RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak tanio zmierzyć wysokość n.p.m. w rewerku - pomysły na proste rozwiązania?

pomiar wysokości n.p.m.

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak tanio zmierzyć wysokość n.p.m. w rewerku - pomysły na proste rozwiązania?

Goto page 1, 2  Next

Grzegorz Latocha
Guest

Sun Nov 07, 2004 12:25 pm   



Witam!!
Mam pytanko, czy da się jakoś (tanio) zrealizować pomiar wysokości nad
poziomem morza.
Może być wysokość względna. Chodzi o bajerek do rewerku, czyli godzinę temu
byłeś 50m niżej niż teraz. Jakieś pomysły??
pozdrawiam

Grzegorz Latocha
Guest

Sun Nov 07, 2004 12:53 pm   



Grzegorz Latocha wrote:

Quote:
Witam!!
Mam pytanko, czy da się jakoś (tanio) zrealizować pomiar wysokości nad
poziomem morza.
Może być wysokość względna. Chodzi o bajerek do rewerku, czyli godzinę
temu byłeś 50m niżej niż teraz. Jakieś pomysły??
pozdrawiam
To sam na początku powiem swoją teorię Smile)

akcelerometr ustawiony idealni równolegle do podłoża rowerka, no i pionową
ośwykorzystujemy do kąta i mierzymy co np. 10m (przyjmujemy stałe
nachylenie dla jakiejś odległości) kąt i obliczamy przyrost wysokości.
A drugą osią mamy bonusowe przyspieszenie rowera Smile)
Ale może jest tańsze rozwiązanie??

Waldemar Krzok
Guest

Sun Nov 07, 2004 1:18 pm   



Quote:
Grzegorz Latocha wrote:

Witam!!
Mam pytanko, czy da się jakoś (tanio) zrealizować pomiar wysokości nad
poziomem morza.
Może być wysokość względna. Chodzi o bajerek do rewerku, czyli godzinę
temu byłeś 50m niżej niż teraz. Jakieś pomysły??
pozdrawiam
To sam na początku powiem swoją teorię Smile)
akcelerometr ustawiony idealni równolegle do podłoża rowerka, no i pionową
ośwykorzystujemy do kąta i mierzymy co np. 10m (przyjmujemy stałe
nachylenie dla jakiejś odległości) kąt i obliczamy przyrost wysokości.
A drugą osią mamy bonusowe przyspieszenie rowera Smile)
Ale może jest tańsze rozwiązanie??

akcelerometrem to ty może i coś zmierzysz, ale wynik sobie będziesz mógł o
kant rzyci ciepnąć, jak mawiał mój dziadek. W każdym razie tanio i
dokładnie nie będzie. Najtańszym rozwiązaniem w miarę dokładnym jest GPS.
Za jakieś 300EUR masz wysokość NPM i na dodatek jeszcze wpółrzędne
geograficzne gdzie jesteś.
Wysokościomierz barometryczny też by się nadał, ale osiągnąć te 50m
dokładności nie będzie tak tanio.

Waldek

Michal Baszynski
Guest

Sun Nov 07, 2004 1:25 pm   



On Sun, 07 Nov 2004 14:18:39 +0100, Waldemar Krzok
<waldemar.krzok@t-online.de> wrote:

Quote:
Najtańszym rozwiązaniem w miarę dokładnym jest GPS.
Za jakieś 300EUR masz wysokość NPM i na dodatek jeszcze wpółrzędne
geograficzne gdzie jesteś.
Wysokościomierz barometryczny też by się nadał, ale osiągnąć te 50m
dokładności nie będzie tak tanio.

GPS nie jest zbyt dokladny przy pomiarach wysokosci, nie bez powodu
np. Garmin w swoje wbudowuje tez czujniki cisnienia.

--
Pozdr
Michal

Tomasz Piasecki
Guest

Sun Nov 07, 2004 1:49 pm   



Grzegorz Latocha wrote:
Quote:
Może być wysokość względna. Chodzi o bajerek do rewerku, czyli godzinę temu
byłeś 50m niżej niż teraz. Jakieś pomysły??
Najprościej (choć raczej nie najtaniej) kupić licznik do roweru z

wysokościomierzem. Cateye kiedyś robił taki, dawno się nie
interesowałem zagadnieniem. Działa on na zasadzie barometrycznej. Z
wszystkimi wadami i zaletami tej metody.

Lub skonstruować sobie coś działającego na tej samej zasadzie.

TP.

