzie - kilka miesięcy temu pomoagałem znajomemu wyśledzić dziwne
zakłócenia w komunikacji z pewnym urządzeniem. Po podłączeniu
analizatora wyszło, że robiony przez LPT SPI miewa czasami "przycięcia"
na tyle długie (dochodzące do 1.5ms), że układ uznawał, że zegar zniknął
i resetował komunikację. To co dopiero gdy mówimy o pracy synchronicznej.
--
Pozdrawiam
Michoo
Michal Lankosz
Guest
Wed Jul 20, 2011 11:18 am
Uzytkownik <adresss@poczta.pl> napisal w wiadomosci
news:j6qc27l3eg5hg8i6rrjaaqvihhnaf79sch@4ax.com...
Quote:
Czesc,
potrzebuje wczytywac bity (jeden po drugim) 9600 bps do komputera PC z
windows xp. Kiedys byly programy pod DOS/Win 3.1 obslugujace taka
transmisje z wykorzystaniem linii sterujacych portu RS-232. W win xp
jest gorzej, bo to system pilnuje, aby programista sam nie grzebal.
Czy jest jakis sposob, aby wczytywac takie bity z wykorzystaniem tych
linii sterujacych (lub linii centronics).
W windows XP da sie z LPT czytac (http://freefm.kni.pl/mike/lpt.html), ale
ja sobie zrobilem zabaweczke na ATtiny2313, która czyta stany z portu
wejsciowego i za pomoca UARTA i przejsciówki UART/USB przesyla stan calego
portu jako bajt. Transmisja odbywa sie to z predkoscia 921,6kbps, czyli mam
próbkowanie okolo 92kHz. Program prosty, w asemblerze: bufor nadajnika uart
pusty? -> czytaj port, wyslij znak, na poczatek petli.
Na PC to juz latwo czytac standardowo jak COMa.
Moge podeslac ten program na AVR.
Michal
J.F
Guest
Wed Jul 20, 2011 4:12 pm
Użytkownik "Waldemar Krzok" napisał w
Quote:
Am 20.07.2011 10:33, schrieb J.F:
Tak tak - jedyne dostepne wejscie wspolczesnego peceta to audio.
Jesli
bity sie zmieniaja .. to czemu nie ?
Na 9600 bps audio nie pociągnie.
Dlaczego nie ?
Quote:
Game port (jeszcze są też takie na USB): odpytujesz guziki i masz
gotowe. Lub: Bierzesz dowolny manipulator, może być ze zwalonymi
potencjometrami i robisz jak wyżej z guzikami. Czy osiągniesz 9600
nie wiem.
Ale tu te same problemy - nie bedziesz odczytywal stale, bo cie
windows wywlaszczy. No i chroni dostep do portow. No i ma drivera
wbudowanego, ktory pewnie sprawdza 50-100 razy/s.
Co prawda .. dostep jakos sie daje wywalczyc, a procki teraz
wielordzeniowe, moze da sie jeden zarezerwowac :-)
No i to musi byc game port uczciwy, nie na USB.
J.
J.F
Guest
Wed Jul 20, 2011 4:13 pm
Użytkownik "Michoo" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:j06cdn$39s$1@news.onet.pl...
W dniu 20.07.2011 10:53, Waldemar Krzok pisze:
Quote:
Tak tak - jedyne dostepne wejscie wspolczesnego peceta to audio.
Jesli
bity sie zmieniaja .. to czemu nie ?
Na 9600 bps audio nie pociągnie.
Audio ma 44khz, czyli ponad 4 próbki/bit
A mozliwe ze obecnie nawet znacznie wiecej.
J.
RoMan Mandziejewicz
Guest
Wed Jul 20, 2011 4:17 pm
Hello Waldemar,
Wednesday, July 20, 2011, 10:53:23 AM, you wrote:
[...]
Quote:
Tak tak - jedyne dostepne wejscie wspolczesnego peceta to audio. Jesli
bity sie zmieniaja .. to czemu nie ?
Na 9600 bps audio nie pociągnie.
Dlaczego nie? Skoro telekomunikacja chodzi na 8-bitowym próbkowaniu
z taktem 8kHz i na tym działa ponad 30 kbps analogowo w dwie strony a
56kbps/28.8kbps połowicznie "cyfrowo", to dlaczego mając do dyspozycji
pełne pasmo nie miałoby dać rady?
[...]
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Waldemar Krzok
Guest
Wed Jul 20, 2011 4:20 pm
Michoo wrote:
Quote:
W dniu 20.07.2011 10:53, Waldemar Krzok pisze:
Am 20.07.2011 10:33, schrieb J.F:
Tak tak - jedyne dostepne wejscie wspolczesnego peceta to audio. Jesli
bity sie zmieniaja .. to czemu nie ?
Na 9600 bps audio nie pociągnie.
Audio ma 44khz, czyli ponad 4 próbki/bit - myślisz, że antyaliasing
spowoduje za duże zakłócenia?