--
| _ _ _ |
| _____ _| |_| | __ (o) | | __ __ @poczta.onet.pl |
| | \ | | |o \| \| |/o |/ _\| \ |
| |_|_|_| \_| |__/|_| |_|\__|\__||_| Tomasz Piasecki |

Grzegorz Latocha
Guest

Sun Nov 07, 2004 2:38 pm   



Waldemar Krzok wrote:

Quote:
Grzegorz Latocha wrote:

ciach

akcelerometrem to ty może i coś zmierzysz, ale wynik sobie będziesz mógł o
kant rzyci ciepnąć, jak mawiał mój dziadek. W każdym razie tanio i
dokładnie nie będzie. Najtańszym rozwiązaniem w miarę dokładnym jest GPS.
Za jakieś 300EUR
ciach


To ja cię poproszę o wytłumaczenie dlaczego mam tym ciepać o kant rzyci?
Bo różnica między 150zł za ADXL a 1200 za GPS jest znaczna!!
jakby przyspieszenie roweru komplikowało sprawę, to można jeszcze
kompensować z dv/dt. Nie twierdzę, że to jest super rozwiązanie i nie
upieram się przy tym, ale proszę o jakieś argumenty.
A jak mi to podziała, to mogę sobie pojechać na jakąś znaną wysokość i
ustawić początkową NPM Smile
pzdr

Rafal Baranowski
Guest

Sun Nov 07, 2004 3:49 pm   



Quote:
To ja cię poproszę o wytłumaczenie dlaczego mam tym ciepać o kant rzyci?
Bo różnica między 150zł za ADXL a 1200 za GPS jest znaczna!!
jakby przyspieszenie roweru komplikowało sprawę, to można jeszcze
kompensować z dv/dt. Nie twierdzę, że to jest super rozwiązanie i nie
upieram się przy tym, ale proszę o jakieś argumenty.
A jak mi to podziała, to mogę sobie pojechać na jakąś znaną wysokość i
ustawić początkową NPM Smile

Problemy elektroniczne:
- dokładność akcelerometru, jego maksymalny zakres i czas reakcji
(akcelerometr nie może się "nasycać" przy wstrząsach i musi na nie
momentalnie reagować) - cechy nie do pogodzenia,
- dokładność układu całkującego (bo chwilowe pomiary to sobie można...),
- trzeba byłoby kompensować pomiary względem osi poziomej (chyba, że
jeździsz tylko po prostej i nie kiwasz się na boki przy pedałowaniu).

Problemy mechaniczne:
- ustawienie równoległe do podłoża jest niewykonalne - siadź na rower, a
akcelerometr stwierdzi, że jest pod górkę (ugięcie o 5mm na tylnim kole przy
1,5m długości roweru robi za 3,3% podjazd, co przy prędkości 30km/h daje
fałszywe przewyższenie o 16,6m po minucie jazdy),
- amortyzator na widelcu (ugięcie do 10cm i więcej)...

No nic tylko o kant rzyci... ;-)

Pzdr,
Raf.

damga
Guest

Sun Nov 07, 2004 4:05 pm   



Michal Baszynski wrote:

Quote:

GPS nie jest zbyt dokladny przy pomiarach wysokosci, nie bez powodu
np. Garmin w swoje wbudowuje tez czujniki cisnienia.


Zgadzam się. Używam Garmin Foretrexa 101, taki tani bez czujnkia ciśnienia,
fajny bajerek w sam raz na rower, ale wychodzi na to że mieszkam w windzie,
raz 199m a czasem z 220m n.p.m Smile
Ale za to przy zjezdzie rowerkiem podaje m.in. prędkość pionową :-)

--
pozdrawiam
damga

Grzegorz Latocha
Guest

Sun Nov 07, 2004 5:57 pm   



Rafal Baranowski wrote:

<ciach>

No i teraz sobie mogę o kant rzyci, chociaż oczywiście można parę problemów
rozwiązać Wink Mechaniczne są raczej do ustawienia, widelca nie mam, jeżdże
na trekingu, albo kolarce, więc nawet te 5mm, dla mnie jest na pewno nie do
przyjęcia. Choć mozna to ustawić już po siąściu na rower. Mierząc ciśnienie
w oponie można by to kompensować, ale to już powoli cenowo wchodzę w zakres
działań GPS'a. Tak naprawdę to zmartwiła mnie sprawa ze wstrząsami, bo to
dosyć częsty objaw, ale z ciekawości muszę poczytać, jak się zachowuje
akcelerometr przy wstrząsach. A jakby wyglądała sprawa z żyroskopem?
Układ całkujący można dostosowywać. Sprawę kiwania trzeba by przemyśleć w
sumie jeżeli już się kiwasz, to na obie strony. Jeszcze trochę pobronię
tego pomysłu, a potem poszukam tanich GPSów Smile jakieś pomysły?? Smile)
pozdro

Marcin Łukasik
Guest

Sun Nov 07, 2004 5:58 pm   



ee chłopaki, ja to bym kupił zegarek Casio Pathfinder Wink
Za 400zł chyba mozna kupic, i nawet fajny ;)


m.



--
WLAN FAQ: http://milea.pl/pl/wlan-faq/
WiFi NEWS: news://news.milea.pl/

main() {int j=-1;char t[]="eYadlg2eYj[af8ead]Y&hd\n";while(t[j]!='\n')
{putchar(t[++j]+'\10');} return 0;}

Grzegorz Latocha
Guest

Sun Nov 07, 2004 6:16 pm   



Tomasz Piasecki wrote:

Quote:
Grzegorz Latocha wrote:
Może być wysokość względna. Chodzi o bajerek do rewerku, czyli godzinę
temu byłeś 50m niżej niż teraz. Jakieś pomysły??
Najprościej (choć raczej nie najtaniej) kupić licznik do roweru z
wysokościomierzem. Cateye kiedyś robił taki, dawno się nie
interesowałem zagadnieniem. Działa on na zasadzie barometrycznej. Z
wszystkimi wadami i zaletami tej metody.

Lub skonstruować sobie coś działającego na tej samej zasadzie.

TP.

No właśnie pomysł barometryczny nie był jeszcze omówiony w tym wątku.

Przyznam szczerze, że nie wiem jak wygląda taki czujnik (przy okazji
poproszę o jakiegoś linka), bo w TME znalazłem tylko takie przepływowe,
więc to raczej nie to. Ale zastanawiam się, czy np. element wiatru nie
będzie tu przeszkadzał?

Michal Baszynski
Guest

Sun Nov 07, 2004 6:40 pm   



On Sun, 07 Nov 2004 19:16:17 +0100, Grzegorz Latocha
<glatocha@___tlen.pl> wrote:


Quote:
No właśnie pomysł barometryczny nie był jeszcze omówiony w tym wątku.
Przyznam szczerze, że nie wiem jak wygląda taki czujnik (przy okazji
poproszę o jakiegoś linka), bo w TME znalazłem tylko takie przepływowe,
więc to raczej nie to.

w TME sa i cisnienia
linki?
np:

http://home.t-online.de/home/Matthias.Stehr/hoehe.htm
http://www.repairfaq.org/filipg/RC/F_Altim.html
http://www.electronic-engineering.ch/microchip/projects/alti/alti.html
http://www.qsl.net/ok2xdx/Altimeter/altimeter.html



--
Pozdr
Michal

Waldemar Krzok
Guest

Sun Nov 07, 2004 6:52 pm   



Grzegorz Latocha wrote:

Quote:
No i teraz sobie mogę o kant rzyci, chociaż oczywiście można parę
problemów rozwiązać Wink Mechaniczne są raczej do ustawienia, widelca nie
mam, jeżdże na trekingu, albo kolarce, więc nawet te 5mm, dla mnie jest na
pewno nie do przyjęcia. Choć mozna to ustawić już po siąściu na rower.
Mierząc ciśnienie w oponie można by to kompensować, ale to już powoli
cenowo wchodzę w zakres działań GPS'a. Tak naprawdę to zmartwiła mnie
sprawa ze wstrząsami, bo to dosyć częsty objaw, ale z ciekawości muszę
poczytać, jak się zachowuje akcelerometr przy wstrząsach. A jakby
wyglądała sprawa z żyroskopem? Układ całkujący można dostosowywać. Sprawę
kiwania trzeba by przemyśleć w sumie jeżeli już się kiwasz, to na obie
strony. Jeszcze trochę pobronię tego pomysłu, a potem poszukam tanich
GPSów Smile jakieś pomysły?? Smile) pozdro

barometrycznie będzie najtaniej. Kwestia dorobienia elektroniki, która by na
wiatr nie reagowała. Czujniki ciśnienia atmosferycznego są po kilkanaście
EUR do kupienia. Kłopot masz tylko z tym, że wachania ciśnienia są rzędu
1mbar, a przez parę godzin jeżdżenia pogoda też robi swoje wachania. Musisz
często resetować.