Nie wiem co, ale wiem, że kumpel, który próbował właśnie coś takiego (9600
bps) przez parę dni, w końcu się wkurzył i się mnie spytał. Potem wziął DIO
na USB (bo leżało w szafie, a on nie wiedział

),
Quote:
Ale poza tym da się toto zrobić na wszystkim:
RS232 lub Centronics: potrzeba drivera, który przemapuje hardware na
message. Jest tego trochę w sieci, trzeba poszukać. Dla programu jest to
przezroczyste, robisz tak, jak w Win 3.1 i wcześniej.
Tylko niestety to nie działa - kernel nie jest tworem RT i może [*] się
pojawiać utrata bitów.
FT232R: tyż się da. Tryb bit bang.
To już prędzej - jest synchronizowane zewnętrznym zegarem.
[*] i będzie - kilka miesięcy temu pomoagałem znajomemu wyśledzić dziwne
zakłócenia w komunikacji z pewnym urządzeniem. Po podłączeniu
analizatora wyszło, że robiony przez LPT SPI miewa czasami "przycięcia"
na tyle długie (dochodzące do 1.5ms), że układ uznawał, że zegar zniknął
i resetował komunikację. To co dopiero gdy mówimy o pracy synchronicznej.
Da się zrobić, ale musisz zrobić/kupić/ukraść driver z buforowaniem.
Waldek
--
My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný.
Waldemar Krzok
Guest
Wed Jul 20, 2011 4:21 pm
J.F wrote:
Quote:
Użytkownik "Waldemar Krzok" napisał w
Am 20.07.2011 10:33, schrieb J.F:
Tak tak - jedyne dostepne wejscie wspolczesnego peceta to audio.
Jesli
bity sie zmieniaja .. to czemu nie ?
Na 9600 bps audio nie pociągnie.
Dlaczego nie ?
Game port (jeszcze są też takie na USB): odpytujesz guziki i masz
gotowe. Lub: Bierzesz dowolny manipulator, może być ze zwalonymi
potencjometrami i robisz jak wyżej z guzikami. Czy osiągniesz 9600
nie wiem.
Ale tu te same problemy - nie bedziesz odczytywal stale, bo cie
windows wywlaszczy. No i chroni dostep do portow. No i ma drivera
wbudowanego, ktory pewnie sprawdza 50-100 razy/s.
Co prawda .. dostep jakos sie daje wywalczyc, a procki teraz
wielordzeniowe, moze da sie jeden zarezerwowac
Napisać swój driver.
Quote:
No i to musi byc game port uczciwy, nie na USB.
Niekoniecznie.
Waldek
--
My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný.
Waldemar Krzok
Guest
Wed Jul 20, 2011 4:33 pm
RoMan Mandziejewicz wrote:
Quote:
Hello Waldemar,
Wednesday, July 20, 2011, 10:53:23 AM, you wrote:
[...]
Tak tak - jedyne dostepne wejscie wspolczesnego peceta to audio. Jesli
bity sie zmieniaja .. to czemu nie ?
Na 9600 bps audio nie pociągnie.
Dlaczego nie? Skoro telekomunikacja chodzi na 8-bitowym próbkowaniu
z taktem 8kHz i na tym działa ponad 30 kbps analogowo w dwie strony a
56kbps/28.8kbps połowicznie "cyfrowo", to dlaczego mając do dyspozycji
pełne pasmo nie miałoby dać rady?
Zgadza się, ale problem polega na tym, że telekomunikacja chodzi co prawda
na ponad 30 kbps, ale ok 2000 bodów. Z tego co rozumiem, to u wątkotwórcy
jest kodowanie nrzi, a tu 1 bps == 1 bod.
Ale chyba kwestia sprawdzenia. Jak już pisałem kolega próbował i mu się nie
udało. Nie rozpracowywał jednak tego problemu do upadłego. Może przełączać 2
częstotliwości?
NRZI może mieć problemy z filtrem górnoprzepustowym na wejściu, choć tu mam
dość pozytywne wspomnienia. Zapisywałem sygnał PCM kodowany NRZI na taśmie
magnetowidowej (ok. 11kHz). Dwa kanały (data, clock) na taśmie, na wyjściu
komparatory. Przy rzeczywistych danych miałem bardzo mało błędów.
Waldek
--
My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný.
Marcin Wasilewski
Guest
Wed Jul 20, 2011 4:41 pm
Użytkownik "Waldemar Krzok" <waldemar@zedat.fu-berlin.de> napisał w
wiadomości news:98oeaqF8mnU1@mid.uni-berlin.de...
Quote:
Zgadza się, ale problem polega na tym, że telekomunikacja chodzi co
prawda na ponad 30 kbps, ale ok 2000 bodów. Z tego co rozumiem, to u
Mógbyś rozwinąć tą genialną myśl? Dla mnie bod to był zawsze bit/sek. A tu
takie rewelacje.
Goto page 1, 2, 3 Next