Akcelerometrami różnych rodzajów i cen (od 20EUR do 4000EUR za oś) bawię się
od lat i na tych tanich naprawdę nie zrobisz czegoś w miarę dokładnego. Już
dryft termiczny ADXLa, sprawia, że dwukrotne całkowanie sprowadzi cię na
ziemią (albo na Rysy). Skompensować się da, ale i tak osiągnąć większą
dokładność niż powiedzmy 5% to dużo. Przy 2g pełnego zakresu masz 100mg
niedokładności. Przy dwukrotnym całkowaniu sumujesz wszystko. Mi się udało
w miarę dokładnie policzyć trajektorię głowy korzystając z sensorów Entran
(jakieś 2kEUR za 3 osiowe ustrojstwo). Ale czas trwania pomiaru wynosił 5
minut i miałem zdefiniowane pozycje startu i końca i mogłem kompensować
nieco dryft.

Waldek

Tomasz Piasecki
Guest

Sun Nov 07, 2004 6:57 pm   



Grzegorz Latocha wrote:

Quote:
Ale zastanawiam się, czy np. element wiatru nie będzie tu przeszkadzał?
Wiatr chyba nie przeszkadza przy odpowiednim umiejscowieniu czujnika.

Bardziej przeszkadzają wahania ciśnienia związane z gwałtownymi
zmianami pogody. Ale jeśli chodzi o to żeby zmierzyć wysokość górki na
którą się właśnie wjechało, to nie ma to większego znaczenia. Co
najwyżej trzeba by z ostrożnością podchodzić do takich pomiarów
robionych przed burzą :)

Tu link do informacji o tym cateye'u o którym pisałem:
http://www.cateye.com/en/products/viewProduct.php?modelId=9&catId=6&subCatId=0

TP.

--
| _ _ _ |
| _____ _| |_| | __ (o) | | __ __ @poczta.onet.pl |
| | \ | | |o \| \| |/o |/ _\| \ |
| |_|_|_| \_| |__/|_| |_|\__|\__||_| Tomasz Piasecki |

Krzysztof Rudnik
Guest

Sun Nov 07, 2004 7:42 pm   



Grzegorz Latocha wrote:

Quote:
Rafal Baranowski wrote:

ciach

No i teraz sobie mogę o kant rzyci, chociaż oczywiście można parę
problemów rozwiązać Wink Mechaniczne są raczej do ustawienia, widelca nie
mam, jeżdże na trekingu, albo kolarce, więc nawet te 5mm, dla mnie jest na
pewno nie do przyjęcia. Choć mozna to ustawić już po siąściu na rower.
Mierząc ciśnienie w oponie można by to kompensować, ale to już powoli
cenowo wchodzę w zakres działań GPS'a. Tak naprawdę to zmartwiła mnie
sprawa ze wstrząsami, bo to dosyć częsty objaw, ale z ciekawości muszę
poczytać, jak się zachowuje akcelerometr przy wstrząsach. A jakby
wyglądała sprawa z żyroskopem? Układ całkujący można dostosowywać. Sprawę
kiwania trzeba by przemyśleć w sumie jeżeli już się kiwasz, to na obie
strony. Jeszcze trochę pobronię tego pomysłu, a potem poszukam tanich
GPSów Smile jakieś pomysły?? Smile) pozdro

Wiesz poczytaj sobie o Inercyjnych Systemach Nawigacyjnych. Kazdy
powazny pasazerski samolot ma cos takiego. Kosztuje kupe kasy i
jest calkiem spore. Dziala mniej wiecej tak jak opisales -
tylko w 3D. Zyroskopy, akcelerometry, dokladny zegar i
komputer calkujacy wyniki. Podstawowa zaleta: calkowita
odpornosc na zakocenia zewnetrzne (nie ma zadnej lacznosci ze
swiatem zewnetrznym). Podstawowa wada - z powodu dwukrotnego
calkowania (by z przyspieszenia dostac polozenie) wszelkie
bledy sie kumuluja.
Co jakis czas trzeba ten uklad zsynchronizowac z jakims innym
systemem nawigacyjnym (teraz GPS). W sumie w dzisiejszych
czasach najprosciej uzyc GPS - zaleta jest calkowita autonomia
(systemu jako calosci), nie trzeba ustawiac, regulowac. Po prostu
wlaczasz i za chwile masz wynik 3D. Moze nie najdokladniej....

Krzysiek Rudnik

Goto page 1, 2  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak tanio zmierzyć wysokość n.p.m. w rewerku - pomysły na proste rozwiązania?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map